۸ نکته برای افزایش تاثیر خبرنامه های ایمیلی

۸ نکته برای افزایش تاثیر خبرنامه های ایمیلی
  • 1395/11/25
  • مهدی پیوندی
  • 0

اگر بیش از ۵ دقیقه درباره ایمیل در گوگل به جستجو بپردازید، ادعاهای متعددی را درباره پایان یافتن دوره استفاده از آن مشاهده خواهید کرد. اگرچه ممکن است برخی از استدلالات این ادعاها معتبر باشند، اما ایمیل هنوز هم در کانون فعالیت های حرفه ای ما قرار دارد. البته اینکه این خوب است یا بد، خارج از موضوع بحث ما در این مطلب است.

یک تحقیق جدید که توسط ادوبی روی ۴۰۰۰ نفر از ساکنین بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده انجام شد نشان داد که علیرغم اینکه از تشریفات ایمیل در محیط کار کاسته شده است، هنوز هم کارکنان ۵۰ درصد از وقت کاری خود را روی ایمیل ها صرف می کنند. حتی با رشد روزافزون تکنولوژی هایی که به ما در انجام کارهایمان کمک می کنند و محبوبیت اپ های پیام رسان، ویدیو، پیامک و رسانه های اجتماعی، استفاده از ایمیل هنوز هم به اندازه گذشته و چه بسا بیش از آن رایج و مرسوم است.

در بریتانیا، کارکنان بیش از ۴ ساعت از وقت خود را صرف چک کردن پیام هایشان می کنند. در واقع بریتانیا از نظر متوسط مصرف سالانه ایمیل با صرف ۹۰ روز در سال برای خواندن ایمیل ها در مقام دوم قرار دارد و فرانسه با ۹۹ روز رتبه اول را به خود اختصاص داده است. به علاوه، بر اساس پیش بینی هاب اسپات، کاربران ایمیل در سطح جهان تا سال ۲۰۲۰ به ۳ تریلیون نفر خواهند رسید.

اما از این اعداد و ارقام می توانیم به چه نتیجه ای دست پیدا کنیم؟ نتیجه این است که ایمیل هنوز هم نقش بزرگی در ساعات کاری روزانه ما بازی می کند. به علاوه، خبرنامه ها نیز برای متخصصان بازاریابی، هنوز یک رسانه بسیار ارزشمند برای دسترسی به بازار رو به رشد دیجیتال محسوب می شوند.

با توجه به آنچه ذکر شد، چگونه می توان یک کمپین بازاریابی ایمیلی را راه اندازی کرد که مخاطبان شما به جای رفتن به سراغ دکمه گزارش هرزنامه، آن را دوست داشته باشند و چه بسا آن را به دوستان خود هم ارسال کنند؟ اول اینکه …

 

  1. مخاطب خود را بشناسید

ممکن است این مهم که باید مخاطبی که برای او می نویسید را بشناسید، برای یک کمپین ایمیلی بدیهی به نظر برسد، اما اگر بدانید که شرکت های متعددی از همین مرحله حیاتی غفلت می کنند شگفت زده خواهید شد. اولین قانون بازاریابی، شناخت مخاطب است. همیشه از خودتان بپرسید: “با چه کسی صحبت می کنی؟” یا “آیا این به مذاق مخاطب ما خوش خواهد آمد؟”

در بازاریابی کسب و کار به کسب و کار (B2B) باید از سطح و مقام مخاطب خود آگاهی داشته باشید: مدیریت؟ رئیس؟ کارمند؟ محتوای شما باید با مخاطب تان تناسب داشته باشد. کارکنانی که در طبقه های پایین تر قرار دارند همان موضوعاتی که مدیران سطح بالا به آنها علاقه دارند را نمی پسندند (و حتی اختیار انجام کاری که در فراخوان به عمل از آنها خواسته اید را ندارند).

 

  1. محتوای بهتری بنویسید

آیا می دانید چه چیزی مردم را جذب می کند؟ “محتوای فوق العاده”. چه در تبلیغات و چه در ایمیل، ما دوست نداریم وقت خود را صرف محتوای خسته کننده کنیم؛ محتوایی که با متن نامناسب به شعور ما توهین می کند. لازم نیست محتوای شما سراسر لطیفه و طنز باشد، اما باید بجا و حرفه ای باشد (بدون اشتباهات دستوری یا املایی). اگر یک کمپین ایمیلی را مدیریت می کنید، اطمینان پیدا کنید که نوشته مناسبی را به مخاطبان خود ارسال می کنید:

  • همیشه باید در جهت روایت یک داستان تلاش کنید.
  • به مخاطب خود اطلاعات و آگاهی بدهید.
  • و به او نشان دهید (در صورت امکان) که شما یا شرکت تان چگونه می توانید مشکل آنها را بهتر از دیگران حل کنید.

 

  1. فعالیت های خود را ارزیابی کنید

برای پیشرفت بازاریابی، درک آنچه در گذشته موثر بوده و آنچه موثر واقع نشده است ضروری است. شما بدون اینکه در ابتدا روی ترازو بروید و وزن تان را مشاهده کنید رژیم نمی گیرید. اولین گام برای تعیین اینکه به کجا می خواهید برسید این است که بدانید هم اکنون در کجا قرار دارید. امروزه آنقدر اطلاعات در دسترس ما قرار دارد که تعیین بهترین استراتژی را دیگر نمی توان با حدس و گمان انجام داد.

نرخ باز شدن ایمیل و نرخ کلیک برای کمپین ایمیلی شما می تواند بسته به روز هفته و ساعتی که روی دکمه ارسال را کلیک می کنید، قالب ایمیل و موارد دیگر تغییر کند. به یاد داشته باشید: ارسال، بررسی، جرح و تعدیل، تکرار.

 

  1. از عناوین جذاب استفاده کنید

شاید یک خبرنامه بسیار نافذ، دقیق، مملو از محتوای جذاب و سودمند به همراه لینک ها و فراخوان به عمل های مناسبی نوشته باشید، اما اگر نتوانید مخاطب را به نحوی جلب کنید که ایمیل شما را باز کند، همه اینها چه سودی دارد؟ این جایی است که “عنوان” خود نمایی می کند. مخاطبان پیش از اینکه ایمیل شما را باز کنند عنوان آن را می خوانند، بنابراین عنوان ایمیل شما این ظرفیت را دارد که نرخ باز شدن ایمیل هایتان را افزایش دهد.

در واقع، عنوان یکی از بزرگترین عوامل تاثیرگذار بر بازشدن یا بازنشدن ایمیل ها است. ۳۳ درصد از دریافت کنندگان، ایمیل را تنها به خاطر عنوان آن باز می کنند. ایمیل هایی که در عنوان خود از کلمه “رایگان” استفاده کرده اند ۱۰ درصد بیش از سایر ایمیل ها باز شده اند. ایمیل هایی که عنوان آنها کلمه “سریع” را در خود دارد، ۱۷ درصد کمتر باز شده اند. به این نکته توجه کنید: محلی و شخصی، کوتاه و خوشایند بنویسید و به نحوی با عنوان خود به مخاطب انرژی بدهید.

 

  1. همیشه از تست های دو بخشی استفاده کنید

مورد دیگری که ارتباط نزدیکی با نوشتن عنوان دارد، استفاده از تست دوبخشی (تست A/B) است. با استفاده از این روش، شما دو نسخه از ایمیل خود را به یک گروه آزمایشی از فهرست ایمیل خود ارسال می کنید. ایمیلی که عملکرد بهتری داشته باشد –مثلا در یک دوره مشخص نرخ بازشدن بیشتری داشته باشد- به بقیه اعضای فهرست ارسال خواهد شد. تست دو بخشی به شما نشان می دهد که چه چیزی موثر و چه چیزی کم اثر یا بی فایده است.

 

  1. پاسخ خودکار

شما می توانید در صورت کلیک مخاطبان روی برخی لینک ها و عمل بر طبق آنچه از آنها خواسته اید، یک پیام خودکار برای آنها ارسال کنید. این پاسخ ها معمولا عبارت های کوتاه و خوشایندی با مضمون سپاسگزاری و قدردانی از کاربر هستند. این کاری است که بزرگترین برندهای جهان، مانند نایکی، اپل، مایکروسافت و آمازون انجام می دهند، بنابراین شما هم به طور جدی باید آن را مدنظر قرار دهید. اطمینان پیدا کنید که این پاسخ ها بیش از حد کلیشه نباشند و همانند چیزی که در همه نکات دیگر تاکید می کنیم، خوشایند و جذاب باشند.

 

  1. فهرست های خود را طبقه بندی کنید

خودداری از ارسال یک پیام عمومی برای همه و ارسال محتوای مخصوص برای افراد مختلف اهمیت شایانی دارد. به این منظور، لازم است فهرست خود را به گروه های مختلف و خاص با ویژگیهای مشترک طبقه بندی کنید. اگر مخاطبان فوق العاده ای را در یک نمایشگاه یا در یکی از کمپین های رسانه اجتماعی تان جذب کرده اید، ارسال محتوای بازاریابی که به آنها ارتباطی پیدا نمی کند اولین گام برای از دست دادن آنها به عنوان مشتری است. فهرست های طبقه بندی شده به شما کمک می کنند تا ایمیل های خود را به تناسب ویژگیهای افراد ارسال کنید و از این طریق، احساس خاص بودن به همه مخاطبان شما القا خواهد شد.

 

  1. فرمت مناسب برای ابزارهای همراه

شاید این مورد آنقدر جذاب نباشد که این مطلب را با آن به پایان ببریم، اما توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین ابعاد کمپین های ایمیلی موفق، فرمت (قالب بندی) مناسب و صحیح است. بر طبق یک گزارش، ۶۸ درصد از ایمیل ها در ابزارهای همراه باز می شوند، بنابراین کسب اطمینان از اینکه محتوای شما با همه انواع صفحات نمایش سازگاری دارد، حائز اهمیت فراوانی است. لذا هنگامی که خبرنامه خود را تهیه می کنید، از پاراگراف های طولانی اجتناب کنید و ساده و دقیق بنویسید.

ایجاد رابطه های تاثیرگذار و هدفمند با مخاطبان و پیداکردن راه های جدید برای دسترسی به آنها برای بسیاری از متخصصان بازاریابی جزئی از اولین اولویت ها است.

در صورتی که خبرنامه ایمیلی شما درست و عاقلانه تهیه و تنظیم شود، فرصت فوق العاده ای برای مخاطب قرار دادن افرادی خواهد بود که بیشترین اهمیت را برای کسب و کار شما دارند، بنابراین چرا بهترین چیزی که در توانتان است را ارائه نکنید؟

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *