نگاهی بر صنعت بازی سازی ایرانی و ملی
به طور یقین یکی از مواردی که بسیار ذهن مرا درگیر خود کرده است , مسئله ی بازی های داخلی و در کل بازی هایی است که هموطنان ما زحمت بسیاری را برای ساختن انها کشیده اند. و لی متاسفانه این زحمات ان طور که باید ثمر بخش نبوده و بسیاری از بازی های ساخته شده ی داخلی با استقبال کمی از ظرف مردم مواجه شده است . البته باید به سازندگان و شرکت های داخلی حق داد زیرا که به طور مثال با وجود بازی های فوق العاده خارجی و شرکت های خارجی سازنده و از همه مهمتر قیمت های پیش نهادی بسیار مناسب برای این بازی ها ی غربی دیگر انگیزه ای برای خرید بازی های داخلی با قیمت های سر سام اور وجود نخواهد داشت .
حال من احساس کردم وجود مقاله ای در باره ی بازی های داخلی و پیش نمایش هایی مختصر از این بازی ها در سایت گویا ای تی کم است به همین علت تصمیم گرفتم سری به مراجع گوناگون بزنم و با توجه به این مراجع و تجربیات شخصی خوذم مقاله ای در باره ی بازی های داخلی ایران الاصل ! برای شما مخاطبین عزیر اماده کنم .
استقبال اروپاییها از 3 بازی رایانهای ایرانی
بازیهای رایانهای ایرانی “عصر پهلوانان”، “سیاره میترا” و “گرشاسپ” در نمایشگاه بزرگ بازیهای رایانهای اروپا (Game Connection 2009) مورد استقبال قرار گرفتند.
به گزارش معاونت ارتباطات و بینالملل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، دکتر بهروز مینایی، مدیر عامل این بنیاد با اعلام این خبر گفت: “در این نمایشگاه که از هشتم تا دهم دسامبر (هفدهم تا نوزدهم آذر ماه) برگزار شد، شرکتهای فنافزار شریف و رساناافزار شریف با بازیهای “عصر پهلوانان”، “سیارهی میترا” و “گرشاسپ” حضور پیدا کردند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای ادامه داد: “شرکتهای ایرانی یادشده که با حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این رویداد شرکت کردند، توانستند در طول سه روز حضور خود، 27 نشست تخصصی با شرکتها و ناشران گوناگون بینالمللی داشته و علاوه بر معرفی بازیهای ایرانی و وضعیت بازیسازی در ایران، زمینههایی را برای همکاری، تبادل اطلاعات، سرمایهگذاری و توزیع فراهم سازند.”
وی با اشاره به اهمیت این رویداد جهانی در عرصه بازیهای رایانهای اظهار داشت: “از جمله شرکتهای حاضر در این همایش که بازیسازان ایرانی موفق به برگزاری جلساتی با آنان شدند، میتوان به سونی اروپا، الکترونیکآرتز، نینتندو، کپکام، اینتل و شرکت استودیوهای اروپایی بازیسازی مایکروسافت اشاره کرد.”
دکتر مینایی همچنین درباره توسعه بازیسازی در کشورمان و در عرصههای بینالمللی اظهار داشت: “در حال حاضر با حمایتهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بخش تولید داخلی، ایران در جایگاه بسیار خوبی در منطقه قرار دارد و امیدواریم با حمایتهای مدیران کلان فرهنگی، حرکت بازیسازان ایرانی رشد بیشتر و سریعتری داشته باشد.”
یادآوری می شود نمایشگاه بینالمللی (Games Connection 2009) با حضور بیش از دویست شرکت از سراسر جهان و از جمله دو شرکت ایرانی در کشور فرانسه برگزار شد.
نمایشگاه GC هر ساله دو بار در شهرهای لیون فرانسه و سانفرانسیسکو آمریکا برپا میشود و هدف از برگزاری آن ایجاد زمینهای برای آشنایی و ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان بازیهای رایانهای، ناشران و شبکههای توزیع است.
گفتنی است که در این رویداد فرهنگی، علاوه بر برپایی جلسات میان شرکتها، دو کنفرانس با موضوعات “روشهای یافتن و توسعهی ایدههای جدید” و “راهکارهای جذب سرمایه برای تولید بازیهای رایانهای” نیز برگزار شد. این نمایشگاه از هشت تا ده دسامبر (هفدهم تا نوزدهم آذرماه) در شهر لیون فرانسه برگزار شد.
منبع : بنیاد ملی بازی های رایانه ای داخلی
پیش گفتاری از بازی ایرانی کاراگاه علوی بر اساس فیلم ساخته شده با همین عنوان
بعد از گذشت ۹ ماه از زمان انتشار نسخه آزمایشی بتای بازی کاراگاه علوی شاهد انتشار نسخه آزمایشی اصلی این بازی هستیم . به گفته سازنده ی آن امیر هوشنگ امام جمعه این نسخه با نسخه قبلی آن تفاوت زیادی دارد و قابلیت های جدیدی به آن افزوده شده است .
از قابلیت جدیدی که میتوان به آن اشاره کرد . افزودن یک تایمر برای نشان دادن نقاط قابل جستجو در بازی است که بازی کننده می تواند با آن قسمت های قابل جستجو را نمایان کند . این تایمر به صورت زمانی بوده است و هرگاه زمان شما تمام بشود این قابلیت به حالت غیر استفاده در می آید و بازی کننده نمی تواند از آن استفاده نماید.
از دیگر قابلیت های جدید می توان به پازل های متعددی که در طول مسیر بازی تعبیه شده است اشاره کرد. در این ویرایش اصلاحات گرافیکی انجام شده و گرافیک بازی به مراتب بهتر از نسخه قبلی آن است . اما به گفته سازنده ی آن در نسخه کامل بازی ، باز هم بر کیفیت گرافیکی آن افزوده خواهد شد . نکته قابل توجه در این ویرایش داشتن صدای کارکتر ها در آن است و سازنده با استفاده از دوبلرهای حرفه ای در ساخت آن سخن می گوید . در این نسخه چهره کارکتر کاراگاه علوی تغییر کرده است و به گفته امام جمعه سعی بر آن شده که نزدیک به چهره بازیگر اصلی سریال کاراگاه علوی شود همچنین حرکاتی در جهت زیبائی به کارکتر کاراگاه علوی ایجاد شده تا به زیبائی و گیرائی بازی بیفزاید . در پایان می توان گفت که این بازی در گونه خود منحصر بفرد بوده و سازنده آن امیدوار است که توانسته باشد استفاده کنندگان آن را خشنود و راضی کند . نسخه آزمایشی اصلی بر روی سایت متعلق به این بازی alavi.aanimator.com به صورت رایگان قرار گرفته شده است .
منبع :خبرگذاری برنا و alavi.aanimator.com
پیش گفتاری از بازی استراتژِیک نجات بندر
نخستين جشنواره ملي رسانههاي ديجيتال باعث شد تعداد زيادي از بازيسازهاي داخلي دور هم جمع شوند و كارهايشان را عرضه كنند. در ميان همهي بازيها يك عنوان از همه بيشتر توجه داوران و شركتكنندهها را جلب كردند. بازي نجات بندر بود كه بيشتر كارهاي آن توسط يك نفر انجام شده بود.
اگر تصورتان از يك بازي ايراني تا به حال عناوين ضعيفي مانند رانندگي در تهران يا عميات ويژه ۸۵ بوده، حالا وقت اين است كه اصلاحاتي در آن بوجود آوريد. نجات بندر از همه لحاظ يك بازي خوب است كه بعضي وقتها از حالت آماتور بودن خارج مي شود. تيزر بازي نجات بندر تا به حال بارها در تلويزيون نشان داده شده و احتمالا از سبك و حال و هواي بازي با خبر هستيد.
سبك بازي اكشن تاكتيكي يا به عبارت خودمانيتر «كماندوزي» است. سبكي كه در بين بازيكنندههاي ايران محبوبيت بسيار زيادي دارد انتخاب اين سبك بازي و سبك گرافيكي مخصوص آن براي ساخت يك بازي داخلي، نشان از ديد گيمري بسيار خوب سازنده دارد. در طول بازي با صحنهها و چيزهايي مواجه ميشويد كه ميفهميد سازنده جزو بازيكنندههاي حرفهاي بوده و بازيهاي زيادي را ديده و در نتيجه عوامل جذابيت و ضعف و قوت هر كدام را كاملا ميداند.
از نظر گرافيكي بازي هيچ مشكلي ندارد، حتي اگر آن را در كنار بازيهاي استراتژيك در اين سبك قرار بدهيد باز هم گرافيك بازي راضيكننده است. نقشهها از پيش رندر شده هستند و زاويهي ديد دوربين تغيير نميكند. اما بافتها و اشيا، طراحي ظريف و زيبايي دارند. كاركترها هم با اين كه ظاهرشان ديده نميشود، اما در هنگام حركت برايشان انيميشنهاي مناسبي طراحي شده. بين بعضي از مراحل، داستان به صورت ميان پردههايي انيميشني سه بعدي روايت ميشود كه متاسفانه از رزوليشن بسيار پايين رنج ميبرند.
نجات بندر، ۸ مرحله دارد كه دوتاي آنها به صورت تيراندازي اول شخص هستند. داستان بازي كه بسيار هوشمندانه انتخاب شده، سرگذشت ناخدا بايندر و ناو جنگي ايران در شهريور ۱۳۲۰را روايت ميكند كه در انزلي تك و تنها در برابر هجوم روسها مقاومت كرد. مرحلهي اول كه در واقع بخش تمريني بازي هست، فقط آموزش حركت در نقشه و انجام هدفهاست. در مرحلهي دوم و سوم، با سوار شدن بر ناو جنگي ايران، بايد پشت تيربار نشسته و هواپيماهاي روسي را هدف قرار بدهيد. اما بازي اصلي از مرحلهي چهارم شروع ميشود كه همانند مراحل كماندوز، بايد براي هر حركتتان برنامهريزي داشته باشيد.
معمولا هفت يا هشت هدف در هر ماموريت به شما داده ميشود. نقشه هم پٌر است از سربازهاي دشمن كه در حالا رفت و آمد و نگهباني در منطقه هستند. محدودهي ديد هر كدام از سربازهاي دشمن، با فشار دادن كليد به وسط موس، فعال ميشود و مشاهدهي الگوي حركت آنها و محدودهي ديدشان، بايد براي نفوذهاي مخفيانه برنامهريزي كنيد. البته در نجات بندرميتوانيد از سلاحهاي گرم و سرد به يك اندازه استفاده كنيد چون چيزي بنام سيستم اخطار وجود ندارد و سر و صدا باعث شكست خوردن ماموريت نميشود.
روند بازي و كنترل باگها مشكلات خاص خودش را دارد؛ اما باعث نميشود كه نتوانيد بازي را تمام كنيد. براي تمام كردن هر ماموريت، بايد به اين باگها آشنا بشويد و از آنها به نفع خود استفاده كنيد. مثلا اگر خودتان را به يك سرباز دشمن نشان بدهيد و سپس به سرعت پشت يك درخت كه بين شما و دشمن است برويد، سرباز مهاجم گيج ميشود و بدون اينكه به شما شليك كند، پشت درخت ميآيد و به راحتي ميتوانيد با چاقو او را از پا در بياوريد. بعضي وقتها هم شخصيت شما در ضمينهي مسير يابي دچار مشكل ميشود و به جاي اينكه كوتاهترين مسير را طي كند، چند دور اطراف يك ساختمان ميچرخد.
با اين حال وقتي با مشكلات كنترلي نجات بندر آشنا بشويد، ميتوانيد با لذت مراحل را تمام كنيد زيرا همه چيز تحت اختيار شما خواهند بود و اتفاق غير منتظرهاي نخواهد افتاد.
در پايان هر مرحله هم بايد با يك جيپ از نقشه فرار كنيد كه رانندگي با جيپ هم لذت خاص خودش را دارد.
این فهرست بازیهای رایانهای که توسط شرکتهای ایرانی تولید و توزیع شده است (ویکی پدیا فارسی)
میرمهنا (بازی رایانه ای) اکشن اول شخص اسپریس پویانما اسپریس پویانما
اخراجیها (بازی رایانهای) اکشن زمستان ۱۳۸۸ ویژه پرداز پارس ویژه پرداز پارس
نبرد خیبر اکشن پاییز ۱۳۸۸ ویژه پرداز پارس ویژه پرداز پارس
کارآگاه و شهر بی قانون اکشن/ادونچر تابستان ۱۳۸۸ ویژه پرداز پارس ویژه پرداز پارس
کارآگاه و پرونده محیط زیست اکشن/ادونچر تابستان ۱۳۸۸ ویژه پرداز پارس ویژه پرداز پارس
قتل در کوچه های تهران(بازی) ادونچر سوم شخص پاییز ۱۳۸9 استدیو بازیسازی کهربای کویر استدیو بازیسازی کهربای کویر
برره سرزمین گمشده اکشن سوم شخص تابستان ۱۳۸۷ ویژه پرداز پارس ویژه پرداز پارس جشنواره رسانه دیجیتال
در سایه سحر نقشآفرینی تابستان ۱۳۸۷ کوه یخ کوه یخ
لطفعلیخان زند سوم شخص اکشن تابستان ۱۳۸۷ هنرهای پویا هنرهای پویا
نجات بندر استراتژی پاییز ۱۳۸۶ مرتضی بصارتدار تبیان جشنواره سوم خوارزمی
سرزمین من ادونچر بهار ۱۳۸۷ احسان گل محمدی تبیان
مقاومت اکشن اول شخص تابستان ۱۳۸۷ تحلیلگران تدبیر+كهن دشت پارسه تبیان
پایان معصومیت سوم شخص اکشن مهر ۱۳۸۴ هنرهای پویا هنرهای پویا
والفجر ۸ استراتژیک تابستان ۱۳۸۷ پژوهندگان سپهر اندیشه جوان تبیان
مبارز اکشن سوم شخص دی۱۳۸5 طراح رایانه پارس طراح رایانه پارس
کلاب فوتبال من استراتژی آنلاین تابستان ۱۳۸۸ پیام پیک صدرا (پارس پیک) پیام پیک صدرا (پارس پیک)
آسمان دژ تخیلی-فضایی آنلاین توسعه گر شبیه ساز توسعه گر شبیه ساز
گرشاسپ (بازی) سوم شخص اکشن فنافزار شریف فنافزار شریف
عصر پهلوانان (بازی) نقش محور رسانا افزار شریف رسانا افزار شریف
سرزمین رویا پلتفرم مهدی فنائی استودیوی بازی سازی فنائی
افسانهٔ ببعی سوم شخص-رو میزی شهاب الدین حبیبی خوزانی EIVB
جنگ ۳۳ روزه(بازی) سوم شخص اکشن تابستان ۱۳۸۸ تبنومکس تکین بازی نما
مدافعین کربلا اول شخص اکشن بهار۱۳۸۸ کهن دشت پارسه کهن دشت پارسه
امیدواریم همواره با حمایت و پشتیبانی شما دوستان عزیز از بازی های داخلی و انرژی دادن به سازندگان برای ساختن بازی های بهتر و کامل تر ان ها را تا اخر این مسیر دشوار و سخت همراهی کنیم .
منبع ازاد :بنیاد ملی بازی های رایانه ای (ircg.ir)
آیا بهتر نیست یک بازی به اسم Peace Empire (در مورد کورش کبیر) و فتوحاتش و تلاشهاش برای برقراری صلح در جهان و تمدن عظیم ایران پهناور بسازیم؟!
بنظرم ایده ی ساخت بازی در مورد کورش کبیر میتونه با توجه به آشنایی مردم دنیا با شخصیت کورش در بازارهای خارج کولاک بپا کنه(البته باید بودجه خوبی هم برای ساختش گذاشته شه که یه بازی فاخر از آب در بیاد)
ممنون که فرصت طرح این مسایلو میدید.