بازگشت بینایی به نابینایان از طریق عینک خاص eSight

بازگشت بینایی به نابینایان از طریق عینک خاص eSight
  • 1395/12/14
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

جف ریگان» با مشکل مادرزادی عدم رشد عصب‌های بینایی متولد شد و بخش عظیمی از زندگی‌اش در هاله‌ای از تصاویر تار و مبهم سپری شده است. اما ۴ سال قبل اقدام به پوشیدن هدست نسبتا سنگینی کرد که توسط شرکت کانادایی eSight ساخته شده بود.

با این کار ریگان دیگر می‌توانست هنگام خوردن صبحانه روزنامه بخواند و زمانی که در محل کار حاضر می‌شد از فاصله‌ای دور هم قادر به تشخیص چهره‌ی همکاران باشد. ضمنا یکی از آرزوهای قدیمی‌اش یعنی تماشای تئاتر زنده هم محقق شده بود و حال می‌توانست بدون نیاز به سوال از دیگران در مورد اتفاقاتی که روی صحنه می‌افتاد، به تماشای آنها بنشیند.
ریگان که یک مهندس کانادایی ۴۸ ساله است در مورد این محصول می‌گوید: ”هدست eSight زندگی‌ام را متحول کرده‌اند.“

گویا آی تی – هدست‌های eSight تصاویر را از دوربین تعبیه شده به صفحات نمایش کوچکی که برای هر کدام از چشم‌ها در نظر گرفته شده هدایت می‌کنند و این پروسه به قدری دقیق انجام می‌شود که فرد تصور می‌کند با استفاده از چشمان خود در حال تماشای صحنه‌ است. به نظر می‌رسد این محصول دقیقا همان چیزی باشد که افراد کم بینا و یا حتی کسانی که از نظر قانونی نابینا (جدای از افراد کاملا کور) محسوب می‌شوند برای دیدن محیط اطراف‌شان به آن نیاز داشته باشند. علت این مساله این است که بسیاری از اختلالات بینایی روی دید مرکزی اثر منفی گذاشته و معمولا تاثیری روی دید محیطی ندارند.
اگر چه عینک eSight (که در قالب یک هدست عرضه شده) کمکی به افراد کاملا نابینا نمی‌کند اما بدون شک این محصول برای میلیون‌ها نفر از کسانی که از مشکلات بینایی رنج برده و لنزها و عینک‌های معمولی کمک چندانی به آنها نمی‌کنند بدون شک محصولی بی‌نظیر محسوب می‌شوند.

آزمایش چشمی
البته شرکت eSight برای موفقیت نهایی باید پاره‌ای چند از مشکلات موجود را مرتفع نماید.
اولین کاری که این شرکت باید انجام دهد اثبات مساله‌ی ایمنی و کاربردی بودن آنها برای آن دست از افرادی است که از نظر قانونی کور محسوب می‌شوند؛ منظور کسانی است که قدرت دید آنها بسیار ضعیف بوده و به همین خاطر امکان رانندگی وسایل نقلیه یا انجام مشاغلی که قدرت بینایی نقش مهمی در آنها بازی می‌کند را ندارند. هدست‌های eSight در حال حاضر نیازمند تائیدیه‌ی نهادهای قانونی مرتبط با امور سلامت و پزشکی جامعه نیستند و به همین خاطر ارزش فعلی آنها چیزی شبیه به وضعیت فعلی نخ دندان است؛ به این معنی که هنوز شواهد و مدارک محکمی برای اثبات تاثیرگذاری مثبت آنها پیدا نشده است. البته شرکت eSight برای رفع این ابهامات سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی روی آزمایشات پزشکی مرتبط با محصول خود و اثبات کارایی آن کرده است.

۰۰۰

یکی دیگر از نقاط ضعف این محصول قیمت بسیار بالای آن است. جدیدترین مدل این عینک که اواسط فوریه سال جاری روانه‌ی بازار شد قیمتی معادل ده هزار دلار دارد. اگر چه این مقدار، پنج هزار دلار کمتر از مدل قبلی است ولی با این وجود پرداخت آن از طرف کسانی که به خاطر ضعف در بینایی قادر به پیدا کردن شغل با درآمد بالا نیستند، بسیار مشکل است.
شرکت‌های بیمه هم حاضر به پرداخت هزینه‌ی تهیه‌ی این عینک نبوده و آن را محصولی مکمل و شبیه سمعک در نظر می‌گیرند.
«برایان مک» مدیرعامل شرکت eSight می‌گوید جدیدترین بهبودهای انجام شده در محصول شاید به رفع کوتاه نظری شرکت‌های بیمه‌گذار کمک نمایند. مک این طور توضیح می‌دهد که برای شرکت‌های بیمه‌گذار بسیار به صرفه‌تر خواهد بود که به جای متقبل شدن هزینه‌ی جراحی‌های بسیار سنگین چشم که شاید منجر به بازیابی بخشی از قدرت بینایی بیمار شده (و شاید هم نشود)، بهتر است تمام هزینه‌ی خرید هدست (یا حداقل بخشی از آن) را پرداخت نمایند.
عینک‌های جدید
جدیدترین مدل محصول شرکت eSight با سرمایه‌ای معادل ۳۲ میلیون دلار در طی دهه‌ی گذشته ساخته شده و شباهت بسیار زیادی به هدستی که توسط کاراکتر «جئوردی لافوره» در مجموعه فیلم‌های ”جنگ ستارگان“ استفاده می‌شد دارد.

نسل سوم محصول eSight به کاربر اجازه می‌دهد ویدئویی که مشاهده می‌شود را تا ۲۴ برابر بزرگ‌تر کرده که این مقدار در دو مدل قبلی تنها ۱۴ برابر بود. با استفاده از دکمه‌هایی که برای کنترل دستی هدست تعبیه شده می‌توان میزان روشنایی و کنتراست تصویر را کم و زیاد کرد. در عینک‌های جدید از دوربین‌های با کیفیت HD استفاده شده است.
eSight معتقد است تقریبا ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان که میزان دید در آنها بسیار ضعیف است مشتری بالقوه‌ی این محصول هستند. این رقم شامل آن دسته از افرادی می‌شود که با اشکال مختلف ضعف در بینایی مثل دژنراسیون ماکولا، رتینوپاتی دیابتی، آلبینسم چشمی، بیماری استارگارت و عدم رشد عصب‌های نوری دست و پنجه نرم می‌کنند.
علی‌رغم تعریف و تمجیدی که خریداران از این محصول کرده‌ و تبدیل به طرفداران واقعی آن شده‌اند، eSight تا این لحظه تنها موفق به فروش ۱۰۰۰ هدست شده است.
برای مثال یکی از مشتریان شرکت به نام «وونه فیلکس» هنرمندی است که در حال حاضر یکی از طرفداران سرسخت شرکت محسوب می‌شود؛ وی بعد از خرید هدست eSight موفق شد برای اولین بار چهره‌ی همسر و دو پسر خود را به راحتی مشاهده نماید. از دیگر مشتریان می‌توان به کودکان و شهروندان مسنی اشاره کرد که بعد از پوشیدن عینک کارهایی مثل گلف بازی، تماشای فوتبال، خواندن برچسب داروها و بسیاری دیگر از کارهای روزانه را به راحتی انجام داده‌اند می‌توان اشاره کرد.

رقبای eSight چه کسانی هستند؟
eSight تنها شرکتی نیست که تلاش‌های خود را روی کمک به کم‌بیناها متمرکز کرده است. از جمله شرکت‌های دیگری که در زمینه‌ی ساخت عینک‌های پیشرفته و سایر ابزارهای مشابه فعالیت می‌کنند می‌توان به Aira، Orcam، ThirdEye، NuEyes و مایکروسافت اشاره کرد.
اما اکثر شرکت‌های ذکر شده فعالیت خود را با یک تفاوت بسیار بزرگ از نحوه‌ی عملکرد محصول eSight انجام می‌دهند؛ اگر چه در محصولات این شرکت‌ها هم دوربین‌هایی روی عینک قرار گرفته اما مساله اینجاست که عینک‌های آنها قادر به بزرگنمایی ویدئوی زنده‌ی در حال پخش نیست. محصولات سایر شرکت‌ها ابتدا اقدام به گرفتن‌ عکس‌های ثابت از محیط اطراف کرده، آنها را با استفاده از یک نرم‌افزار تشخیص تصویر تجزیه و تحلیل کرده و سپس یک راهنمای صوتی پخش کرده و جزئیات محیط مثلا وجود کودکان، کلمات نوشته شده روی یک صفحه و سایر موارد مشابه را در اختیار فرد قرار می‌دهد.

«ساموئل مارکوویتز» پروفسور چشم‌پزشکی دانشگاه تورنتو معتقد است در حال حاضر عینک‌های eSight کاربردی‌ترین محصول برای افراد کم‌بینا هستند چرا که قادر به بهبود بینایی فرد در مسافت‌های نزدیک و دور بوده و ضمنا امکان نمایش همه‌ی جزئیات محیط اطراف را فراهم می‌کنند.
مارکوویتز یکی از پژوهشگرانی پنج دانشگاهی است که به تازگی آزمایشات پزشکی روی نسل دوم عینک‌های eSight را شروع کرده‌اند. اگر چه نتایج این آزمایشات تا اواخر سال جاری منتشر نخواهند شد اما مارکوویتز اشاره می‌کند که طی آزمایشات متوجه یکی از خطرات احتمالی محصول شده‌اند. بزرگ‌ترین خطری که هنگام پوشیدن هدست eSight فرد را تهدید می‌کند امکان سکندری خوردن و سقوط هنگام پیاده‌روی است.
این عینک‌ها برای مشاهده‌ی محیط اطراف در حالت بدون حرکت، چه نشسته و چه ایستاده، طراحی شده‌اند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *