بررسی آی فون 4 توسط یکی از عاشقان آی فون !

  • 1389/4/16
  • محمدرضا ارجمندی
  • 183


خوانندگان پر و پا قرص مقالات ما می دانند که چند وقتی است به سمت نوشتن مقالاتی با موضوع بررسی گوشی های تلفن همراه گرایش زیادی پیدا کرده ام و این بار با دستگاهی که عاشقش هستم آمدم: آیفون. برخی از شما ممکن است به من لقب طرفدار متعصب(fanboy) بدهید، اما این لقب  بدی هم نیست! واقعا ، به نظر من که آی فون در حال حاضر بهترین دستگاه تلفن همراهی است که در جهان وجود دارد.مطمئنم اگر  تلفن بهتری موجود بود از آن استفاده می کردم. اما نه! بهتر از این فعلا که وجود ندارد. بنابراین من از آی فون استفاده می کنم. و این بهانه ای شد برای  نوشتن  مقاله حاضر با عنوان بررسی دستگاه تلفن همراهی از جنس آی فون. محبوبیت آی فون از جمله ساده ای بدست آمده: اگر شما می خواهید  همیشه بهترین باشید ، همیشه باید از بهترین های موجود یک سر و گردن بالاتر باشید! خوب ، بالاخره آی فون 4 آمد…

بله ، اگر شما از آی فون خوشتتان نمی آید ، از این یکی هم خوشتتان نخواهد آمد!

قبل از اینکه وارد جزئیات بحث شویم، بهتر است بگویم آیفون 4 به حق بهترین تلفن همراهی است که تا امروز استفاده  کرده ام.بسیاری از شما احتمالا از قبل فکر میکردید که  من در این مقاله بالاخره این جمله را می گویم نه؟! سوال جالب تر برای شما می تواند این باشد: در مقایسه با آی فون های قبلی اپل  چه طور؟ یا شاید حتی بهتر از آن : اگر آی فون داریم آیا  ارزش ارتقا دارد؟ جواب کوتاه، بله است!

به نظر من ، آی فون 4 بزرگترین جهش رو به جلو برای جایگزینی آی فون نسل  های قبلی است. وقتی این را می گویم هیچ چیز جدید آی فون 4 به تنهایی سبب این عقیده نشده بلکه ترکیبی از تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری سبب شده این نظر را داشته باشم. به این بهبود ها توجه کنید: صفحه نمایش بسیار با کیفیت تر شده. دوربین بسیار بهتر و قوی تر است. کیفیت فیلم برداری بسیار بهتر است. عامل شکل ظاهری و در دست گرفتن گوشی بسیار پیشرفت کرده است. پردازنده و در نتیجه کار با این گوشی سریعتر شده. این عامل می تواند در یک زمان مساوی پروسس های بیشتری در مقایسه با سخت افزار نسل پیشین انجام دهد (به لطف دو برابر شدن حافظه رم.) عمر باتری  به طور قابل ملاحظه ای   افزایش یافته . و البته ، قابلیتی جدید به نام FaceTime به گوشی اضافه شده.

اگر به خاطر داشته باشید عمده ترین مورد ارتقاء آی فون 3G  نسبت به آی فون نسل اول به کار گیری  تراشه های 3G  بود که موجب سریع تر شدن دانلود  فایلها می شد.همچنین اصلی ترین مورد ارتقاء آیفون 3GS  نسبت به از 3G  هم افزایش سرعت پردازنده و قابلیت فیلم برداری با دوربین گوشی بود. همه ی اینها موارد ارتقاء خوبی بودند. اما دوباره ، 4 آیفون از دیدگاه سخت افزاری قابلیت های خیلی بیشتری ارائه می کند. و  همین است که باعث میشود که ارتقا یک آی فون قدیمی تر ارزشش را داشته باشد یا اگر با آی فون غریبه هستید به سراغ خریدش بروید.

یادم است افکار اولیه خود در مورد آیفون 4  را بعد از  حدود 20 دقیقه کار با آن در نمایشگاه  WWDC  ماه ژوئن و پس از سخرانی سخران اصلی(استیو جابز) به طور مختصر نوشتم. این بار ، من می خواستم حسابی با آن کار کنم(مثلا برای یک هفته) و تا حد امکان از آن استفاده کردم و سپس این متن را نوشتم تا بررسی کاملی باشد. حالا من یک آی فون 4 دارم! اینجا هم محل بررسی آن است.

صفحه نمایش

فاکتوری که بیش از هر چیز دیگری در طول سخنرانی معرفی محصول در نمایشگاه WWDC توسط شرکت اپل توسط فیلم نمایش داده شد صفحه نمایش گوشی آی فون 4 بود. و انصافا هم  ارتقا یافته، صفحه  نسبتا جالبی است. صفحه نمایش به اصطلاح Retina  با رزولوشن 640 * 960 پیکسل دارای تراکم 326 پیکسل در هر اینچ است. و نیز نسبت کنتراست عالی 800:1 دارد. این مشخصات آی فون 4 را برای هر دو کاربرد مشاهده و خواندن متون و تماشای ویدئو و یا نگاه کردن به عکسها یک گوشی ایده آل می سازد.

صفحه نمایش بسیار درخشان است طوری که وقتی شما به ان نگاه می کنید، تقریبا این طور به نظر می رسد که شما پوستر تبلیغاتی باکیفیتی از صفحه نمایش آن را که در فروشگاه لوازم الکترونیکی در معرض دید قرار گرفته مشاهده می کنید! در نگاه به صفحه نمایش بیشتر به نظر میرسد شبیه شما به یک عکس چاپ شده  با کیفیت  نگاه می کنید تا یک صفحه نمایش الکترونیکی.

اما چیزی شگفت انگیز در مورد صفحه نمایش این است : بیشتر دوستان و آشنایانی که من صفحه نمایش آی فونم  را به آنها نشان دادم نظر بسیار خوبی نسبت به ان داشتند، اما سوال عمده آنها این بود که می پرسیدند دقیقا چه تفاوتی نسبت به صفحه نمایش آی فون های قبلی کرده است. بخشی از این عدم توان قیاس به این بر می گردد که صفحه نمایش آی فون های قبلی خوب بوده  است. اما این را هم بگویم که بعد  از اینکه دو گوشی آی فون 4 و آی فون3GS را کنار هم می گذاشتم و آنها صفحه نمایش ها را با هم مقایسه می کردند به راحتی متوجه تفاوت ها و بهبود چشمگیر آی فون 4 می شدند.

واقعا اپل که این قدر روی صفحه نمایش عالی تاکید داشته ، چرا کمی از این همه توجه را به فروشگاه اپل معطوف نساخته؟ البته ، اگر این طور بود مطمئنا آنها فروش بیسار بیشتری از آی فون  3GS را تجربه می کردند

وقتی دو آی فون جدید و قدیمی  را کنار هم قرار می دهیم، به آسانی متوجه می شویم که متن ها چه قدر در 4 آیفون واضح تر است و رنگ ها چقدر بهتر   وشفاف تر ظاهر شده اند. اگر شما هر دو صفحه نمایش  را کمی به چشم خود نزدیک تر کنید، در آی فون قدیمی تر می توانید پیکسل ها را ببینید. در جدیده ، نمی توانید. فقط به  تصویر زیر نگاه کنید-تصویر گویای همه چیز است- فکر نمی کنم نیاز به توضیح من باشد که کدام صفحه نمایش مر بوط به کدام آی فون است!

همانطور که گفتم ، آی فون های قبلی صفحه نمایش بسیار سالیدی(سخت) داشتند، اما پس از مدتی از طرف صفحه نمایش دستگاه های مجهز به آندروید تهدید شدند و حالا هم که کاملا از سوی اپل کنار گذاشته شدند. برای مثال ، صفحه نمایش  گوشی Nexus One  را دیده اید؟ من که خیلی لز آن خوشم می آید: با رزولوشن 800×480 پیکسل عالی است.اما حالا آی فون 4 آن را کنار زده! و ، به عنوان برگ برنده خود ، شما می توانید  با این صفحه نمایش به خوبی در نور روز و زی نور آفتاب استفاده  کنید (در حالی که صفحه نمایش  OLED گوشی Nexus One  انجام چنین کاری را بسیار دشوار می ساخت).

سرعت

آی فون 4 ، از  تراشه A4 اپل استفاده می کند که پیش از این در iPad به کار رفته بود،پس قطعا سریعتر از آیفون 3GS است. با این حال، در اکثر موارد،بهبود سرعت آی فون 4 نسبت به 3GS  به آن اندازه ای نیست که مثلا 3GS  نسبت به نسل قبلی اش 3G به طرز محسوسی سریعتر بود. اما در برخی موارد ، مانند ویرایش عکس ها خوشبختانه چنین است. یکی از برنامه  های مورد علاقه من CameraBag  نام دارد (شما می توانید آن را اینجا با قیمت 1.99 دلار پیدا کنید). در آی فون 3GS ، این برنامه  چند ثانیه زمان می برد تا  فیلترهای مختلف را روی عکس ها اعمال کند اما در 4 آیفون را ، همان کارها را در حدود یک ثانیه انجام می دهد و این بهبود را به عینه می توان حس کرد.

به همین ترتیب ، برخی از بازی ها به طور قابل ملاحظه ای سریعترند حتی برای آن دسته از بازی هایی که هنوز برای آیفون 4 یا سیستم عامل iOS 4 بهینه نشده اند این قضیه صدق می کند. همچنین ، کندی و تاخیرهای کوچکی  که قبلا در کارهایی مانند تایپ کردن وجود داشت در حال حاضر کاملا برطرف شده است.

هنگامی که شما با استفاده از وای فای مشغول مرور وب هستید حتی می توان گفت به نظر می رسد که تجربه سریعتری نسبت به انجام این کار از طریق یک کامپیوتر رومیزی باشد. این امر بدون شک به لطف گسترش وب سایت های پشتیبان کننده آی فون  و  بهینه سازی شده بر اساس استفاده از ان است. دیگر اینکه هنوز هم، برای گرفتن اطلاعات به شکل خام ، در چند مورد آیفون بسیار سریعترتر از هر وسیله دیگری است ، این برداشت من است.

به جز استفاده از تراشه جدید ، یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش سرعت استفاده از 512 مگابایت حافظه رم گنجانده شده در دستگاه است (دو برابر آنچه که تا کنون در آی فون های قبلی استفاده می شد — و دو برابر آنچه که حتی در iPad استفاده شده است!). اما بیش از سرعت ، این میزان حافظه به  کمک قابلیت چند وظیفه ای(multitasking) تعبیه شده در iOS 4 جدید می شتابد. در طول این یک هفته ای که من از آی فون 4 با iOS 4 استفاده می کردم ، هیچ گاه چنین چیزی پیش نیامد که دستگاه نیاز به بستن یک برنامه در هنگام  سوئیچ سریع به  برنامه دیگر پیدا کند. البته ممکن است چندان به نظرتان نیاید، شما قرار نیست متوجه این خاصیت مفید شوید. اما کافیست با آی فون 3GS  که سیستم عامل جدید iOS 4 هم رویش نصب است چنین کاری کنید، آنگاه مثل من متوجه می شوید که هنگام برگشتن از یک برنامه باز به برنامه ای که قبلا باز کرده بودید برنامه دوباره نیاز به بارگذاری مجدد دارد!

اما بزرگترین بهبود سرعت را در کل باید به پیشرفتهای گسترده در زمینه سرعت آپلود نسبت داد. من دوست داشتم عکسها را از طریق ایمیل از آی فون به فلیکر ارسال کنم. در آی فون 3GS ، این کار مقداری طول می کشد زیرا که، هر عکس گرفته شده با دوربین گوشی کمی بیشتر از یک مگابایت حجم دارد ، اما در 4 آی فون ، فرستادن این عکسها خیلی خیلی سریعتر است– و این امر  با وجود فایلهای حجیم تر به لطف کیفیت بیشتر عکسهاست! (به لطف دوربین 5 مگاپیکسلی جدید).

این افزایش سرعت آپلود به لطف استفاده آی فون 4 از HSUPA (مخفف: High-Speed Uplink Packet Access)، که نوعی پروتکل ارسال اطلاعات 3G  است که می تواند سرعت آپلود فایلها را  تا 10 برابر  افزایش دهد می باشد. اگر شما آپلود روزانه تعداد زیادی از فایل های چند رسانه ای از تلفن خود سرگرم می شوید، این ویژگی به تنهایی می تواند خرید آی فون جدید را ارزشمند نماید!

آنتن

هنگامی که ما به موضوع سرعت برقراری ارتباط و آنتن دهی می پردازیم، بدون هیچ مقدمه ای به سراغ این امکان مهم که هر گوشی تلفن همراهی باید از میزان بالایش برخوردار باشد می رویم- شما به احتمال زیاد می خواهید در مورد مسائل مربوط به آنتن های آی فون 4 که می دانم به طور گسترده ای سر و صدا راه انداخته بیشتر بدانید.

در ابتدا ، در طول استفاده استفاده عادی از دستگاه، من متوجه هیچ چیز غیر عادی در مورد دستگاه در زمینه برقراری ارتباط آن نشدم. البته،این را بگویم که من در سان فرانسیسکو زندگی می کنم که در اینجا اپراتور  AT&T  بهترین خدمات ارتباطی سیار را به عنوان خدمات پایه ای به کاربر ارائه می دهد.

اما در عی حال گزارش هایی را در اینترنت یا روزنامه ها در مورد ضعف آنتن دهی آی فون 4 می خواندم، پس  تصمیم گرفتم امتحان کنم  که آیا خود من می توانم به شیوه ای سبب افت سیگنال گوشی شوم یا نه. و متاسفانه  توانستم!. حتی آزمایشم را روی آیفون 4  دیگری در یک شهر دیگرانجام دادم- نتیجه بدست امده مشابه گوشی خودم بود.افت سیگنال هنگامی اتفاق می افتد که با کف دست اطراف گوشه پایین سمت چپ آی فون 4 را بپوشانید، حداقل در این دو دستگاهی که من امتحان کردم ، دیدم بلافاصله روی صفحه نمایش خط های انتن یکی یکی دارد کم می شود!

درضمن من سعی به  برقراری تماس و استفاده از ویزگی ارسال  داده در حالی که دست چپم روی گوشه پایین گوشی بود کردم. در هر دو مورد من قادر به ادامه  تماس یا ارسال اطلاعات در حالی که کف دست چپم گوشه پایینی آی فون را پوشانده بود نبودم! در این حال تماس تلفنی قطع می شد و ارسال اطلاعات متوقف می شد. وقتی که من دستم را از  آن منطقه خاص از تلفن بر می داشتم ، همه چیز مجددا شروع به کار می کرد و به حالت عادی بر می گشت (فکر کنم این همان پاشنه آشیل آی فون 4 باشد!)

اما بعد دوباره دست به کار شدم و این بار تصمیم گرفتم تا این عمل را با آی فون 3GS  هم آزمایش کنم- و حدس بزنید چه شد؟ نتایج مشابه بدست آمد! پس این عیب از این گوشی به فرزندش منتقل شده است!  با پوشاندن این نقطه  از بدنه گوشی اتصال بسیار سخت برقرار می شود، اما می توان حتی از برقراری ارتباط به طور کلی ناامید شد(کافیست با محیط داخلی دست خود کل بخش پایینی تلفن را بپوشانید، جایی که در آن، آنتن قرار دارد). هر چند  یک نکته جالب را هم متوجه شدم: زمانی که من این کار را با  آی فون 3GS انجام دادم ، سیگنال افت کرد ، اما خط های نشانگر آنتن دهی سقوط نکرد. شاید به همین دلیل است که هیچ کس به این موضوع در آی فون 3GS  توجه نکرده اما در آی فون 4 به دلیل افت آشکار خط های باتری همه متوجه آن شده اند (هر چند فیلم هایی در اینترنت موجود است که  نشان می دهد نشانگرها در  آی فون 3GS  هم گاهی با این کار پایین می آیند).

دیروز ، اپل بالاخره با صدور یک بیانیه  رسمی به مسئله آنتن دهی محصول جدیدش واکنش نشان داد. جان کلامش این بود: فقط یک اشکال نرم افزاری است. بطور دقیقتر، آنها ادعا می کنند که در حال حاضر نرم افزار آیفون قدرت سیگنال را نادرست نشان می دهد و سیگنال واقعی بهتر از میزان نشانگر تلفن است. ظاهرا بروز رسانی نرم افزار این عیب را «اصلاح» می نماید. البته ، این اصلاح واقعا سبب تقویت دریافت سیگنال نمی شود ،فکر کنم فقط بتواند کاربر را  گمراه کند که آنتن گوشی قوی است؛ کاری در وهله اول انجام نشد و شک و ناامیدی خیلی ها را به همراه داشت!

به نظر می رسد این واکنش در تناقض با پیشنهادات قبلی اپل مبنی بر این است که شما می توانید تلفن را در حالت های مختلف نگهداری کرده و یا از قاب پوششی برای بدنه ان استفاده کنید (که هر دو ، البته ، این مفهوم را میرسانند مشکلی در طراحی دستگاه جدید وجود دارد که روی  دریافت سیگنال تأثیر می گذارد). با این صحبت ها: من تعطیلات آخر هفته گذشته  را در دریاچه تاهو (Tahoe)صرف کردم که سرویس های ارتباطی اپراتور سیم کارتم یعنی AT&T بسیار بهتر از داخل سان فرانسیسکو عمل می کند. عجیب بود چون آنجا با پوشاندن پایین گوشی با کف دست  به این مشکل افت سیگنال برخورد نکردم، (البته گاهی فقط یک خط از خطوط انتن کم می شد،اما فقط یکی! نه بیشتر). دیگران هم به این نکته اشاره کرده اند– که هنگامی که از آی فون 4 در منطقه ای  با سطح خوب سیگنال و فاقد نقط کور استفاده می کنید، به نظر نمی رسد افت سیگنال برای شما مسئله حادی  باشد. هنگامی که شما را در منطقه با خدمات بد هستید ، آن موضوع است. بنابراین نرم افزار های دقیق تر و اصلاح شده ، حداقل باید به حل این مسئله کمک کنند که خط های آنتن آنقدر بالا باشند که با افت سیگنال به یکباره تمامی انتن از بین نرود.

اما با تمام گفته های بالا، هنوز هم به وضوح عیبی وجود دارد به این مفهوم که نگه داشتن تلفن از  پایین گوشه سمت چپ باعث تنزل کیفیت سیگنال و کیفیت مکالمه می شود. تست من این مسئله را  نشان می دهد ، ده ها آزمایش دیگر نشان داده اند  که چنین موردی وجود دارد. و حتی اپل تا حدودی آن را تصدیق کرد و گفت این موضوع در  همه تلفن های همراه به صورت کم  وبیش وجود دارد.

این جمله ها نظر من است و چون که من متخصص نیستم ، به نظر می رسد تنها احساس درونی من باشد: بروز رسانی نرم افزار اپل می تواند سبب نگرانی برخی از دوستداران آی فون شود که افت سیگنال ها در حالت اول واقعی تر بود. کاهش سیگنال در دیگر حالات نگه داشتن گوشی بسیار واقعی است- دوباره ، درست مانند دستگاه های دیگر مثل آیفون 3GS . اگر این واقعیت که آیفون 4 نخستین تلفن همراه  با آنتنی خارج از گوشی است ، را باور کنیم این مسئله را تشدید می کند. و این عیب که ترکیبی از عیوب نرم افزاری و سخت افزاری است سبب شده که ما در مورد ان برای اولین بار در آی فون 4 واکنش نشان دهیم.چیزی که در آی فون قبلی هم کم و بیش وجود داشت.

اما در پایان همه این بحث ها سوالی که اهمیت دارد این است : آیا دستگاه کار  میکند؟ در حالی جواب به چنین  سوالی حداقل  برای من ،که در منطقه ای زندگی می کنم که به دلیل آسمانخراش ها و توپوگرافی جغرافیایی گاهی حتی خدمات AT&T با افت کیفیت همراه است، پاسخی پیچیده است ،اما پاسخ من  بلی است! در استفاده عادی از دستگاه (یعنی ، نگهداشتن ان در دست، نه طوری که بخواهیم سعی در کاهش خط های انتن ان کنیم) به نظر می رسد آیفون 4 بدون هیچ مشکلی عملیات ارسال و دریافت سیگنال را همانند  آیفون 3GS انجام می دهد. بدون ان همه جار و جنجال بر سر  مسئله سیگنال ، فکر نمی کنم من حتی متوجه  این مشکل  می شدم!(گذشته از  روز اول خرید گوشی که  شبکه AT&T به دلیل ترافیک بیش تر از حد معمول با مشکل مواجه شده بود).

در مورد کیفیت صدای مکالمه، فکر می کنم آیفون 4 کمی بهتر شده است ، چه باور کنید چه باور نکنید! من حداقل در سه جا متوجه این موضوع شدم، جاهایی که پیش از این حتی نمی توانستم  تماس برقرار کنم و در حال حاضر می توانم. این موضوع از طرف دیگر به این اعتبار می بخشد که آنتن آی فون 4 در واقع بهتر از آیفون های نسل پیشین شده است، با وجود این واقعیت که ظاهرا این قطعه  هم اکنون در در معرض افت سیگنال بیشتری است.

من همچنین  تلاش کردم از قاب ضربه گیر جدیدی که اپل تلاش کرده آن را  همراه  با آی فون 4 به در فروشگاه های خود به فروش برساند  استفاده کنم، به نظر می رسد قطعا به حادتر کردن  مشکل گوشه پایین سمت چپ کمک زیادی می کند! خیلی بد است به خصوص که با قیمت گزاف 29.99 دلار هم به فروش می رسد. من می دانم که موضع فعلی اپل به گونه ای است که علاقه ای به متوقف کردن فروش این لوازم جانبی نخواهد داشت، اما جای تعجب نخواهد بود اگر آنها فروش این لوازم را در صورتی که بروز رسانی نرم افزار شیوه موثری در کاهش یا برطرف کردن مشکل آنتن دهی نباشد، متوقف کنند.

طراحی

همه این بحث ها در مورد  آنتن دهی نتیجه مستقیم چیز دیگری است: تصمیمات گرفته شده در بحث طراحی اپل آی فون 4 .در نهایت ، آنها ممکن است  از قرار دادن آنتن بیرونی  غفلت کرده باشند، اما اگر طرح و ضخامت گوشی را در نظر بگیریم می فهمیم که این کار چه قدر سخت بوده. آی فون 4 به راحتی بهترین تلفن همراهی است که  من تاکنون در دست گرفته ام!

در نظرات اولیه من (منظورم پس از کار با دستگاه  به مدت حدود 20 دقیقه) ، دقت کردم که  که در مقایسه  آی فون 4 با آی فون 3GS  ، آی فون دومی شبیه به اسباب بازی به نظر می رسد! خوب ، اگر آی فون 3GS  مثل اسباب بازی به نظر برسد، بیشتر گوشی های هوشمند دیگر که دیگه جای خود را دارند و مثل اسباب بازی های یک فروشگاه حراجی 99 سنتی نسبت به آی فون 4  به نظر می رسند! اصلا آی فون 4  در یک سطح کاملا متفاوت با دیگر گوشی ها ارائه شده و بقیه را بدجوری به چالش کشیده است.

برای من این امکان فراهم بود  که 10 تا از دیگر تلفن های همراهی که  به تازگی برای خود محبوبیتی کسب کرده اند را از همسایه های  آپارتمان محل سکونتم بگیرم و امتحان کنم (یکی از انها هم موتورولا RAZR بود- تلفنی که من درست قبل از خرید اولین آی فونم از ان استفاده می کردم). من تصمیم گرفتم هر کدام از انها را در دست لمس کنم تا ببینم احساسم  نسبت به انها درمقایسه با احساس در دست گرفتن  آی فون 4  چیست:دیگران در مقابل آی فون 4 برایم نوعی شوخی بود. بعضی احساس خوب به من می دادند(EVO و  Nexus One) ، اما هیچ یک به نزدیکی آی فون 4 هم نرسید. برخی احساس خالصی از یک گوشی اماتور را به من القا می کرد(Palm Pre و  myTouch 3G). و از در دست گرفتن  برخی احساس می کردم قالب  آجری(یا قالب صابونی) زاک موریس (Zack Morris) یا گوردون Gekko را در دست دارم (مثلا گوشی G1). در واقع به نظر من ، بهترین احساس را با آیفون  داشتم با رویه پشتی آلومینیومی اش.

تا کنون از لمس کردن هیچ  آی فونی مثل آی فون 4 احساس خوبی نداشته ام، خیلی متقارن به نظر می رسد و دکمه ها را  که لمس می کردم کاملا عالی بود. مطمئن هستم که کسی از شما خوانندگان به من بگوید حداقل یک گوشی وجود دارد که به این خوبی ساخته و  پرداخته شده باشد (شاید ساخت  یکی از کشورهای اروپایی). اما شکی نیست که اگر چنین دستگاهی وجود دارد ، از ان نمونه هاست که 99.99 ٪ از ما هرگز ان را ندیده یا استفاده نکرده،  میدانید چرا؟ چون قیمتش هزاران دلار است. این نکته یعنی قیمت در مقابل ارزش کالا ممکن است جالب ترین چیز در مورد آیفون 4  باشد- آن را تنها به قیمت 199 دلار می فروشند (یا 299 دلار برای نمونه 32 گیابایتی- و پس از سوبسیدی که AT&T روی آن به خریداران ان می دهد ).

در یک کلام می توان گفت که هیچ گوشی دیگری نمی تواند فعلا با  آی فون 4 از نظر طراحی و  کیفیت ساخت رقابت کرده یا به نزدیکی اش هم برسد. در اینده نزدیک نمی تواند!

اما دقیقا چیز دیگری که در مورد قاب ضد ضربه ناامید کننده یافتم این است که استفاده از ان  فقط باعث احساس افت شان دستگاه شده و ان را در نظر شما یک گوشی ارزان و بی کلاس جلوه می دهد! درست است که گاهی این قاب مفید است مثل هنگامی که دستگاه را به پشت روی سطحی قرار می دهید  این قاب باعث ایجاد فضایی مابین بدنه شیشه ای پشت  و سطح می شود. این رویه شیشه ای ظاهرا بسیار قوی و مقاوم است ، اما این بدان معنی نیست که مواد چسبنده یا ساینده نمی توانند به قسمت هایی مثل لنز دوربین پشتی آسیب وارد نمایند.پس باید کمی هم مواظب بود!

دوربین

صحبت از دوربین شد: جزئی خوب از مجموعه ای خوب! شاید شما هم شنیده باشید در تبلیغات اپل گفته می شود  که «چیزی فراتر از مگا پیکسل هاست!» – زیرا آیفون 4  دارای یک دوربین 5 مگاپیکسلی است در حالی که رقبایی مانند EVO  مجهز به دوربین 8 مگاپیکسلی هستند. خوب ، در واقع این جمله فقط بحثی مربوط به فنون بازاریابی نیست ، کاملا هم درست است!

من هر دو گوشی را در اختیار داشتم و دوربین آیفون 4 قطعا بهتر از EVO است. و این تنها به کیفیت بر می گردد  همان طور که قبلا اشاره شد ، نرم افزار دوربین در EVO به نظر می رسد نوعی مشکلات برنامه نویسی دارد که اغلب در هنگام ذخیره سازی عکس ها دچار مشکل یا کندی پروسس می شود.در حالی که در آی فون  من حتی با یک مشکل کوچولو هم در هنگام کار با دوربین مواجه نشدم. EVO  همچنین به سختی بین دوربین عقب و جلو سوئیچ می شود. در 4 آی فون ، این فرآیند تنها با یک کلیک بر روی صفحه نمایش و به سرعت انجام می شود.

آن چه من در مورد دوربین  بیشتر مرا تحت تاثیر خود قرار  داد ، توانایی عکاسی  در نور کم است. در این حالت ،استفاده از  آن مرا خیلی زیاد و  بیش از دوربین هر تلفن همراه دیگری به یاد دوربین کانن S90 خودم انداخت که همیشه از آن استفاده می کنم. آیفون 4 یک فلش LED  هم دارد که خیلی خوب کار می کند ، اما من هرگز به استفاده از آن وسوسه نشدم به این دلیل که  دوربین خیلی خوب در نور کم کار می کند. (نگاه کنید به  تصویر زیر  که با آی فون 4 گرفته شده)

بخش فیلمبرداری این دوربین هم به جذابیت عکاسی اش است انجا که  آی فون 4 توانایی فیلم برداری به صورت اچ دی با(  (720p را دارد. این همان ویژگی است که EVO  و دیگر گوشی های آندروید را از نظر کیفیت به چالش کشیده و همچنین امکاناتی همتراز با دوربین های HD مستقل برای ما به ارمغان می آورد کیفیت HD فیلم های گرفته شده با آی فون 4عالی است. البته کمی مسائل ثبات و پایداری در هنگام فیلمبرداری هنگامی که در حال راه رفتن ویدیو می گیرید پیش می آید، اما هنوز هم خوب است ، همه چیز به نظرتان شگفت انگیز می آید (نگاه کنید به  این ویدئو (در میانه صفحه ای که باز می شود) که با آی فون 4 گرفته شده است.)

FaceTime

امکان بزرگ دیگر آیفون 4 مربوط به پخش FaceTime آن می شود(و در واقع تنها عنصری که اپل فعلا در تبلیغت روی آن مانور می دهد هم همین است) بله ، می دانم ، گوشی های دیگر کارهای زیادی در زمینه  ویدیو چت انجام داده اند. اما این واقعیت که همه مشغول صحبت در  مورد قابلیت چت  ویدئویی برای اولین بار در مورد این گوشی هستند قابل توجه است.

به عنوان نسخه ی دموی این فن آوری(ویدئو چت) ، FaceTime چشمگیر است. این برنامه  تنها با یک کلیک  اجرا شده و در صورتی کار می کند که دو طرف آی فون4  داشته باشند یا با وای فای به هم متصل شده باشند. هیچ نیازی به هیچ گونه راه اندازی وجود ندارد، هیچ چیز برای پیکربندی نیازی نیست. شما به یک کلید ضربه می زنید و  این امکان برایتان کار می کند.

به عنوان یک تکنولوژی قابل استفاده در دنیای واقعی ، FaceTime برنامه عمیق و دقیقی است. این که با ویدئو با دوستانتان ارتباط برقرار کنید یک چیز جالبی است. مثلا وقتی برای اولین بار با  FaceTime تماس واقعی برقرار می کنید، بالاخره وسیله ای در  این جهان برای شما محیا شده  که به راحتی با شخص دیگر صرف نظر از محل او،  تماس چهره به چهره بی دردسر برقرار کنید. هنگامی که جذابیت این برنامه برای شما عادی شد، خود را با دیگران در  یک اتاق صمیمی و راحت می یابید. همانطور که قوه خلاقیت اپل در این آگهی تبلیغاتی  که به معرفی این قابلیت می پردازد گل کرده است!

اما چیزی که حتی در مورد FaceTime دیوانه کننده تر  است  این است که شرکت اپل می گوید آنها این فناوری را منبع باز طراحی کرده اند- کاری که اغلب اپل انجام نمی دهد! اگر طارحان و توسعه دهندگان مستقل بخواهند در زمینه توسعه این فن آوری وارد عمل شوند،  FaceTime می تواند واقعا شگفت انگیز شود.

آندروید

در طول این یکسالی که  گوگل سیستم عامل خود برای تلفن های همراه را عرضه کرده، مسلما در تلاش بوده تا با به روز رسانی های متعدد عرصه را به رقبای قدر واگذار نکند: به روز رسانی آندروید به نسخه 2.2 مستقیما با هدف مقابله با آی فون بوده. مشکلی که اندروید به عنوان  یک پلت فرم سیستم عاملی  (با توجه به رقابت  ان با اپل) با آن روبه رو است این است که طراحان این سیستم عامل به طور همزمان کنترل بر روی نرم افزار و  سخت افزار با هم و به صورتی که اپل در  آی فون با ان سر وکار دارد ندارند. اتهام بله ، ممکن است آنها طراحی یک گوشی مستقل مانند Nexus One  را به عهده گرفته و آن را به سرانجام رسانیده اند- و هنوز هم به نظر من ، بهترین تلفن همراه آندروید تا به امروزاست- اما آنها از تجربه و  تخصص طراحی صنعتی که اپل سالهاستنزد خود دارد بی بهره اند. و بعید به نظر می رسد که آنها هیچگاه به این مهم دست یابند مگر اینکه تغییر استراتژی دهند.

آندروید اکنون چیزهای زیادی برای کاربرانش به ارمغان اورده- بسیاری از قابلیت هایی که آیفون ندارد مانند ایجاد کانون وای فای ، جستجو  بر اساس صدای واقعی  کاربر، و ادغام با سرویس های گوگل. از دیدگاه فنی و روی کاغذ، آندروید چشمگیر است – و به نظرم به این روند رو به رشد خود ادامه می دهد. اما از دیدگاه مصرف کنندگان عادی و در عمل ، این  آی فون است که اندروید باید سعی کند تا آن را شکست دهد. بسیاری از کارها و قابلیت ها وجود دارد که می توان بر روی  یک دستگاه آی فون  به راحتی انجام داد است که انجام آن در آندروید مصیبت است. به نظر نمی رسد که اپل اجازه گرفتن جایگاه خود را به آندروید بدهد- آنها هنوز هم بر کیفیت ارجح بر کمیت تاکید دارند.

اما این بدان معنی نیست که گوگل با آندروید توانسته توجه اپل را از  تمایلات کاربران خود منحرف کرده و تمرکزش را بر روی قابلیت ها و نوآوری های آی فون جدید کم کند. و من فکر می کنم که فوق العاده است که دو شرکت مدام با هم در این زمینه رقابت می کنند. آنها با هر نوآوری که عرضه میکنند دیگری را به عرضه یک نوآوری بهتر تشویق میکنند. و این یعنی همه ما ، به عنوان مصرف کنندگان ، پیروز این بازی خواهیم بود.

از دیدگاه سخت افزاری، آیفون 4 برای مقابله با  چالش هایی است که اپل در مورد آی فون  3GS  با دستگاه های آندروید دار رو به رو بود. و این معرفی منجر به برتری این دستگاه بر آن آندروید دار ها شده. این محصول جدید صفحه نمایش بهتر، دوربین بهتر، سرعت بهتر و عمر باتری بهتری نسبت به هر دستگاه آندروید دیگر ارائه می دهد ، اما شکی نیست که بسیاری از این قابلیت ها در مدتی کوتاه  دوباره به چالش کشیده خواهند شد ، چون آندروید همچنان به سرعت  در حال بهبود است.

و انگاه  آیفون 5 خواهد آمد ، و ما  دوباره بحثی راه خواهیم انداخت و دوباره این دو رقیب دیرینه را مقابل هم قرار می دهیم.

نتیجه گیری + یک چیز دیگر

در نتیجه ، اگر با خود می گویید امروز تلفن همراهی خواهم خرید ، به شما می گویم در خرید آی فون 4 شک نکنید. آیا آنتن دهی مشکل این گوشی است؟ بله، اما این مشکل دیگر تجربه کلی و جنبه های مطلوب استفاده از آن را  تحت تاثیر  خود قرار نمی  دهد به طوری که تلفن دیگری را بر این گوشی بخواهم ترجیح دهم. و در واقع ، در استفاده روزمره و عادی به نظر نمی رسد به استفاده از آی فون و تجربه آن لطمه وارد کند.برای من که این طور بود.

اما در مورد اپراتور طرف قرار داد اپل برای استفاده در آی فون کمی باید احتیاط نمود. و این احتیاطی جدی است. از زمان عرضه اولین آی فون شایعاتی وجود داشته است در مورد تفاهم اپل با اپراتور ورایزون – ولی این شایعاتی در حال حاضر قوی تر از همیشه شده است. برآورد های فعلی تاریخ  ژانویه 2011را برای برقرار شدن تفاهم نهایی پیش بینی می کنند.

اگر من 100 ٪  در این مورد یقین داشتم،به هیچ مجه شما را به خرید آیفون 4 در حال حاضر توصیه نمی کردم. اما  سال گذشته نیز همین شایعات وجود داشت و حالا دیدیم که اتفاقی نیافتاد و مطمئن هستم که هیچ کس به جز اپل از این تفاهم ها با خبر نیست (و البته  دو اپراتور AT&T و  Verizon). در واقع ، خرید آی فون 4در حال حاضر  یک شرط  بندی چند صد دلاری برای من بوده سر این مسئله که حداقل تا 6 ماه آینده آی فونهایی با اپراتور  ورایزون به بازار نخواهند امد. این یک قمار است.

اما اگر شما چنین شرط بندی را هم کردید باز هم ضرر نکردید. حتی اگر آیفون با ورایزون عرضه شود، می تواند به فروش اپراتور AT&T باز هم کمک کند ، به خاطر اینکه بی شک دوباره مهاجرت به AT&T  توسط هزاران نفر از مشتریان ورایزون رخ می دهد (اگر بیشتر نشود). کاربرانی که مایلند سیم کارت واریزون خود را با همتای AT&T تعویض کرده و از سرویس های شبکه AT&T  استفاده نمایند چون می توانند  دوباره آی فون خود را با سیم کارت AT&T قابل استفاده کنند. این واقعا می تواند برای اپراتور AT&T و مشتریانش یک بازی برد-برد باشد.

حدس و گمان به کنار ، آی فون 4 همان گوشی هوشمندی است   که آمده تا رشد کند. تماشای عکس العمل آندروید به این پدیده و سعی در رقابت و گرفتن جایگاه او پیش از عرضه آی فون 5 لذت بخش  خواهد بود. تا قبل از  آی فون 4، آندروید سعی زیاید کرد تا خود را هر روز به سیستم عامل آی فون نزدیک و نزدیک تر کند ، اما این آخرین محصول شرکت اپل بزرگترین گام را رو به جلو برداشته است و  رقابت با آن  یا شکست دادنش توسط رقبا فعلا که بسیار مشکل به نظر می رسد.

منبع:techcrunch

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 183 دیدگاه
  1. خوبه تیتر مطلب اینه
    بررسی آی فون ۴ توسط یکی از عاشقان آی فون
    اخه کد.م عاشقیه که از معشوقش بد بگه
    خوب معلومه کل این مطلبا با قرض ورزیه
    شما هم که همیشه سنگ ا÷ل رو به سینه میزنید
    هنوز نفهمیدم چرا از مایکروسافت و گوگل چیزی نمینویسید
    وقتی هم مینویسید فقط تخریب میکنید!!!!!!!!!!!

    1. سلام دوست عزيز ما آموزش‌ها مون همه در مورد ويندوز 7 هستش دوست عزيز

    2. خوبه شما یک سری هم به سایت gsmarena.com که مرجع تخصصی بررسی گوشی های موبایله بزنید و در این ادرس:
      http://www.gsmarena.com/apple_iphone_4-review-490.php
      بررسی تخصصی آی فون 4 را مطالعه کنید
      فکر می کنم نقد منصفانه ای باشه
      چون گروه بررسی کننده تقریبا تمامی گوشی های موجود در صنعت تلفن همراه را بررسی کرده اند

      اما خوب است بدانید پس از آغاز رسمی فروش آی فون 4 در فروشگاه های اپل تمامی دستگاه های موجود به سرعت تمام شد و خریداران مجبورند برای خرید سری دوم محصولات مدتی صبر کنند این گوشی در پیش فروش ها 600 هزار مشتری ثبت نام شده داشت و برآورد تحلیل گران فروش حدود 1 تا 1/5 میلیون دستگاه در روز نخست را نشان می دهد
      حال شما بگویید کدام گوشی پرطرفدار تر است؟ آی فون یا گوگل نکسوس وان،

    3. خوشم اومد از اين جوابيه
      ايول داري… .

    4. نمی خواهم در باره طراحی و …. گوشی ها حرف بزنم ولی واقعا گوگل نکسوس وان، خارق العادس من ایفون 4 را امتحان نکرده ام ولی دل خوشی از ایفون نسل اول ندارم در مقابل گوگل نکسوس وان، از هر نظر ارضا کنندست . شاید ایفون 4 چیز دیگری باشد

    5. عزیزم شما رو ارجاع می دم به مقاله کلیک شماره 286 صفحه 12
      با عنوان:
      دغدغه دیگران: آی فون شدن نگرانی آی فون: بهتر شدن!

      این جمله یک حقیقت مسلم است
      اگه نگاهی به وضعیت سازندگان بزرگ موبایل پس از عرضه اولین آی فون در سالل 2007 تا کنون بیاندازیم می بینیم همه سازندگان بزرگ از جمله سامسونگ، ال جی، موتورولا، سونی اریکسون و حتی خود نوکیا هم که بزرگترین سازنده تلفن همراه جهان است برای عقب نماندن از آی فون و کلاس جدیدی که در بازار تلفن همراه ایجاد کرده مجبور به ارائه محصولاتی شدند که در ذهن مشتریان آی فون را ترسیم می کند!
      اما آی فون یک چیز دیگر است! این را من نمی گویم امار ها می گوید
      بیهوده نیست که مجله معتبر TIME آن را به عنوان برترین اختراع سال 2007 برگزید

  2. سلام.
    گوگل نکسوس بگیر دستت دیگه اینا رو نمیگی.
    همه اینا رو داره به اضافه 30-40 تا امکان و آپشن دیگه.
    متعصب نیستم. فقط هر دو رو امتحان کردم. همین…

    1. مرسي اي كاش شما كه تست كردي بيشتر توضيح ميدادين در موردش… .

  3. سلام
    نقذ عالی و منصفانه ای بود
    آیفون 4 شاهکاره.شما فقظ سخت افزارش رو بررسی کردید.
    دنیای نرم افزار های آیفون به اندازه سخت افزارش بزرگ و جذاب و غیر قابل رقابت هست

    1. شما را ارجاع می دم به مقاله ای با عنوان: امکانات آقای باارزش
      که در کلیک شماره 287 صفحه 12 به چاپ رسیده.
      در این مقاله برخی از ویزگی های سیستم عامل جدید استفاده شده در آی فون 4 یعنی
      IOS4 شرح داده شده که به طور مختصر عبارتند از:
      1-تغییرات ظاهری؛ارتقای Home Screen؛ تغییر تصویر پس زمینه
      2-چند وظیفه ای؛مدیریت بهتر باتری و اجرای بهینه نرم افزاری
      3-اطلاع رسانی محلی؛ سرویس PUSH
      4-کامل کردن وظیفه،استفاده از API جدید؛رزرو یک نخ در سیستم عامل در صورت خارج شدن از یک برنامه در حالت چند وظیفه ای برای مصرف کمتر باتری
      5-وضعیت ذخیره شده؛شبیه عملیات Hibernation نرم افزار؛ یعنی وقتی از نرم افزاری خارج شده و دوباره پس از مدتی به آن برمی گردید دقیقا از همان جایی شروع می شود که عملیاتش متوقف شده بود
      6- بستن برنامه ها؛ بهترین راه برای بستن برنامه های هنگ کرده و خروج سریع از آنها
      برای اطلاعات بیشتر به مقاله بالا مراجعه کنید
      موفق باشید

  4. لبته،این را بگویم که من در سان فرانسیسکو زندگی می کنم که در اینجا اپراتور AT&T بهترین خدمات ارتباطی سیار را به عنوان خدمات پایه ای به کاربر ارائه می دهد.
    آقای پاچه خور AT&T بیشترین مشگل و نارضایتی برای مصرف کننده ها داشته و وریزون کمترین ممکن است در سال آینده اپل قرارداد با AT&T را قطع کند و با وریزون کار کند

  5. بررسی جالبی بود

    شما ساکن کدام کشور هستید که آیفون را 199 دلار گرفته اید ؟
    تو ایران که آیفون 4 را بالای 1 میلیون میدهند !
    یعنی تغریبا 7-8 برابر این قیمت !!!!
    منبع : gooshishop.com

    1. بله عزیز
      اینجا ایران است
      گوشی های htc هم اکثرشون بین 200 تا 300 دلار قیمت دارند توی بازار آمریکا و اروپا
      ولی توی ایران چه قدرند؟700-800 هزار تومان!
      آی فون 3gs هم الان اگه توی سایت اپل چک کنید:قیمتش هست 99 دلار برای مدل 8 گیگ!
      باورتون میشه؟ یعنی 100 هزارتومان! توی ایران چنده؟ 771 هزارتومان!

      یادتون نره اینجا ایرانه!

    2. دوسته عزیز درسته که آیفون 3GS در فروشگاه اپل ۹۹ دلار است والی باید قرارداده ۲ ساله بست برای سرویس موبایل که حداقل هر ماه ۷۰ دلار آب میخورد. اینجا در امریکا اگر بخواهید قرارداد نبندید آیفون 3GS 8GB ۵۳۵ دلار قیمت دارد،

    1. ببین اصغری!
      اگه کسی مزایا و معایب یک چیزی را به دیگران اطلاع رسانی کنه و بعد در مجموع نتیجه بگیره که اون چیز ارزش خریدن داره این میشه نوکری؟
      بعدش هم شخصی مثل استیو جابز که مدیر عامل برتر دهه گذشته انتخاب شده نیازی به تعریف و تمجید من وشما ندارد!
      من که خودم شخصا برای اون و بیل گیتس و موسس گوگل به یک اندازه احترام قائلم
      اینا مشاهیر عصر ما هستند
      اهمیت کارهاشون کمتر از اختراع برق نیست
      مطمئن باش!
      شما اگه با این گوشی باکیفیت حال نمی کنی مشکل خودته
      برو از همون گوشی های چینی آشغال بخر!

    2. شرمنده و صد هزار بار شرمنده. ولی بیل گیتس با این که قارون زمانه و 100 برابره استیو به این جامعه خدمت کرده زمانی که دستگاه ایکس باکس مشکل داشت اعتراف کرد و از مردم معذرت خواست نه این که مثل استیو پر ادعا بیانیه بده که “شما بلد نیستید آیفون را در دست بگیرید” بعدم تکذیبش کنه.

  6. تذکری به همه عزیزان منتقد

    لطفا نگاهی به درون جیب خود اول انداخته بعد شروع به انتقاد بی مورد داشته باشید.اگه توان خرید اینچنین گوشی را دارید لطفا بعدش انتقاد کنید.

    “انتقاد کورکورانه کار پسندیده ای نیست عزیزان”

  7. … طلا قدرت اپل در زمینه آی تی بیش از اینها هست مایکروسافت دزد به زودی روزهای افولش رو سپری خواهد کرد و استارت با Open source سپری خواهد شد
    ممنون

  8. به همون شیوه ای که مایکروسافت اپل رو از عرصه رقابت سیستم عامل های دسکتاپ بیرون راند . گوگل هم همین کار را در عرصه سیستم عامل مویایل با اپل خواهد کرد. بیشتر قابلیت هایی رو که آیفون نسل 4 داره نسخه های اولیه آندروید داشتند .از جمله مولتی تسکینگ که البته مولتی تسکینگ ios در مقابل مولتی تسکینگ آندروید کشک است . کافیه یه چرخی تو وب بزنی تا متوجه بشی . اپل باقی موندن در بازار رو مدیون اپ استور هست . طی 1 تا 2 سال آینده اپل میره همونجایی که باید باشه (2تا 3 درصد از سهم بازار)

  9. به نظر من بهترین گوشی ساخته شده در دنیا از لحاظ لذت استفاده است…
    این صحبت رو بعد از ۶ سال مهاجرت مداوم از بین گوشی های ساده ، پاکت پی سی و در این اواخر آندرویید میزنم که بعد از تست آیفون به این نتیجه رسیدم که بهترین گزینه هست،،،،،

  10. سلام آقای ارحمندی .

    با عرض پوزش باید به شما و عزیزان بگم که
    قیمت آیفون اگر 299 دلار به خاطر قرارداد با اپراتورهاست
    وگرنه قیمت اپل تو کشورای دیگه که این اپراتور ها نیستن چه ایران باشه یا هر جای دیگه 499 دلار هستش یعنی با قیمت دلار فعلی تو ایران میشه تازه بالای 500 هزار تومن.

    که بهش میگن انلاک. یعنی برای استفاده در دیگر کشورها .
    پس وقتی تو ایران میاد تازه با گمرکی و حمل و نقل و سود مغازه دار میشه 1 میلیون.

    1. کامران عزیز همون طور که پیش از این هم گفتم اینجا ایرانه
      وگرنه چه دلیلی داره گوشی انلاک شده ای که برای کارخانه تولید کننده با تمام هزینه هایش 500 هزار تومان به دست مشتری میرسه یک دفعه که میخواد بیاد ایران با تعرفه 25 درصد گمرکی(اگر قاچاقی وارد نشه که اکثر ای فون های توی بازار ایران الان از مبادی غیر قانونی میاد توی ایران) و کمی هزینه حمل و نقل بشه 1 میلون تومان!
      کدام عقل سلیمی این وضع رو می پذیره؟
      که در فروش یک گوشی بیشترین سود به فروشنده و واسطه برسه تا به تولید کننده؟

    2. salam khedmate shoma
      ye soal dashtam man daram miram malasia be nazare shoma onja 4g ro bekharam ya to iran yani moshkeli toye antendehi o lock o ina nadare gheimate onja chande cheghadr fargh dare dastet dard nakone

    3. ببینید دوست عزیز اونجا دو نوع آیفون 4 برای فروش هست. یک نمونه آیفون که برای خریدنش باید با اپراتور موبایل قرار داد ببندید که این بدرد ایران نمی خوره و فقط باید همونجا و با همون اپراتور استفاده کنید. این گوشی ها معمولا ارزون هستند و زیر 400 هزارتومانه قیمت گوشی.
      یک مدل هم هست که آنلاک فکتوری هست که شما باید دنبال اون باشید و از نمایندگی های اپل اونجا تهیه کنید. قیمتش رو متاسفانه ندارم ولی فکر کنم ارزون تر از ایران پاتون در بیاد. می تونید توی اینترنت سرچ کنید ببینید اونجا چقدره. مشکل آنتن دهی هم فکر کنم خیلی وقته حل شده
      البته اینم بدونید که ظرف یکی دو ماه آینده قراره آیفون 5 بیاد بازار که احتمالا نسبت به آیفون 4 خیلی بهتر و قوی تره. پس اگه میتونید دست نگه دارید تا گوشی به روزی داشته باشید

  11. درسته آیفون یک گوشیه فوق العاده و انقلابیه.و با سایر گوشیهای بازار فرق کلی داره.ولی شما از منظر کسی که تو آمریکا زندگی میکنه صحبت کردین،میخواستم بدونم شما خرید این گوشی رو برای ساکنین ایران هم پیشنهاد میکنین.(جدا از گرونی آیفون تو ایران).و دیگه این که نظرتون راجع به گوشیهای ویندوز موبایل دار htc در مقایسه با آیفون چیه؟ماها که تو ایران هستیم htc ویندوز موبایل دار بگیریم بهتره یا آیفون؟لطفا در مورد ویندوز فون 7 هم که قراره بیادیه توضیحی بدید.

  12. دوستان عزیز
    امروز سایت gsm.ir ترجمه ای از مقاله ای که در بالا آدرسش را داده بودم (سایت gsmarena.com) را به فارسی منتشر کرده در این آدرس:
    http://www.gsm.ir/review.php?phoneid=2189
    به همه دوستانی که علاقه مندند در مورد آی فون 4 بیشتر بدانند خواندن این مقاله را توصیه می کنم

    من که خودم خیلی استفاده کردم!

  13. salam.enke iphone standard jadidi dar bazar mobile tarif kard shaki nist ama khodesh az en ghafele aghab oftad va goshihaie htc dar hal hazer pishrafte tarin hast va tamam foroshesh madion tablighat va haiahoie bazar va hamchenin oun mahbobeiet avaleie dar ebtedaie arze ke raghibi nadash ast.dar zemn dirooz paitakht bodam ke ye foroshgah 2 adad iphone 4 ovorde bod ke albate unlocke ham nabodan va 1/450/000 barash talab mikard!!!!!!raghami gazaf baraie yek goshi mamoli va albate por eshkaltar az ghabl ke sardamdar eshkalatesh moshkel anten hast.

    1. دوست عزیز!
      پیشنهاد میکنم مقاله فارسی که در پاسخ بالا به آن اشاره کردم را کامل بخونین تا در مورد مشکل آنتن دهی آن بیشتر بدانید
      این مشکل فقط بزرگ نمایی شده(احتمالا از سوی مخالفان یا رقبا) وگرنه آن قدر هم مشکلی نیست که کاربر را از خرید گوشی ناامید کند
      در مورد قیمت هم به نکته خوبی اشاره کردید
      شما می گویید به قیمت 1.450 توی تهران دارند میدند به نظر شما اگر گوشی دیگری به جز آی فون بود می تونستند چنین قیمتی پیشنهاد بدند؟ هر گوشی دیگری بود خریداران به عقل اون فروشنده شک می کردند!!!!
      مثلا همین گوشی های نوکیا که توی بازار می آیند از 750 -800 شروع می شوند و بعد از مدتی هم به شدت افت می کنند و به حدود 450-500 و پایین تر می رسند گوشی آی فون چه قدر وقته اومده؟ چه قدر افت داشته؟ فکر کنم افت جزئی اش هم فقط وفقط به خاطر آمدن نسل های بعدی بوده همین!
      اما گفتید که HTC پیشرفته ترین است اما مثال نقض این جمله را در امکانات نرم افزاری باید جستجو کرد که مثلا چت ویدئویی ندارد
      بعدش هم به جز نوکیا و اپل سایر سازندگان از یک پلت فرم مستقل برای سیستم عامل بی بهره اند
      به خاطر همین است که HTC تا مدت ها از ویندوز موبایل ساخت مایکروسافت و الان هم کم و بیش از آندروید توسعه یافته توسط گوگل استفاده می کند و این نقطه ضعف است

    2. اشتباه كردي اون رو محمدرضا گفته نه شما؟
      داستان چيه بين تو و محمدرضا
      (پیشنهاد میکنم مقاله فارسی که در پاسخ بالا به آن اشاره کردم را کامل بخونین)

  14. dost aziz shoma aslan salaheiat ezhar nazar nadarid chon goz shiftegan apple hastid va ba mozo manteghi barkhord nemikonid.

    aval enke moshkel anten besiar jedi hast va fekr nemikonam man va shoma az motekhasesin en amr dar azmaieshgahaie fcc motorola va chand sherkat digar bishtar nemifahmim ke.

    dar mored gheimat va oft kam gheimat ham chizi goz enhesar va sod goie nist va agar be sorat gostarde arze beshe shoma motmaen bashid en gheimat be zir 400000 toman oft khahad kard.

    dar mored htc ham hichgah nadashtan system amel ye naghs nist chon en sherkat va amsal oun ebtekar amal bishtari dar entekhab system amel khod darand va hamchenin ghodrat entekhab moshtari ro ham bala mibare na enhesari ke nokia va apple daran ke nokia pas az salha be eshtebah khod pey borde va dast be tolid va estefade system amel moshtarak ya estefade az system amel digaran zade va dir ya zod apple niz be hamin sarnevesht dochar mishavad chon dar hamega enhesar mahkom be shekast hast.en ham begam ke estefade az system amel digaran baes mishe tzmarkoz bishtari ro bahs sakht afzar bashe va amsal sotyhaie anten apple bevogod nemiad va hamchenin oun system amelha ro ham ertegha mide.

    en system chat videoie ham be nazar shoma to keshvar ma ghabel estefade hast?chand nafar magmoan apple 4 momkene bekharan va taze oun tedad ham baham ashna va dost bashan ke chat videoie angam bedan.enha chizi goz sar posh gozoshtan bar saier eradat nist.

    dost khobam dar paian begam man ham goz tarafdaran apple hastam va alan ham ba yek macpro daram en comment ham minivisam(vase haminam eng type mikonam chon kyboard farsi nadaram)ama baiad manteghi bod va hamishe be behtarin vagheie ray dad va dast az tasob bardasht.manaham dar seri baad va rafe eshkalha iphone4 mese ghabl kharidar en ghoshi khaham bod va az oun dar kenar goshi haie digam lezat mibaram ama hichgah be behtarin bodan oun ray nemidam

    1. دوست عزیز
      در جوابی که شما دادید به ازای هر جمله اش یک ایراد اساسی می توان گرفت!
      گفته بودی منو شما صلاحیت نداریم و متخصصان باید نظر بدند! من از شما می پرسم آیا افرادی که در gsmarena به عنوان مرجع تخصصی بررسی گوشی تلفن همراه کار می کنند متخصص نیستند؟؟!
      فقط افرادی که در آزمایشگاههای موتورولا(سرسخت ترین رقیب اپل در بازار آمریکای شمالی) هستند صلاحیت دارند؟
      در پاراگراف سوم گفته بودی اگه به صورت گسترده عرضه بشه قیمتش افت میکنه آره در آمریکا این اتفاق افتاد و نتیجه اش این شد که الان یک آی فون 3GS 8gig فقط 99 دلار قیمت داره در حالی که اولین آی فون 499 دلار بود اما بازار باید سالم و رقابتی باشه نه در دست یک عده اندک مثل توی ایران.اینجا اصولا اجازه نمیدند گوشی عرضه زیاد بشه و همش هم از مبادی غیر قانونی وارد میشه.در نتیجه توی ایران فقط گوشی رو تو دست بچه پولدار ها می بینی! پس توی ایران نمی توان به افت قیمت امیدوار بود یا به قول شما اون رو پیش بینی کرد
      اما در مورد HTC این شرکت تایوانی از اون دسته شرکت هایی بود که بعد از خلق آی فون با تقلید از شکل ظاهری این گوشی و البته استفاده از ویندوز موبایل و به تازگی آندروید محصولات خود را به فروش رسانده و گرنه هیچ گاه در زمینه ابداع و ابتکار پیشرو نبوده و متاسفانه دنباله رو فن آوری های موجود با تم خاص خود است!
      در پایان بگویم ذات فن اوری باید دچار اشکال باشد تا زمینه پیشرفت های بعدی فراهم شود اگر قرار بود آی فون 4 کمال گوشی های تلفن همراه باشد که دیگه جای پیشرفتی وجود نداشت پس این گوشی هم با تمام مزایایش دارای معایبی است و این راه را برای توسعه و پیشرفت و امید به آینده باز می کند
      باید منتظر ماند و دید اپل چگونه مشکل انتن دهی را که متاسفانه بزرگ جلوه داده شده برطرف می کند انتظاری که زیاد به طول نخواهد انجامید!

    2. در ضمن یک نکته ای هم یادم رفت
      گفته بودی مگر این چت ویدئویی(FaceTime) را در ایران میشه استفاده کرد که مزیت باشه؟
      مگر ما معایب و مزایای گوشی ها را باید با شرایط کشور خودمان بسنجیم؟
      این یک مزیت است و اپل ابداع کننده آن است و نمی توان گفت که مزایای گوشی برای سرپوش گذاردن روی عیب هاست این بی انصافیه
      برای همه گوشی ها این جمله نادرست را می توان مدعی شد!
      بهتر است نیمه پرلیوان را ببینیم آنهم در مورد آی فون که به نظر همان منابعی که در نظرات بالا اعلام کرده ام این نیمه پر خیلی خیلی بیشتر از نیمه خالی است!

    3. dost aziz ma dar iran zendegi mikonim va entekhabemon baiad motenasebe sharaiet khodemon bashe pas oun chat videoie bara ma arzeshi nadare.

      dar morde gsm arena bi taraf bodan en site modathast naghz shode va tahlilhaie neshane dari niz dar kenar tamam maghalat khobesh angam mide ke en yekish hast dar zemn en site emkanat pishrafte azmaiesh ro ham dar ekhteiar nadare.

      dar morede gheimat khoda ro shoker ke ghabol kardid chon dost ghablimon ke etefaghan ham famil shoma hastan va nemidonam che nesbati darid gheimat geron goshi va adam oft gheimat oun ro ye mazeiat baian kardan ke man dar javabeshon arz kardam entor nist va hatta en yek zaaf dar bazar keshvaremon hast.

      dar paian ham begam man goshi haie zeiadi dashtam va daram va dar bein ounha iphon 3g ro dashtam va 3gs ro daram ama behtarin goshi man ta be emrooz chizi goz htc hd2 nabode ama dar rade baadi 3gs ro gharar midam.dar morede android ham man htc legend daram va ountori ke dostan sangesho besene mizanan nist va be nazar man hanoz kheily ga dare ta takmil beshe chon yek system amel khoshk va bi rohe ast va tanha mazeiatesh tedad zeiad app haie magani oun hast ke albate be dalil adam nezarat kamel bar ounha khatar bag ham dar ounha vogod dare.be en sohbat shoma ham afarin migam ke hich goshi bi naghs nist ama ounhaie bartar hastan ke naghshaie kamtar va 100 albate kochektar dashte bashan na mese naghsi be en bozorgi dar iphone4,albate en naghs ham mesle tarak khordegi dar 3gs dar serihaie baadi raf mishe ama nahve barkhord apple va shakhs jobs ba en mozo mano be en sherkat bad goman kard ke mazeiat hamishegi khod yani ehteram be ray va aghide moshtari ro faramosh kardan va be garge sherkathaie khod mehvar va maghror ke baraie pol hame kari mikonand peivastan.

      movafagh bashid

    4. دوست عزیز

      شما که در ایران زندگی میکنی و میگی که فیس تایم بدرد نمی خوره

      بهتره بدونی که تمام مشکلات انتن ایفون 4 در ios 4.0 و در شبکه ی 3g نه شبکه های گازوییلی ایران (2g)
      پس نتیجه میگیریم بهترین گوشی ایران و دنیا ایفون 4 بوده و هست تا این که ایفون 5 بیاد

  15. من HTC با سیستم عامل آزادش رو به iPhone ترجیح می دهم. نه تنها چیزی از iPhone کم ندارد که خیلی بهتر و با کیفیت تر هم ساخته شده است.

  16. موبایل نخرید اگه خواستید بخرین 1100 بخرید که صد شرف داره به همه گوشیا.یک موبایل اینقدر ارزش نداره که آدم ذهنو فکرش بشه مویایل.من خودم زمانی بدجور حرص موبایل رو میخوردم واسه همینم تو چند ماه چندتا گوشی عوض کردم.اول ان 95 بعد کا 800 بعد دوباره ان 95 8 گیگ و…حالا که دارم فکر میکنم خیلی احمق بودم که اینجوری خودمو واسه موبایل درگیر کرده بودم.موبایل ارزشش رو نداره که بخواد اینجوری فکر مارو از همه چی بگیره و مشغول خودش کنه.از ما گفتن بود…
    من 18 سالمه که دیگه این موضوع رو درک کردم شما هم به خودتون بیاین
    سایت خوبیه
    بااااااااااای

    1. عزیز جان
      همه ما صرف نظر از سن و سالمون و چه بخوایم و چه نخوایم درگیر موبایل شده و هستیم
      اگه شما تونستید یکی دو ماه موبایل رو از خودتون دور کنید و اصلا ازش استفاده نکنید انو قت می تونید ادعا کنید ذهنتون درگیر این مسئله نیست!
      گوشی موبایل هم جزئی از این وابستگی است و خود دنیای پر از حواشی و جزئیاتی دارد که ان هم خواه ناخواه توجه ما را به خود جلب میکند
      بعصی ها رو سرگرم میکنه بعضی رو مجنون و بعضی رو دلزده!
      اما من استدلال اونایی رو که میگن گوشی ارزون بخرید اصلا قبول ندارم
      چرا نباید از تکنولوژی استفاده کرد؟آنهم اخرین تکنولوژی ها! پس فرق کسی مثل ما در سال 2010 زندگی میکنه با جوانی که در دهه 1990 زندگی میکرد چیه؟ هان!

    2. man ham movafegham baraie har kasi ke emkan malish hast estefade az technologi rooz be khosos gaget ha besiar gazab khahd bod.man ke shakhsan nemitonam azashon sarf nazar konam.albate shaiad age bara kharideshon moshkel dashtam azin harfa mizadam ta khodamo ghane konam

    3. آقا محمد رضا شما درست میگید ولی موبایل رو وارد دنیای ما کردند که بهتر زندگی کنیم و واسه راحتیه من و شماست نه دیگه اینجور بشه که همه ذهنو فکرو مهمتر از همه وقتشو اینجوری تلف کنه مثلا.من موبایل دارم خب الانم خیلی از کارام و ارتباطات رو هم با موبایلم انجام میدم.حالا یکی دیگه هست میاد موبایل میخره و چند مدت دیگه یه مدل جدیدتر میاد تو بازار و اونم ذهنو فکرش میشه که این موبایل رو بفرشم و یه پولی هم جور کنم برم اون جدید رو بخرم.همین روند واسش ادامه داره تاااااا اینکه بفهمه داره کجا پولشو میریزه رو آب یا اینکه جیبش سوراخ بشه و واسه خریدن موبایل دیگه پول نداشته باشه.حالا آقا محمد رضا اینجوری فایده داره زندگیش به این روند باشه.درسته خوبه که از تکنولوژی ها استفاده کرد ولی اول بیایم درست استفاده کردن رو یاد بگیریم و بیایم با این تکنولوژی بهتر زندگی کنیم.حرف من اینه محمدرضا.
      اسمم محمد از اطراف شیراز
      موفق باشین

    4. dost aziz enke baiad az technologi dar ekhteiaremon be nahv ahsan estefade konim kamelan doroste.kam nistan ensanhaie ke goshi hoshmand daran valy tamom estefadashon bar migarde be emkanat pisho pa oftade oun ke be ghole dostemn 1100 ham tamin mikone va faghat hadafeshon az kharid en goshiha khod namaie hast.

      ama dar mored taviz goshi ebteda enro begam ke forosh goshie kharide shode bozorgtarin eshtebahe va agar kasi tavan mali dar en had nadare baiad karhash ham dar had vosesh bashe.albate dorost entekhab kardan ham kheily moheme chon lozoman har goshi jadidi nesbat be modlhaie ghabli behtar nst

    5. آقا محمد جان!
      بذار نظرم رو راجع به گوشی ها به طور کلی بگم!
      من فکر می کنم آدم اگه سعی کنه گوشی ای بخره که لیست امکانات کافی داشته باشه که نیازهاشو برای مدت ها برآورده کنه بهتر هزینه کنه و هر چه قدر هم گرون باشه بخردش بهتر از اینه که شما یک گوشی متوسط بخرید و پس از مدت کوتاهی ازش خسته بشید و دغدغه فروش اون و خرید یک گوشی جدید رو داشته باشی
      البته گفتم به نیازهای خودت بر می گردد؛ یه وقت خیلی از گوشی انتظار داری یه وقت هم هست فقط یه دوربین و یک وسله پخش موسیقی و یه تلفن می خواهی همین
      پس اول باید سطح انتظارات را مشخص کرد سپس به دنبال بهترین گشت فاکتور قیمت در مکان آخر قرار می گیرد (مهم ارزش در مقابل مبلغ پرداختی است نه صرف پرچسب قیمت)
      در ضمن با هم همشهری هستیم یه جورایی!
      شاد باشی

    6. خب آقاجان مسئله همین جاست.شما میرید یه موبایل میخرید امکاناتش هم خوبه ولی یه مدت دیگه یه چیز دیگه میاد رو کار اینقدر امکانات داره که دیگه اون موبایلتون به چشمتون نمیاد و اشتیاق زیادی واسه خریدن موبایل جدید پیدا میکنید.خب چرا آدم به اون موبایلی که میخره قانع نباشه؟
      اگه قرار باشه با اومدن گوشی های جدید به بازار و خرید بی جا ما از این گوشیا که امکاناتشون تمومی نداره,باید حتی فرش زیر پامون رو هم بفروشیم,حالا بفرض میلیونر هم باشیم خداییش ازشش رو داره ما اینجوری پولمون رو بریزیم رو آب,در حالی که خودمون هم میدونیم امکانات موبایل ابتدا داره ولی انتها نداره,خب حالا نباید خودمون رو قانع کنیم به اون چیزی که داریم؟من که این همه موبایل تعویض کردم اخرش رسیدم به ان 95 8 گیگ حالا دو ساله که همینو دارم و تا وقتی عمر کنه ازش استفاده میکنم و الان هم میتونم بهترین هارو بخرم چون توانه مالیش رو دارم ولی اینو میدونم که اگه برم بخرم یه مدت دیگه جدیدترش میاد و …
      خیلی خوبه که تکنولوژی ها پیشرفت دارن ولی در کنارش هم ما باید اینو به خودمون بفهمونیم که بدون اینا هم میشه زندگی کرد
      فرق ما ایرانیا با خاجی ها اینه که ما اول میریم اون چیز رو میخریم بعد از خودمون میپرسیم حالا این وسیله چه کمکی به ما میکنه وچه نیازهایی از ما رو برطرف میکنه ولی خارجی ها اول فکر میکنن بعد با توجه به نیازشون میرن میخرن
      اینا فقط حرف من نیست,این روند موبایل خریدن اعتیاد هستش
      من از شهر فیروزآباد هستم میشناسید تاحالا اومدی تو شهر ما؟

    7. dost aziz hamontor ke ghablan arz kardam hichgah jadidtar bodan yek goshi dalili bar behtar bodan va ya emkanat bishtar dashtan nist va baiad az yek seri bazak dozak zaheri cheshm poshi kard.

      matlabe dige ene ke shoam baiad bebini che khasteh’e az yek goshi dari va to oun baze goshi mored nazaret ro entekhab koni va angah eghdam be kharid koni; dar en sorat modtha az kharid bi neiaz mishi

  17. آقا من یک HTC Touch HD دارم 100 تای iphone می ارزه . iphone هیچی نداره جز قیافه …. با کلی دردسر و چند تا بازی خوشکل!واسه ویندوز 1000 تا برنامه هست از GPS بگیر تا دیکشنری و بازی….شما حتما امکانات شبکه wireless ویندوز و ندیدین!Remote desktop به اندازه خود iphone می ارزه,internet sharing ویندوز ندیدی ته؟iphone به درد حرفه ای ها نمی خوره در واقع یه 1100 بزک شدس.

    1. dar morede emkanat windowsphone va ghabeleiat haie herfeie an nesbat ba saier system amel ha kamelan ba shoma movafegham.

    2. عزیز برادر
      اگه نبودند امثال سیستم عامل همین ای فون،یا اندروید یا لینوکس(و صدالبته سیمبیان که پیشکسوتشون هست) الان هنوز با همون ویندوز موبایل ورژن های اولیه (رابط گرافیکی در حد حداکثر ویندوز اکس پی) سر و کار داشتیم
      امکاناتی که شما گفتید هم این روز ها برای اکثر سیستم عامل های معروف(البته به جز جاوا) یه چیز پیش پا افتاده است
      نظرتان را به امکاناتی که در پاسخ های بالا در پاسخ به یکی از دوستان در مورد IOS4 بود جلب می کنم ویندوز موبایل کدامش را دارد؟

    3. jenab arjmandi ba tavajoh be enke man aknon ba har do en system amel ha kar mikonam be nazaram shoma kheily kam lotfi be windows kardid,enke iphone ba vorodesh bazar ro az pishraft kond dar ovord shaki nist chon dar har gaie reghabat nabashe natige kondi va sokon va adam pishraft hast kama enke eyn en etefagh mitonest be sorat ax baraie apple etefagh beiofte ama dar edame matlab eno begam ba tavagoh be tagrobe kar chand sale man ba har do en system amel ha har kodam zafe khod ro daran ama dar en bein zafe iphone os bishtare va tanha mazeiat oun nesbat be windowsphone gerafic balatar oun hast ama dar saier omor winphone besiar karbordi tar va monaseb tar baraye karbar herfeie ast va baraie karbari ke faghat be donbal zavaher hast va be karbord va batn oun kari nadare iphone os ehtemalan gazabtar khavahad bod

    4. دوست عزیر جناب شاه!
      من،شما و خیلی از کاربران دیگر تنها به عنوان کاربر و نه متخصص به لطف خرید یک گوشی با سیستم عاملش آشنا شده و کار کرده ایم
      هر نظری که بنده یا شما به عنوان کاربر می دهیم نظر شخصی ما و نه یک نظر کارشناسی است. این رو از این جهت عرض کردم که خود شما گفت بودید در پاسخ های پیشین خود که بنده و شما صلاحیت نداریم در مورد خوبی وبدی یک گوشی نظر بدیم و باید کار کارشناسی را به خبرگان این فن واگذار کنیم و حال می بینیم که در هر پاسخی به صرف اینکه از فلان سیستم عامل روی فلان گوشی استفاد کردید و به گفته خودتون تجربه کار(دقت کنید فقط تجربه کار، نه تخصص) دارید پس ویندوز موبایل بهتر از آی فون او اس هست و غیره!
      در ضمن شما که به قول خودتون آی فون هم داشتید احتمالا به خاطر کم و کاستی های نسل های پیشین دچار نوعی بدبینی در مورد این گوشی محبوب شدید
      باید صبر کنید و بعد از تجربه کار با این آی فون 4 نظر خود را به عنوان یک کاربر به دیگر دوستان اعلام فرمائید نه بخواهید محاکمه پیش از جنایت کنید
      اشتباهی که نه تنها شما بلکه بسیاری دیگر از دوستانی که نظر داده بودند هم مرتکب آن شده بودند متاسفانه!
      مقاله حاضر نظر یکی از کاربرانی بود که هم در نمایشگاه و در زمان معرفی آی فون 4 با آن کار کرده بود(20 دقیقه) و هم از اولین خریداران این گوشی بود و بعد از یک هفته کار با آن چنین مقاله ای نوشته است باز هم می گویم این نظر یک کاربر است نه نظر یک متخصص
      موفق باشید دوست عزیز

    5. dost azizam bale ma nazar karshenasi nemitonim bedim ama hamishe dar khoroji yek mahsol nazar karbaran oun moheme(albate herfeie na ammi)man ham dar morede moshkel anten arz kardam ke az hite takhasos ma kharege ama dar morede nahve kare yek system ameli ke bahash har rooz zendegi mikonim shaiad az motekhasesin ham vaged sharaiet tar bashim chon gozi az zendegi ma shode va har rooz bahash saro kar darim.dar morede bad bini ham begam be hichounvan bad bin nistam chon moshkelat iphone az ebteda bishtar sakht afzari bod ta narm afzari va be lotf hamin narm afzar khobesh movafagheiat kasb kard ama hamin narm afzar ham ba tamam mazaia hich gah yek system amel herfeie nabod va bishtar gerafici bod. dar zemn begam man ro 3gs ios4 ro daram va age ba iphone4 kar nakardam hadeaghal ba system amelesh ke kar kardam va shaiad tanha mazeiat en system amel bar roie iphone4 ravani va sorat balatar be dalil sakht afzar ghavi tar bashe ama dar shakele koli tafavoti nist.

      dar morede dostemon ke en maghale ro marghom kardan ham begam hamontor ke az titr peydast eshon yek asheghe; va ashegh hichgah az mashogh khod bad goie nemikone. ke albate agar titr ham en nabod ba khondan matlab be en natige mishod resid va albate nemidonam eshon cheghadr ba system amelhaie dige kar kardan va ya hamzaman dar ekhteiar dashtan ta betonan moghaiese’e ham zaman va behtari angam bedan.

    6. اقای ارجمندی عزیز اگر امکان دارد یک برنامه GPS همانند Garmin را که بدون نیاز به اینترنت کار کند و به راحتی نصب شود معرفی کنید تا از امکانات iphone بهتر استفاده کنیم.

    7. ریدم تو سرت ، ایفون و با ویندوز موبایل که منسوخ شده مقایسه میکنی ؟ اخه بی سواد شهرستانی اول تو اینترنت یه خورده مطالعه کن سرچ کن ببین برنامه ای که میخوای اگه برای ایفون نبود بیا اینجا زرت و پرت کن . مشنگ خان

      خاک تو سرت افغانی تو همون nokia باید بخری

    8. خيلي بد حرف زديا؟ ولي بازم تاييد دادم بهت ولي هيچ وقت اينجوري حرف نزن… .

    9. بله ، ببخشید یه خورده زیاد بود ولی خوب دیگه میدونم شما هم وقتی خوندین اون متن رو درسته که کامنتی برای پستش نزدید ولی مطئنم تو دلتون همون حرفا رو زدین .

      بحر حال متاسفم به خاطر زیاده روی و حالا که همه خوندن اگر صلاح دونستین و اگه ناراحت کنندس پاکش کنین ، چون من فکر کنم دیگه الان همه مربی اخلاق و فرهنگ میشن اینجا .

    10. nahve sohbat shoma neshane shakhseiat va fahme shomast. baraye chinin fahmi, dark bishtar entezar nist.toseie mikonam shoma kami etela’ate bonyadi khod ro bala bebarid va baad eghdam be ezhar nazar konid

    11. اول از shah تشکر می کنم که هر صحبتی اینجا میشه مسئولانه و با صبر و حوصله جواب میده و تشکر از فهم و ادب ایشون که متاسفانه بعضی ها از این گوهر بی بهره اند!
      دوم از آقای میری به عنوان مدیر سایت درخواست میکنم هر نظر پر از فحش و بد و بیراهی رو اجازه ندند منتشر شه
      آخه قراره اینجا بحث ها بر اساس ادب و احترام باشه
      متاسفانه یه مدتییه می بینم نظراتی منتشر میشه که پر از حرف زشت و رکیکه و هیچ عکس العملی به اون نشون داده نمیشه
      این که اسمش آزادی بیان نیست….

    12. چشم قربان حتما رعایت میکنم… ممنون بابت تذکر.

    13. ba salam.dost khobam jenab arjmandi motshakeram az lotfeton,motasefane to jame’e ma adab tabdil be kimia shode ke be masael mokhtalefi bar migarde ke yekish esalat va shakhseiat khanevadegist. dar morde enteghadeton az modir mohtaram site ham arz konam be nazaram eshon ba meil tamam va kamelan gahat dar en nazarat ro taied kardan va ella hich siti chinin shiveh’e edare nemishe. dar zemn dar mored soal ghableton dar mored kharid online iphone man az apple uk ba crditcard kharidam va 3hafte dige be address yeki az bastegan dar ounga ersal mishe va 1mah dige be daste man mirese age shoma ham en sharaiet ro darin mitonin ba 599 pound iphone4 ro kharid namaied va pol to gib en kolahbardara narizin

    14. در مورد نظرتون درباره مدیر ضمن اینکه نظرتون واسم محترمه اما با شما موافق نیستم
      الان خیلی وقته آقای میری رو میشناسم و به صداقت و بی آلایشی ایشون اعتقاد دارم و فکر نکنم شما قضاوت درستی درباره ایشون کرده باشید
      به هر حال درسته همه در بیان نظرات آزادیم اما هیچ گاه به صرف برخورداری از آزادی نباید عدل و انصاف را از قضاوت های خود حذف کنیم
      در مورد خرید آی فون هم به پول ما میشه دور و بر 850 تومان که کمی زیاده ترجیح میدم یه ماه منتظر بمونم تا شما به عنوان اولین کاربر خواننده این سایت گوشی رو خوب زیر و رو کنی و نظر البته عادلانه ات رو به همه بگی که خودش میتونه یه مرجع خوب واسه من و دیگران باشه
      ممنون بابت راهنمایی های خوبت
      از داشتن یه همچین خواننده های خوبی من که واقعا خستگیم در میره
      جدی میگم!

    15. jenab arjmandi dar mored nazaram nesbat be modir ba tavagoh be sabeghe nazar haie balaie taghriban motmaenam. dar mored goshi ham harvaght be dastam resid nazaramo midam

  18. ممنون از شاه عزیز البته اینم بگم iphone 4 باز بهتر از نسل قبلیشه ولی با ابن حال من فقط از قدرت فیلمبرداریش خوشم اومد . در کل یه گوشی نمایشیه.

    1. mamnoon shah aziz babat rahnamayehaye shoma be digar doostan

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *