شرکت Intel طرز ساخت یک CPU را توضیح داد Part 1

  • 1389/1/31
  • سپهر خيري
  • 65

توضیحات لازم: در این مقاله مراحل کامل ساخت CPU های شرکت Intel گفته می شود. برخی از کلمات در متن نیاز به توضیح و تحقیق دارند و با معنی لغویشان مرتبط نیستند.
سیلیکون: نام تجاری سیلیسم است
Ingot: در متن توضیح داده شده ولی حجم های ساخته شده ی سیلیکونی را Ingot به معنی شمش بکار می گویند.(البته فقط محدود به سیلیکون نمی شود)
Wafer : به معنی لایه ی دایره ای شکل. در متن منظور از کلمه ی Wafer قرص های برش داد ه شده ی Ingot ها است.
Photo Resist: ماده ای که در ساخت این محصولات استفاده می شود که مشابه ماده ی ظهور عکس است.

1.CPU شما از شن ساخته می شود.

25 درصد از شن را سیلیکون تشکیل می دهد.که بعد از اکسیزن فراوان ترین عنصر در پوسته ی زمین است.به خصوص شن مقدار زیادی سیلیکون به صورت سیلیکون دی اکسید SiO2 در خود دارد که عنصر اصلی برای ساخت اجسام نارسانا است.

2.پاک سازی و نمو
بعد از بدست آوردن شن خالص و جدا کردن سیلیکون از آن مواد اضافی از آن جدا می شوند و سیلسکون خالص بدست می آید که چند قدم با محصول نیمه رسانا که به آن Electronic Grade Silicon می گویند فاصله دارد. نتیجه ی پاک سازی ماده این است که فقط ممکن است 1 اتم از میان بیلیون ها اتم ,غیر سیلیکونی باشد. بعد از مرحله ی پاکسازی سیلیکون وارد مرحله ی گداختن می شود. در این تصویر شما می توانید ببینید که چطور یک کریستال از سیلسکون تصفیه شده و گداخته بوجود می آید. محصول بدست آمده ی آن مونو کریستالی به نام INGOT(شمش)است.


3.Ingot بزرگ
یک Ingot مونو کریستال از Electronic Grade Silicon ساخته می شد. وزن هر Ingot حدود 100 کیلو گرم(220 پوند) و خلوص سیلیکون 99.999 درصد است.


4.برش Ingot
Ingot وارد مرحله ی برش می شود که در آن جا به دیسک ها ی سیلیکونی تبدیل می شود.که به آن ها Wafer (قرص) می گویند.-که خیلی باریک بریده شده اند- بعضی از Ingot ها از 5 فوت هم بلند تر هستند. بسته به Wafer های تولیدی قطرهای مختلفی هم دارند. امروزه CPU ها از Wafer های 300 میلیمتری ساخته می شوند.


5.تمیز کردن Wafer ها
وقتی که برش انجام شد, Wafer ها براق می شوند تا هیچ خدشه ای نماند. سطح آن آینده ای و صیقلی است.شرکت Intel خودش Ingot ها و Wafer ها را تهیه نمی کند. در عوض Wafer های آماده را از شرکت های دیگر خریداری می کند. Intel برای فرایند 45mm High-KMetal از Wafer هایی با قطر 300 میلیمتر (12 اینچی) استفاده می کند.اولین بار وقتی که Intel شروع به ساخت چیپ ها کرد جریان های الکتریکی بر روی Wafer های 50 میلیمتری(2اینچی) ایجاد کرد.امروزه Intel از Wafer های 300 میلیمتری که که نتیجه ی آن کمتر شدن قیمت است استفاده می کند.


6.Photo Resist Application
مایع آبی که در بالا می بینید.یک Photo Resist (بعدا در مورد این کلمه توضیح داده می شود) مشابه آن هایی که در فیلم های عکاسی استفاده می شود.در این مرحله Wafer شروع به چرخیدن می کند که باعث می شود که لایه ی آغشته شده خیلی باریک و صیقلی بشود.


7.در برابر اشعه ی UV قرار دادن
در این مرحله , Photo Resist در معرض اشعه ی ماورا بنفش قرار می گیرد UV. واکنش شیمیایی که با UV رخ می دهد مشابه همان اتفاقی است که به هنگام فشار دادن دکمه برروی فیلم خام در دوربین می افتد.
قسمت های مقاوم برروی Wafer بعد از اینکه در معرض UV قرار گرفتند به صورت محلول در می آیند.مرحله ی تاباندن پرتو با استفاده از پوشش هایی که مثل نقش و نگار هستند تمام شده . وقتی از اشعه ی UV استفاده می شود, پوششی با طرح های مختلف بروی آن بوجود می آید.ساخت یک CPU نیازمند تکرار این فرایند است تا اینکه چند لایه بروی هم بوجود آید.
یک لنز هم باعث کاهش نقش های رو پوشش می شود و آنها را به یک نقطه ی کانونی جمع کند.نتیجه ی آن برروی Wafer این است که 4 بار کوچکتر , طولی تر نسبت به نقش و نگار های روی پوشش است.


8.بیشتر در معرض اشعه قرار دادن
در تصویر ما بازنمایی از یک ترانزیستور طوری که با چشم غیر مسلح دیده می شود.یک ترانزیستور مثل سویچ عمل می کند, که جریان الکتریکی را در یک چیپ کامپیوتری کنترل می کند.محققان Intel ترانزیستور ها را خیلی کوچک ساخته ایند که ادعا کرده اند حدود 30 میلیون از آنها می توانند در سر یک سوزن جا شوند.


9.شستشوی Photo resist
بعد از تاباندن UV . تمام Photo Resist ها توسط یک حلال پاک می شوند.این کار باعث آشکار شدن الگوی طرح های Photo Resist که توسط آن پوشش ساخته شده بود می شود. ترانزیستور ها و رابط ها و اتصالات الکتریکی از همین جا شروع می شوند.


10.حک کردن

لایه ی Photo Resit باعث حفاظت از Wafer می شد که نباید روی آن خطی می افتاد. حالا قسمت هایی که اشعه تابیده شده اند با مواد شیمیایی حکاکی می شوند

ادامه ی مطلب به زودی……

قسمت دوم

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 65 دیدگاه
  1. دوستان گرامی منظور از فتو رزیستور مقاومت نوری است . ولی مقاله جالبی است که تا این حد وبیش از این را اطلاع دارم ولی اگر امکان دارد . مقاله را برایم میل نمایید با تشکر فراوان

    1. با سلام خدمت شما دوست عزيز اگر شما اطلاعات تكميلي داريد ميتونيد به ما اطلاع بدهيد تا بصورت تكميلي قرار دهيم يا هم در بخش نظرات تكميل كنيم… .

    2. البته درست مي فرماييد .
      در معني لغوي دقيقا به همين معناست.
      ولي در مقاله ي نوشته شده منظور همان ماده اي است كه در مرحله 5 به بعد از آن استفاده شده.
      در مقاله ي بعدي بيشتر از اين ماده استفاده شده.

    3. لطف کنید در مورد چیزی که هیچ اطلاعی ندارید اظهار نظر نکنید.
      مقاومت نوری Photo Resistor هست که هیچ ربطی به ساخت چیپ نداره.
      ماده‌ای که در بالا نام برده شده PhotoResist هست که مادّه ای حساس به نور مانند فیلم عکاسی بوده که در نوع Positive قسمتی که نورتابیده شده حل می‌شود و قسمتی که تابیده نشده غیر محلول باقی می‌ماند. و نوع Negative هم برعکس.
      فرایند ساخت به این صورت هست که یک ماسک روی ویفر قرار می گیره و نور روی ماسک تابیده می‌شه.
      برای اطلاعات بیشتر می‌تونین سرچ کنید یا هر کدوم از کتاب‌های VLSI و Digital IC Design رو قسمت Fabrication Process اش رو مطالعه کنید.

      ضمناً فرایند ساخت چیپ بسیار سخت از اونی هست که اینجا نوشته و هر کدوم از این 10 مرحله خودشون ده‌ها مر حله دارند که خیلی از اون‌ها هم بارها باید تکرار شوند.

      پی‌نوشت هم این که متأسّفانه ادیتور WYSIWYG اینجا در مرورگرهای فایرفاکس و کروم کار نمی‌کنه و مجبور به استفاده از مرورگر ملعون اینترنت اکسپلورر شدم!

    4. اين رو عرض كنم خدمت شما كه بنده خودم از كروم و فايرفاكس استفاده ميكنه و كلا قالب با اينترنت اكسپلورر سازگار نيست چه 6 و چه فاينال 8 و اينكه ما هيچ ادعايي از نحوه ساخت سي‌پي‌يو نكرديم و فقط يك اشاره كوچك و ريزه كاري كوچك زياد داره و نميتونيم ادعاي آموزش ساخت كنيم اما از نكته‌اي كه شما جهت راهنمايي اعلام كرديد ممنونيم اميدواريم بتونيم در آينده نزديك بتونيم با مطالب جالبتر و مستندتر خدمت دوستان باشيم
      البته اين نوشته ما داراي منبع ترجمه هستش كه در قسمت دوم و پاياني اون خدمت دوستان ارائه ميشه موفق و مؤيد باشيد.

    5. سلام
      این مراحل خیلی مبتدی شده است(خیلییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی)
      وگرنه اینتل که اینتل نمی شد
      این قدر بی انصاف نباشید
      ممنون

    6. مقاله ی خوبی است اگر کامل شود.

      خدمت دوستانی که به دنبال اطلاعات کاملتر هستند باید عرض کنم که درمقطع کارشناسی ارشد الکترونیک درسی به نام “تکنولوژی و فن آوری ساخت ادوات نیمه هادی” وجود دارد که منبع اصلی این درس کتاب Plummer با عنوان Silicon VLSI Technology: Fundamentals, Practice, and Modeling میباشد که مراحل ساخت مدار های مجتمع سیلیکونی را با جزئیات بسیار خوبی توضیح داده است.

      مثلا در آن کتاب به نحوه ی رشد ویفیر های سیلیکونی از استخراج سیلیکون (همراه کربن) تا خالص سازی و تقطیر جز به جز و همچنین روش های رشد کریستال سیلیکونی در کوره های الکتریکی (روش چکرالسکی) به همراه فرمول های مربوطه با جزئیات خوبی اشاره شده .
      به مهندسین الکترونیک و علاقمند توصیه میشود این کتاب را مطالعه کنند.

      ( ِ فقط آیتم اول این مقاله در آن کتاب چیزی حدود ۱۵۰ صفحه است. )

  2. نمي دونم بعضي ها در مورد مقاله چي فكر كردن ؟!

    نكنه فكر كرديد آموزش ساخت CPU رو گذاشتيم؟ كه انتظار داريد جز به جر توضيح داده شده باشه ؟

    اطلاعات گذاشته شده به هيچ وجه غلط نيست. البته كامل هم نيست شايد كاملتر از اين هم بتوان مراحل ساخت را توضيح داد ولي مطمئنا سخت تر و تخصصي تر ميشه و باز هم مطمئنا كاملترين مراحل و كارهايي كه براي ساخت CPU انجام مي شود در دست رس من و شما قرار نمي دهند چون فايده اي هم نداره

    به هر حال بهترين مقاله اي كه براي عموم مناسب بود رو انتخاب كرديم و در اختيار شما عزيزان گذاشتيم.

    البته از دوستاني كه اطلاعات بيشتري دارند خواهشمنديم در قسمت نظرات به تكميل آن كمك كنند.

    1. مثل این‌که سوء تفاهم شده برای شما دوست عزیز!
      من پاسخ رو برای پست آقای محسن زدم اگه دقت کرده باشید.
      فکر کنم بهتر باشه کامنت من رو هم یک بار دیگه مطالعه کنید. من نگفتم که چرا کامل توضیح ندادین!!!!
      در همین سطح برای وبلاگ عمومی هم بسیار عالی هستش و اون مراحلی که من گفتم رو حتی اگه بخواهید توضیح هم بدین کتاب می‌شه D: نه پست وبلاگ!
      خیلی از ریزه کاری های تولید هم فاش نشده و فقط در اختیار چند شرکت خاص مثل INTEL, Texas Instrument و … هستش.
      منم نگفتم اطلاعاتی که دادین غلطه. کسی هم طلبکار نیست که و همینی هم که انجام دادین از شما متشکریم.
      به هر حال باز هم از مترجم متن ممنونم که زحمت کشیدن.

  3. سلام
    اين مطلب پروژه پاياني كارشناسي من در رشته سخت افزار بود كه به طور كامل تمام اين مراحل رو شرح دادم. واقعاً تكنولوژي فوق العاده‌اي هست كه متاسفانه در ايران يك صدمش هم وجود ندارد.

  4. هیچ کس انتظارآموزش ساخت CPU رو نداره!!

    قالب که بله.
    ولی ادیتور یک کم باگ داره بار اوّل بعد از تایپ کردن نام و ایمیل Curser نداشت و نمی شد تایپ کرد. الآن درست شده.
    به هر حال خواستم اطلاع داده باشم.

    1. بازم ممنون از نظر لطفتون دوست عزيز… مچكريم… .

    2. جاوا اسکریپتش فکر کنم مشکل داره.
      در حالت عادی مشکل نداره ولی وقتی روی “پاسخ” برای جواب دادن به کامنتی کلیک بشه کرسر غیر فعال می‌شه.
      باز هم ببخشید اگه ربطی نداشت.
      باز هم گفتم اطلاع داده باشم.

    3. بنده نهايت تشكر رو از شما دارم دوست عزيز ممنونم از شما انشالله قالب جديد تا هفته آينده روي سايت قرار ميگيره… ممنون موفق باشيد… .

  5. دوستان گرامی از توجه شما به این مقاله خیلی ممنون و تشکر  وقتی این مقاله جالب را دیدم .نبود کامنت من را تعجب زده کرد و فتو رزیست را فتو رزیستور فرض کردم .ولی با همه پیچیدگی هایی که ساخت انواع چیپ دارد باید به عرض دوستان برسانیم که اساس کار هر چیپ را طرحهای بسیار گسترده ای تشکیل میدهند .که فقط از دست کار گروههای ساخته است که جهان غرب و آسیای خاوری به این مهم دست یافته اند و بیشتر از اینکه پیچیدگی های فنی ساخت این چیپها برای کشورهایی همچون ما مشکل ساز باشد. بستر سازی اجتماعی و ایجاد شبکه های کارگروهی بزرگ که در هدف متمرکز باشند مشکل است و باید به دوستان یاد آور شوم از زمانی که اسپری های پزوتیو و نگاتیو وجود نداشت و برای ساخت مدار چاپی های الکترونیک از ماژیکهای روغنی استفاده میکردیم .و با استفاده از اسید قسمتهای مسی را حل میکردیم .دوستان بیایید از پیچیدگیهای علمی نترسیم و در جهت دست یافتن به این علوم کوشش نمایند . به امید آن روز واسلام

    1. محسن جان ممنون عزيز بابت اطلاع رسانيت … مرسي…

    2. فعلاً که ایران تکنولوژی میکرومتر رو برای اهداف نظامی از کشوری آفریقایی خریده. خیلی از کشورها این تکنولوژی رو در اختیار دارند ولی معدود کشورهایی مثلآ آمریکای جهان‌خوار و شرق خدانشناس روی Edge of Thechnology حرکت می‌کنند که الآن از 45 نانومتر به 32 نانومتر حرکت کرده.
      با وضع فعلی خیلی امیدوار نباش دوست من! علمای ما مغزشون الآن داره جای دیگه فکر می‌کنه.
      داری تو مملکتی زندگی می‌کنی که امام جمعه‌اش می گه به دلیل رواج ز%ن%ا و فساد در صورت عدم جلوگیری زلزله خواهد آمد. کجای کاری؟ هه

  6. دوست گرامی بردیا سلام باید عرض کنم اگر این بحث را شروع نماییم .به مسائل زیادی می رسیم که ریشه در مسائل جامعه شناسی و علوم انسانی دارد .و جوابشما عزیز بیان دردی تاریخی است که به نوعی گریبانگیر کشورهای جهان سوم میباشد . و متاسفانه در جوامعی چون همه ما معلولها را با درد بیان میکنیم. و شاید تا صفحه های بازی  چه در نشریات و یا اینترنت و یا مساجد ایجاد نشود که همه نظرات و گرایشات بدون خود سانسوری طرح نشود . درمانی برای دردها پدیدار نخواهد شد. و اگر علتها را اصلاح ننماییم . و این به هم اندیشی شبیه به تشکل کارگروهی فراگیر که برای طراحی مدارات پیچیده علمی کمبود داریم حل خواهد شد . و کاربا نسخه هایی که با تفکر فردی نتایج را به همه تحمیل نماییم در تناقض است . و همین امر که در یک تاپیک فنی هم به مسائل غیر فنی کشیده میشویم تاییدی است براین بیماری تاریخی 
                                                                                                                         باتشکر   

  7. ها چه وگفتی!؟؟!؟!؟
    ها فکر کرده بیدی چه خبر بید هان؟!؟؟!؟؟!
    مو خم تا حالا 20 تا سی پی سو تو چال اسکندرون ساختم نهادم سی روز موادا!!!!
    ها…
    چه فکر کردی اینجا برره بید …فهمیده بیدی>>>!>!!>
    چلمنگ دیگه از ای گپل از خوت درونکنی ها…
    ایهههههاااااااااااام..نچ…

  8. دوست عزیزملول اول باید بگم ای که گفتی یعنی چه ؟نقطه سر خط
    باید بگویم اولین گام در مسیری که به هدف منتج میشود افکار و اندیشه هایی است که ما درسر میرورانیم .و بد نیست به جمله ای از یکی از سران و رهبران صهیونیسم قبل از تشکیل اسرائیل در قرن نوزدهم طرح نموده بوده اشاره کنم . وی گفته که ما یهودیان دارای کشوری نیستیم .و مردم دنیا هین امر را ضعف ما میدانند ولی ما همین ضعف را به قدرت تبدیل مینماییم و با تبدیل اقلیت یهودی در هر کشور به اقلیتی تاثیر گذار در سیستم قدرت و تصمیم گیری آن کشور ضعف را به قوت تبدیل مینماییم . و ایران فعلا همان شرائط را دارا میباشد . با شانزده میلیون مهاجر نخبه در سراسر دنیا و در کارخانجات صنعتی و مدرن مشغول بکار می باشند . فقط هنر میخواهد این پتانسیل عظیم را در جهت منافع ملی بکار گرفته شوند تا بر کمبودها چیره شویم.

  9. Salaam doostan
    Man teze doctoram dar morede Semiconductor Manufacturing hast..Age mayelin ke etelaate bishtari dar in zamine dashte bashin mail bezanid..
    adar@usa.com

  10. سلام…
    از بابت ترجمه ممنون. من این مطلبو خونده بودم اما به انگلیسی در سایت http://www.pcgameshardware.com/
    امیدوارم ترجمه های بیشتری بزاری…

    موفق باشی

    1. اميدوارم اين اطلاعات بدردتون بخوره
      http://www.narenji.ir/-narenji-sections-28/31-frequancy/1980-4g

  11. واقعا خیلی عالی بود! منتظر ادامه هستیم!
    من فارغ التحصیل نرم افزارم البته ولی دلم میخواد بیشتر در مورد سخت افزارها اطلاعات کسب کنم! بازم ممنون!

    1. اول ازهمه بخاطر اينكه نظر داديد تشكر مي كنم.
      ادامه ي مطلب خيلي وقته منتشر شده! براي اينكه مشكلي پيش نياد لينكش رو در آخر مطلب اضافه كردم.
      يا اين كه از لينك زير استفاده كنيد.

      https://www.gooyait.com/1389/02/01/%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-intel-%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%DB%8C%DA%A9-cpu-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD-%D8%AF%D8%A7%D8%AF-part2.html

  12. البته اينها را براي افزايش معلومات عمومي جامعه گفته اند ، نبايد طوري برخورد شود كه باعث تفرقه و نفاق شود و عده اي را از حصول اين علم كه مي گويند بسيار مترقي است فشل بكند لكن وظيفه تمام دانشمندان است كه براي رسيدن به فتوحات علمي با توكل به خداي عزوجل تلاش بكنند .
    بنده در همين جا از عرق ملي آقاي محسن صهيونيست كه اطلاعاتي در اختيار منافع ملي گذاشتند تشكر مي كنم و ابراز خرسندي مي كنم من از ايشان راضي هستم اميدوارم خداوند از ايشان راضي باشد
    هر چند داخل مشتقات دستگاه كامپيوتر كه پردازنده است مسائل جنسي بسياري مورد هجمه به ملت ايران واقع شده لكن اين علم براي جهاد و مبارزه بسيار حائز اهميت است لكن بدان جهت است كه به آن مشروعيت داديم در غيراينصورت دانشمندان مبتذل الكترونيك نه تنها در قيامت بلكه امروز نيز بايد در مقابل ملت ايران پاسخگو مي بودند .

  13. عوض اینکه از هم دیگه غلط املایی بگیریم یا خودمون رو بخوایم ثابت کنیم که چیزی حالیمونه همه شما خوب میدونید اولا ساخت و فرایند یک قطعه فیزیکی اونم به این پیچدگی نه تو این پست جا میشه بذاری نه این که اطلاعات کافی در مورد اون کسی در کشور پیدا میشه که بدونه مثل اون فیلی که هر کی به یکی از اعضای بدنش تو تاریکی دست میزد نظرشو میگفت دوم اینکه همه که متخصص نیستن این مطالب رو میخونند برای اون دسته همین قد هم بدونن کافیه اگه هم کسی مطالب تکمیلی میدونه بگه تا دیگران هم استفاده بکنند خلاصه فکر میکنین اینجا کجاست داداش ایرانه همین تعرفه قیمت اینترنتی که من و شما داریم پرداخت میکنیم تو کشور ی مثل افغانستان نصف این قیمت و با سرعت سه برابر داره عرضه میشه و در اخر اینکه تشکر نکردن از نویسنده ای که نیتش بالا بردن اطلاعات عمومی هستش دور از انصافه .جاری باشید

    1. به خاطر این توضیح دادن که دیگه از این روش استفاده نمی کنن
      و کلا تکنولوژی ساخت cpu عوض شده.

  14. سلام عزیز مطلب خوبی بود دستت درد نکنه میشه منبع اصلی که مطمئنا خارجیه برام میلش کنی؟

    1. والا لينك منبع رو پيدا نمي كنم !
      يعني يه مدت تو قسمت دوم مقاله گذاشته بودم ولي فكر لينكش مشكل پيدا كرد
      اما اگر به لينكش بر خوردم حتما دوباره به مقاله اضافش مي كنم

  15. میدونه انقدر سخته که اگه فناوری رو هم توضیح بده کسی نمی تونه
    شایدم چیز جدید داره میسازه!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *