رساله‌ی دکتری استیون هاوکینگ برای اولین بار به صورت آنلاین منتشر شد

رساله‌ی دکتری استیون هاوکینگ برای اولین بار به صورت آنلاین منتشر شد
  • 1396/8/6
  • زهرا معبودی
  • 0

نسخه‌ی اولیه‌ی رساله‌ی دکتری استیون هاوکینگ برای اولین بار به صورت رایگان و آنلاین در دسترس قرار گرفت. این مقاله‌ی ۱۱۹ صفحه‌ای در سن ۲۴ سالگی توسط هاوکینگ جوان که در آن زمان دانشجوی کالج ترینیتی هال دانشگاه کمبریج بود، گردآوری شده است.گویا آی تی: عنوان این رساله «خصوصیات کیهان در حال توسعه» است و در چکیده‌ی آن هاوکینگ می‌گوید قصد دارد «پیامدها و عواقب توسعه‌ی کیهان» را بررسی کند. او در صفحه‌ی سوم این مقاله به برخی از نظریه‌های اینشتین ایراد وارد می‌کند.

 

یکی از مسئولان رسمی دانشگاه کمبریج تاریخ انتشار این رساله را ۱ فوریه‌ی ۱۹۶۶ اعلام کرده، یعنی همان سالی که هاوکینگ با مدرک دکتری فارغ التحصیل شد. حالا این مقاله این‌جا، در کاتالوگ کارهای آکادمیک دانشگاه کمبریج در دسترس قرار گرفته است.

 

بیماری نورون حرکتی هاوکینگ از همان دوران شروع و کم کم باعث شد او توانایی حرکت دادن بخش‌های مختلف بدنش را از دست بدهد.

 

با این حال در آن دوران او همچنان قادر به نوشتن بود. بنابراین چند بار رساله‌ی خود را امضا کرد و دست خطی بر آن نوشت که نشان می‌دهد این مقاله واقعاً متعلق به خودش است.

 

رساله‌ی دکتری استیون هاوکینگ

 

در چندین صفحه هم چندین معادله‌ی پیچیده‌ی ریاضی وجود دارد که با دست نوشته شده است.

رساله‌ی دکتری استیون هاوکینگ

 

این مقاله کمک کرد هاوکینگ حرفه‌ی خود را شروع کند و زیربنای شهرتش به عنوان یکی از معروف‌ترین دانشمندان جهان را بسازد.

 

کمی بعد از پذیرفته شدن این رساله، هاوکینگ به استخدام کالج گانویل و کایوس دانشگاه کمبریج درآمد و تا امروز هم به عنوان استاد این دانشگاه باقی مانده است.

 

مقاله‌ی هاوکینگ هم مثل سایر رساله‌های دکتری از همان زمان عملاً در دسترس پرژوهشگران بود و می‌توانستند آن را مطالعه کنند.

 

با این حال برای خواندن این رساله یا باید به دانشگاه کمبریج می‌رفتید یا با پرداخت هزینه‌ی ارسال، یک نسخه از آن را دریافت می‌کردید.

 

دانشگاه کمبریج که مدتی است به دنبال گسترش ظرفیت دسترسی به کارهای آکادمیکش است، بالاخره با کسب اجازه از خود هاوکینگ این مقاله را به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار داد و وضعیت آن را به حالت Open Access یا دسترسی آزاد در آورد.

 

هاوکینگ در بیانیه‌ای که همراه با خبر انتشار این مقاله بیرون آمده گفت امیدوار است این مقاله الهام بخش افراد بیشتری در سراسر جهان برای حرکت به سوی علم باشد. او گفت:

 

«با آزاد شدن دسترسی به رساله‌ی دکتری من، امیدوارم مردم در سراسر دنیا به جای نگاه کردن به پایین سرشان را بالا بگیرند و ستاره‌ها را نگاه کنند. درباره‌ی جایگاه ما در کیهان کنجکاو باشند و سعی کنند درک بهتری نسبت به کل گیتی کسب نمایند.

 

هر کسی در هر جایی از دنیا باید نه تنها به تحقیق من، بلکه به تحقیقات همه‌ی ذهن‌های بزرگ و پژوهنده از همه‌ی طیف‌های درک بشری دسترسی آزاد و بی‌مانع داشته باشد.

 

هر نسل از دستاوردهای نسل‌های قبل از خود استفاده می‌کند، درست مثل من که به عنوان دانشجوی دکتری در دانشگاه کمبریج از کارهای اسحاق نیوتون، جیمز کلرک مکسول و آلبرت اینشتین الهام گرفتم.

 

این که می‌بینم افراد زیادی با دانلود رساله‌ی من علاقه‌ی خود را به این مباحث نشان داده‌اند شگفت‌انگیز است. امیدوارم حالا که بالاخره به این مقاله دسترسی پیدا کردند از خواندن آن ناامید نشوند.»

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *