داستان سانسور شدن جستجوگر گوگل در چین و توقف آن

  • 1388/10/28
  • سپهر خيري
  • 0

سانسورشدن جستجو گر گوگل در چین متوقف می شود
چهار سال بعد از شروع بکار نسخه سانسور شده ای از موتور جستجوگر گوگل در چین ، گوگل تصمیم گرفته است تا از سانسور شدن جستجوگرش در چین جلوگیری کند. توضیحات ارائه شده درسلیت گوگل بلاگ چندان متقاعد کننده نیست.

در نیمه دسامبر، ما متوجه حملات ماهرانه و هدفمندی بر روی مجموعه زیرساخت های مان شدیم که منشائ آنها در کشور چین قرار داشت که حاصل آن به سرقت رفتن دارایی های فکری از سایت گوگل بود. (…) شواهدی در دست داشتیم که نشان میداد هدف اولیه حمله کنندگان دستیابی به جی میل فعالین حقوق بشر چینی است. بر اساس تحقیقات مان تا آن تاریخ ما معتقدیم که حملات آنها برای شان نتیجه بخش نبوده است. (…) بر اساس قسمتی از این تحقیقات اما مستقل از حمله به گوگل، ما در یافته ایم که تعدادی از متون جی میل های کاربران مان در آمریکا –چین- واروپا که عمدتاً وکلای حقوق بشر در چین می باشندبطور مرتب در دسترس یک گروه سوم قرار می گرفته است. دسترسی به این گزارش ها از طریق نفوذ در برنامه های امنیتی گوگل صورت نگرفته است، ولی به احتمال زیاد از طریقphishing scams یا دیکر نرم افزار های مخربی صورت گرفته است که به کامپیوتر های کاربران نفوذ کرده است.
این حملات و پایش ها که به شکلی پنهانی – با تلاش برای هر چه بیشتر محدود کردن آزادی بیان در اینترنت در طول سال گذشته انجام شده است – ما را به این نتیجه می رساند که باید در مورد امکان ادامه فعالیت هایان در چین تجدید نظر نماییم. ما مصمم گشته ایم که دیگرنگذاریم موتور جستجوگرمان در چین
سانسور شود ، و به این ترتیب در طی هفته های آتی با دولت چین ، اگر امکان داشته باشد، در مورد نحوه عملکردمان و فیلتر نشدن موتور جستجوی گوگل بر اساس قانون مذاکراتی خواهیم داشت. ما کاملاً بر این نکته واقفیم که این ممکن است حتی عملاً منجر به بسته شدن کامل جستجوگر گوگل و دفاتر مان در چین شود .

google-china-home

در سال 2006، گوگل پذیرفت که سانسور موتور جستجوگر در چین با هدف او مغایر است، اما به نظر می رسید که عدم سرویس دهی به حدود یک پنجم از جمعیت جهانی ایده ی بدتری است. ” ما نهایتآً با مطرح نمودن این سوال از خودمان به این نتیجه رسیدیم که کدامیک در راستای اهداف گوگل قرار دارد سازمان دهی اطلاعات در سطح جهانی و فراهم آوردن امکان دسترسی و استفاده از آن. یا کنار گذاشن آن: چگونه ما می توانیم بیشترین دسترسی به اطلاعات را برای بزرگترین جمعیت جهان فراهم نماییم؟”
در طول چهار سال، موتور جستجوگر چینی گوگل سهم خود را در بازار به دو برابر رسانید و سرویس های محلی بسیاری ارائه کرد، از جمله یک موتور جستجوی موزیک و یک شیوه برای نوشتن الفبای چینی با استفاده از حروف لاتین یا a Pinyin input method.
” بر طبق سه منبع مختلف نزدیک به Baidu، کمپانی چینی هیچگاه تا اواخر سال 2008 هیچ نوع فشاری را از سوی شرکت گوگل حس نکرده بود، یعنی تا زمانیکه Baidu دریافت که حجم کار بهینه سازی دستی اش در زمینه نتایج جستجو بی رویه به حد انفجار رسیده است. جدای از پیشرفت کیفی تولیدات، در آمد گوگل در بازار هم در بیشتر سایت های مربوطه ناشی از جعبه های جستجوگرش بود، ” که گزارشات هم reported Michael Liang Zhang and Yan Luo موید آن است.
در سپتامبر 2009، کای فو لی، مدیر چینی گوگل استعفا کرده و گوگل را ترک نمود. ” همزمان با رفتن آقای لی گوگل هم اعلام نمود که تقریبا حجم نیروی فروشش در چین به علت پاسخ به رشد زیاد تقاضا دو برابر شده است.”
“سال گذشته، رسانه ملی وابسته به دولت CCTV’s در برنامه اخبار سراسری اش گوگل را به توزیع مسلیل پورنوگرافی در چین متهم کرد، و یکی از مقامات رسمی پلیس در یک سخنرانی خبراز ” نیروهای دشمن” در اینترنت داد ووعده داد که با گسترش افکار معاند در اینترنت شدیداً مبارزه خواهد کرد. سال قبل هم شاهد مداخله آنها با سانسور اینترنت چینی بودیم – که غالباً دیواره آتش بزرگ یا GFW نامیده می شد- که در سرویس های گوگل که سرور های غیر چینی میزبان آن بودند فعال بود، از قبیل گوگل داکیومنت ها و جی میل.
بعد از یک رشد چهارساله، تصمیم گوگل مبنی بر توقف سانسور نتایج جستجوگرش و بررسی بستن کلیه دفتر هایش در چین عجیب به نظر می رسد. گوگل اهدافش را در زمینه توسعه دستیابی به اطلاعات در چین در خطر می بیند، ولی در زمینه برخی پیشرفت های خاص هم نا موفق بوده است. بسته شدن سایت های گوگل ضربه ای به دولت چین است، اما تاثیری بر روند آزادی گفتار و اطلاعات در چین نخواهد داشت.
تام کرازیت توضیحات قابل قبولی در این زمینه ارائه نموده است. ” گوگل حضورش در چین را به منزله بخشی از اهداف عالیه ماموریت خود در چین بر آورد می کند. این یکی از کمپانی هایی است که به راستی فکر می کند که درزمینه نوعی تجارت برای ساختن جهانی بهترفعال است. اما انجام فعالیت تجاری در کشوری مثل چین که حفظ اصول اساسی اخلاق در آن می تواند دشوارتر از دیجیتالی نمودن دانش جهانی باشد، آیا انجام پذیر است.”

منبع: googlesystem

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *