معرفي صد سایت پربازدید در ايران

  • 1388/9/11
  • ITTeach
  • 56

بلاگفا در بین 500 سایت مطرح جهانی

نويسنده:م.ر.بهنام رئوف
روز به روز بر تعداد کاربران دنیای وب افزوده می‌شود و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با ظهور فناوری‌های جدیدی همانند وب 2 کارآیی این رسانه جوان بیشتر از قبل خواهد شد.
alexa-logo

کشورهای پیشرفته سعی کرده‌اند تا بیشتر خدمات دولتی خود را بر بستر وب برای شهروندانشان فراهم کنند و در این بین نیز شرکت‌های خصوصی با به کار گرفتن خدمات نوین بر بستر وب به نوعی زندگی را برای کاربران این دنیای دیجیتالی ساده‌تر و راحت‌تر کرده‌اند. دنیای وب این روزها دیگر تنها کاربردی اطلاعاتی ندارد؛ بلکه بیشتر جنبه خدماتی پیدا کرده است. خدماتی که بعضا درآمدهای هنگفتی را هم برای گردانندگانشان رقم زده‌اند.
در این بین اما اطلاع از برترین سایت‌های جهان و مقایسه آن‌ها با سایت‌های ایرانی یا جایگاه سایت‌های ایرانی در بین سایت‌هایی که خدماتی بین المللی ارائه می‌دهند، خالی از لطف نیست.

Alexa Site Ranke
الکسا و 500 سایت مطرح
شاید معتبرترین منبعی که بتوان به اطلاعات ارائه شده آن در بخش برترین‌های دنیای وب استناد کرد، سایت Alexa.com باشد. هرچند که برخی از کارشناسان نیز اطلاعات ارائه شده توسط این سایت را لزوما تایید نکرده و معتقدند که امتیازدهی توسط الکسا به سایت‌های جهانی یا منطقه‌ای بر اساس استانداردهای خاصی همچون استفاده از ابزار جستجو این سایت روی مرورگرهای کاربران صورت گرفته است، اما به هر حال همان طور که گفته شد به باور بسیاری دیگر الکسا در حال حاضر معتبرترین مرجع در بخش معرفی پرترافیک‌ترین یا پر بازدیدترین سایت‌های جهانی است.
هم‌اکنون و بر اساس آخرین آمار این سایت، سایت گوگل از بین 500 سایت مطرح جهانی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و به دنبال آن فیس بوک رتبه دوم و یاهو در جایگاه سوم پرترافیک‌ترین سایت‌ها ایستاده‌اند.
یوتوب، ویندوز لایو، ویکی پدیا، بلاگر، بای دو، ام‌اس‌ان و یاهو ژاپن نیز رتبه‌های چهارم تا دهم 500 سایت مطرح جهانی را اشغال کرده‌اند. در بین این 500 سایت بیشترین آمار مربوط به موتورهای جستجوی گوگل و یاهو است. علاوه بر آنکه دامنه‌های اصلی این دو موتور جستجو در جایگاه‌های اول و سوم قرار دارند، سایر دامنه‌های این دو شرکت که بیشتر منطقه‌ای و کشوری هستند بیشتر از همه در بین لیست 500 سایت پربازدید جهانی دیده می‌شود.
بعد از موتورهای جستجو و ارائه‌دهندگان خدمات وبلاگی، سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات دانلود یا آپ‌لود به خصوص در بخش موسیقی و فیلم بیشترین طرفداران را در جهان دارند و بعد از آن‌ها سایت‌های خرید و فروش اینترنتی با اقبال بی‌نظیری در بین مخاطبان دنیای وب رو‌به‌رو شده‌اند. سایت آمازون در رتبه‌بندی جهانی در جایگاه بیستم قرار گرفته و به دنبال آن سایت ebay جایگاه بیست و سوم را به خود اختصاص داده است.
نکته قابل توجه در بین 500 سایت پربازدید جهانی وجود تنها یک سایت فارسی زبان ایرانی است. بلاگفا، سرویس ارائه‌دهنده خدمات وبلاگی تنها سایت فارسی و ایرانی است که توانسته در بین 500 سایت پربازدید جهانی ردیف 208 را به خود اختصاص دهد و به غیر از این سایت دیگر هیچ سایت ایرانی‌ای در فهرست 500 سایت مطرح جهانی قرار ندارد.
سایت‌های پربازدید در ایران
در ایران اما داستان به گونه‌ای دیگر است. به جز موتورهای جستجوی مطرح جهانی سایر سایت‌های پربازدید بیشتر سرویس‌دهنده‌های وبلاگی و بعد از آن تولید‌کنندگان محتوای اطلاعاتی است. به شکلی که بر خلاف مدل مرسوم جهانی سایت‌های خرید و فروش اینترنتی هیچ جایگاهی در بین 100 سایت پربازدید ایرانی به روایت الکسا ندارند.
هم‌اکنون و بر اساس آخرین آمارهای این سایت، گوگل در رتبه نخست یاهو جایگاه دوم و بلاگفا ردیف سوم، از صد سایت پربازدید در ایران را به خود اختصاص داده‌اند.
بعد از این سه سایت، میهن بلاگ، بلاگر، کلوب، تابناک، پرشین بلاگ، ویکی پدیا و رپید شیر در ردیف چهارم تا دهم پرترافیک‌ترین سایت‌ها در ایران قرار گرفته‌اند. همانطور که مشاهده می‌شود بیشترین آمار بازدید‌کنندگان ایرانی در دنیای وب حول و حوش ارائه دهندگان خدمات وبلاگی است به شکلی که بعد از این10 سایت همچنان نام‌هایی مانند ورد پرس، وبگذر، بلاگ اسکای و پرشین گیگ در بین سایت‌های دهم تا بیستم جدول ارائه شده الکسا برای ایران قرار گرفته‌اند.
در بین سایت‌های اطلاع‌رسانی و خبرگزاری‌ها، خبرگزاری فارس رتبه شانزدهم، تبیان رتبه بیست و یکم، عصر ایران رتبه 29، نیک صالحی رتبه 30، آفتاب رتبه 36، ایسنا رتبه 38، ایرنا رتبه 42، آینده رتبه 47، خبرگزاری مهر رتبه 51، صدا و سیما رتبه 65، رجا نیوز رتبه 66 و سایت الف رتبه 69 را به خود اختصاص داده‌اند. جایگاه سایت‌های بانک‌های کشور، ادارات و پرتال‌هاي دولتي و نیز نشریات مکتوب نیز در رده‌های انتهایی این جدول قرار دارد که می‌تواند بیانگر ضعف در اهداف و الکترونیکی شدن خدمات مجموعه‌هایی از این دست باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 56 دیدگاه
  1. ممنون خیلی باحاله وبلاگ منم خوبه درباره همه چیزه هر سوالی باشه جواب داده می شه

  2. امیدواریم روزی برسد که فروشگاه های اینترنتی بخصوص فروشگاه اینترنتی 5040 هم در این لیست قرار گیرند.

  3. یادم رفت بگم که امروز یه شارژ 10000 ریالی گرفتم ، فقط مبلغ9900 ریال صرف شد.

    با این حساب یه مقداری فروش شارژ رو ارزون کردن .

  4. سلام ممنون از سایت خوبتون ….
    اگه میشه منو بااسم عکسهای بسیار زیبا از طبیعت ایلام لینک کنید …با تشکر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *