میدوری: جایگزینی برای ویندوز

  • 1388/8/21
  • ITTeach
  • 0

هنوز چند روز از آغاز عرضه جدیدترین نسخه سیستم‌عامل ویندوز (نسخه 7) نگذشته که بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا تصمیم گرفته است دیگر سیستم‌عامل خود را بر پایه ویندوز توسعه ندهد.

http://www.up.taktemp.com/uploads/midori.jpg

هرچند مایکروسافت برای ویندوز7 تبلیغات فراوانی به‌راه انداخته؛ اما با جدی شدن مشکلات ساختاری سیستم‌عامل ویندوز و عدم توانایی برنامه‌نویسان در رفع کندی و آسیب‌پذیری آن، مدیران غول دنیای نرم‌افزار تصمیم گرفته‌اند محور برنامه‌های آینده خود از ویندوز به آن‌چه میدوری (Midori) نامیده می‌شود؛ تغییر دهند.

پس از شکست مایکروسافت در عرضه ویندوز ویستا، این شرکت سعی کرد با عرضه ویندوز7 جبران مافات کند؛ اما ویندوز جدید هنوز نیامده دچار باگ‌های فراوان شده و حتی کارشناسان اذعان کرده‌اند که بر خلاف تبلیغات مایکروسافت، آخرین نسخه ویندوز سریع‌تر از ویستا نیست و دچار همان مشکلات ساختاری است که ویستا به آن دچار بوده است. تنها گرافیک آن اندکی کاربر پسندتر شده، ولی بازهم به پای لئوپارد اپل نمی‌رسد.

جفری هاموند، محقق در مرکز تحقیقات فورستر می‌گوید: “نسبت به 18 سال قبل، توسعه‌دهندگان بیشتری جذب مکینتاش شده‌اند و حالا در دستان آن‌ها فقط مک وجود دارد”.

از سوی دیگر، پلت‌فرم ویندوز برای مایکروسافت بسیار گران تمام می‌شود، زیرا ده‌هاهزار برنامه‌نویس و کارشناس روی آن کار می‌کنند که باعث بالا رفتن هزینه ساخت نرم‌افزار شده‌اند.

مجموعه این دلایل، مدیران استراتژیک مایکروسافت را به این نتیجه رسانده که وقت تلف کردن روی ویندوز مساوی با برد قطعی اپل مکینتاش خواهد بود و آنها به هر قیمتی که شده، باید سیستم‌عامل خود را تغییر دهند تا از پس رقبا برآیند.

میدوری چیست
همه چیز از ابزار آزمایش نرم‌افزار پاورپوینت (CHEES) به نام میدوری شروع شد که به‌عنوان مدیریت بر کدهای سیستم‌عامل معروف گردید.

میدوری می‌تواند سیستم‌عامل مستقلی باشد که در آن کرنل‌ها، درایورها و اپلیکیشن‌ها در کدهای مدیریت‌شده نوشته می‌شوند

این پروژه از سال 2003 / 1382 آغاز شد و از همان ابتدا هم قرار نبود به عنوان سیستم‌عاملی مستقل آماده شود؛ اما حالا مدیران مایکروسافت مصمم شده‌اند با ادامه پروژه، آن‌را به‌عنوان جانشین ویندوز مطرح کنند.

در ساخت میدوری از مدل برنامه‌نویسی موسوم به Oslo composite application initiative استفاده شده است. جاناتان شاپیرو، مغز متفکر برنامه‌نویسی‌های BitC و سیستم‌عامل Coyotos، به مایکروسافت دعوت شده تا کار خود را به‌طور جدی توسعه دهد.

میدوری در دوسطح برنامه‌نویسی و کاربر نوشته خواهد شد و با هر نوع پلت‌فرم سخت‌افزاری (x86,x64,ARM,Hyperv) کار خواهد کرد. سه پیشنهاد مایکروسافت برای کار کردن اپلیکیشن‌های ویندوز و میدوری در کنار هم بدین ترتیب خواهد بود:

شبیه‌سازی برنامه‌های مورد نظر با استفاده از پروژه Accelerator که قبلا مرکز تحقیقات مایکروسافت روی آن کار کرده است.

در مدل مذکور اپلیکیشن‌ها با ویندوز و یا با جی.پی.یو از طریق درایور دایرکت‌ایکس اجرا خواهند شد. با این روش اساس کار روی ویندوز خواهد ماند و میدوری زیر سیستمی برای ویندوز خواهد شد.

پیشنهاد دوم ساخت پارالل میدوری به موازات پلت‌فرم ویندوز است تا اپلیکیشن‌ها بدین طریق اجرا شوند. ویژگی منفی آن دو امضا شدن فایل‌ها برای اجراست که باید تحت هر دو پلت‌فرم صورت گیرد.

هم‌چنین یک فراماشین باید درست شود تا همه چیز از پایه نوشته شود.

پیشنهاد سوم، درگیر کردن سیستم پورتینگ روی کدهای ویندوز است. نوشتن کدهایی که بتواند با باینری‌های غیر ویندوز یعنی مکینتاش هم خوانایی داشته باشد، مشمول این پیشنهاد است. اما گفته می‌شود امنیت کاملی به همراه نخواهد داشت.

نوشتن کدهایی که توسط سایر سیستم‌عامل‌ها خوانده شود، خوب اما کمی تهاجمی به نظر می‌رسد.

به هر حال ویندوز مجبور است جای خود را به میدوری دهد و پرطرفدارترین سیستم‌عامل حال حاضر دنیا باید کاربرانش را به سمت سیستم‌عامل جدید سوق دهد؛ کاری طاقت‌فرسا که اگر درست کار نکند، کاربران بیشتری به سوی مکینتاش خواهند رفت.

موضوع مقاله: سیستم عامل

Midori

هنوز چند روز از آغاز عرضه جدیدترین نسخه سیستم‌عامل ویندوز (نسخه 7) نگذشته که بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا تصمیم گرفته است دیگر سیستم‌عامل خود را بر پایه ویندوز توسعه ندهد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *