به 10 دليل ويندوزتان را به ويندوز سرور 2008 R2 بروزرساني كنيد

  • 1388/11/1
  • ميلاد اسم‌زاده
  • 3

windows-2008-r2-logo1
به 10 دليل ويندوزتان را به ويندوز سرور 2008 R2 بروزرساني كنيد

حميد خان‌زاده- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
استفاده از تكنولوژي جديد و بروز بودن در اين محور ارتباط مستقيمي به پيشرفت و بالابردن كارآيي خواهد داشت. استفاده صحيح از دسترنج كساني كه تلاش مي‌كنند تا پاي تكنولوژي به زندگيمان باز شود حاصل يك تفكر با بازتاب طلايي است، با كمي مطالعه در درك تكنولوژي‌هاي جديد كه در اطرافمان هستند سنگيني بار زمانه را به دوش نخواهيد كشيد، اما بايد به اين باور رسيد كه تكنولوژي را به اندازه نيازمان به‌كار ببريم تا نبينيم روزي را كه با استفاده غلط و مطالعه نشده در كلاف تكنولوژي سردرگم شده‌ايم.

متاسفانه در ميان افراد جامعه كم نيستند كساني كه دليل استفاده از تكنولوژي جديد و به‌روز بودن را نمي‌دانند و نيازي به به‌روز شدن در خود حس نمي‌كنند. اما چه خوب است كه شما براي بروز شدن ابتدا مطالعه و تحقيق مي‌كنيد و سپس آگاهانه و به اندازه نياز خود پا را در عرصه تكنولوژي از گليم خود درازتر مي‌كنيد. از اين رو در اين مقاله خواهيد خواند كه استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد مايكروسافت چه ويژگي‌هايي دارد و آيا گره از كارتان خواهد گشود يا خير.

1 – پشتيباني بهتر از آخرين سخت‌افزار سرور
ويندوز سرور R22008 اولين نسخه از ويندوز سرور است كه بطور كامل معماري 32 بيتي را رها كرده است. همراه با حركت بسوي معماري 64 بيتي مايكروسافت طراحي ويندوز سرور 2008 R2 را براي پشتيباني از 256 پردازنده منطقي پايه‌ريزي كرده است. بر اين اساس مايكروسافت طراحي Hyper-V را به گونه‌اي انجام داده است كه توانايي پشتيباني از 32 پردازنده منطقي را داشته باشد در حالي كه نسخه ابتدايي از برنامه Hyper-V قابليت پشتيباني از 16 پردازنده را داشت. بطور كلي ويندوز سرور 2008 R2 براي مديريت بهتر را منابع سخت‌افزاري طراحي شده است. استفاده بهينه و كامل از منابعي چون RAM و CPU يكي از چند ويژگي‌هاي ويندوز سرور 2008 R2 است.

2- بهينه‌سازي مصرف انرژي
اين روزها صاحبان صنايع در پي راه‌حل مناسبي جهت كم كردن هزينه‌هاي جاري خود هستند. براي صنعت IT نيز ويندوز سرور 2008 R2 يكي از اين راه‌حل‌ها محسوب مي‌شود، چرا كه استفاده بهينه از منابع انرژي و بهينه‌سازي مصرف برق يكي از ويژگي‌هاي اين نسخه از ويندوز است. استفاده از ويندوز 7 و ويندوز سرور 2008 R2 با توجه به اضافه شدن group plicy مربوط به مديريت منابع و انرژي راهكاري بسيار مناسبي در راه رسيدن به اين هدف مي‌باشد.

3- بهره‌مندي از IIS 7.5
ويندوز سرور 2008 R2 با آخرين نسخه از برنامه Internet Information Services (IIS) همراه است و همراهي IIS با بهترين راهكارهاي امنيتي براي وب‌سايت‌ها و سرورهاي ارائه خدمات ميزباني وب يكي از دلايل محكم و بهره‌مندي از امنيت بيشتر است، به عنوان مثال شما در نسخه‌هاي قبلي IIS از برنامه مفيد امنيتي URLscan چيزي نخواهيد ديد، اما در اين نسخه از IIS برنامه URLscan 3.0 نيز به‌صورت اتوماتيك با IIS 7.5 همراهي مي‌كند تا بتواند امنيت بيشتر و بهتري برايتان ايجاد كند.

4 – بهره‌مندي از PowerShell 2.0
خوشبختانه يكي از ويژگي‌هاي ويندوز سرور 2008 R2 همراهي نسخه جديد PowerShell 2.0 است و با آن مي‌توانيد در ويندوز سرور 2008 R2 نسخه اورجينال بيش از يكصد فرمان تحت محيط خط فرمان يا همان command-line را اجرا كنيد و بصورت حرفه‌اي‌تر به محيط تست و عيب‌يابي ويندوز وارد شويد.

5 – دسترسي مستقيم
هركسي كه تجربه پشتيباني كاربران از راه دور را دارد مي‌داند كه اين چه كار عذاب‌آوري است و البته امروز تقريبا همه انتظار دارند كه بتوانند از راده دور كار كنند. خوشبختانه مايكروسافت روش اين كار را با ستفاده از يك فلسفه جديد براي دسترسي از راه دور آسان كرده است. در ويندوز سرور 2008 R2 ديگر تفاوتي بين يك اتصال محلي و يا اتصال از راه دور وجود ندارد. اساساً، در مورد تمامي اتصالات به شكلي مشابه عمل مي‌شود و ويندوز محاسبات پشت پرده را انجام مي‌دهد. ويژگي كه اين كار را عملي مي‌كند به دسترسي مستقيم يا همان Direct access معروف شده است.

6 – ميزكار مجازي يكپارچه
ويژگي Terminal Service سالهاست كه در ويندوز سرور در دسترس است اما ويندوز سرور 2008 R2 يك ميزكار مجازي يكپارچه و پيشرفته را ارائه كرده است. اين ويژگي دو مزيت دارد؛ اول اينكه برنامه‌هاي ميزبان در منوي استارت ظاهر مي‌شود و اين حالت برنامه‌هايي كه به‌صورت محلي بر روي سرور نصب شده است نيز صادق است. براي كاربر تفكيك برنامه‌هاي نصب شده قبلي و اختصاصي كاربر كمي دشوار بود، اما هم اينك ويندوز سرور 2008 R2 اين تفكيك‌پذيري را انجام داده است. مزيت دوم اين است كه توابع گرافيكي (برخي توابع I/O مانند صفحه كليد و يا ماوس) اينك از طريق ميزكار كاربر اداره خواهد شد. اين بدين معناست در هر با ارتباط با سرور از راه دور از منابع كمتري از سرور استفاده خواهد شد و بنابراين مي‌توان از اين منابع به شكل كارآمدتري استفاده كرد.

7 – بهره‌مندي از تكنولوژي Branch Cache
استفاده از تكنولوژي Branch Cache يكي از بهترين ويژگي‌هاي جديد در ويندوز سرور 2008 R2 ناميده مي‌شود. ايده پشت پرده اين ويژگي جهت بالا بردن كارآيي ارتباطات در محيط WAN به وجود آمده است، به اين ترتيب كه فايل‌هايي كه بر روي سرور قرار گرفته است و كاربران در دفاتر و شعب مختلف بايد به آنها دسترسي داشته باشند مشترك مي‌شود. پيمودن مسير از مبدا تا مقصد و در دسترس قرار دادن فايل‌ها به‌صورت جداگانه براي هر كاربر مستلزم بالا بودن سرعت ارتباط و به هدر رفتن پهناي باند مي‌شود. از اين رو اين تكنولوژي به اشتراك‌گذاري فايل‌ها بين چندين كاربر به‌صورت مشترك را پيشنهاد مي‌دهد. اين تكنيك مي‌تواند كمك بزرگي به كاهش هزينه‌هاي پهناي باند در سرور اصلي باشد و تنها در صورت تغيير فايل اصلي در سرور اين مسير بايد از اول پيموده شود.

8 – ويندوز سرور Backup
يكي از دغدغه‌هاي شركت‌ها براي اطمينان خاطر از روند كار سرورهاي اطلاعاتي تهيه نسخه پشيبان و استفاده از آن در شرايط اضطراري و ضروري است. استفاده از برنامه‌هاي جانبي مانند Acronis و Symantec Gost براي تهيه نسخه پشتيبان و يا برنامه همراه با ويندوز (NTBACKUP) يكي از راهكارهاي پيش روي شركت‌ها بوده است. اما زماني كه ويندوز سرور 2008 به بازار آمد فاقد برنامه تهيه نسخه پشتيبان‌گيري بود و براي بسياري از شركت‌ها استفاده از نرم‌افزارهاي جانبي بسيار سنگين بود و مايكروسافت در نسخه جديد ويندوز سرور 2008 R2 نيز مجددا برنامه حرفه‌اي (NTBACKUP) را به اين مجموعه اضافه كرده است و از نظر قابليت‌هاي نسخه‌هاي قبلي مورد اطمينان‌تر و پيشرفته‌تر است و براي راه‌اندازي سيستم پشتيبان‌گيري يكي از ابزارهاي معقول تبديل شده است.

9 – بهترين روش‌هاي آناليز و تجزيه تحليل
در حال حاضر مايكروسافت نسخه‌اي از برنامه اختصاصي خود با نام (The Best Practices Analyzer) را براي IIS ارائه كرده است پيش از اين اين برنامه به‌صورت يكي از افزونه‌هاي مايكروسافت بود، اما با گذشت زمان و استقبال كاربران حرفه‌اي از اين ابزار براي روش‌هاي آناليز مايكروسافت آن براي ويندوز سرور 2008 R2 به‌صورت رايگان و مستقيم درنظر گرفته است به طوري كه اكنون مي‌توان تجزيه و تحليل سرويس‌هاي مختلف سرور مانند IIS ،SQL Server و ISA Server را با چنين ابزراهايي انجام داد.

10 – Hyper-V
قبلاً هم اشاره كرده بودم Hyper-V با طراحي دوباره توانايي پشتيباني از 32 پردازنده را دارد، اما اين بار مي‌خواهم به يكي ديگر از برجستگي‌هاي اين برنامه اشاره كنم. از مهم‌ترين مسايلي كه ممكن است هنگام استفاده از تكنولوژي‌هاي مجازي‌سازي در پيش داشته باشيد انجام نقل‌وانتقال از يك ميزبان مجازي به يك ميزبان ديگر است، اين اتفاقيست كه ممكن است براي هر كاربري پيش آمده باشد و با سپري شدن زماني كوتاه يا بلند به هدف خود رسيده باشيد. اين بار انجام چنين نقل‌وانتقالي در Hyper-V بدون وقفه و يا به عبارتي بدون Downtime انجام خواهد شد، قابليت كوچك ديگري كه به برجستگي اين ابزار مي‌افزايد اضافه كردن هارد مجازي به ماشين مجازي بدون نياز به بارگذاري و يا ريست كردن مجدد ويندوز است.

منبع : ایتنا

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. سلام.من از ويندوز xp استفاده ميكنم ميخواستم بدونم ميشه به سون آپگريد كنم و فايل هام پاك نشه؟ممنون ميشم كمك كنين.

    1. نه چنین چیزی رو من خودم مشاهده نکردم باید توی سایت های خارجی جستجو کنی… .

    2. ba salam . bale mishe . man khodam in karo kardam . hich moshkeli pish nemiyad ba khiyale rahat in karo anjam bede

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *