ابرسایتهای برون خوان ( R S S ) و مرگ خبرگزاریهای رسمی جهان!

  • 1388/8/11
  • ITTeach
  • 2


با آمدن اینترنت دوران کُندی خبرگزاریها به پایان رسید! و امروز با آمدن آر اس اس ( R S S ) مرگ آنها نیز فرا رسیده است .


4qsc0th
امروزه ابرسایت هایی فقط بر مبنای برون خوانی (خروجی خوان) هزاران سایت و وبلاگ دیگر کار می کنند به زبان ساده آنها تولید کننده محتوا نیستند بلکه هر وبلاگ و سایتی که عضو آنهاست هر بار که با نوشته ایی جدید بروز می گردد خود بخود آن سایت برون خوان هم بروز می شود .
وبلاگ نویسان حرفه ایی خیلی سریع جذب چنین سایتهایی شده و عضو می شوند و آدرس خروجی وبلاگ خود یا همان آر اس اس ( R S S ) را در آنجا ثبت می کنند و بدین شکل مخاطبین این ابرسایتها را نیز جذب می کنند.

what-is-rssfeed-1

نکته مهم این است که ابرسایت های برون خوان حد و مرز هر خبرگزاری و سایت فعال اینترنتی را نیز شکسته اند این گونه سایتها در هر دقیقه دهها مطلب و خبر مختلف را به خواننده ارایه می کنند که توسط کاربرانی متفاوت نوشته شده است .

بزرگترین این گونه سایتها در ایران   GlanceRSS می باشد . این سایت توانسته در مدتی بسیار کوتاه دهها هزار سایت و وبلاگ ایرانی را به عضویت خویش در آورد در بین آنها اسامی خبرگزاریها و سایتهای تولید کننده خبر هم بسیار دیده می شود.

دنیا بلاگ و بازنگار از دیگر سایتهایی هستند که بر اساس آر اس اس ( R S S ) کار می کنند .

slow_internet


ابر خبرگزاریهای برون خوان در واقع تحقق نظریه “کهکشان بزرگ اندیشه ” می باشند این نظریه دقیقا نقطه مقابل نظریه دهکده کوچک جهانی است . در نظریه کهکشان بزرگ اندیشه بطور خلاصه می خوانیم که با اینترنت اندیشه ها  به صور مختلف در حال انتشار هستند و هزاران هزار وبلاگ و سایت این دوران را رقم می زنند و آدمها در طی عمر خویش و بنا به احوال گوناگونشان سایتها و وبلاگهای متفاوتی ساخته و افکار خود را منتشر می کنند و در همانجا ارد بزرگ اندیشمند و نابغه ایرانی پیش بینی می کند بزودی تعداد سایتها و وبلاگهای اینترنتی از جمعیت کره زمین بیشتر می شود .
ابر سایتهای برون خوان آر اس اس ( R S S ) همه قوانین دست پا گیر ایجاد خبرگزاری و سایتهای خبری را شکسته و دور زده اند با این فرایند بسیار خنده آور است کسی برای ایجاد خبرگزاری اینترنتی هزینه و زمان آنچنانی صرف کند اصولا تولید محتوای رایگان ابرسایتهای برون خوان خود به خود میدان عمل خبرنگاران حرفه ایی و خبرگزاریهای نامدار را بسیار محدودتر از هر زمان دیگری نموده است . این گرفتاری شامل حال بنگاه های بزرگ خبری جهان نیز شده است . روزنامه واشنگتن پست تغییر ماهیت خویش را اعلام نموده و خود را به شکل خبرگزاری جهانی مطرح نموده است خبرگزاریی که در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد مطالب آن برداشت آزاد از سایتهای اینترنتی دیگر است .

rss-feed-icons


تیم های هدایت اخبار در این گونه خبرگزاریها تنها به “برند” و “مارک” خویش دلخوش نموده اند و امیدوارند با گسترش و تنوع مطالبشان بتوانند سهم حداقلی در عرصه خبر داشته باشند سهمی که زمانی مطلق و مدت طولانی تری حداکثری بود امروز به یک برند بزرگ غیر موثر بدل شده است .
آر اس اس ( R S S ) با ایجاد ابرسایتهای برون خوان به آرامی ختم خبرگزاریهای بزرگ را اعلام نمود .

rss2

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *