فناوری مدرن در بهینه سازی فضای داخلی خانه

فناوری مدرن در بهینه سازی فضای داخلی خانه
  • 1396/8/5
  • زهرا معبودی
  • 0

به گزارش سازمان ملل، بیش از نیمی از جمعیت دنیا در مناطق شهری زندگی می‌کنند. انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۵۰ این عدد ۶۶ درصد افزایش پیدا کند و ۲.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان به شهرنشینی روی بیاورند. در نتیجه نگرانی‌های زیادی وجود دارد، چون همین الان هم تراکم جمعیت در شهرهای پرجمعیت بسیار بالاست و فضای اضافه‌ای برای توسعه‌ی آن وجود ندارد.گویا آی تی: خوشبختانه خیلی از شرکت‌های معماری و طراحی به دنبال استراتژی‌هایی برای به حداکثر رساندن ظرفیت فضای خانه‌های شهری هستند. از دیوارهای جابجا شونده تا تختخواب‌های چندکاره، با روش‌هایی خلاقانه می‌توان از همین فضای موجود بهینه‌تر استفاده کرد. در ادامه به شش نمونه از خانه‌های تبدیل شونده اشاره می‌کنیم که طراحی‌شان تحسین برانگیز است.

 

Transformer Apartment

 

فضای داخلی خانه

 

در رابطه با آپاتمان‌های تبدیل شونده بحث‌های زیادی صورت گرفته است. این متد طراحی با گذشت سال‌ها هنوز یکی از زیباترین روش‌های طراحی خانه می‌باشد. هنرمندی به نام ولاد میشین (Vlad Mishin) دیوار مرکزی ماژولاری ساخته که در خدمت سیستم‌های Transformer Apartment است. این دیوار آپارتمان ۶۵۴ فوت مربعی را نصف می‌کند. پنل‌های تکی به روش‌ها و حالت‌های مختلف قابل جابجا شدن و چرخیدن هستند، و اجازه می‌دهند تا فضای داخلی خانه به چندین اتاق کوچک یا یک اتاق بزرگ تبدیل شود.

 

BedUp Room

فضای داخلی خانه

 

خواب برای سلامتی بدن نقشی حیاتی دارد، ولی اتاق خواب ما در سایر ساعات روز استفاده‌ی چندانی ندارد. BedUp Vision برای حل این مشکل اجازه می‌دهد تا اتاق خواب خود را به یک فضای کاری واقعی تبدیل کنید. با وصل کردن یک جفت کابل فلزی به زیر تشک تخت خود، به راحتی می‌توان آن را به سمت سقف بالا بکشید و از فضایی که خالی می‌شود استفاده کنید. برای بررسی سایر مدل‌ّهای BedUp به این لینک مراجعه نمایید.

 

Yo! Home

 

فضای داخلی خانه

 

Yo! Home هم مثل BedUp از روشی مشابه برای بلند کردن تخت خواب استفاده می‌کند تا در زمان‌هایی که استراحت نمی‌کنید بتوانید از فضای بیشتری استفاده کنید. اما در طرح‌های این شرکت از روش‌های خلاقانه‌تری برای صرفه‌جویی در فضای اتاق استفاده شده است. آن‌ها وسایل را درون سقف یا کف اتاق جاسازی می‌کنند تا به فضای بیشتری دسترسی داشته باشید. پنل‌های کف اتاق هم به میز ناهارخوری، کانتر صبحانه و سایر وسایل مورد نیاز تبدیل می‌شوند.

 

قطعات قابل تنظیم این سیستم به شما اجازه می‌دهند تا فضای اتاق را با توجه به سلیقه و نیازهای خودتان طراحی کنید. Yo! Home هنوز در فاز نمونه‌های اولیه قرار دارد، اما تیم سازنده می‌خواهد نقشه‌های خود را به صورت آزمایشی در آپارتمانی در شهر منچستر انگلیس اجرا کند.

 

Flat 27A

 

فضای داخلی خانه

 

مقر Flat 27A که شاخه‌ای از استودیوی طراحی Design Eight Five Two است، در کشور هنگ کنگ قرار دارد. هدف اصلی این پروژه این بود که فضای یک آپارتمان ۵۵۰ فوت مربعی را که یکی از مشتریان به همراه گربه‌اش در آن زندگی می‌کرد به حداکثر برساند. کف ساختمان از همان ابتدا طوری ساخته شده بود که دو اتاق خواب را به طور همزمان در خود جای داده بود، ولی نهایتاً فضا به شکلی طراحی شد که هم می‌شد از چندین اتاق استفاده کرد و هم می‌شد یک اتاق با نورپردازی طبیعی در اختیار داشت.

 

در اتاق غذاخوری، میز را طوری می‌توان تغییر داد که ۱۰ مهمان بتوانند در آن جای بگیرند. اگر کنجکاو هستید که درباره‌ی گربه‌ی مذکور بیشتر بدانید باید به شما بگوییم که این گربه حالا محل مخصوص خودش را دارد که به صورت چوبی در یکی از اتاق‌ها ساخته شده. علاوه بر این سطل مخصوص گربه هم در زیر سینک قرار گرفته است.

 

LifeEdited apartment

 

فضای داخلی خانه

 

گراهام هیل (Graham Hill)، موسس وبسایت TreeHugger مدتی قبل با ارسال پستی از معماران خواست تا آپارتمان ۴۲۰ فوت مربعی او را که در منهتن واقع شده به یک فضای ماژولار تبدیل کنند. او در نهایت دو معمار رومانیایی به نام‌های کاتالین ساندو (Catalin Sandu) و آدریان یانکو (Adrian Iancu) را انتخاب کرد و با هزینه‌ کردن ۴۰۰ هزار دلار توانست به طراحی مورد نظر خود برسد.

 

محصول نهایی LifeEdited apartment نام گرفت که تخت‌های چندکاره، لوازم خانگی قابل تبدیل و دیوارهای تنظیم شونده داشت. بعد از پایان این پروژه، آپارتمان SoHo به عنوان یکی از آپارتمان‌های گرانِ کمتر از یک میلیون دلاری به ثبت رسید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی LifeEdited apartment به این لینک مراجعه کنید.

 

Ori

 

فضای داخلی خانه

 

MIT Media Lab در همکاری با طراحی به نام یِوز بهارتو (Yves Beharto) خانه‌ی تبدیل شونده‌ی موسوم به Ori را ساخته است. نام Ori از واژه‌ی ژاپنی اوریگامی به معنای «تا زدن» گرفته شده و در خانه‌ها هم دقیقاً همین کار را می‌کند. این سیستم پیرامون یک قطعه‌ی ماژولار طراحی شده که خانه را به اتاق خواب و محلی برای کار یا تفریح تبدیل می‌کند. واحد مرکزی شامل کمد لباس، چند قفسه و یک تختخواب است که به راحتی قابل جابجا شدن می‌باشد و می‌توانید مطابق نیازهای خود آن را تغییر دهید.

 

این سیستم از طریق یک کنترل پنل ساده کنترل می‌شود و هدایت آن به وسیله‌ی اپلیکیشن هم ممکن است. Ori قرار است به زودی در چندین پروژه در بوستون، ماساچوست، واشنگتن و سیاتل آمریکا پیاده سازی شود.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *