راهنمای جامع تنظیمات مرورگر Google Chrome

  • 1389/6/5
  • علیرضا
  • 462

اگر سؤالی درباره مرورگر گوگل کروم دارید، آن را در تالار پرسش و پاسخ گویا مطرح کرده و پاسخ خود را از نویسندگان و کاربران گویا آی تی دریافت نمایید.

soal-header

به احتمال 99 درصد تا به حال نام مرورگر قدرتمند Google Chrome ( گوگل کروم ) را شنیده اید. این مرورگر همانطور که از نامش پیداست ، محصول یکی بزرگترین شرکت های کامپیوتری دنیا یعنی Google است. با وجودی که این مرورگر کمتر 2 سال از عمرش میگذرد ولی به یکی از بهترین مرورگرهای دنیا تبدیل شده است که در تست های انجام شده ، بیشتر اوقات مقام نخست را بدست می آورد. شاید شما هم یکی از کاربران این مرورگر فوق العاده باشید، شاید هم نه! بنده هم یکی از همین افراد بودم که تعصب زیادی نسبت به فایرفاکس داشتم ، ولی با یک بار تست کردن گوگل کروم ، فایرفاکس را برای همیشه از یاد بردم .

توضیحاتی کوتاه در مورد این مرورگر :

تاریخ عرضه : این مرورگر در تاریخ 2 سپتامبر سال 2008 عرضه شد .

مدیر پروژه : مدیر پروژه این مرورگر آقای لارس باک ( Lars Bak ) ، برنامه نویسی از کشور دانمارک هستند .

زبان ( های ) برنامه نویسی : این مرورگر با استفاده از دو زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس و Assembly نوشته شده است .

آخرین نسخه پایدار : 5.0.375.0 برای سیستم عامل های ویندوز لینوکس و مک ( در زمان نوشته شدن این مطلب ) .

آخرین نسخه ناپایدار : 6.0.495.0 برای سیستم عامل های ویندوز ، لینوکس و مک ( در زمان نوشته شدن این مطلب ) .

سیستم عامل های پشتیبانی شده :  Windows – Linux – Mac OS X

زبان های پشتیبانی شده : 50 زبان .

(توضیحات برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا است)

در این مطلب ما قصد داریم تا تمامی تنظیمات ( موارد موجود در منوی Options ) مرورگر گوگل کروم را بررسی کنیم . پس با ما همراه باشید ……..

ابتدا کروم را باز کرده و به منوی Customize ( منوی شبیه به آچار ) بروید . از بین زیر منوهای موجود گزینه Options را انتخاب کنید .

هنگامی که پنجره Google Chrome Options باز میشود ، شما با سه سربرگ مواجه میشوید که در ادامه به ترتیبی که شماره گذاری کردم ام به توضیح آنها خواهم پرداخت .

1- Basics .

2- Personal Stuff .

3- Under the Hood .

******************

1- Basics :  در این سربرگ شما میتوانید تنظیمات پایه ای کروم را انجام دهید .

 

قسمت On startup : در این قسمت میتوانید مشخص کنید که در هنگام باز شدن مرورگر چه اتفاقی رخ دهد .

Open the home page : اگر این گزینه را فعال کنید ، آدرسی وبسایتی را که به عنوان صفحه خانگی مشخص کرده اید ، باز خواهد شد .

Reopen the pages that were open last : شبیه به قابلیت Save and quite مرورگر فایرفاکس است . با انتخاب این گزینه پس از بستن مرورگر ، تمامی تب هایی که باز بوده اند ( در هنگام بسته شدن مرورگر ) ، دوباره بازیابی خواهند شد .

Open the following pages : با فعال کردن این گزینه تمامی آدرس هایی را که در لیست زیر اضافه کرده باشید ، باز خواهند شد . برای اضافه کردن آدرس بایستی دکمه Add را بفشارید . پس از فشردن این دکمه پنجره ای مانند تصویر زیر باز خواهد شد .

در اینجا دو راه برای انتخاب آدرس ها دارید :

1- درون تکست باکسی که بالای پنجره قرار دارد آدرس را تایپ کنید .

2- از قسمت پایین و از درون لیست آدرسی را انتخاب کنید .

در پایان دکمه Add را بفشارید .

اگر قصد داشتید آدرسی را نیز از درون لیست حذف کنید ، ابتدا آن را انتخاب کرده و سپس دکمه Remove را بفشارید .

حالا فرض کنید که چند تب را باز کرده اید . قصد دارید آنها را به لیست اضافه کنید . حال و حوصله ی تایپ کردن آدرس را نیز ندارید . در این وضعیت شما باید دکمه Use Current را بفشارید . البته با فشردن این دکمه ، تمامی آدرس های دیگر موجود در لیست حذف خواهند شد و فقط آدرس های کنونی باقی خواهند ماند .

******************

قسمت Home page : این قسمت مربوط به تنظیمات صفحه خانگی مرورگر شماست .


Use the new tab page : با انتخاب این گزینه هنگام باز شدن صفحه خانگی ، تنها یک تب جدید باز خواهد شد .

Open this page : اگر این گزینه فعال باشد ، آدرسی که در تکست باکس روبروی این گزینه است ، باز خواهد شد .

Show Home button on the toolbar : در صورت فعال بودن این گزینه دکمه Home page در Toolbar مرورگر شما ظاهر خواهد شد .

 

******************

 

قسمت Default Search : این قسمت مربوط به تنظیمات موتور جستجوی پیشفرض مرورگر شماست .

تنظیم موتور جستجوی پیشفرض : از درون لیست کشویی میتوانید موتور جستجوی پیشفرض را تعیین کنید . کروم سه جستجوگر گوگل ، یاهو و بینگ را به عنوان سه گزینه اصلی درون این لیست قرار داده است که به احتمال خیلی زیاد انتخاب شما نیز یکی از این سه مورد است .

اگر جستجوگر مورد نظر شما از بین این سه گزینه نبود ، میتوانید با کلیک کردن بروی دکمه Manage حق انتخاب بیشتری بدست آورید . پس از فشردن دکمه Manage با صفحه ای مشابه تصویر زیر روبرو خواهید شد :

در قسمت بالا جستجوگرهای پیشفرض قرار دارند ( Default search engines ) و در قسمت پایین نیز ، جستجوگرهای متفرقه وجود دارند ( Other search engines ) . در تصویر بالا 4 دکمه ( به غیر از دکمه Close ) نیز وجود دارند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت .

Add : با کلیک بروی این دکمه میتوانید یک موتور جستجوی جدید اضافه کنید . مثلا موتور جستجوی سایت خود را اضافه کنید . در اینجا ما قصد داریم تا موتور جستجوی سایت GooyaIT را به جستجوگرهای مرورگر خود اضافه کنیم .

ابتدا وارد سایت گویا آی تی شده و از قسمت جستجوی سایت ، کلمه ای را جستجو میکنیم ( Microsoft ) . به قسمت آدرس بار مرورگر بروید . در اینجا ما باید URL مربوط به جستجوگر سایت گویا آی تی را پیدا کنیم . مانند تصویر زیر عمل کنید .

همانطور که در تصویر بالا نیز مشخص است ، شما باید تا انتهای علامت “=” را انتخاب کرده و سپس Copy کنید .

اکنون پس از زدن دکمه Add با صفحه ای مشابه تصویر زیر روبرو خواهید شد .

Name : در تکست باکس روبروی این قسمت باید یک نام دلخواه تایپ کنید که من همان نام سایت یعنی Gooya IT را نوشته ام .

Keyword : در اینجا باید کلمه کلیدی را بنویسید که من به اختصار “git” را نوشته ام . کاربرد این قسمت را به زودی متوجه خواهید شد .

URL : اما مهمترین قسمت کار همینجاست . آدرسی را که قبلا کپی کرده بودید ، در اینجا Paste کنید . البته در پایان آدرس ( بعد از علامت مساوی ) باید “s%” را نیز تایپ کنید ( همان قسمتی که در تصویر بالا به رنگ آبی در آمده است ) .

در پایان کار نیز دکمه OK را بفشارید .

اکنون باید امتحان کنیم و ببینیم که جستجوگر سایت گویا آی تی به مرورگر ما اضافه شده است یا خیر ؟

یک تب جدید در کروم باز کنید و در آدرس بار مرورگر کلمه “git” را تایپ کنید . بلافاصله مشاهده خواهید کرد که در سمت راست آدرس بار ، نوشته Press Tab to search Gooya IT ظاهر خواهد شد ( این همان کاربرد قسمت Keyword است که در بالا اشاره کردم ) .

اکنون با فشردن کلید Tab آدرس بار شما تبدیل به جستجوگر سایت گویا آی تی خواهد شد و میتوانید بدون مراجعه به سایت جستجوی خود را از درون آدرس بار مرورگر انجام دهید .

Edit : با استفاده از این دکمه میتوانید جستجوگرهای موجود را ویرایش کنید .

Remove : این دکمه نیز مسئول حذف کردن موارد مورد نظر شماست .

Make Default : از این دکمه نیز برای انتصاب یک جستجوگر به عنوان جستجوگر پیشفرض استفاده کنید .

نکته : گوگل کروم به صورت اتوماتیک در هر سایتی که شما وارد میشوید ، به جستجو پرداخته و جستجوگر آن سایت را برای شما پیدا میکنید و در قسمت Other search engine قرار میدهد .

******************

قسمت Default Browser : اگر کروم را به عنوان مرورگر پیشفرض سیستم عامل قرار نداده باشید ، میتوانید با کلیک بروی دکمه Make Google chrome my default browser اینکار را انجام دهید .

******************

 

2- سربرگ Personal Stuff : از این قسمت میتوانید به سفارشی سازی مرورگر خود بپردازید .

قسمت Sync : این قسمت مربوط به همگام سازی مرورگر و اکانت شما در سایت Google میباشد که اتفاقا قابلیت بسیار جالب و مفیدی است . این قسمت قبلا در یک مطلب در همین سایت گویا آی تی توضیح داده شده است . از اینجا میتوانید آن را مطالعه کنید .

******************

قسمت Passwords : این قسمت مربوط به تنظیمات مربوط به کلمه عبور در مرورگر شماست . از این قسمت میتوانید کلمات عبور خود مدیریت کنید . در ادامه این قسمت را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

Offer to save passwords : با انتخاب این گزینه هنگامی که در یک وبسایت کلمه عبور را وارد میکنید ، از شما پرسیده خواهد شد که قصد دارید کلمه عبور خود را ذخیره کنید ؟

اگر Save password را بفشارید ، کلمه عبور شما ذخیره خواهد شد . اما اگر Never for this site را کلیک کنید ، کلمه عبور شما که مربوط به این سایت است هرگز ذخیره نخواهد شد .

با انتخاب یکی از این دو گزینه ، در دفعات ورود بعدی دیگر سوالی از شما پرسیده نمیشود .

Never save passwords : در صورت فعال بودن این گزینه ، کلمات عبور شما به هیچ وجه ذخیره نخواهند شد .

Show saved passwords : با فشردن این دکمه میتوانید تمامی کلمات عبور خود را که در سایر وبسایت ها ذخیره کرده اید مشاهده نمایید . البته بنده هنوز دلیل این را متوجه نشده ام که چرا کروم به راحتی به هر فردی که مرورگر را باز میکند و وارد این قسمت میشود ، کلمات عبور را نشان میدهد .

در تصویر زیر شما میتوانید با انتخاب یکی از گزینه ها از لیست باکس سمت چپ و کلیک بروی دکمه Show password ، کلمه عبور مربوط به آن گزینه را بدست آورید . بعد از کلیک کردن روی دکمه Show password نام آن به Hide password تغییر خواهد کرد و قاعدتا با کلیک روی این دکمه کلمه عبور نمایش داده شده ، پنهان خواهد شد .

سربرگ دیگری نیز با نام Exceptions وجود دارد . در این سربرگ تمامی وبسایت هایی که شما اجازه ذخیره کردن کلمات عبور برای آنها را صادر نکرده اید ، لیست خواهند شد .

گزینه های Remove و Remove all نیز به ترتیب ، یک مقدار و یا تمام مقادیر موجود را حذف خواهند کرد .

******************

قسمت Form autofill : این قسمت مربوط به تنظیمات پر کننده اتوماتیک فرم هاست .

AutoFill options : با کلیک روی این دکمه به قسمت مربوط به تنظیمات پر کننده اتوماتیک فرم ها خواهید رفت . در قسمت تنظیمات مربوطه با صفحه ای مشابه تصویر زیر روبرو خواهید شد :

Add address : با کلیک روی این دکمه میتوانید یک فرم را پر کرده و در شرایط لازم از آن استفاده نمایید .

Add credit card : این دکمه هم میتواند مشخصات کارت اعتباری شما را دریافت و در مواقع لازم ، خیلی سریع آن را به شما تحویل دهد تا در وقت خود صرفه جویی کنید .

Edit : این دکمه نیز برای ویرایش موارد موجود در لیست به کار خواهد رفت .

Remove : این دکمه هم که مثل همیشه مسئول پاک کردن مورد انتخاب شده است .

Enable AutoFill to fill out web form in a single click : اگر این گزینه را غیرفعال کنید ، تمامی موارد بالا نیز غیر فعال خواهند شد .

******************

قسمت Browsing Data : در این قسمت میتوانید اطلاعاتی را از سایر مرورگرهایی که قبلا روی سیستم شما نصب بوده اند ، به داخل گوگل کروم انتقال دهید .

Import data from another browser : با کلیک بروی این دکمه میتوانید عملیات انتقال اطلاعات از سایر مرورگرها را سازماندهی کنید .

From : از لیست کشویی جلوی این قسمت میتوانید مبدا اطلاعات را مشخص کنید . کروم به صورت پیشفرض سه گزینه را درون این لیست قرار داده است :

1- مرورگر اینترنت اکسپلورر .

2- مرورگر فایرفاکس .

3- گوگل تولبار .

Select items to import : از این قسمت نیز میتوانید اطلاعات مورد نیاز خود را علامت گذاری کرده تا شرایط برای انتقال آنها مهیا شود . این اطلاعات عبارتنداز :

1- علاقمندی ها و بوکمارک ها .

2- موتورهای جستجو .

3- کلمات عبور ذخیره شده .

4- تاریخچه گشت و گذارها در اینترنت .

در پایان دکمه Import را بفشارید .

******************

قسمت Themes : این قسمت مربوط به پوسته های مرورگر شما میشود .

Reset to default theme : اگر شما هم مثل من پوسته مرورگر خود را عوض کرده باشید ، این دکمه فعال است و میتوانید با کلیک بروی آن ، پوسته پیشفرض کروم را جایگزین پوسته فعلی کنید .

Get themes : با کلیک روی این لینک به قسمت پوسته های سایت رسمی مرورگر کروم ارجاع داده خواهید شد و میتوانید از آنجا پوسته های دلخواه خود را دریافت کنید . البته این مورد جزو تحریم های ناجوانمردانه گوگل علیه ایران قرار دارد . راههایی نیز برای دور زدن این تحریم ها وجود دارد که نیازمند کمی تحقیق در دنیای بزرگ اینترنت است .

******************

3- سربرگ Under the Hood : در این سربرگ شما میتوانید تنظیماتی از قبیل تنظیمات خصوصی ، شبکه ای ، ترجمه ، دانلود ها ، قلم ها و محتوا و تنظیمات امنیتی را تغییر دهید .

قسمت Privacy : این قسمت مربوط به تنظیمات خصوصی مرورگر شماست .

Content settings : با کلیک بروی این دکمه میتوانید تنظیمات مربوط به موارد زیر را تغییر دهید :

1- کوکی ها .

2- تصاویر .

3- جاوا اسکریپت .

4- پلاگین ها .

5- بالاپرها ( pop-ups ) .

6- موقعیت مکانی .

7- اطلاع رسانی ها .

******************

کوکی ها : کوکی ها بسته هایی از اطلاعات هستند که بین سرویس دهنده اینترنتی و مرورگر کاربر رد و بدل میشوند . “لو مونتولی” یکی از کارمندان شرکت نت اسکیپ مخترع این تکنیک است . اطلاعات بیشتر در مورد کوکی ها را میتوانید در اینجا مطالعه کنید . در ادامه تنظیمات کوکی ها در گوگل کروم را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

Allow local data to be set : با فعال کردن این گزینه شما اجازه خواهید داد که کوکی ها ذخیره شوند . کروم نیز به شما توصیه میکند که این گزینه را فعال کنید .

Ask me when site tries to set data : اگر این قسمت را فعال کنید ، هر گاه وبسایتی قصد ذخیره کوکی روی سیستم شما را داشته باشد ، کروم از شما اجازه برای ذخیره کوکی درخواست میکند .

Block sites from setting any data : با فعال کردن این قسمت مجوز ایجاد کوکی به هیچ سایتی داده نخواهد شد .

Exceptions : با فشردن این دکمه میتوانید به قسمت استثنائات اجرای کوکی ها بروید . به عنوان مثال در این قسمت یک وبسایت را از اجرای کوکی منع کنید و یا به وبسایتی دیگر اجازه اجرای کوکی ها را بدهید . اکنون به بررسی این قسمت نیز خواهیم پرداخت .

روی دکمه Exceptions کلیک کنید . با صفحه ای مشابه تصویر زیر روبرو خواهید شد .

Add : این دکمه مسئول ایجاد یک استثناست . به عنوان مثال شما قصد دارید به همه وبسایت ها اجازه اجرای کوکی ها را بدید ، به جز یک وبسایت خاص ( در اینجا ما عملیات خود را روی سایت Yahoo انجام خواهیم داد ) .

روی دکمه Add کلیک کنید . با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد .

در تکست باکس اول که با عنوان Pattern مشخص شده است بایستی نام وبسایت مورد نظر را وارد کنید . البته باید به شکل خاصی این آدرس را وارد کنید که کروم متوجه این موضوع شود . شما باید آدرس را بدین شکل تایپ کنید :

[*.]www.yahoo.com

پس از تایپ کردن آدرس مورد نظر ، حالا بایستی عکس العمل مورد نظر خود را برای کروم مشخص کنید .

Allow : با اجرای کوکی ها موافقت میکند .

Ask : از شما در هنگام ایجاد کوکی توسط وبسایت مشخص شده ، سوال میپرسد .

Session only : این گزینه هم حالتی شبیه به بلاک کردن کوکی ها به وجود می آورد ( البته مطمئنا تفاوت هایی با گزینه Block دارد که متاسفانه هر چه سعی کردم ، متوجه این تفاوت نشدم . در صورتی که شما خوانندگان گرامی در مورد این گزینه اطلاعی دارید ، در قسمت نظرات بیان کنید ) .

Block : با انتخاب این گزینه تمامی کوکی ها را رد خواهید کرد .

در پایان این مراحل دکمه OK را کلیک کنید .

Edit : با زدن این دکمه میتوانید موارد موجود را ویرایش کنید .

Remove و Remove all : این دو دکمه نیز به ترتیب یک مورد و یا همه ی موارد را حذف خواهند کرد .

Block all third-party cookies without exceptions : با فعال کردن این گزینه ،  هیچ کوکی که منبع دیگری به غیر وبسایت فعلی دارد ، روی سیستم شما ذخیره نخواهد شد ( مانند کوکی هایی که سرویس Google Ads ایجاد میکند ) . برای مطالعه بیشتر در مورد کوکی های منبع متفاوت میتوانید به اینجا مراجعه کنید .

Clear cookies and other site data when I close my browser : در صورتی که این گزینه فعال باشد ، با بسته شدن مرورگر تمامی کوکی ها و دیتاهای مربوط به وبسایت ها از روی مرورگر شما پاک خواهند شد .

Show cookies and other site data : با کلیک بروی این دکمه به قسمت مربوط به نمایش کوکی ها و دیتاهای وبسایت های بازدید شده ، خواهید رفت . با تصویری مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد .

Search : این تکست باکس برای جستجوهای شماست . از این قسمت میتوانید در میان دیتاها و کوکی ها به جستجو بپردازید . مثالا با وارد کردن کلمه yahoo ، تمامی دیتاها و کوکی هایی که از سایت یاهو نشات میگیرند لیست ، خواهند شد . از قسمت پایین تر آن ، یعنی از درون لیست باکس نیز میتوانید روی هر کوکی کلیک کرده و اطلاعاتی از قبیل : نام ، محتوا ، وبسایت منبع ، مسیر ، مقصد ارسال ، تاریخ ساخت و انقضا را بدست آورید .

Remove و Remove all : به ترتیب یک یا همه موارد را پاک میکنند .

******************

تصاویر : از این قسمت میتوانید تنظیمات مربوط به نمایش و یا عدم نمایش تصاویر را اعمال کنید .

Show all images : با فعال بودن این قسمت تمامی تصاویر مربوط به هر وبسایتی نمایش داده خواهند شد .

Do not show any images : در صورت فعال بودن این قسمت نیز تصاویر مربوط به وبسایت ها نمایش داده نخواهند شد .

Exceptions : این قسمت هم مربوط به استثنائاتی میباشد که میتوانید برای هر وبسایت در نظر بگیرید . برای تعریف استثناها روش کار دقیقا مانند روش تعریف استثنا برای کوکی هاست . البته در قسمت Action فقط دو گزینه داریم :

Allow : تمامی تصاویر نمایش داده خواهند شد .

Block : هیچ تصویری نمایش داده نخواهد شد .

******************

جاوا اسکریپت : تنظیمات مربوط به جاوا اسکریپت را میتوانید از این قسمت اعمال کنید .

Allow all sites to run JavaScript : فعال بودن این قسمت به معنی تایید درخواست تمامی وبسایت برای استفاده از جاوا اسکریپت میباشد .

Do not allow any site to run JavaScript : فعال بودن این قسمت نیز مانع از اجرای جاوا اسکریپت خواهد شد .

Exceptions : مانند قسمت Exceptions موارد بالا عمل کنید .

******************

پلاگین ها : این قسمت نیز شما را قادر به تنظیم کردن موارد مربوط به پلاگین ها میکند .

Allow all sites to use plug-ins : تایید استفاده وبسایت ها از پلاگین ها توسط این قسمت امکانپذیر است .

Do not allow any site to use plug-ins : فعال بودن این قسمت به موجب رد استفاده وبسایت ها از پلاگین هاست .

Exceptions : مانند موارد بالا عمل کنید .

Disable individual plug-ins : از این قسمت میتوانید پلاگین های روی مرورگر خود را غیر فعال کنید .

******************

بالاپرها ( Pop-ups ) : این قسمت نیز برای تایید یا عدم تایید نمایش بالاپرها مورد استفاده قرار میگیرد .

Allow all sites to show pop-ups : با فعال بودن این قسمت بالاپرها اجازه نمایش دارند . کروم این حالت را توصیه نمیکند .

Do not allow any site to show pop-ups : اگر این قسمت را فعال کنید ، هیچ بالاپری را در هنگام کار کردن با وبسایت ها مشاهده نخواهید کرد . کروم فعال بودن این قسمت را توصیه میکند .

Exceptions : مانند موارد بالا عمل کنید .

******************

Location : این قسمت مربوط به تنظیمات موقعیت مکانی شماست .

Allow all sites to track my physical location : با فعال بودن این قسمت وبسایت ها میتوانند موقعیت مکانی شما را بدست بیاورند .

Ask me when a site tries to track my physical location : اگر این قسمت فعال باشد ، هنگامی که یک وبسایت قصد دارد موقعیت مکانی شما را بدست آورد ، گوگل کروم از شما درخواست اجازه میکند . گوگل کروم خود این مورد را توصیه میکند .

Do not allow any site to track my physical location : در صورت فعال بودن این گزینه ، هیچ وبسایتی نمیتواند موقعیت مکانی شما را بدست بیاورد .

Exceptions : در این قسمت شما فقط میتوانید با استفاده از دکمه های Remove و Remove all موارد مورد نظر خود را پاک کنید و مانند قسمت های بالا اجازه اضافه کردن موردی را نخواهید داشت .

******************

Notification : از این قسمت نیز میتوانید پیام های اطلاعاتی مربوط به وبسایت ها را مدیریت کنید .

Allow all sites to show desktop notifications : فعال کردن این قسمت باعث فعال شدن قابلیت نمایش پیام های اطلاعاتی مربوط به وبسایت ها بروی Desktop شما خواهد شد .

Ask me when a site wants to show desktop notifications : اگر این قسمت را فعال کنید ، هر وبسایتی که قصد نمایش پیام های اطلاعاتی بروی Desktop شما را داشته باشد ، ابتدا باید از شما اجازه بگیرد .

Do not allow any site to show desktop notifications : اگر این قسمت فعال باشد از نمایش هرگونه پیام اطلاعاتی بروی Desktop جلوگیری خواهد شد .

Exceptions : کلیه عملیاتی که در این قسمت میتوانید انجام دهید ، مانند قسمت بالا ( Locations ) میباشد .

در اینجا قسمت Content settings به پایان رسید .

 

******************

Clear browsing data : در قسمت Privacy دکمه دیگری نیز با نام Clear browsing data وجود دارد .

با فشردن این دکمه میتوانید اطلاعات ذخیره شده در حافظه مرورگر را به کلی پاک کنید . تصویر زیر را مشاهده کنید .

در پنجره بالا میتوانید مواردی را که قصد پاک کردن آنها از حافظه مرورگر را دارید ، انتخاب کنید . این موارد عبارتنداز :

1- Clear browsing history : این قسمت تاریخچه ی گشت و گذارهای شما در اینترنت را پاکسازی خواهد کرد .

2- Clear download history : این قسمت نیز مسئول پاک کردن تاریخچه ی دانلودهای شماست .

3- Empty the cache : با علامت گذاری این قسمت حافظه نهان مرورگر شما پاکسازی خواهد شد .

4- Delete cookie and other site data : مسئولیت این گزینه ، حذف کردن کوکی ها و دیتاهای به جا مانده از وبسایت هاست .

5- Clear saved passwords : با فعال کردن این قسمت کلمات عبور ذخیره شده در حافظه مرورگر پاک خواهند شد .

6- Clear save from data : فعال کردن این قسمت نیز به موجب پاکسازی اطلاعات ذخیره شده است .

پس از انتخاب موارد مورد نظر اکنون بایستی بازه زمانی مورد نظر خود را انتخاب کرده تا عملیات پاکسازی با فشردن دکمه Clear browsing data آغاز شود . برای انتخاب بازه زمانی باید از بخش Clear data from this period یکی از 5 گزینه موجود را انتخاب کنید .

این گزینه ها عبارتنداز :

1- Last Hour : بازه زمانی یک ساعت گذشته .

2- Last Day : بازه زمانی یک روز گذشته .

3- Last Week : بازه زمانی یک هفته گذشته .

4- Last 4 Week : بازه زمانی چهار هفته گذشته .

5- Everything : کل موارد را پاک خواهند شد .

پس از انتخاب یکی از بازه های زمانی کافیست روی دکمه Clear browsing data کلیک کنید تا عملیات پاکسازی شروع شود .

******************

باز هم به قسمت Privacy باز میگردیم و این بار آخرین موارد تنظیمات مربوط به این قسمت را بررسی خواهیم کرد .

show suggestion for navigation errors : در صورتی که مشکلی در برقراری ارتباط بین کروم و اینترنت بوجود بیاید ، کروم پیشنهادی به شما خواهد داد . در صورتی که این گزینه را غیر فعال کنید ، کروم دیگر پیشنهادی به شما برای رفع مشکل ایجاد شده ، نخواهد داد .

Use a suggestion service to help complete searches and URLs typed in the address bar : اگر توجه کرده باشید از درون آدرس بار مرورگر گوگل کروم نیز میتوانید در سایت گوگل جستجو کنید ( البته این مورد بستگی به موتور جستجوی پیشفرض مرورگر دارد ) . هنگامی که یک واژه را تایپ میکنید ، علاوه بر تاریخچه ی گشت و گذار شما ، تعدادی پیشنهاد نیز از سوی گوگل دریافت خواهید کرد .

در تصویر بالا دو فلش قرمز رنگ نشان دهنده این مورد هستند . اگر این گزینه را غیر فعال کنید ،کروم دیگر پیشنهادی به شما نخواهد داد .

Use DNS pre-fetching to improve page load performance : در صورت فعال بودن این گزینه گوگل از سیستم DNS pre-fetching استفاده خواهد کرد که در سرعت بارگذاری صفحات تاثیر بسزایی خواهد داشت .

Enable phishing and malware protection : با فعال کردن این قسمت میتوانید تا حدودی جلوی حملات فیشینگ و بدافزارها را بگیرید .

Help make google chrome better by automatically sending usage statistics and crash report to google : اگر در هنگام کار مشکلی برای مرورگر شما پیش بیاید ، اطلاعات مربوط به مشکل برای کارشناسان کروم ارسال خواهد شد تا آنها بتوانند برای رفع مشکل راه حلی پیدا کنند . البته این گزینه مربوط به خود شماست و گوگل از شما درخواست میکند که برای بهتر شدن کروم ، این گزینه را فعال کنید . در صورتی که این گزینه غیر فعال باشد ، هیچ موردی ارسال نخواهد شد .

******************

قسمت Network : در این قسمت میتوانید با کلیک بروی دکمه Change proxy settings تغییراتی در تنظیمات مربوط به پروکسی خود بوجود آورید .

******************

قسمت Translate : این قسمت نیز مربوط به سیستم ترجمه مرورگر گوگل کروم میشود .

Offer to translate pages that aren’t in a language I read : در صورتی که این گزینه فعال باشد و شما وارد وبسایتی شوید ، کروم به شما پیشنهاد ترجمه صفحه را خواهد داد .

******************

قسمت Downloads : در این قسمت میتوانید تغییراتی از جمله مسیر ذخیره سازی فایل های دانلود شده و سوال کردن قبل از آغاز دانلود را اعمال کنید .

Browse : با کلیک بروی این دکمه میتوانید مسیر مشخص شده برای ذخیره دانلودها را تغییر دهید .

Ask where to save each file before downloading : اگر این گزینه را فعال کنید ، قبل از دانلود کردن هر فایلی گوگل کروم از شما درخواست اجازه میکند .

******************

قسمت Web Content : در این قسمت خواهید توانست تغییراتی در فونت ها ، زبان و Google Gears ایجاد کنید .

Change font and language settings : با کلیک بروی این دکمه میتوانید تنظیمات مربوط به فونت ها و زبان را تغییر دهید .

Change Gears settings : با کلیک بروی این دکمه نیز قادر به اعمال تغییرات در تنظیمات Google Gears خواهید بود .

******************

Security : و اما قسمت آخر که مربوط به امنیت میشود .

Manage certificates : برای مدیریت گواهینامه های امنیتی میتوانید بروی این دکمه کلیک کنید .

Use SSL 2.0 : اگر قصد استفاده از SSL 2.0 را دارید ، بایستی این گزینه را فعال کنید .

Check for server certificate revocation : اگر این گزینه را فعال کنید ، گوگل کروم بررسی خواهد کرد که آیا گواهینامه امنیتی سرور باطل شده است یا نه ؟

******************

نکته : به منظور باز گرداندن تمامی تغییرات به حالت اولیه ، شما میتوانید از دکمه Reset to default استفاده کنید .

******************

سخن آخر : در این راهنما تمام سعی بنده بر این بوده که به صورت واضح تمامی قسمت های مربوط به تنظیمات مرورگر گوگل کروم مورد بررسی قرار گیرد . اگر در جایی به قسمت های فرعی پرداخته نشده دلایلی از جمله حجیم شدن مطلب دارد که هم خواننده را نسبت به خواندن ادامه مطلب بی رغبت میکند و هم برای نویسنده ملال آور خواهد بود .

اگر سؤالی درباره مرورگر گوگل کروم دارید، آن را در تالار پرسش و پاسخ گویا مطرح کرده و پاسخ خود را از نویسندگان و کاربران گویا آی تی دریافت نمایید.

soal-header

 

البته اگر در قسمتی از مطالب اشتباهی رخ داده بود ، آن را در قسمت نظرات بیان کنید .

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 462 دیدگاه
  1. سلام…منم همین مشکل رو ، روی هر مرور گری که رو سیستم نصب میکنم..میشم..چه کنم…لطفا یاری کنید

  2. واقعا مقاله عالی بود از شما متشکرم

  3. سلام خسته نباشید من یکی دو ماه پیش ویندوز سیستمم رو عوض کردم امروز به طور عجیبی دیدم که همون بوک مارکها که توی گوگل کروم همون ویندوز قدیمی بودن دوباره برگشتن و به بوک مارکهای جدیدم اضافه شدن . لطفا علت رو توضیح میدین. با تشکر صمیمانه از شما به خاطر زحماتتون.

    1. بکمارک ها رفته تو چی میات
      هر بار سایسن این شی باز ایمپورت میشه

  4. مقاله واقعا مفیدی هستش ممنون از مقالتون

  5. من میندوز رو عوض کردم و همه ی درایورها را نیز فرمت کردم ولی حافظه ی مرور گوگل کروم پاک نشد
    این اطلاعات کجا ذخیره شده و از کجا میشه پاکش کرد؟

  6. سلام،
    من می خوام تو گوگل کروم تولبار الکسا رو نصب کنم اما نمیشه. میشه کمکم کنید؟

  7. واسه من بعضی از قسمت هارو نداره واسه اینه که نسخه قدیمیه؟
    مرسی از سایت عالیتون

  8. من هم مرور گر کروم هم فایر فاکس و هم اینترنت اکسپلورر دارو همه خوبن به جز فایر فاکس . فایر فاکس خیلی کنده…!!! اینترنت اکسپلورر خیلی امنه ….!!!!!! کروم هم خییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی تندههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه………..!!!!!!!!!!!

  9. یه چند روزیه تو محیط کروم که کلیک میکنم خودش میره تو این سایت های تبلیغاتی و حتی اخیرا می بینم مثل وب فریر گوشه کنار تبلیغ میاره ، میخواستم ببینم چیکارش کنم؟ با تشکر

  10. سلام
    هر بار که بعد از مدت زمان طولانی کروم را باز می کنم(7-8 ساعت یا بیشتر)، کادر پیامی با متن prefrencess cannot be read ظاهر می شود، و همه تنظیمات به حالت اولیه بازمی گردد، مثل پرسیدن محل دانلود فایل و حتی افزونه های کروم را هم باید دوباره اضافه کنم( مثل دانلود منیجر)
    اگر راه حلی برای رفع این مشکل هست، بفرمایید
    با تشکر

  11. سلام ببخشید چند مدته که مشکلی برای google chrome من پیش اومده…در حین کار یکدفعه همه چیز قفل میکنه و مجبورم browser رو ببندم و از نو کارمو شروع کنم. و درضمن مجبورم browser رو از طریق ALT+CTRL+DELETE ببندمش.ممنون میشم کمکم کنید.

  12. سلام چطوری میشه جست و جوی Google را از روی Home Page Google Chrome برداشت

    چون نسخه های قبلی Google Chrome را که داشتم Home Page آن 2 صفحه بودند یک

    صفحه مال سایت های پربازدید Google Chrome شما و یک صفحه مال سایت های

    پشتیبانی شده از Google Chrome مانند Store, Google Drive, Gmail هر کسی میتونه

    خواهشن بهم کمک کنه

  13. سلام چکار کنم خیلی سایتها را هم نمیتوانم از این مرور گر باز کنم یک نمونش سایت مشاهده سوابق بیمه

  14. در هر سایت که میروم تصاویر ان نماید چی کار کنم

  15. سلام. من مروگر کروم دارم. با وجود اینکه تو قسمت تنظیمات تیک پروکسی رو برداشتم اما بازم خطای پروکسی میده. چرا؟؟؟؟ لطفا منو راهنمایی کیند.

  16. در حال حاضر بهترین مرورگر opera می باشد.

  17. سلام …وقت شما بخیر …گوگل کروم که باز میشه …چجوری باید به این Customize محیط وارد بشیم …. لطفا” جواب بدین متشکرم …..ضمنا با گوگل کروم وارد فیسبوک شدن را آموزش بدین …صفا داری

Comments are closed.