روزشماری برای اتمام ساختمان‌های شگفت‌انگیز جهان

روزشماری برای اتمام ساختمان‌های شگفت‌انگیز جهان
  • 1395/12/27
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

اگر چه تا به حال چندین بار درباره‌ی ساختمان‌های شگفت‌انگیز مطلب منتشر کرده‌ایم و در مطلب کنونی به بررسی ۵ پروژه‌ی جدیدی که تا چندی دیگر کلید خواهند خورد یا در حال حاضر مراحل ساخت را طی می‌کنند خواهیم پرداخت. از بلند‌ترین آسمان‌خراش جهان گرفته تا دفتر اداری فوق‌پیشرفته‌ی برای یکی از غول‌های دنیای فناوری اطلاعات، قرار است هر کدام از این ساختمان از آن یکی بهتر باشند.

گویا آی تی – اگر چه تا به حال چندین بار درباره‌ی ساختمان‌های شگفت‌انگیز مطلب منتشر کرده‌ایم و در مطلب کنونی به بررسی ۵ پروژه‌ی جدیدی که تا چندی دیگر کلید خواهند خورد یا در حال حاضر مراحل ساخت را طی می‌کنند خواهیم پرداخت. از بلند‌ترین آسمان‌خراش جهان گرفته تا دفتر اداری فوق‌پیشرفته‌ی برای یکی از غول‌های دنیای فناوری اطلاعات، قرار است هر کدام از این ساختمان از آن یکی بهتر باشند.
برج جده

برج جده
اگر فکر می‌کنید دیگر قرار نیست ساختمانی بلند‌تر از برج خلیفه‌ به ارتفاع ۸۲۸ متر ساخته شود سخت در اشتباهید. معمار برج خلیفه یعنی «آدریان اسمیت» مجددا اقدام به طراحی ساختمانی جدید به نام برج جده کرده که ارتفاع آن ۱۰۰۷ متر است.
اگر می‌خواهید تصور درستی از این برج داشته باشید می‌توانید دو ساختمان Empire State یا سه برج ایفل که روی یکدیگر قرار گرفته باشند را در نظر بگیرید. اگر از بندر «دریای سرخ» شهر جده به این ساختمان نگاه کنید شاهد محوطه‌ای به وسعت ۵۳۰۰۰۰ کیلومتر به عنوان سطح زیربنای این سازه خواهید بود. این ساختمان دارای یک طراحی مثلثی خلاقانه است که با الهام گرفتن از برگ‌های به هم تا شده یک گیاه بیابانی است که قادر به تحمل فشار بسیار زیاد بادهای بیابانی است.
برج جده تا سال ۲۰۲۰ تکمیل خواهد شد.

پارک اپل
پارک اپل
«سر نورمن فاستر» از شرکت Foster+Partners طراح پردیس جدید و آینده‌نگرانه‌ی شرکت اپل به نام «پارک اپل» است. این پردیس بدون شک یکی از بهترین نمونه‌‌ سازه‌هایی است که طراحی سبز و دوستدار محیط زیست را با فناوری ترکیب می‌کند.
ساختمان اصلی پارک اپل که شبیه یک دونات باریک به نظر می‌رسد از بزرگ‌ترین شیشه‌های منحنی جهان استفاده کرده و با عنوان بزرگ‌ترین ساختمان جهان که از سیستم تهویه‌رسانی طبیعی استفاده می‌نماید یاد می‌شود. این سازه برق مورد نیاز خود را از یک سیستم بسیار بزرگ صفحات خورشیدی با توان ۱۷ مگاوات تامین کرده و در محوطه‌ی ۲۶۰٫۱۲۸ هزار متر مربعی‌اش نزدیک به ۱۲۰۰۰۰ کارمند فعالیت خواهند کرد.
فضای سبز این سازه هم بسیار زیباست و ۹۰۰۰ اصله درخت مقاوم در برابر خشکسالی در آن کاشته شده و با چمن و علف پوشانده شده است؛ کارکنان اپل برای رسیدن به ساختمان اصلی از میان این محوطه‌ی سبز عبور خواهند کرد.
آوریل سال جاری (فروردین ۹۶) شاهد آغاز کار این سازه خواهیم بود.
موزه لوکاس

موزه‌ی لوکاس
شاید به ندرت پروژه‌ای به این عظمت طی ساخت گرفتار این همه مشکل شده باشد اما به نظر می‌رسد عملیات ساخت «موزه‌ی لوکاس» بالاخره به روال عادی برگشته باشد. تاخیرهای ایجاد شده منجر به اعمال به‌روزرسانی گسترده‌ای از سوی شرکت AMD Architects شد و نمای کنونی سازه را شبیه به خانه‌ی اپرای Harbin Opera House کرده است.
موزه‌ی لوکاس که ارائه دهنده‌ی آثار مرتبط با هنرهای مفهومی است در پارک Exposition، لس‌آنجلس قرار داشته و توسط «جرج لوکاس» و با سرمایه‌ای بالغ بر ۱ میلیارد دلار بنا نهاده شده است. وسعت مجموعه حدود ۲۵٫۵۴۸ کیلومتر مربع بوده و کلکسیون‌های نقاشی و کارهای هنری مدیر موزه (جرج لوکاس) در معرض دید عموم قرار داده شده است.
یک رستوران، سالن‌های نمایش تئاتر پیشرفته، کافه، سالن‌های سخنرانی، کتابخانه و فروشگاهی مختص عرضه‌ی آثار تاریخی هم به این مجموعه اضافه خواهند شد.
در حال حاضر تاریخی برای اتمام پروژه تعیین نشده است.

برج باغ آکوا
برج باغ آکوا
معمار معروف بلژیکی «وینسنت کالباوت» طرح‌های جالبی مثل پروژه‌ی Dragonfly در منهتن امریکا و The Gate در مصر را در دست ساخت دارد اما بدون شک باید گفت سازه‌ی «برج‌باغ آگورا» در تایپه‌ی تایوان، بهترین کار وی محسوب می شود.
این آسمانخراش پوشیده شده با درختان و گیاهان طرحی شبیه DNA انسانی داشته و در هر طبقه ۴٫۵ درجه می‌چرخد؛ در ۲۰ طبقه‌ی آن مجموعه شاهد چرخشی ۹۰ درجه‌ای خواهیم بود. در این سازه از ۲۳۰۰۰ درخت استفاده می‌شود که هم در روی زمین و هم در بالکن‌های هر واحد کاشته خواهند شد. وجود یک سیستم منحصر به فرد جمع‌آوری و بازیافت آب و همچنین استفاده از یک سیستم پیشرفته‌ی صفحات خورشیدی برای تامین نیروی برق از دیگر ویژگی‌های بی‌نظیر این سازه محسوب می‌شوند.
این پروژه در سپتامبر ۲۰۱۷ به پایان خواهد رسید.

Leeza Soho

سازه‌ی Leeza Soho
شهرهای عظیم چین دارای ساختمان‌های جالب در اشکال و اندازه‌های مختلف هستند اما برج Leeza Soho که قرار است توسط «زها حدید» در بیجینگ ساخته شود یکی از بی‌نظیرترین برج‌های جهان محسوب می‌شود. طراحی این برج قبل از مرگ طراح آن به اتمام رسید.
ارتفاع برج Leeza Soho 207 متر است و طراحی داخلی آن به دو بخش مساوی تقسیم شده و دارای چرخش‌های بسیار زیبایی است. این پروژه دارای دیوارهای پرده‌ای مخصوص با ویژگی تهویه‌ی طبیعی است و ضمنا از سیستم جمع‌آوری آب باران و بازیافت آب‌های آلوده است.
پروژه‌ی ساخت این سازه در اواخر سال ۲۰۱۸ به پایان خواهد رسید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *