معرفي موتور های جستجوگر ایرانی

  • 1389/6/8
  • سپهر خيري
  • 45

موتور های جستجوگر ایرانی

دنیای اینترنت و وب یک منبع عظیم از انواع اطلاعات هست که روز به روز بر حجم و گستردگی آن افزوده میشود. به همین دلیل جستجو در آن بدون موتور های جستجو گر بسیار دشوار هست. موتور های جستجو گر کار ما را ساده میکنند و به تمامی سایت ها سر میزنند و لیستی از اطلاعات آنها تهیه میکنند و ما وقتی کلمه ای را جستجو کردیم از آن لیست منبعی را به ما نشان دهد.

یکی از بهترین و قوی ترین موتور های جستجو گر که تقریبا تمام کاربران آن را میشناسند گوگل هست ، اما ما میخواهیم در این مقاله به معرفی و برسی موتور های جستجو گر ایرانی بپردازیم.

جس جو

اولین موتور جستجو گر ایرانی که میخواهیم معرفی کنیم جس جو هست این جستجوگر یکی از اولین موتور های جستجو گر ایرانی هست که برای ورد به آن میتوانید از این لینک استفاده کنید:

http://www.jasjoo.com/

در این سایت میتوانید به جستجوی وب | تصاویر | فیلمها | بپردازید و به جزء جستجو امکانات دیگری مانند سرگرمی کتابخانه و مترجم هم دارد که میتوانید در کنار جستجوی خود از آنها هم استفاده کنید.

در قسمت دیکشنری و مترجم شما میتوانید از زبان های فارسی ، انگلیسی ، اسپانیایی ، آلمانی ، فرانسوی و ایتالیایی استفاده کنید که همه این زبان ها 2 طرفه هست. همچنین میتوانید همزمان در صفحات یکی از این زبان ها جستجو کنید مثلا با تایپ کلمه سلام و گذاشتن تیک بر روی زبان آلمانی کلمه شما در صفحات آلمانی جستجو میشود.

همچنین در این سایت قسمتی به نام تبدیل تاریخ وجود دارد که میتوانید تاریخ های میلادی شمسی و قمری را به یک دیگر تبدیل کنید برای ورد به این قسمت از این لینک استفاده کنید

http://www.jasjoo.com/tools/date-converter/?ask=

جستجو در این سایت ساده بوده و بیشتر سعی شده سایت های ایرانی و فارسی در آن لیست شوند.

پارسیک

دومین سایت ایرانی جستجوگری که میخواهیم معرفی کنیم پارسیک هست که میتوانید برای ورود به آن از این لینک استفاده کنید:

http://www.parseek.com/

این سایت نسبت به سایت قبلی کمی ساده تر است ولی تقریبا همان امکانات را دارد و میتوانید بین صفحات متنی و تصویری جستجو کنید.

این جستجوگر یکی از قدیمی ترین سایت های جستجو ایرانی هست که از سال 1381 کار خود را شروع کرد نوع سیستم این سایت بر پایه Meta Search Engine میباشد و از بانک اطلاعات دیگر جستجوگر ها مانند گوگل و یاهو استفاده میکند.

پس یعنی اگر شما در این سایت کلمه ای را سرچ کنید در واقع در چندین سایت جستجوی شما انجام میشود و جواب شما در این سایت نمایش داده میشود.

اما نکته قوتی که در این سایت وجود دارد سفارشی سازی جستجو های فارسی است که به گفته خود سایت جستجو های فارسی بهتر نمایش داده میشود و نتایج بهتری دارند.

این سایت توسط آقای علیرضا شیرازی که مدیر بلگفا هست مدیریت میشود و ظاهر سایت مانند بلگفا ساده و پرسرعت هست که کاربرانی که از اینترنت کم سرعت استفاده میکنند به راحتی میتواند از آن استفاده کنند.

همچنین در کنار این سایت قسمتی وجود دارد که سر تیتر اخبار را به شما نشان میدهد ، این سر تیتر ها از سایت های مختلفی جمع آوری شده اند که همانند آن را میتوان در سمت چپ گویا آیتی مشاهده کنید. سرتیتر ها به چند قسمت سیاسی ، ورزشی ، حوادث ، علمی ، اجتماعی و… تقسیم میشوند

ریسمون

سومین سایتی که قصد معرفی آن را داریم ریسمون هست که یک سایت بسیار ساده و ایرانی برای جستجو میباشد ، برای دستیابی به این سایت به این لینک بروید:

http://www.rismoon.com/

این سایت از مهر 1383 کار خود را شروع کرده هست و نزدیک به یک سال هست که به صورت آزمایشی خدمات میدهد.

اگه به این سایت بروید کلمه BETA را مشاهده میکنید که منظور از آن حالت آزمایشی هست و ممکن است هنگام کار با آن به مشکلاتی برخورد کنید. پروژه ریسمون منحصرا بوسیله شرکت رادکام به اجرا در آمده هست.

قابلیت های کلی این سایت به نقل از خود این سایت و حامیان آن (البته اکثر سایت های ایرانی همچنین امکاناتی را ندارند و این یکی از اولین سایت هایی هست که این چنین امکاناتی را دارد.)

– نمایه سازی اسناد و پرونده هایی با قالبهای Open Office, Text RTF, Microsoft Office, PDF, HTML با پشتیبانی کامل از زبان فارسی.

– نمایه سازی محتویات فارسی بصورت جامع ، بطوریکه صفحاتی که با کاف و یای عربی تولید شده اند نیز به صورت فارسی نمایه سازی می شوند و در خروجی جستجو ظاهرمی گردند.

– نمایه سازی وب سایتهایی که با پروتکل SSL امن شده اند و نمایه سازی اسناد و پرونده هایی که در FTP سایت قراردارند و زمانبندی نمایه سازی مجدد.

– بهره مندی از Caching برای نگهداری اسناد و صفحات نمایه سازی شده.

– دسته بندی وب سایتهایی که نمایه سازی می شوند و امکان ارائه خدمات جستجو بصورت یک وب سرویس به وب سایتهای تابعه پورتالها دارد.

– قابلیت اعتبارسنجی برای ورود به بخشهای اینترانتی که برای دسترسی به آنها به گذرواژه نیاز است.

– پشتیبانی از stop words برای مشخص کردن کلمات و یا عباراتی که لازم نیست در نتیجه جستجو ظاهر شوند، مانند حروف اضافه “و”، “از”، “به” ، …

– جستجوی منطقی بصورت ترکیب عطفی، فصلی و یا نفی از منطق بولی.

– بهره مندی از جستجوی پیشرفته با قابلیتهایی نظیر محدود کردن جستجو به موضوع مورد نظر و مشخص کردن کلمات یافت شده در نتیجه جستجو

– اجرای چند نسخه از برنامه نمایه سازی و عملکرد همزمان آنها برای تسریع در امر نمایه سازی.

– بهره مندی از روال رتبه بندی نتایج جستجو به طوریکه صفحات و اسناد با ارتباط بیشتر، رتبه بالاتری در خروجی جستجو دارند.

– و دیگر امکاناتی مانند نمایش تعداد کل نتایج یافت شده ، محاسبه و نمایش زمانی که صرف جستجو شده است و نمایش خلاصه صفحه و یا سند یافت شده در نتیجه جستجو

همچنین دیگر امکاناتی که در این سایت وجود  دارد اطلاعات 118 هست که متاسفانه  به تازگی توسط  مخابرات قطع گردیده  هست ولی در اوایل  که این امکان وجود داشت میتوانستیم  با آن به جستجوی  نام و تلفن بپردازیم. همچنین این سایت مثله سایت جس جو امکان تبدیل تاریخ هم دارد که میتوانید تاریخ های میلادی شمسی و قمری را به یکدیگر تبدیل کنید.

فایاب

آخرین سایت جستجوگر ایرانی که میخواهیم به معرفی آن بپردازیم فایاب نام دارد که برای رفتن به سایت آن میتوانید به این آدرس بروید:

http://www.fayab.com/

فایاب یک سایت بسیار ساده هست که امکان اصلی آن فقط جستجو هست و یک امکان دیگر به نام پرتال خبری دارد که در آن اخبار روز جهان و ایران در آن قرار میگیرد که برای ورد به آن از این آدرس استفاده کنید : http://news.fayab.com/

یک نقطعه ضعف در این سایت وجود دارد که آن این است که نمیتوان در هنگام جستجو انتخاب کنیم که در چه زمینه ای جستجو کنید تصاویر یا متن ها. شما در جستجو به صورت همزمان هم متن ها برایتان جستجو میشود و هم تصاویر که تصاویر در یک ستون در سمت راست برای شما نمایش داده میشود.

همچنین تبلیغات در این سایت کمی زیاد هست که باعث میشه کاربران کمی اشتباه کنند. ولی در کل سرعت عمل این سایت خوب هست اگر چه سیستم آن Meta Search Engine هست. همچنین اگر شما ظاهر سایت برای تان مهم هست اصلا سمت این سایت نروید.

دیگر سایت های جستجوگر ایرانی

– پایاب http://www.payab.com/

– پارس ایندکس http://www.parsindex.com

– منیران http://www.moniran.com

شما هم اگر سایت های دیگر ایرانی را میشناسید در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 45 دیدگاه
  1. سلام موتور جستجوی آواستا یکی از بهترین موتور جستجو های ایرانی می باشد
    avasta.ir

  2. سلام
    من salam.ir رو معرفی میکنم هر چند که دوستان گفتند……راستی یک سوال.واقعا لازم هست که ما این همه موتور جستجوگرا چرت و پرت داشته باشیم ولی یک دونه درستو حسابی شو نداشته باشیم….
    بابا فقط رو یکی یا دوتاشون سرماب گذاری کنید ت بتونیم با کمک هم، تاکید می کنم، با کمک هم موفق بشیم…
    مثلا چین Baidu رو داره و جزو 10 سایت پربازدید جهانه… شما و مسئولان به ما میگید که از موتور جستجوگر ایرانی استفاده کنیم اما هیچکدومشون بدرد نمیخوره…..
    الان هر کی از راه میرسه میره، سایت دانلودنرم افزار و آهنگ و جستجوگر میزنه…….مگه بچه بازیه………….

    بنظر من، در فضا مجازی یا حرفه ای باش یا اصلا نباش!!!!!!!!!!!
    بد میگم؟ خدایی؟؟

  3. سلام من مدت هاست از موتور جستجو ((پارسی جو )) استفاده می کنم و از آن راضی هستم www.parsijoo.ir

  4. خيلي عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالي
    ممنون از زحمات شما!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  5. با سلام
    مرسی از معرفی جستجوگرهای ایرانی
    اگه ممکنه آموزشهای ثبت لینک سایت در این سایتها رو هم آموزش بدید با تشکر

  6. آقا مرور گر یوز و پارسی جو یکی از مرور گرهای عالی ایرانی هستن که خیلی جدی کارشون رو پیش گرفتن
    از همه بهتر پارسی جو
    خیلی عالیه
    من از پارسی جو جای گوگل استفاده میکنم

  7. خندم میگیره تمام این موتور جستجو ها که میشه گفت بدک نیستن،از سرور های قدرتمند گوگل استفاده میکنن. بهتره خودمونو گول نزنیم. دو نقطه دی

    1. خیر مثلا موتور پارسی جو بانک اطلاعاتی اختصاصی خودشو داره و اینطور نیست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *