چگونگی کار خودکار Actions ها و عملیات انجام شده در فتوشاپ

  • 1388/8/8
  • سپهر خيري
  • 2

اگر شما نسبتا درPhotoshop CS3 و CS4 تازه وارد دید و خودتان بر اساس جستوجو و تکرار دنبال دکمه مورد نظر میگردید برای مثال ، لایه ها افکت های تصویری و…. ، و یا کاری را که قبلا انجام داده اید و میخواهید دوباره اون کار را انجام بدین ، سرانجام آن را پیشتر از زمان ساخت یک تصویر پیدا میکنید.
شرکت Adobe در این زمینه کار میکند برای راحت تر شدن و سریع به یاد آوردن کارهای که انجام شده.

بنابراین اگر کار با نوار ابزار و بقیه قسمت های پایه فتوشاپ را بلد هستید ، شروع به یاد دادن یک نکته مفید در فتوشاپ میکنیم.

در این آموزش فتوشاپ روند کار این است که با چند تا کلیک ساده میتوان این آموزش را یاد بگیرید و به پایان برسانید و بعد میتوانید پروسه ساخته شده خود را به راحتی ذخیره کنید.

کارهای انجام شده برای ساخت یک چیز برای شما میتواند ساده و یا حرفه ای باشد.در اول این آموزش به شما شروع ساخت یک Action جدید را نشان میدهد ، و شما را به یک کار بلد در فتوشاپ تبدیل میکند.
طرز کار به اینگونه هست : در ابتدا ساخت ، layer styles در اطراف عکس و … هست ، و وقتی که کار شما تمام شد میتوانید کار انجام شده خود را که به صورت عادی توسط کلیک های شما که قبلا کرده اید را ببینید.

حالا برویم برای آموزش چگونگی کار با این روش فتوشاپ.

گام 1

یک عکس را در فتوشاپ باز کنید. برای این آموزش لازم نیست شما کاری بر روی عکس انجام دهید. در اینجا تمرکز بر روی ساخت است.
سرتاسر فتوشاپ پر از دکمه و نوار هست که بعدا شما میتوانید در داخل آنها اکتشاف و جستوجو کنید.
اگر پانل شما دکمه ای هست کلیک کنید بر روی دکمه مثلثی شکل که در بالا و راست صفحه قرار دارد. یک صفحه ظاهر میشود ، حالا اگه کمی به پنجره باز شده نگاه کنید و گزینه Button Mode را میبینید و آن را انتخاب کنید.
حال دوباره یک پنجره جدید باز میشه و روی New Set کلیک کنید.
حالا یک اسم برای Action جدید خود به جای “My Actions” انتخاب کنید ، حالا یک پوشه سفارشی برای شما ساخته شد و تمام کارهای شما در آن ذخیره میشود.

photoshopaction_11

گام 2

حال دوباره بر روی دکمه مثلثی در پانل خود کلیک کنید ، و اینبار کلیک کنید بر روی New Action .
یک اسم انتخاب کنید ، مانند White Border و کلیک بر روی Record که سمت راست وجود دارد. در این مرحله فتوشاپ تمام عملیات شما را کامل ضبط میکند.
برای این کار شما در پنجره Action یک دکمه برجسته و قرمز میبینید که باید آن را کلیک کنید ، نگران نباشید این عمل کارهای که شما با ماوس در کامپیوتر تان انجام میدید ضبط نمیشود و فقط عملیات انجام شده در فتوشاپ را ضبط میکند.

گام 3

بر میگردیم به عکس و مطمئن شوید که لایه بک گراند انتخاب شده است ، فقط باید لایه مورد نظر را از قسمت Layer’s panel انتخاب کنید.
و دوباره این عمل را انجام دهید : Layer>Duplicate Background Layer
سپس شما متوجه میشوید که تنها این عمل شما در Actions panel ثبت و ضبط شده است.

گام 4

حالا شما به دکمه Layers palette بروید و گزینه fx که در بالای منو قرار داره انتخاب کنید و بعد Stroke را انتخاب کنید .
وقتی که پنجره باز میشود ، این تغییرات را انجام دهید :

روی دکمهSize کلیک کنید و 3-8 px انتخاب کنید ، و بعد روی دکمه Position کلیک کنید و گزینه Inside را انتخاب کنید ، در آخر اگه از فتوشاپ CS3 استفاده میکنید روی دکمه Color کلیک کنید و رنگ سفید را انتخاب کنید ، که پیش فرض آن قرمز است. و آخر هم روی OK کلیک کنید.
نکته : اگر شما از فتوشاپ CS4 استفاده میکنید رنگ پیش فرض سفید هست و دیگه لازم به انتخاب رنگ نیست.

photoshopaction_5

گام 5

به صفحه اصلی پانل برگرد ید و روی دکمه کوچک مربع مانند کلیک کنید و بعد روی دکمه قرمز کنارش در Actions panel .
هنگام کلیک بر روی دکمه مربع میتوان جلوی ضبط کردن را بگیرید.

photoshopaction_92

گام 6

به Edit>Undo که در نوار menu وجود دارد بروید ، و تا آخر عملیات undo را انجام بدین تا دیگر قابل استفاده نباشد ( گزینه محو شود ) .
چون شما میخواهید عملیات ثبت شده را ببینید ، انتخاب کنید یک اسم برای Actions ساخته شده در Actions panel و روی آن مثلث کوچک کلیک کنید . آن وقت رنگ سبز روشن میشود وقتی که ماوس را از رویش بردارید.
کلیک کنید بر روی مثلث و محیط فتوشاپ را تماشا کنید ، و وقتی که چشمک زن شد میتوانید انتخاب کنید یک حاشیه برای عکستان.

گام 7 : ذخیره عملیات

برای ادامه باید Action را ذخیره کنید ، فتوشاپ به صورت خودکار Action را ذخیره نمیکند ، بنابراین برگرد ید به پانل Actions و انتخاب کنید My Actions به created (action itself انتخاب نکنید).
حالا دوباره بر روی مثلث کوچک که در بالا سمت راست وجود دارد کلیک کنید ، و گزینه Save Actions را انتخاب کنید ، حالا شما اگر بخواهید تمام ذخیره های Action خود را ببینید میتوانید به این آدرس بروید : Photoshop>Presets>Actions و Action خود را اجرا کنید.

حالا شما توانستید یک action ذخیره و بعد آن را اجرا کنید ، هر گاه شما یک عکس در فتوشاپ خود آوردید و به طور مثال در اطراف آن یک حاشیه قرار دادید ، همه عملیات شما در Actions panel هست و شما میتوانید در آنجا برای پخش این عملیات روی آن مثلث کوچک کلیک کنید.
فرقی نمیکند action شما طولانی باشد یا کوتاه ( مثلا برای تمام قسمت های که با فتوشاپ کار میکنید).

شما راحت میتوانید action مورد نظر خود را به صورت رایگان در اینترنت جستوجو کنید و از آن در برنامه ی تان استفاده کنید.

اگر شما میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد automations کسب کنید و یا دنبال آن هستید میتوانید از کتاب The Photoshop CS2 Speed Clinic استفاده کنید ، حتی اگر شما با CS3 و CS4 کار میکنید این کتاب مناسب شما هست.

آیا شما استفاده کار با Actions را در فتوشاب یاد گرفتید؟ مقید ترین چیزی که با آن آشنا شدید چه بوده هست؟ لطفا در مورد این موضوع در بخش نظرات اطلاع دهید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. عالی بود
    متشکرم از آموزش خوبتون

    چند تا سایت دیگه که رفته بودم واقعا افتضاح آموزش داده بودن
    بازم متشکرم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *