راهنمای کامل شبکه کردن ویندوز 7 با ویستا و ایکس پی

  • 1389/3/17
  • محمدرضا ارجمندی
  • 70

از آنجا که این روزها سه نسخه مختلف از ویندوز وجود دارد ، شاید برای شما پیش آمده باشد که نیاز به به اشتراک گذاشتن داده ها بین رایانه هایی با چنین نگارش های مختلف داشته باشید. امروز به شما نشان می دهیم چگونه می توانید در هر نسخه به اشتراک گذاری فایل ها و پرینتر ها با رایانه با نسخه دیگر بپردازید.

در حالت ایده آل ، اتصال چند کامپیوتر با سیستم عامل های مختلف مایکروسافت به شبکه به آسانی کلیک  کردن بر روی یک دکمه خواهد بود. با ویژگی Homegroup ویندوز 7 ، تقریبا  همیشه انجام کار بالا آسان است. با این وجود ، ارتباط هر سه آنها با یکدیگر کمی چالش برانگیز می تواند باشد. امروز قرار است که در به اشتراک گذاری فایل ها و پرینتر ها در هر ترکیبی از 3 نسخه که ممکن است در شبکه خانگی خود با ان  مواجه شوید شما را راهنمایی کنیم.

اشتراک بین ویندوز 7 و ایکس پی

احتمالا شایع ترین حالت این است که شما قصد به اشتراک گذاری بین ویندوز 7 و ایکس پی را داشته باشید. اساسا شما میخواهید مطمئن شوید که هر دو رایانه بخشی از همان گروه کاری شما درآمده باشند ، سپس باید تنظیمات صحیح به اشتراک گذاری راه اندازی کنید،و مطمئن شوید  که قابلیت تشخیص شبکه روی ویندوز 7 شما فعال شده است. بزرگترین مشکل شما ممکن است یافتن درایور درست چاپگر برای اجرا روی هر دو نسخه های ویندوز باشد.

به اشتراک گذاشتن فایلها و چاپگرها بین ویندوز 7 و ایکس پی

نگاشت درایو شبکه

یکی دیگر از روشهای به اشتراک گذاری داده ها بین ایکس پی و ویندوز 7 نگاشت درایو شبکه می باشد. اگر شما نیازی به اشتراک گذاشتن چاپگر ندارید و فقط می خواهید برای یک درایو را به اشتراک گذارید ، شما می توانید تنها درایو ایکس پی رابرای ویندوز 7مشخص کنید. هر چند که ممکن است کمی  پیچیده باشد، فرآیند خیلی بد هم نیست. مهم ترین قسمت اطمینان از اضافه کردن کاربر محلی مناسب است. این قسمت به شما اجازه خواهد داد که شما محتویات درایو ایکس پی را در  کامپیوتری با ویندوز 7 به اشتراک گذارید.

نگاشت درایو شبکه از ایکس پی به ویندوز 7

به اشتراک گذاری بین ویستا و ویندوز 7

یکی دیگر از سناریوهای ممکن این است که شما مجبور به اشتراک گذاری فایل ها و پرینتر ها بین ویستا و دستگاه ویندوز 7 شوید. این فرآیند کمی ساده تر از به اشتراک گذاری بین ایکس پی و ویندوز 7 است ، اما کمی کار بیشتری می خواهد. ویژگی Homegroup سازگار با ویندوز ویستا نیست ، بنابراین نیاز است که از طریق مراحل مختلف به رفع مشکل بپردازیم. بسته به نوع چاپگر شما ، به اشتراک گذاری داده ها می تواند آسان تر باشد چون ویندوز ویستا و ویندوز 7 پروسه بسیار بهتری برای مشخص کردن  درایورها به طور خودکار دارند.

چگونگی به اشتراک گذاشتن فایلها و چاپگر بین ویندوز 7 و ویستا

به اشتراک گذاری بین ویستا و ایکس پی

هنگامی که ویندوز ویستا بیرون آمد ، الزامات سخت افزاری بسیار زیاد بودند ، درایورهای مورد نیاز هنوز اماده نشده بودند، و به اشتراک گذاشتن داده بین این دو سیستم عامل  با توجه به ساختار جدید ویستا پیچیده بود. فرآیند به اشتراک گذاری اگر شما با استفاده از رمز عبور  به حفاظت داده ها نمی پرداختید بسیار ساده تر بود… فقط شما نیاز به قرار دادن فایلهای اشتراکی در پوشه عمومی ویستا داشتید. در سوی دیگر ، به اشتراک گذاری فایلهای محافظت شده با رمز عبور کمی دشوار بود. در واقع شما نیاز به اضافه کردن یک کاربر و راه اندازی به اشتراک گذاری بر روی دستگاه ایکس پی داشتید. اما بار دیگر ، ما آموزش کامل برای آن موقعیت را برای شما در زیر قرار داده ایم.

به اشتراک گذاشتن فایلها و پوشه ها بین ویستا و ایکس پی

اشتراک بین دو سیستم عامل ویندوز 7 با Homegroup

اگر شما یک یا چند دستگاه ویندوز 7 داشته باشید، به اشتراک گذاری فایل ها و دستگاه ها  با ویژگی Homegroup بسیار آسان می شود. این کار به سادگی ایجاد Homegroup بر روی یک دستگاه و سپس پیوستن رایانه دیگر به آن است. این ویژگی به شما اجازه می دهد تا به رسانه ها را به صورت stream  به اشتراک گذاشته، داده های به اشتراک گذارده شده کنترل کنید ، و همچنین داده های محافظت شده با کلمه عبور به اشتراک گذارید. اگر شما نمی خواهید دستگاه ویندوز 7 بخشی از Homegroup گردد، شما هنوز هم می توانید فایل را از طریق پوشه عمومی به اشتراک بگذارید ، و یک  پرینتر برای نصب به اشتراک گذارید.

استفاده از ویژگی Homegroup در ویندوز 7 برای به اشتراک گذاشتن فایلها و چاپگر

ایجاد Homegroup و ملحق شدن کامپیوتر جدید به آن

تغییر فایلها یی که در Homegroup به اشتراک گذاشته شده

صفحه ویندوز سرور

اگر شما یک نصب کامل می خواهید که شبکه متمرکزی برای به اشتراک گذاری فایلها بین تمامی رایانه های موجود در منزل شما، صرف نظر از سیستم عامل ایجاد کند، باید ویندوز سرور راه اندازی(Windows Home Server) کنید. این  راه اندازی به شما اجازه می دهد تا اسناد مهم و فایل های رسانه های دیجیتال خود را در یک جعبه متمرکز کنید ، و دسترسی آسان به جریان اطلاعات و رسانه ای را برای رایانه های  دیگر شبکه فراهم کنید. نه تنها این ، بلکه ویندوز سرور پشتیبان گیری آسان از تمام رایانه های شبکه را فراهم می کند ،  که در صورت حمله های ناگهانی هکرها مفید است.

نحوه نصب و راه اندازی صفحه اول ویندوز سرور

چگونه مدیریت به اشتراک گذاشتن پوشه ها در ویندوز صفحه اصلی سرور

نتیجه

بزرگترین مشکل کار کردن با پرینتر هایی هست که از درایورهای متفاوتی برای هر نسخه سیستم عامل استفاده می کنند. هیچ راه حل واقعا آسانی برای حل این مشکل وجود ندارد. بهترین توصیه ما این است که سعی کنید چاپگر را به یک رایانه متصل کنید ، و اگر درایور  ان روی ان سیستم کار نکردد ، چاپگر را  به کامپیوتر دیگر وصل کنید و ببینید که آیا با آن کار می کند (سعی و خطا). سازنده هر چاپگر  روشش متفاوت است ، و ویندوز همیشه به طور خودکار درایور صحیح را برای دستگاه نصب نمی کند.

ما امیدواریم که این راهنما به شما کمک کند تا اطلاعات خود را بین هر کدام از حالتهای مختلف سیستم عامل های مایکروسافت که شما استفاده می کنید به اشتراک بگذارید!

در زیر برخی از مقالات دیگر که به شما در برطرف کردن نیازهای شبکه ای شما کمک خواهد کردلینک شده است:

به اشتراک گذاشتن پرینتر در شبکه اصلی از ویندوز ویستا یا ایکس پی برای ویندوز 7

نحوه ی به اشتراک پوشه در ویندوز ویستا به شیوه ایکس پی

منبع: howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 70 دیدگاه
  1. سلام و خسته نباشید
    من یک کامپیوتر خونگی دارم که بهش پرینتر وصله حالا میخوام لپ تاپم رو با این پی سی share کنم و بتونم اطلاعات رو بین دو کامپیوتر منتقل کنم و از لپ تاپ هم بتونم مستقیم پرینت بگیرم- هر دو ویندوز 7 دارند در ضمن در این ساختمان، ما وایرلس هم داریم – لطفا منو راهنمایی کننید چکار کنم
    باز هم از وقتی که گذاشتید ممنون

  2. با سلام خدمت مهندس ارجمندی – اطلاعات خیلی جالبی بود – یه سوال دارم – می خواستم ویندوز 7 رو سرور کنم با یه سیستم دیگه که اکس پیه – فقط می خوام طوری باشه که بتونم تو سیستم دیگم که اکس پی هست اینترنت استفاده کنم آیا میشه یا نه اگه میشه راهنمایی کنید – یه دنیا ممنون

  3. در پنجره network کامپیوتر من، فقط media device کامپیوتر دومی شناسایی می شود و خود پوشه کاکپیوتر دوم شناسایی نمی شود چه کار کنم

  4. سلام.دوست عزیز من توی اینتر نت برای شبکه کردن دو سیستم زیاد چرخیدم چیزی یافت نکردم اگه امکانش هست برای من توضیح دهید دو سیستم را با مودم ای دیا با ۴پورت خروجی چوری شبکه کنم….ای پی میدم اینترنت من قطع میشه اگه کمک کنیین ۱دنیا ممنون میشم تا حدودی راهنماییم کنید ممنون میشم ……..پس منتظر شما میمونم

    1. نوع ویندوز رو بنویسید تا شما را بهتر راهنمایی کنم

    2. سلام .هردو xpهستند فكر كنم اول بايد wordgroupدرست كنم و ميخوام اينترنتم قطع نشه مودم adsl 4 port دارم

  5. سلام و خسته نباشید… من 4تا سیستم با هم شبکه کردم… اینجوریییه که میتونن از فایلای همدیگه بردارن ولی هیچ کدومشون نمیتونن واسه هم کپی کنن * میشه لطفاً منو راهنمایی کنین و توضیح بدین اشکال کار کجاست؟؟؟ سپاس گذارم و منتظرتون…

    1. برای این کار شما فایلی رو که شیر میکنید و باید گزینه ای رو انتخاب کنین که به کاربران حق همه کاری داده بشه اگر انتخاب نکنید فقط میتونن کپی کنن(برای راهنمایی بیشتر نوع ویندوزتون رو بنویسید)

  6. سلام
    من روی لپ تاپم ویندوز سون و روی دسکتاپم ویندوز اکس پی نصبه.اینترنت لپتاپم از طریق وایرلس که با یو اس بی به لپ تاپ وصله، کانکشنش از نوع وی پی ان هستش. عملیات شیرینگ مثله شیر فولدر ، پرینتر و .. رو با کابل کراس انجام دادم. ولی نمی دونم چطور اینترنت لپ تاپم رو از طریق کابل کراس شیر کنم. توی نت خیلی سرچ کردم تا رسیدم به شما! از جاهای دیگه که چیزی نصیبم نشد. امیدوارم شما منو راهنمایی کنید که چه کار کنم?
    ممنون از سایت بسیار ارزنده شما

  7. سلام يه سوال داشتم
    روسيستمم ويندوز سون7 نصب شده و هرچياز توسيستم پاك ميكنم و بعد ميرم تو ريسايل بين اونو پيدا نميكنم ميشه در اينباره راهنماييم كنين ممنون ميشم.

  8. با سلام و خسته نباشی
    میشه توضیح بدید که چطور میشه اینترنتو به 2 لپ تاپ و یک مودم در یک خونه که ویندور یکی سون و دیگری اکس پی . را با 2 تا لپ تاپ دیگه و یک مودم که در منزل کناریمون هست و ویندوز هردوشون سون ، وصل کرد؟
    میخوام همه با Wi-Fi وصل شیم.و ترجیحا شبکه نباشیم اگه میشه.
    خواهش میکنم واضح و کامل توضیح بدید چون من تو این کار مهارتی ندارم.
    ممنون از همکاریتون.

  9. دوست عزیز وبزرگوار – جناب آقای ارجمندی – مطالب ارائه شده توسط شما بسیار ،بسیار با دقت و زیبا توضیح داده شده است واستفاده کامل نمودم – از شما سپاس گذارم

  10. با سلام
    من یک مودم وایمکس دارم که یک کامپیوتر با کابل و 2 لپ تاب بدون سیم از اون اینترنت میگیرن و وقتی لپ تاب ها رو شبکه میکنم ip میدم اینترنت قطع میشه.ip کامپیوتر که با کابل وصل شده 192.168.0.4 یا 192.168.1.4 هست.منو راهنمایی ip چی باید بدم (win 7)
    با تشکر

  11. با سلام و خسته نباشید
    من یک مودم وایمکس دارم که با کابل به یک کامپیوتر و با 2 لپ تاب بدون سیم اینترنت میدهد.وقتی میخوام 2 تا لپ تاب را شبکه کنم با کابل وقتی کانکشن میسازم و ip میدم اینترنت لپ تاب قطع میشه.win=7 و ipکامپیوتر رو با دستور ipconfigکه گرفتم 192.168.1.4 میده.لطفا منو راهنمایی کنین ip چی باید بدم
    با تشکر

  12. با سلام و خدا قوت مطالبتون خیلی عالی بود.
    من میخوام کامپیوترم را به پرینتری که در یک اتاق دیگست و امکان اتصال کابل به آن مقدور نیست وصل کنم و از کارهام پرینت بگیرم محبت بفزمائید راهنمایی کنید چگونه اینکار را انجام بدم.
    با سپاس و تشکر

  13. با سلام و خدا قوت خسته نباشید من میخام ویندوز رو عوض کنم ولی سی دی صدا وگرافت موجود نیست آیا میشه از فایل های نصب شده صدا وگرافیگ برای ویندوز جدید استفاده کنم با سپاس و تشکر

    1. میتونی با برنامه ی درایور مکس ازشون backup بگیری …

  14. سلام آقای ارجمندی
    بنده وقتی میخوام یک فایل رو از روی کلاینت ها بردارم به این پیغام بر میخورم:
    you need permission to perform this action
    لازم به ذکر هستش سیستم عامل کامپیوتر سرور بنده سون 64 بیتی و کلاینت هام اکس پی هستش.
    اقای ارجمندی ازتون ممنون میشم هرچه زودتر بنده رو یاری کنید.
    پیشاپیش تشکر !

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *