چگونه به یک برنامه نویس بازی تبدیل شوید و مسیر درست را انتخاب کنید

چگونه به یک برنامه نویس بازی تبدیل شوید و مسیر درست را انتخاب کنید
  • 1393/10/6
  • زهرا معبودی
  • 3

اگر شما یک گیمر حرفه ای هستید و یا حد اقل دوست دارید در میان افرادی که به طراحی و تولید بازی های رایانه ای می پردازند، باشید، باید بدانید که باید یک زبان برنامه نویسی، خوب برای این کار انتخاب کنید که بستر کد نویسی گیم ها را برایتان فراهم کند. در عین حال پیش از این نیاز است که مهارت ریاضیاتتان را قوی کنید. بدون درک مفهومی ریاضی، نمی توانید در کد نویسی ها و نوشتن توابع موفق باشید. برخی حلقه ها، عملکرد ها و توابع در بازی ها هستند که نیاز به مهارت های حرفه ای ریاضیات دارند. توصیه متخصصان این رشته این است که در کنار آموزش زبان برنامه نویسی حتما از یک کلاس ریاضیات هم استفاده کنید. برای نویسنده بازی شدن، باید مسیر های متفاوتی را طی کنید.

پیش از هر چیز باید خودتان یک گیمر حرفه ای و علاقمند به بازی باشید. کد نویسی بازی های رایانه ای و حتی آنلاین، روندی است که می تواند به عنوان یک برنامه ضمنی، در کنار سایر کارهای مهم مثل، تحصیل در دانشگاه، کار کردن در یک شرکت و… جایگاه خود را در زندگی شما ثبت کند، بدون اینکه تداخلی در کارهایتان ایجاد کند.

مدارس و آموزش گاه هایی هستند که به تدریس، روش های کد نویسی بازی می پردازند اما دانستن اطلاعات ریاضی، و از سویی انتخاب زبان برنامه نویسی درست، و آموزش زبان مورد نظر به شما کمک می کند که یک برنامه نویس حرفه ای شوید. در زیر به معرفی چند زبان برنامه نویسی قوی برای نوشتن، کد های بازی معرفی می گردد.

 

C++

این زبان در واقع ساده ترین روش های کد نویسی برای یک بازی را ارائه می کند. عموما برنامه نویسان بازی از دو زبان C  و C++ برای نوشتن کد استفاده می کنند. مزیت این زبان این است که کاربر قادر است، سخت ترین کد ها را به قطعات کوچکتر تقسیم کند.

logo-sun

با استفاده از این زبان می توان کد های بازی های PS3 را هم تولید کرد هر چند کد نویسی بازی با کد نویسی سخت افزار بسیار متفاوت است اما همه از یک سری دستورالعمل ها استفاده می کنند. اینجاست که هنر ریاضیات به کار کد نویسان می آید.

 

Unreal Engine 4

اگر شما در حال نوشتن یک بازی باز زیان سی پلاس پلاس باشید، ناچارید که یک game engine یا موتور بازی را در هر زمانی طراحی کنید. برای ساخت موتور بازی نیاز به دریافت مجوز دارید که بسیاری از شرکت ها سال های متمادی، در انتظار دریافت این مجوز هستند.

 

unreal-engine-4-editor-window

بنابراین بسیاری از این شرکت ها، اقدام به استفاده از Unreal Engine ها برای دریافت و استفاده از انواع کد هایی می کنند که قبلا نوشته شده اند.

 

XNA Game Studio

Microsoft XNA یک پکیج برنامه نویسی بازی تحت .NET است که به کد نویسان مشتاق از صفر تا صد اجازه ی طراحی بازی را می دهد. از صفر تا صد به این معنی است که کاربر می تواند با استفاده از این بستر، کد های مورد نظرش را بنویسد، و بعد از تکمیل بازی، آن را منتشر کند.

microsoftxnagamestudio

این پکیج، دارای امکانات زیادی برای کد نویسی بازی های رایانه ای است اما امکان کد نویسی برای کنسول ها هنوز در این پکیج ارائه نشده است و به احتمال زیاد هم هرگز، این امکان در اختیار کاربران قرار نگیرد. بعد از انتشار بازی هایتان توسط این سرویس، بسیاری از کاربران می توانند به بازی های شما دسترسی پیدا کنند و از بازی با برنامه ی شما لذت ببرند.

DarkBASIC

Panda 3D, Blitz3D و بسیاری از نرم افزار ها هستند که می توانید با استفاده از آن ها کد نوسی گیم را شروع کنید اما بهترین انتخاب برای فردی که کلاسی را ثبت نام کرده ( مثلا سی پلاس پلاس ) و هدفش طراحی بازی است و دوست دارند کد نویسی بازی  TI-83  را تجربه کنند،DarkBASIC است.

sgt_2_tn

شاید آموزش برنامه هایی مثل Lua و Python و AutoIt هم به کارتان بیاید اما یادگیری تمام آن ها لازم نیست.

 

Java / Flash

هر دو Java / Flash  بستر های مناسبی برای کسانی است که به تازگی، برنامه نویسی بازی را یاد گرفته اند ( و حتی در حال یاد گیری هستند ). perk جاوا، بستری است که در تمام پلتفرم ها کارایی دارد و از طرفی ActionScript فلش هم بستری است که هم برای آموزش و هم برای استفاده بسیار مناسب و راحت است و بسیاری از کسانی که برنامه نویسی بازی را شروع می کنند، ابتدای امر، این مسیر را انتخاب می کنند چرا که شبکه ای بزرگ از برنامه نویسان در کنار شما هستند اما PERK برای اشتراک گذاری گیم ها بستری مناسب تر دارد.

 

GameMaker

در نهایت GameMaker است که به راحتی می تواند یک آرتیست بازی را به یک توسعه دهنده و کد نویس بازی تبدیل کند. با استفاده از GameMaker می توانید مشخص کنید که کدام یک از تصاویر، کاراکتر اصلی بازی است، همچنین می توانید مشخص کنید که کاراکتر مورد نظر یا سایر بخش ها، چه موقع حرکت کنند یا عمل کنند.

GameMaker-Studio_-Internal-Image-and-Animation-editing

همچنین می توانید به راحتی با GameMaker بر صوت و موسیقی های بازی هم کنترل داشته باشید و قدم به قدم بازی را بسازید. این بستر نه تنها شما را به تولید بازی های دو بعدی محدود می کند، بلکه در کنار این، به شما اجازه می دهد که در طول یک شب برنامه بازی مورد علاقه تان را طراحی کنید، و به جای صرف شب ها و روزهای متمادی برای کد نویسی، این راه را برایتان هموار می کند. کسانی که می خواهند یک کد نویس بازی حرفه ای شوند حد اقل یکبار هم که شده باید GameMaker  را تجربه کنند چرا که در خلال استفاده از GameMaker  تجربیاتی دستگیرشان می شود که در تولید بازی های حرفه ای تر به کارشان می آید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. صفحه رو سیو کردم برنامه نویسی یه عالمی داره که نگو و نپرس مخصوصا برنامه نویس مخرب باشی یک برنامه های شیطانی به ذهنت میاد که بهتربن نرم افزار کاربردی میشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *