AQS در ویندوز 8 برای جستجوی بهتر (بخش 1)

AQS در ویندوز 8 برای جستجوی بهتر (بخش 1)
  • 1393/5/8
  • مهيار سوري
  • 2

نحوه جستجو در ویندوز خود مهارت خاصی را می طلبد. البته نه اینکه سرچ در بین مطالب ویندوز کار سختی باشد ها نه! اما رسیدن به فایل مورد نطر در بین هزاران فایل آن هم در کمترین زمان کار دشواری است. در این قسمت می خواهیم به شما آموزش دهیم تا چگونه با استفاده از Advanced Query Syntax با پارامتر های AQS به جستجو در ویندوز بپردازید. استفاده از AQS به شما کمک می کند تا دقیقا به همان چیزی که نیاز دارید برسید.

600x346ximage_thumb65.png.pagespeed.ic.eF4Z5bNJ2U

البته راه های زیادی برای جستجو در ویندوز وجود دارد؛ مثلا همانطور که می دانید، در ویندوز 7 با فشردن دکمه ویندوز (و F) و یا در ویندوز 8 با تایپ در صفحه اصلی می توانید به فایل های ایندکس شده دسترسی پیدا کنید. بدیهی است که این روش از جستجو نسبت به روش های دیگر کمتر به جزئیات فایل ها می پردازد.

اگر هم کمی بخواهید جامع تر جستجو کنید می توانید از فایل اکسپلورر ویندوز کمک بگیرید. اما در این مطلب قصد داریم با استفاده از چهار پارامتر AQS (محتوا، نوع متحوا، خصوصیات فایل و داده های ذخیره شده) جستجوی جامع تری داشته باشیم.

شیوه ای برای جستجوی جامع همراه

هنگامی که شما جستجوی خود را با AQS آغاز می کنید، در واقع در حال آغاز کردن یک پرس و جو هستید که این پرس و جو می تواند شامل تنها یک الی دو کلمه ساده یا نام یک فایل مانند “img2989.jpg”باشد. در ادامه نیز خواهید توانست تا نوع فایل را مشخص کنید، خصوصیات آن را بررسی کنید و در نهایت به فایل مورد نظر خود برسید.

لطفا نگاهی به نمونه پایین بیندازید. ما در اینجا یکی از موزیک های Led Zeppelin را جستجو کرده ایم. در نظر داشته باشید که این جستجو با کلمه کلیدی Led Zeppelin آغاز شده و معیار های اختیاری سپس به آن اضافه گردیده است.

clip_image0012

اگر ما می خواستیم تنها کلمه ی Led Zeppelin را مورد جستجو قرار دهیم، این جستجو شامل عکس، متن و فیلم نیز می شد. اما در اینجا تنها جستجو خود را به فایل های صوتی محدود کردیم. البته این تمام موزیک های Led Zeppelin نیست و تنها آن هایی نمایش داده می شوند که زمانی بین 1 تا 5 دقیقه داشته باشند.

در اینجاست که ترفند AQS به کمک کاربرانی می آید که در طول سال های هزاران فایل را در هارد دیسک خود انبار کرده اند و حتی ترس دارند تا دستی به سوی موتو جستجو ویندوز خود دراز کنند! در پایین نگاهی به هر یک از این پارامتر ها می اندازیم…

جستجو با استفاده از داده های ذخیره شده

جستجو با استفاده از داده های ذخیره شده به شما این اجازه را می دهد تا بدانید چیزی که به دنبال آن هستید در کجا واقع شده؛ در یک پوشه خاص، در دسکتاپ رایانه و یا حتی در یک دیتابیس؟

به طور مثال شما فایل اکسپلورر ویندوز را باز می کنید، و در آن به صورت اختصاصی به جستجوی فایل های موجود در دسکتاپ و یا پوشه اسناد (My Documents) می پردازید. در واقع شما با اینکار به ویندوز می گویید که در یک مکان خاص به جستجوی فایل های بپردازد.

در این رابطه، مایکروسافت لیستی را ارائه نموده که ممکن است در جستجوی در ویندوز به شما کمک کند که بخشی از آن را در زیر می بینیم.
Untitled-1

نوع فایل : پیدا کردن فایل ها از روی نوع آن ها
هر فایل، با هم نامی، در هر کجا هم که باشد بالاخره نوعی دارد. فایل ما می تواند برنامه، سند، موزیک یا یکی از صدها نوع فایلی که بر روی هارد دیسک شما وجود دارد، باشد.
و این شما هستید که به ویندوز می گویید دقیقا به دنبال چگونه فایلی هستید. به طور مثال اگر می خواهید دنبال تصاویر بگردید می تواند از پسوند .JPEG استفاده کنید و یا برای موزیک از .MP3 و … که این پسوند ها بنا به کاربرد شان می توانند کم یا زیاد باشند مثلا آیا تا به حال اصلا پسوند .ai به گوش تان خورده؟ این پسوند برای برنامه Adobe Illustrator که یک نرم افزار قدرتمند طراحی است می باشد. نگاهی به تصویر زیر بیندازید. توجه داشته باشید که با این نوع جستجو، مثلا در بین اسناد آفیس، می توانید جزئیات آن ها را نیز مشاهده کنید.

clip_image0034
خب حالا ما از کجا بدانیم برای چند نوع فایل می توانیم جستجو کنیم؟ خب نگاهی به تصویر زیر بیندازید.

clip_image0053
به قسمت سرچ بروید و روی گزینه kind کلیک کنید تا گزینه ها برای شما نمایان شود. خب، همانطور که مشاهده می کنید انواع مختلفی از دسته بندی ها در اینجا وجود دارد که بعضی از آنها محبوب تر از بقیه هستند مانند اسناد، موسیقی، پوشه ها، عکس ها و غیره.

خب حالا وقت آن شده است تا به سراغ آخرین ویژگی جستجوی فایل ها برسیم، یعنی خواص فایل ها.

clip_image0062

خب بگذارید این مورد را با چند مثال برای شما روشن کنیم. مثلا فرض می کنیم شما می خواهید در بین فایل های موسیقی، اسناد و تصاویر جستجو کنید، در مورد این نوع فایل ها باید به موارد زیر توجه داشته باشید؛

موسیقی
clip_image0082

در مورد موسیقی ها می توانید در حین جستجو به مواردی همچون بیت ریت (Bitrate)، خواننده، آلبوم، سبک، آهنگ و سال آن توجه داشته باشید.

تصاویر
clip_image0093
در مورد تصاویر می توانید به دوربین، مدل دوربین، ابعاد، موقعیت، تاریخ گرفته شدن عکس، عرض و ارتفاع و موارد دیگر دقت کنید.

اسناد
در مورد اسناد نیز می توان به تاریخ سند، آخرین تاریخ چاپ و فرمت اسناد توجه داشته داشت.

محتوا : جستجو در محتوای داخل فایل ها

در نهایت به آخرین بخش از این مطلب می رسیم. در این قسمت می خواهیم با استفاده از محتوا و کلمات کلیدی به جستجوی فایل (های) مورد نظر بپردازیم. جستجوی محتوا قابلیت جدیدی است که در ویندوز 7 ظهور کرد و خیلی کاربردی است، به اندازه ای که فکرش را هم نمی توانید بکنید!

clip_image0113

جستجو در محتوا بسیار ساده است. به طور مثال اگر شما یک فایل مایکروسافت ورد آفیس دارید و می خواهید قسمتی از متن موجود در آن را جستجو کنید، کافیست فقط قسمتی از متن را تایپ کنید.

البته بدیهی است که این نوع جستجو همان طور که ذکر شد بیشتر در اسناد کاربرد دارد و مثلا در جستجو فایل های صوتی و ویدئویی ضعیف تر عمل می کند. اما به هر حال هر نوع فایلی که حاوی “محتوایی” ( مانند داده های متا) باشند می توانند مورد جستجو قرار بگیرند.

clip_image0123

به طور مثال در تصویر  نتایج جستجوی یک فایل موسیقی با استفاده از راه کار بالا را مشاهده می کنید. البته در مورد فایل های موسیقی و ویدئویی روش های قبلی کار آمد تر هستند و پیشنهاد می کنیم حتی الامکان سراغ این یکی نروید….

در بخش دوم همراه ما باشید

 

منبع: HTGNextOfWindows

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. برای جستجوی فایل ورد باید چی رو بزنم
    لطفا جواب رو به ایمیلم بفرستید.
    ممنون

    1. سلام بابت درخواست شخصیتون عذر خواهی می کنم
      اما میتونید از دکمه ctrl+F استفاده کنید
      مانا باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *