تئوریِ شاد زیستن انیشتین در حراجی به مبلغ یک میلیون دلار فروخته شد

تئوریِ شاد زیستن انیشتین در حراجی به مبلغ یک میلیون دلار فروخته شد
  • 1396/8/5
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

او پیش بینی کرده بود روزی این یادداشت ها ارزشمند خواهد شد. انیشتین به عنوان یکی از بزرگترین دانشمندان قرن بیستم شناخته شده است. اما این هفته، از یکی از مشاوره هایش برای داشتن یک زندگی شاد، رونمایی شد.

گویا آی تی – به گفته ی والتر ایزاکسون، در نوامبر ۱۹۹۲، انیشتین در حال سفر از اروپا به ژاپن برای یک سری سخنرانی بود و مبلغ دو هزار پوند نیز از ناشر و میزبان های ژاپنی اش دریافت کرده بود.
در طول سفر، متوجه شد که جایزه ی نوبل فیزیک به او تعلق گرفته است.
خبرِ رسیدن انیشتین به سرعت در سراسر ژاپن پخش شد و هزاران نفر برای دیدن برنده ی جایزه ی نوبل آمدند.

انیشتین، که تحت تاثیر استقبال عمومی قرار گرفته بود، سعی کرد افکار و احساسات خود را در اتاق جداگانه اش در هتل امپریال توکیو بنویسد.
درست در آن هنگام، نامه رسان با یک بسته رسید. به گزارش خبرگزاری فرانسه، انیشتین پول خردی نداشت که به نامه رسان بدهد.
به گفته ی فروشنده ی این نامه ها، ساکن شهر هامبورگ المان که گویا یکی از اقوام نامه رسان بوده، در عوض انیشتین دو یادداشت کوتاه نوشت و آنها را به نامه رسان داد و به او گفت: اگر خوش شانس باشی، روزی ارزش یادداشت ها بیشتر از پول خرد می شود.
روز سه شنبه، در یک خانه ی حراجی اورشیلم، این یادداشت ها که درباره ی افکار انیشتین درباره ی داشتن یک زندگی شاد بود، به قیمت ۱٫۸ میلیون دلار فروخته شد.
مضمون یکی از یادداشت هایش که به زبان آلمانی نوشته شده بود به این قرار است” یک زندگی آرام و میانه رو نسبت به دنبال کردن مسیر موفقیت و بی قراری ثابت، شادی بیشتری به همراه دارد.”

این یادداشت فقط۱٫۵۶ میلیون دلار فروخته شد. طبق اعلام وب سایت مزایده و نمایشگاه Winner، ارزش این نامه در ابتدا بین ۵ تا ۸ هزار دلار تخمین زده شده بود.
گال وینر، مدیر اجرایی خانه ی حراج، گفت که پیشنهادهای این یاداشت از ۲ هزار دلار آغاز شد و به مدت ۲۵ دقیقه روند صعودی داشت.
یکی دیگر از یادداشت های آلبرت انیشتین که برروی یک کاغذ خالی نوشته شده شده بود ” اگر اراده وجود داشته باشد، حتما راهی هم وجود دارد.” به مبلغ ۲۴۰ هزار دلار فروخته شد، البته در ابتدا تخمین زده شد که بالای ۶ هزار دلار به فروش برسد.

در نهایت هویت فروشنده و خریدار فاش نشد.
رونی گراس، آرشیوگری که آرشیوهای انیشتین در دانشگاه عبری اورشیلم را تماشا کرده بود به خبرگزاری فرانسه گفت: این یادداشت ها به ما کمک می کند اندیشه های درونیِ محققی که چهره ی عمومی اش مانند یک نابغه ی علمی بود را کشف کنیم.
گراس ادامه داد: ما قصد داریم از طریق یادداشت های انیشتین تصویری از او و تاثیرش برجهان ترسیم کنیم.
انیشتین یکی از بنیانگذاران دانشگاه عبری اورشیلم بود و اولین سخنرانی علمی را در سال ۱۹۲۳ در دانشگاه انجام داد و هم چنین آرشیو شخصی خود را نیز به دانشگاه داد.
سفر ۶ هفته ای انیشتین در سال ۱۹۲۲ به ژاپن بسیار موفق بود. اسحاقسون نوشته: نزدیک به ۲۵۰۰ نفر برای اولین سخنرانی انیشتین در توکیو که چهار ساعت با ترجمه طول کشید، جمع شده بودند و بسیار بیشتر از این جمعیت نیز مقابل کاخ سلطنتی امپریالیستی جمع شده بودند تا هنگام ورود انیشتین به آنجا، اورا ملاقات کنند.
این کشور هم چنین تاثیر زیادی بر او گذاشت.

او در نامه ای به پسرانش نوشته بود” از میان تمام افرادی که تابحال دیده ام، ژاپنی ها را بیشتر از همه دوست دارم، آنها افرادی میانه رو، باهوش، محتاط و علاقمند به هنر هستند.”
انیشتین در دسامبر سال ۱۹۲۲ در مرسم اعطای جایزه ی نوبل در حال سفر بود، بنابراین هنگامیکه رئیس کمیته ی نوبل فیزیک گفت” امروزه هیچ فیزیکدانی وجود ندارد که به اندازه ی انیشتین شناخته شده باشد.” حضور نداشت.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *