سرقت اطلاعات

  • 1388/8/1
  • ITTeach
  • 0

امروز در تمام دنيا، حتي در داخل كشور خودمان، مكان‌هاي عمومي مثل فرودگاه‌ها، كافي شاپ‌ها و حتي بعضي ادارات دولتي و بانك‌ها، سرويس اينترنت را به‌صورت بي‌سيم و رايگان به مراجعان خود ارائه مي‌دهند. از آنجا كه بيشتر افراد مجهز به گوشي‌هاي تلفن همراه هوشمند يا لپ‌تاپ‌هاي مدرن شده‌اند، با چند كليك مي‌توانند با اين بستر شبكه‌اي عمومي، به اينترنت متصل شوند و از خدمات مختلف استفاده كنند. تصور كنيد مردمي را كه خسته از انتظار طولاني در فرودگاه، با لپ‌تاپ خود به اينترنت بي‌سيم و رايگان فرودگاه وصل شده‌اند و آخرين اطلاعات پرواز، اطلاعات شخصي، احوالپرسي‌هاي دوستان و هزار و يك كار ديگر را كه مي‌توان در اينترنت انجام داد، پيگيري مي‌كنند. اين تصور دست‌كم براي كاربران حرفه‌اي اينترنت تصور شيريني است. ‌ ‌

IT Securety

نكته‌اي كه نبايد فراموش كرد، اين است كه شبكه‌هاي عمومي در اختيار همه نوع كاربري قرار مي‌گيرد. از كاربرهاي ساده گرفته تا كاربرهاي حرفه‌اي حوزه فناوري اطلاعات و حتي كاربران مخرب كه بيشتر فعاليت خود را صرف سرقت اطلاعات يا حمله به شبكه‌ها مي‌كنند. اين بستر باز سبب مي‌شود كه امنيت به حداقل ممكن برسد و امن نگاه داشتن اطلاعات فقط به دست خود كاربر باشد.

تصور كنيد از بستر اين شبكه وارد اي‌ميل خود شده‌ايد و يك هكر به دستگاه شما متصل شده و تمام اطلاعات حياتي شما را مي‌ربايد. اصلا تصور خوشايندي نيست. براي اينكه اين اتفاق گريبان شما را نگيرد، پيشنهادات ساده‌اي داريم كه به‌كمك آن مي‌توانيد رايگان و ساده از آن‌لاين بودن خود لذت ببريد.

آنتي ويروس و ديوارآتش

قبل از هرچيز، هميشه بايد يك آنتي‌ويروس به‌روز داشته باشيد و همينطور يك ديوار آتش مناسب. اگر توانايي خريد مجوز آنتي‌ويروس‌هاي حرفه‌اي را نداريد، از آنتي‌ويروس رايگان آويرا ‌(Avira)‌ كه اسكنري سريع دارد و به خوبي به‌روز مي‌شود استفاده كنيد. براي ديواره آتش هم از كومودو ‌(komodo)‌ استفاده كنيد كه آن هم رايگان است. هميشه بايد آنتي‌ويروس خود را به‌روز كنيد و به هيچ وجه از آنتي‌ويروس‌هاي كرك شده استفاده نكنيد. سعي كنيد آن ‌را به صورت »اصل« بخريد يا از آنتي ويروس‌هاي رايگان استفاده كنيد.

توجه به يك مساله قبل از هر توضيحي لازم است. به‌هيچ وجه قبل از مطالعه و درك يك پيغام آن را نبنديد يا تاييد نكنيد. براي مثال، ويندوز ويستا هنگام هر اتصال شما به شبكه مي‌پرسد كه اين شبكه كجا قرار دارد؛ خانه، محل كار يا يك جاي عمومي. قطعا پاسخ دادن به اين سوال مي‌تواند تغييرات زيادي در تنظيمات شبكه شما به وجود بياورد. پس با دقت به اين سوالات پاسخ بدهيد و پيغام‌هاي خطا و هشدار را با دقت بيشتري بخوانيد.

غيرفعال كردن ادهاك ‌ ‌

اد هاك ‌(ad hoc)‌ يك نوع سرويس براي اتصال يا ساختن شبكه‌هاي بي سيم است و قطعا وقتي در شبكه‌هاي بي‌سيم عمومي هستيد،‌نيازي به آن نداريد. پس مي‌توانيد آن را غيرفعال كنيد، اما اگر فعال باشد، ممكن است بدون اينكه شما مطلع باشيد به دستگاه شما وصل شوند و اطلاعات مهم شما را سرقت كنند. براي اينكه خيال خود را راحت كنيد، بهتر است اين قابليت را غيرفعال كنيد و در صورت نياز بعدا دوباره آن را فعال كنيد. البته در ويندوز ويستا و نسخه‌هاي بعدي، نيازي به اين كار نيست.

براي غيرفعال‌ كردن اين آپشن در ويندوز ايكس‌پي، روي آيكون شبكه بي‌سيم خود در نوار وظيفه ويندوز راست كليك كرده و گزينه ‌Status‌ را انتخاب كنيد. سپس با باز شدن پنجره گزينه ‌Properties‌ را انتخاب كنيد. بالاي پنجره تب ‌Wireless Networks‌ را انتخاب كنيد و در ميان شبكه‌ها، شبكه‌اي را كه به آن متصل هستيد بيابيد. يك بار ديگر گزينه ‌Properties‌‌را بزنيد و به تب ‌Association‌ برويد و تيك ‌ad hoc‌‌ را برداريد. البته لازم به توضيح نيست كه عكس همين كار باعث مي‌شود همه چيز به حالت عادي برگردد. حالا مي‌توانيد همه چيز را تاييد كنيد. ‌ ‌

غيرفعال‌كردن اشتراك‌گذاري فايل‌ها ‌ ‌

Lock Securety

اگر ويژگي اشتراك‌گذاري فايل‌هاي شما فعال باشد، قطعا دچار مشكل خواهيد شد. حتي اگر با داشتن بهترين آنتي‌ويروس‌ها فايل‌هايتان را به‌اشتراك بگذاريد، ديگران به راحتي مي‌توانند آنها را بردارند. براي جلوگيري از اين كار در ويندوز ويستا و نسخه‌هاي بعدي ويندوز بايد كار بسيار ساده‌اي انجام دهيد. موقع اتصال به شبكه، به ويستا بگوييد كه اين شبكه عمومي است، ويندوز به‌صورت خودكار اشتراك‌گذاري فايل‌ها را محدود مي‌كند. در ويندوز اكس‌پي اشتراك‌گذاري به‌صورت پيش‌فرض غيرفعال است، اما براي احتياط مي‌توانيد با استفاده راهنماي ويندوز، اين قسمت را هم غيرفعال كنيد.

در آخر سعي كنيد رمزهاي حياتي خود را با دقت انتخاب كنيد و در مكان‌هاي عمومي پست‌هاي الكترونيكي مهم خود را چك نكنيد. اين جمله را زير آينه خود بنويسيد: امنيت اطلاعات شما بسيار بسيار مهم است. اين موضوع را به هيچ وجه فراموش نكنيد.

برگرفته از کليک

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *