چگونه افراد موفق با فعالیت کمتر کار بیشتری انجام می دهند

چگونه افراد موفق با فعالیت کمتر کار بیشتری انجام می دهند
  • 1395/12/14
  • مهدی پیوندی
  • 0

اخیرا تحقیق جدیدی که توسط دانشگاه استنفورد انجام گرفت نشان داد هنگامی که ساعات کاری هفته از ۵۰ ساعت فراتر می رود، میزان بازده دچار کاهش چشمگیری می شود، و پس از ۵۵ ساعت بازده چنان سقوط می کند که دیگر کارکردن توجیهی ندارد. در عمل، افرادی که ۷۰ ساعت (و بیشتر) در هفته کار می کنند با افرادی که تنها ۵۵ ساعت در هفته کار می کنند به یک اندازه کار انجام می دهند.

افراد موفق اهمیت تنوع آخر هفته با استفاده از فعالیت های آرامش بخش و مفرح را می دانند. آنها از آخر هفته خود برای خلق یک هفته بهتر استفاده می کنند.

البته این در حرف بسیار آسانتر از عمل است، بنابراین ما در گویا آی تی به شما کمک خواهیم کرد. موارد زیر ۱۰ مورد از فعالیت هایی هستند که افراد موفق برای ایجاد تعادل در آخر هفته انجام می دهند تا صبح شنبه با ۲۰۰ درصد نیرو کار خود را آغاز کنند.

 

  1. ارتباط خود با کار را قطع می کنند

قطع ارتباط مهم ترین استراتژی آخر هفته در این فهرست است، چرا که اگر نتوانید راهی پیدا کنید تا در این مدت از کار فاصله بگیرید، در حقیقت اصلا محیط کار خود را ترک نکرده اید.

هنگامی که ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته برای امور شغلی خود در دسترس هستید، خود را به طور پیوسته در معرض عوامل استرس زایی قرار می دهید که مانع از بازیابی تمرکز و نیروی شما می شوند. اگر نمی توانید در تمام طول آخر هفته تماس ها یا ایمیل هایتان را نادیده بگیرید، در اینصورت ساعات خاصی را برای بررسی ایمیل ها و پاسخگویی به پیام های صوتی اختصاص دهید. به عنوان مثال، ایمیل های خود را عصر پنج شنبه که بچه های خود را برای کوتاه کردن موهایشان به آرایشگاه می برید و جمعه شب پس از شام چک کنید. برنامه ریزی برای بازه های زمانی کوچک، بدون اینکه بر در دسترس بودن شما تاثیری بگذارد استرس را کاهش می دهد.

 

  1. کارهای خانه را به حداقل می رسانند

اگر همه کارهای کوچک خانه را به آخر هفته موکول کنید، تمام زمان شما را اشغال خواهند کرد و فرصت استراحت و تفکر را از دست خواهید داد. چیزی که از همه بدتر است این است که بسیاری از این کارهای کوچک خود خسته کننده و طاقت فرسا هستند و اگر تمام آخر هفته خود را وقف آنها کنید، چنان است که گویی هفته کاری شما هفت روز کامل بوده است. برای جلوگیری از بُروز چنین وضعیتی، کارهای کوچک منزل را هم به مانند بقیه کارهایتان برای انجام در طول هفته برنامه ریزی کنید و اگر در زمان مشخص شده نتوانستید آنها را به سرانجام برسانید، ادامه کار را به آخر هفته موکول کنید.

 

  1. آنها به تفکر و تأمل می پردازند

تأمل هفتگی ابزار قدرتمندی برای بهبود است. از آخر هفته برای فکر کردن به نیروهای بزرگتری که به حوزه فعالیت، سازمان و شغل شما شکل می دهند استفاده کنید. شما باید در غیاب مزاحمت های کاری بتوانید نگاه متفاوت و واضح تری نسبت به شرایط داشته باشید. از بینش و فراستی که به دست می آورید برای تنظیم رویکرد و نگرش خود و بهبود بازده و اثر کارتان در هفته پیش رو استفاده کنید.

 

  1. آنها ورزش می کنند

اگر در طول هفته برای ورزش وقت نداشته اید، آخر هفته زمان کافی برای این کار را در اختیار شما قرار می دهد. حتی یک نرمش ۱۰ دقیقه ای می تواند باعث ترشح GABA (یک آرام بخش انتقال دهنده های عصبی که استرس را کاهش می دهد) شود. به علاوه، ورزش باعث می شود ایده های تازه ای به ذهن شما خطور کند. افراد خلاق و موفق می دانند که ورزش در فضای باز اغلب آتش خلاقیت را شعله ور می کند.

 

  1. فعالیت مورد علاقه خود را انجام می دهند

غرق کردن خود در کاری که نسبت به آن شور واشتیاق دارید، روش فوق العاده ای برای رهایی از استرس و باز کردن دریچه های ذهن تان به سوی تفکرات تازه است. کارهایی مثل نواختن موسیقی، مطالعه، نوشتن، نقاشی، یا حتی بازی با کودکانتان می تواند بخش های مختلفی از ذهن شما را تحریک کند که سود خارق العاده ای را در هفته پیش رو عاید شما خواهند کرد.

 

  1. اوقات خوشی را در کنار خانواده خود سپری می کنند

اگر می خواهید آرامش پیدا کنید و نیروی از دست رفته را احیا کنید، وقت گذراندن با خانواده در آخر هفته ضروری است. بچه ها را به پارک ببرید، با همسرتان به رستوران مورد علاقه تان بروید و از سرزدن به پدر و مادر خود غافل نشوید. با توجه به اثرات روحی و روانی که عاید شما می شود از انجام این کارها احساس رضایت خواهید کرد.

 

  1. برای ماجراجویی های کوچک برنامه ریزی می کنند

بلیط کنسرت یا یک نمایش تئاتر را خریداری کنید، یا هتل جدیدی که در مرکز شهر افتتاح شده را رزرو کنید. به جای اینکه روی تردمیل بدوید، برای یک کوهنوردی برنامه ریزی کنید. کاری را امتحان کنید که قبلا انجام نداده اید یا خیلی وقت است که به سراغ آن نرفته اید. مطالعات نشان می دهند که امید به اینکه چیز خوبی در پیش است، بخش مهمی از دلیل لذت بخش بودن آن فعالیت است. هنگامی که می دانید برنامه جالبی برای جمعه دارید، جمعه پیش رو فقط یک جمعه مفرح نخواهد بود، بلکه باعث بهبود حال شما در تمام طول هفته نیز خواهد شد.

 

  1. در همان ساعت همیشگی از خواب بیدار می شوند

آخر هفته ها اغلب وسوسه می شویم تا برای جبران کم خوابی هایمان هم که شده، بیشتر در رختخواب بمانیم. اگرچه این موقتا به شما احساس خوبی می دهد، اما عدم رعایت نظم در زمان بیدار شدن، ریتم شبانه روزی بدن را به هم می ریزد. به منظور اینکه پس از بیداری احساس سرزندگی داشته باشید و حس کنید که به اندازه کافی استراحت کرده اید، بدن شما فازهای متفاوتی از خواب را تجربه می کند. در یکی از این فازها ذهن شما آمادگی پیدا می کند تا بیدار و هوشیار شود. در واقع، دلیل اینکه اغلب مردم قبل از صدای زنگ آلارم خود بیدار می شوند همین است؛ ذهن طبق عادت خود این فاز را گذرانده و آماده است. هنگامی که در آخر هفته، پس از زمان بیداری معمول خود به خواب ادامه می دهید، پس از بیدار شدن خسته و بیحال هستید. این فقط روز تعطیل شما را به هم نمی ریزد، بلکه بازده روز شنبه شما را هم کاهش می  دهد، چرا که نظم زمان بیدارباش مغز را مختل کرده اید. اگر به جبران کم خوابی نیاز دارید، زودتر به رختخواب بروید.

 

  1. زمانی از صبح را به خود اختصاص می دهند

یافتن راهی برای پرداختن به فعالیتی که به آن علاقه دارید به عنوان اولین کار در هنگام صبح، می تواند با ایجاد حس شادمانی و پاکیزگی ذهن مزایای قابل توجهی را برای شما به ارمغان بیاورد. به علاوه، این روش فوق العاده ای برای به کمال رساندن ریتم شبانه روزی شما است، چرا که خود را مجبور می کنید در همان ساعت روزهای کاری از خواب برخیزید. ذهن شما دو تا چهار ساعت پس از بیداری به حداکثر توان خود می رسد، بنابراین زودتر از خواب برخیزید و به یک کار فیزیکی بپردازید، سپس بنشینید و هنگامی که ذهن تان در اوج توانش است به فعالیت های ذهنی مشغول شوید.

 

  1. آنها خود را برای هفته پیش رو آماده می کنند

آخر هفته زمان فوق العاده ای برای برنامه ریزی هفته پیش رو است. حتی صرف زمانی به اندازه ۳۰ دقیقه برای برنامه ریزی می تواند با افزایش بازده و کاهش استرس شما نتایج خارق العاده ای را به ارمغان بیاورد. هنگامی که با یک برنامه مدون پا به هفته جدید می گذارید، کل هفته بسیار قابل مدیریت تر به نظر خواهد رسید، زیرا تنها چیزی که باید روی آن تمرکز کنید اجرا و عمل است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *