مقایسه بهترین ها : iOS 8.1 و Android 5.0 Lillipop ( قسمت اول )

مقایسه بهترین ها : iOS 8.1 و Android 5.0 Lillipop ( قسمت اول )
  • 1393/10/21
  • مهدي ده نبي
  • 2

یکی از بهترین و هیجان انگیزترین اتفاقات برای گیک ها ( علاقمندان به تکنولوژی )، به روزرسانی گجت هایشان به آخرین نسخه سیستم عامل ها است. حال هر مقدار که ویژگی ها و به روزرسانی ها بزرگتر بوده و امکانات بیشتری اضافه شده باشد، مسبب خوشحالی بیشتر آنها می شود. این چیزی است که کاربران iOS و Android همواره در انتظار آن هستند. iOS 8.1 و Android Lollipop، گزینه هایی هستند که در این بررسی به آنها می پردازیم. از ویژگی ها، شباهت ها و تفاوت های آنها با شما سخن می گوییم تا هرچه بیشتر آنها را بشناسید.

پیش از آنکه به بررسی شباهت ها و تفاوت ها بپردازیم، باید خدمت شما عرض کنم که در ذیل به بررسی نسخه خالص Android Lollipop که توسط گوگل عرضه می شود می پردازیم. همانطور که می دونید، نسخه های اندروید که برای شرکت های دیگر از جمله سامسونگ عرضه می شود، خالص نیست و در آن دخل و تصرف زیادی می شود.

صفحات قفل و خانگی

Lock-screens

ما بیشتر از آنجه که تصور می کنیم با صفحه آنلاک کردن دستگاه خود روبروی می شویم که اغلب موارد نیز برای آنلاک کردن از آن استفاده نمی کنیم. در این صفحه می توانیم اطلاعاتی از قبیل :

  • ساعت
  • تعداد تماس های از دست رفته
  • تعداد پیغام های خوانده نشده

و … را مشاهده نماییم.

صفحه قفل اندروید آبنبات چوبی یک تعادل نسبتا خوب بین گزینه های قابل نمایش ایجاد کرده است. در وسط صفحه یک ساعت بزرگ را مشاهده می کنیم که خیلی راحت قابل خواندن است. همچنین در پایین صفحه نمایش، آیکون های تماس و دوربین را مشاهده می کنیم که خیلی راحت، با سوایپ کردن به سمت چپ یا راست صفحه، می توانید وارد قسمت مربوطه شده و از امکانات آنها استفاده نمایید.

Lock-screen-notifications-1

اما مهم ترین گزینه، قرارگیری نوتیفیکیشن ها در وسط صفحه است که به راحتی قابل خواندن و دسترسی است. با دوبار تپ روی نوتیفیکین ها، اپلیکیشن مربوطه باز می شود. همچنین با سوایپ کردن به سمت پایین، می توانید اطلاعاتی در مورد آن ( به عنوان مثال چند خط اول ایمیل ) را مشاهده نمایید و در صورت سوایپ به سمت چپ یا راست، می توانید از آن چشم پوشی کنید. جا داره این نکته را هم ذکر کنم که در نسخه جدید اندروید، در صفحه لاک اسکرین از ویجت ها پشتیبانی نمی شود و البته فکر نمیکنم کاربران آن، کمبودی از این لحاظ حس کنند.

در مقابل iOS 8.1 هست که شباهت زیادی از لحاظ عملکرد با نسخه آبنبات چوبی دارد، چرا که هر دو سادگی و عملکرد بالا را در دستور کار خود قرار داده اند. در قسمت پایین سمت راست صفحه، آیکون دوربین قابل مشاهده است که تنها کافی است انگشت خود را از روی آن به بالا سوایپ کنید تا وارد اپلیکیشن دوربین شوید. در اینجا باید به این نکته بسنده کنم که امکان لمس آیکون Control Center ( مرکز کنترل ) که در وسط صفحه قرار دارد، به دلیل فاصله محل اجرای عملیات سوایپ، تقریبا برابر صفر است.

Lock-screen-notifications

نوتیفیکیشن ها در مرکز صفحه ظاهر شده و کار با آنها بسیار ساده است. با سوایپ کردن به سمت راست صفحه، اپلیکیشن مربوطه باز خواهد شد. همچنین با سوایپ کردن به سمت چپ، می توانید گزینه های مربوط به اپلیکیشن مربوطه را مشاهده نمایید. به عنوان مثال برای اپلیکیشن پیامک، می توانید شاهد قابلیت پاسخ سریع باشید که کاملا کاربردی و تمیز طراحی شده است. برخی از افراد، روشن شدن صفحه نمایش هنگام دریافت نوتیفیکیشن در iOS  را می پسندند، چرا که این امر در اندروید آب نبات چوبی اتفاق نمی افتد و به جای آن، تنها چراغ LED ( در صورت وجود در دستگاه ) شروع به چشمک زدن می کند.

Lock-screen-PINs

برای گذر از صفحه قفل، در صورت داشتن رمز عبور، باید ابتدا آن را وارد نمایید.

Home-screens

بعد از گذشت از صفحه قفل، وارد صفحه خانگی می شویم. در نسخه اندروید، در این بخش صفحات متعددی برای میانبر اپلیکیشن ها، فولدرها، ویجت ها، و … داریم که به راحتی به آنها دسترسی خواهیم داشت. اگرچه برخی چیزها تغییر کرده است. رابط کاربری آن به زبان متریال و تخت تبدیل شده و انیمیشن ها و افکت های آن نیز بسیار روان اجرا می شوند. در نتیجه طراحان گوگل، به آبنبات چوبی شخصیتی داده اند که در نسخه های قبلی اندروید، کمبود آن بسیار حس میشد. با وجود این تغییرات، رابط کاربری آن هنوز برای کاربران اندروید آشنا و قابل استفاده است.

Home-screens-1

طرح جدید کاملا جذاب و خیره کننده است و مطمئنا چیزی را گم نخواهید کرد. اما در برخی اپلیکیشن ها ممکن است برای پیدا کردن دکمه ها دچار مشکل شوید که این موضوع به مرور برطرف خواهد شد.

Folders

اما در صفحه خانگی IOS 8، برخلاف اندروید، صفحه های جدایی برای اپلیکیشن ها وجود ندارد و همه چیز در دسترس است. به همین دلیل اثری از آیتم های گیج کننده خبری نیست. افکت Parallax موجود در بکگراند، باعث زنده شدن تصویر شده و همچنین افکت هایی که در طراحی آن در نظر گرفته شده اند، رابط کاربری آن را فوق العاده جذاب و زیبا کرده اند.

ظاهر رنگارنگ که در iOS 7 شاهد بودیم، به این سیستم عامل نیز آمده است. همچنین ضمن کار کردن با آن، در خواهید یافت که ظاهر آن در مقایسه با آبنبات چوبی، هیچ شباهتی ندارد.

ویجت ها و شخصی سازی

Widgets

ویجت ها، مدت بسیار زیادی بود که موجب برتری اندروید و موضوعی برای کل کل میان کاربران این سیستم عامل و iOS بود. اما به لطف iOS 8، این قابلیت نیز به iOS وارد شد. اگرچه در سیستم عامل iOS، استفاده از ویجت ها بهتر به نظر می رسد. چرا که در نوتیکیفیشن سنتر قرار گرفته اند و ظاهر صفحه خانگی را شلوغ نخواهند کرد و از طرفی، در تمامی صفحات قابل استفاده هستند. اما در مقایسه با اندروید، محدودیت زیادی در مورد تعداد ویجت ها وجود دارد.

Widgets-1

در مورد شخصی سازی، آبنبات چوبی به همان اندازه که از آن انتظار می رود، قابل انعطاف است. بانچرها، پک آیکون ها، لاک اسکرین های شخصی، والپیپرهای زنده و … از جمله مواردی هستند که می توانید آنها را بر اساس سلایق خود مرتب نمایید. اما در مقابل، سیستم عامل iOS به مانند گذشته کاربران خود را محدود نموده و تنها تغییرات زیر قابلیت انجام را دارند :

Wallpapers

  • تغییر جایگاه آیکون ها
  • تغییر تصویر پس زمینه به صورت استاتیک یا داینامیک

همانطور که اشاره کردیم، هر دو سیستم عامل قابلیت فولدر بندی را به کاربران خود می دهند. اما به دلایلی، سیستم عامل اندروید تنها اجازه قرارگیری 16 آیکون اپلیکیشن در یک فولدر را به شما می دهد و در این زمینه با محدودیت مواجه هستید. در صورتی که در iOS شما با محدودیت مواجه نیستید. البته این نکته بزرگی به شمار نمی رود، اما در هر صورت یک برتری برای iOS به شمار می رود.

پنل نوتیفیکیشن، تنظیمات سریع و مالتی تسکینگ

Notifications

بخش پنل نوتیفیکیشن در اندروید آبنبات چوبی دارا تغییراتی بسیار کاربردی شده است. حالا نوتیفیکیشن های مهم تر در اولویت و بالاتر از سایر نوتیفیکیشن ها قرار می گیرند. به عنوان مثال نوتیفیکیشن های ایمیل، همواره بالاتر از نوتیفیکیشن اپلیکیشن های نصب شده در سیستم عامل قرار می گیرد.

Notifications-1

روش اپل در این قسمت با اندروید کاملا متفاوت است. نوتیفیکیشن های مربوط به هر اپلیکیشن، به صورت یک حباب روی آیکون مربوط به آن اپلیکیشن قرار می گیرد. این روش، حقه ای است که گوگل باید به زودی شبیه به آنرا برای سیستم عامل اندروید طراحی نماید. نوتیفیکیشن ها همچنین در تب جداگانه در نوتیفیکیشن سنتر، به ترتیب زمان دریافتی و در بخش بندی های جداگانه بر اساس اپلیکیشن قرار می گیرند که ترتیب آنها را می توانید از قسمت تنظیمات شخصی سازی نمایید.

Notifications-3

باید اعتراف کنیم که اندروید آبنبات چوبی عملکرد بسیار بهتری نسبت به iOS در تماس های دریافتی از خود نشان داده است. به جای آنکه هنگام دریافت تماس تمام صفحه نمایش مشغول آن شود ( همانطور که در IOS اتفاق می افتد )، تنها یک پنجره پاپ آپ کوچک حاوی دکمه های ” Answer ” و ” Ignore ” در قسمت بالای صفحه نمایش ظاهر می شود.

Quick-controls

بخش تنظیمات سریع در آبنبات چوبی دچار یک بازطراحی شده است. شما می توانید با سوایپ عمودی با دو انگشت مانند گذشته، تنظیماتی همانند نور صفحه نمایش، چراغ قوه و قفل چرخش صفحه را در دسترس خود داشته باشید.

Quick-controls-1

در طرف دیگر، Control Center ( مرکز کنترل ) در iOS نیز همینطور لذتبخش خواهد بود. این تنظیمات که در تمامی صفحات قابل دسترس است، قابلیت تنظیم میزان نور صفحه نمایش، خاموش و روشن کردن وای فای، کنترل موزیک در حال پخش و … را به شما می دهد. فقط باید دقت کنید که موقع سوایپ کردن در اپلیکیشن هایی مانند سافاری، ناخودآگاه پنجره تنظیمات کنترل سنتر را باز نکنید. البته شایان ذکر است که می توانید دسترسی به مرکز کنترل، حین کار با اپلیکیشن ها را از قسمت تنظیمات مربوطه اش حذف نمایید.

Switching-between-apps

اندروید آبنبات چوبی در قسمت مالتی تسکینگ، نسبت به نسخه های قبلی تغییر ظاهری زیادی را به خود دیده است. از یک طرف به جای حالت Thumbnail قبل، اپلیکیشن ها به حالت کارت مانند همراه با یک اسکرین شات از ظاهر اپلیکیشن درآمده اند، اما از طرف دیگر به دلیل نزدیک بهودن کارت ها به یکدیگر، ورود به یک اپلیکیشن خاص کمی سخت به نظر می رسد و نیاز به سوایپ کردن و نزدیک شدن به آن اپلیکیشن حس می شود.

اما در iOS موضوع فرق می کند و عملکرد بهتر و کاربردی تری را شاهد هستیم. با قشردن دو بار دکمه هوم، وارد قسمت مالتی تسکینگ می شویم که پنجره های مربوط به هر اپلیکیشن به همراه آیکون مربوطه را در این قسمت شاهد هستیم. سوایپ کردن به سمت بالا روی هر پنجره، می توانید آن را ببندید. همچنین در قسمت بالای اپلیکیشن ها، لیستی از مخاطب های منتخب و آخرین تماس های گرفته شده مشاهده می کنید که بسیار کاربردی به نظر می رسد.

شماره گیر و دفترچه تلفن

Phone-app-and-phonebook

اپلیکیشن تماس در اندروید آبنبات چوبی جزء اپلیکیشن های مورد علاقه بسیاری از کاربران به شمار می رود. زمانی که وارد آن می شوید، مخاطبین منتخب خود را در آن مشاهده خواهید که در بالای آن، آخرین تماس و در قسمت بالاتر نیست قسمت جستجو در میان مخاطبان به چشم می خورد.

Phone-app-and-phonebook-1

با یک سوایپ ساده به صفحات بعدی خواهید رفت که به ترتیب آخرین تماس ها و دفترچه تلفن خواهند بود. نحوه نمایش دفترچه تلفن و همچنین اطلاعات مخاطبین، قابلیت جدیدی است که به این نسخه از اندروید اضافه شده است.

Phone-app-and-phonebook-2

برای مقایسه این دو اپلیکیشن در  iOS و اندروید، باید بگوییم که در سیستم عامل iOS به دلیل سادگی بیش از حد، برخی مواقع خسته کننده به نظر می رسد. البته این نکته را نیز باید متذکر شویم که وظایف خود را به خوبی انجام داده و هیچ شکی در این موضوع نیست.

Phone-app-and-phonebook-3

یک لیست سیاه و سفید به همراه عکس پروفایل مخاطب ( در صورت وجود )، تنها چیزی است که شما در قسمت مشخصات مخاطبین شاهد آن هستید. تنها نکته مثبت، آن است که در قسمت مالتی تسکینگ، شما لیستی از مخاطبین مورد علاقه و آخرین تماس ها را مشاهده می کنید.

Phone-app-and-phonebook-4

به همین دلیل دیگر نیازی نیست مدام وارد اپلیکیشن تماس شوید. همچنین اپل در iOS 8 به کاربران خود اجازه می دهد که پیغام ها و تماس ها از مزاحمین را بلاک نمایند، اما در اندروید آبنبات چوبی شما فقط در مورد پیغام ها قادر خواهید بود این عملیات را انجام دهید.

به زودی با قسمت دوم این بررسی در خدمت شما خواهیم بود. منتظر باشید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. خیلی ممنون
    بی صبرانه منتظر بخش دوم این مقایسه هستیم

    کاملا واضح و روشن بود که مقایسه بی چون و چرا بی طرفانه بود و از مزیا و معایب هر دو سیستم بدون هیچ تعصبی گفته شد.

    واقعا ممنون

    1. سلام. خواهش می کنم 🙂
      بخش دوم مقایسه هم قرار گرفته. خوشحالم که مورد پسندتون واقع شده

      ممنون از اینکه نظرتون رو با ما در میون گذاشتید 🙂

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *