آشنایی با سیستم عامل های تحت وب

  • 1388/8/26
  • ITTeach
  • 0

این روز ها شاید عنوان “سیستم عامل تحت وب” یا “web operating system” و همین طور کامپیوتر مجازی رو زیاد شنیده باشید. کامپیوتر مجازی راهی است که به وسیله آن شرکت های بزرگ می توانند چندین سیستم عامل را بر روی یک هارد مدیریت کنند. معمولا در این شرکت ها در دسترس بودن منابع اطلاعاتی از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین سیستم عامل های تحت وب یک راه مناسب برای به اشتراک گذاشتن منابع اطلاعاتی است و همچنین در دسترس بودن سیستم عامل در هر کجای دنیا را ممکن می سازد.

در واقع این سیستم عامل ها به عنوان نرم افزاری در مرورگر کامپیوتر شخص مقابل اجرا می شوند. معمولا سعی می شود تا محیط آن ها شبیه سیستم عامل های کنونی مثل windows mac، linux طراحی شود تا کار با آن ها به آسانی کار با یک سیستم عاملی که روی کامپیوترهای خانگی نصب است، باشد.

پروژه سیستم عامل های تحت وب و همچنین کلمه “WebOS” برای اولین بار در یکی از دانشگاه های کالیفرنیا آغاز شد. اولین سیستم عامل تحت وب توسط برنامه نوسان سوئدی طراحی شد و webos.org نام گرفت. بعد ها برنامه نویسان حرفه ای javascript و DHTML دنیا به به این پروژه ملحق شدند و این پروژه گسترش یافت تا اینکه سیستم عامل هایی مانند سیستم عامل های روی کامپیوتر های شخصی و با سرعت بالا را بر روی مرورگر ها به نمایش در آورد.

در اینجا با مهمترین و معروفترین نمونه های WebOS آشنا میشویم:

EyeOS
در مورد این سیستم عامل بسیار بحث شده اسا. توسعه دهندگان EyeOS در ابتدا آن را جهت مدارس و شرکت ها برای ارتباط کارکنان و دانش آموزان در یک محیط کاری مشترک با یک سری از برنامه های کاربردی مورد نیاز ایجاد کرده بودند. این سیستم عامل از FCKeditor به عنوان ویرایشگر اصلی متن خود استفاده می نماید. همچنین از طریق آن قادر خواهید بود تا با کاربران دیگر گفتگو کنید که این یک ویژگی ایده آل برای سیستم های عامل تحت وب است.

G.ho.st

اگر دوست دارید سیستم عامل دیگری را تجربه کنید، G.ho.st را به شما پیشنهاد می کنم. احتمالا استفاده از این سیستم عامل با دارا بودن برنامه های کاربردی جذاب برای شما آسان تر خواهد بود. پس از ورود به صفحه اصلی، با کلیک بر روی دکمه سبز رنگ، صفحه جدیدی را مشاهده خواهید کرد که از طریق آن می توانید ثبت نام کنید و یا وارد حساب کاربری خود شوید. همانند EyeOS این سیستم عامل نیز از زبان های مختلفی پشتیبانی می نماید. میز کار مجازی G.ho.st برنامه های مختلفی نظیر ویرایشگر متن، مدیریت فایل، پخش کننده MP3، مدیریت ایمیل و سایر برنامه های رایجی که اغلب روی میزکار واقعی خود آن را دارید، در اختیارتان می گذارد. همچنین G.ho.st به شما این اجازه را می دهد که تا مرز 5 گیگابایت از اطلاعات خود را آپلود نمایید ضمن اینکه این حجم با دعوت هر یک دوست به میزان 1 گیگابایت افزایش می یابد. این موارد سوای 3 گیگابایت فضای ایمیلی است که به شما اختصاص داده می شود!

FanBox Desktop

بدون شک FanBox یکی از جذاب ترین سیستم های عامل تحت وب است که تا کنون ایجاد شده است! (البته فعلا برای غیر ایرانی ها است!) پس از ثبت نام و ورورد به محیط کاربری خود می توانید برنامه های پیام رسان، ویرایشگر متن، مدیریت فایل و دکمه Start را مشاهده کنید. اما این وسط قابلیتی وجود دارد که FanBox را با دیگر رقیبان متمایز می سازد و آن چیزی نیست جز شبکه اجتماعی ای که به طور خودکار به این سیستم عامل متصل می شود.

به محض اولین ورود به محیط کاربری خود به سمت ایجاد ایمیل و صفحه پروفایل شخصی ارجاع داده می شوید. این صفحه آدرسی نظیر http://www.fanbox.com/PCPedia را خواهد داشت. ضمن اینکه از طریق این سیستم عامل می توانید اطلاعات خود را به اشتراک بگذارید، گالری های مختلف ایجاد کنید، با ایمیل های خود کار کنید و در شبکه اجتماعی آن به جستجو دوستان خود بپردازید. علاوه بر آن از ابزار وبلاگ آن نیز می توانید برای ساخت یک وبلاگ کامل استفاده نمایید. برنامه مسنحر FanBox اجازه استفاده از شبکه های مختلف ارائه این خدمات را به شما می دهد. از طریق پردازشگر متن آن نیز می توایند با فایل های DOC کار کنید. از امکانات قابل توجه دیگر آن نیز می توان به فضای 2 گیگابایتی برای آپلود فایل و لیست 10000 تایی برای انتخاب نرم افزار های مختلف برای نصب روی دسکتاپ خود اشاره کرد.

FanBox

cloudo

این پروژه هنوز به مرحله عرضه عمومی نرسیده و در حال حاظر مراحل تست خود را سپری می کند. مطمئنا اگر این سیستم عامل برای استفاده آماده شود از محیط دلچسپ و رنگبندی جذاب آن لذت خواهید برد. یکی از قابلیت هایی که برای Cloudo در نظر گرفته شده، استفاده و سازگاری با نسخه های مختلف موبایل به ویژه آیفون می باشد. برای آشنایی بیشتر با Cloudo می توانید تور آن را تماشا کنید!

محیط کاربری Cloudo

نمونه هایی از دیگر سیستم عامل های تحت وب:

+ DesktopTwo

+ Glide

+ YouOS

+ Xindesk

+ Goowy

دیدگاه خود را وارد کنید