چگونه فایرفاکس جذاب تر و سریعتری داشته باشیم؟ (بخش اول)

  • 1389/6/17
  • مهدی صمصامی
  • 48

همه ما فایرفاکس را به عنوان یکی از قدرتمندترین مرورگرهای در حال حاضر می دانیم. مرورگری که با شروع یک عرصه جدید از مرورگرهای منبع باز، کار خود را شروع کرد و با امکانات مدیریتی که داشت به زودی طرفداران بسیاری پیدا کرد. شاید هیچ مرورگری را پایداری فایرفاکس برای نصب هر نوع افزونه ای، پیدا نکنید. همچنین می توانید از بین بیش از 13 هزار افزونه که در موضوعات و کاربردهای مختلف ساخته شده اند، به راحتی در مرورگر خود استفاده کنید. من فکر می کنم با وجود این همه افزونه و همچنین امکانات بالای خود فایرفاکس، احساس نیاز نخواهید کرد.

توجه : در صورتی که با تنظیمات و گزینه های مرورگر فایرفاکس آشنایی ندارید، می توانید از ایـن مـقـالـه استفاده کنید.

این همه چیز نیست. امروزه برای ایجاد و طراحی هر سایتی، پایداری و همگام بودن آن را با فایرفاکس می سنجند. پشتیبانی کردن از فایرفاکس یکی از متدهایی است که در طراحی سایت ها به آن توجه زیادی می شود.

با این اوصاف شاید با خود بگوییم با فایرفاکس دیگر به چیزی نیاز نخواهیم داشت؛ این گفته کاملا درست است چون علاوه بر سرعت بالای مرور سایت ها در فایرفاکس، هر امکانی را بخواهیم، می توانیم در افزونه های بسیار زیاد و رایگانی که برای آن در دسترس است، پیدا کنیم، هر ابزار و برنامه ای که در مورد فایرفاکس بخواهیم یافت می شود، هر نوع تغییری بخواهیم می توانیم در فایرفاکس طبق سلیقه خود ایجاد کنیم، برای فایرفاکس همه چیز رایگان است و خبری از جلوگیری (مانند تحریم) وجود ندارد. علاوه بر اینکه محدودیت ندارد، می توانید فایرفاکس را با بیش از 70 زبان مختلف تجربه کنید. پس با این اوصاف می توانیم فایرفاکس را مرورگری بنامیم که هزاران راه رایگان برای شخصی سازی و تغییر آن به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد. مرورگری که با استفاده از آن کمبودی احساس نخواهید کرد.

مطمئنا هر مرورگر مزایا و امکانات خاص و همچنین معایبی خواهد داشت. فایرفاکس هم مانند بسیاری از مرورگرهای دیگر از این قاعده مستثنی نیست. البته این معایب این قدر زیاد نیستند که موجب دلزدگی شما از این مرورگر شوند. شاید بتوان معایب اصلی فایرفاکس را دو مورد نامید. یکی از معایب فایرفاکس، کندی آن پس از مدتی استفاده و گرفتن مقدار زیاد رم برای باز کردن تب های زیاد است. اگر می خواهید راه ها و روش های سریعتری را برای حل این مشکل استفاده کنید تا فایرفاکس سبک تر و سریع تر داشته باشید، می توانید بخش دوم این مقاله را بخوانید.

به خوبی می دانید که ظاهر و طرح بندی یک مرورگر، یکی از ملاک های مهم انتخاب و استفاده از آن است. اگر ظاهر و نمای مرورگر جذاب باشد، بیشتر افراد ترغیب می شوند که از آن استفاده کنند. شاید بعضی کاربران به ظاهر و اینترفیس کنونی فایرفاکس علاقه نداشته باشند. البته زیاد هم نظر آن ها اشتباه نیست چون در نسخه های پایین 4 (مثل نسخه 3.6.8 که آموزش های این مقاله بر روی این مرورگر است) ظاهری خیلی جذاب در فایرفاکس دیده نمی شود. بنابراین مشکل اینترفیس هم را می توان یکی از مشکلات نامید. توجه داشته باشید ما گفتیم ظاهری خیلی جذاب دیده نمی شود؛ این گفته به این معنی نیست که ظاهر فایرفاکس بد است. منظور این است که می تواند بهتر باشد. به این ترتیب در صورتی که نمی خواهید از نسخه های ناپایدار و بتای فایرفاکس استفاده کنید و همچنین می خواهید فایرفاکس 3 را با امکانات بالا با ظاهری حرفه ای داشته باشید، می توانید از این مقاله استفاده کنید.

نکته : در بخش اول این مقاله، مشکل ظاهر فایرفاکس و راه های بهبود آن را به بهترین شکل بررسی می کنیم. در بخش دوم هم به بررسی ابزاری برای افزایش سرعت و همچنین سبک شدن آن می پردازیم.

یکی دیگر از قابلیت هایی که فایرفاکس را از مرورگرهای دیگر متمایز می کند، قالب های بسیار زیاد و متنوعی است که برای آن یافت می شود. شما با استفاده از این قالب ها می توانید مرورگرتان را به شکل مورد نظر خود در آورید و از آن استفاده کنید.

به احتمال زیاد شما مرورگر شرکت گوگل یعنی Google Chrome را می شناسید. مرورگری که به نوعی گوگل با تقلید از فناوری فایرفاکس، در سال 2008 عرضه کرد و به سرعت تا اکنون به نسخه 7 رشد کرد. این مرورگر از لحاظ امکانات از فایرفاکس مقداری پایین تر است (من قصد هیچگونه اهانتی به مرورگر گوگل کروم ندارم؛ چون هر مرورگر کاربر و طرفدار خاص خود را دارد. من فقط نظر شخصی را بیان می کنم)؛ ولی به هیچ وجه نمی توان ظاهر و اینترفیس بسیار زیبای آن را تکذیب کرد؛ چون بسیار جالب طراحی شده است. پس اگر شما هم قصد دارید فایرفاکس را با ظاهر بسیار زیبای کروم و حتی بهتر از آن داشته باشید، ادامه مطلب را بررسی کنید.

در تصویر زیر می توانید ظاهر پیشفرض فایرفاکس را ببینید. این تصویر را بخاطر این قرار دادم تا شکل اولیه و شکل ثانویه پس از تغییرات را بتوانید ببینید.

نصب پوسته و ایجاد تغییرات ظاهری

پوسته ای که ما قصد داریم به شما معرفی کنیم، Chromifox Extreme نام دارد و ظاهری بسیار زیبا و جذاب به فایرفاکس شما می دهد. به هر دلیلی اگر مایل به استفاده از این پوسته نیستید، می توانید پوسته دلخواه خود را از ایــن صــفــحـه طبق روشی که برای نصب گفته می شود، روی مرورگر خود نصب کنید و بقیه آموزش ها و طرح هایی که در ادامه مطلب گفته می شود را روی آن اعمال کنید.

برای دریافت قالب Chromifox Extreme می توانید به ایــن صــفــحـه بروید. پس باز شدن صفحه مانند تصویر زیر بر روی دکمه Continue to Download کلیک کنید. پس از آن صفحه جدیدی باز می شود. برای نصب دوباره بر روی گزینه Continue to Download کلیک کنید.

بعد از این مرحله، صفحه مربوط به توافقنامه کاربر و لایسنس محصول نمایش داده می شود. برای اضافه کردن این قالب فایرفاکس، بر روی دکمه Accept and Install کلیک کنید.

پس از آن در پنجره باز شده، پس از چند ثانیه بر روی دکمه Install کلیک کنید تا نصب پوسته آغاز شود. حجم این نسخه از پوسته (نسخه 3.6.5) حدود 630 کیلوبایت است.

پس از نصب در بخش Installation از پنجره Add-ons، نواری باز می شود که از شما می خواهد شما فایرفاکس را Restart کنید. برای این کار بر روی دکمه Restart Firefox کلیک کنید.

پس از کلیک بر روی دکمه، فایرفاکس بسته و دوباره باز می شود. بعد از باز شدن فایرفاکس می توانید قالب جدید را روی آن ببینید. اکنون فایرفاکس به شکل زیر تبدیل می شود.

اما توجه داشته باشید که عملیات هنوز به طور کامل به پایان نرسیده است!!! اکنون نوبت به معرفی افزونه می رسد.

یکی از بخش هایی که در حال حذف شدن و یا جایگزین شدن به موارد دیگر در نرم افزارها از جمله مرورگر هاست، Menu یا فهرست است. منو که عمدتا در بالاترین قسمت نرم افزارها دیده می شود، جزئی که اکنون در حال جایگزینی و حذف است (مثل نسخه 4 فایرفاکس که در آن منوها دیده نمی شود). با توجه به این گفته ها شاید شما هم مایل باشید که منوی خود را در قسمت بالای مرورگر خود نبینید، می توانید با کلیک راست کردن بر روی دکمه Home Page و برداشتن تیک گزینه Menu Bar این کار را انجام دهید. البته پس از آن دوباره می توانید با زدن کلید ALT از صفحه کلید آن را نمایش دهید؛ ولی این نمایش به صورت همیشگی نمی باشد و پس از چند لحظه منو مخفی می شود. اگر بخواهید در مدتی معین از منو استفاده کنید، باید به قسمت گفته شده بروید و گزینه MenuBar را فعال کنید.

افزونه ای که می خواهم در این باره به شما معرفی کنم، Hide Menubar نام دارد. با استفاده از این افزونه می توانید با فشردن کلید ALT و یا کلید F10 به طور کامل MenuBar را مخفی کنید. همچنین هر وقت به آن نیاز داشتید، دوباره می توانید با زدن کلید ALT و یا F10 آن را به طور کامل نمایان کنید. این افزونه علاوه بر کمک به جالب کردن فایرفاکس شما، امکان مدیریت بر نمایش نوار منو را به سادگی به شما می دهد.

برای نصب این افزونه به ایــن صــفــحـه بروید. بعد از باز شدن صفحه بر روی دکمه Add to Firefox برای نصب و اضافه شدن افزونه به مرورگر کلیک کنید.

پس از آن دوباره مثل قبل پنجره نصب افزونه باز می شود. پس از چند ثانیه روی Install کلیک کنید تا نصب آغاز شود. حجم این افزونه حدود 7 کیلوبایت است.

پس از اتمام نصب مانند قبل بر روی دکمه Restart Firefox برای اتمام نصب و فعال کردن برنامه، پس از اجرای دوباره مرورگر، کلیک کنید.

بعد از اجرای دوباره و فعال سازی افزونه کافی است تیک MenuBar را با راست کلیک بر روی یکی از گزینه های نوار ابزار (مثل Home Page) بردار تا بتوانید به طور مناسب از افزونه استفاده کنید. اکنون می توانید با کلید های ALT و یا کلید F10 هر کدام که در استفاده از آن راحتر هستید، برای نمایان سازی یا مخفی کردن MenuBar استفاده کنید.

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که مایل نیستید از Menu استفاده کنید و از آن طرف می خواهید آیکونی داشته باشید که با کلیک بر روی آن به اکثر گزینه های مهم کاربردی منو ها دسترسی داشته باشید. اگر نظر شما این است، قصد دارم روشی مناسب برای اینکار به شما معرفی کنم.

اگر میخواهید فقط با استفاده از یک گزینه و آیکون به بیشتر قسمت های مهم منوها دسترسی داشته باشید، می توانید از بخش Customize Toolbar اینکار را انجام دهید. برای این کار بر روی یکی از گزینه های نوار ابزار مانند گزینه Home Page یا Stop راست کلیک کنید و گزینه Customize را انتخاب کنید تا پنجره ای مانند تصویر زیر برای شما باز شود.

در لیست می توانید ابزارهای که امکان اضافه کردن آن ها با Toolbar است را مشاهده کنید. در این لیست ابزار مورد نظر ما Tools نام دارد در ردیف آخر این قسمت است. اگر گزینه که آیکونی شکل آچار دارد را به نوار ابزار یا هر جای دیگر اضافه کنید، با کلیک بر روی آن می توانید به قسمت های مهم بخش Tools در منوها دسترسی داشته باشید.

برای اضافه کردن این آیکون به فایرفاکس روی آن کلیک کرده و در جای مناسب در پنجره مرورگر رها کنید (Drag & Drop). به نظر من بهترین مکان برای قرار دادن این آیکون، سمت راست پنجره جستجو یا Search Box است. برای این منظور همانطور که گفته شد، گزینه را به محل مورد نظر بکشید.

پس از انجام این کار می توانید آیکون آچار را مشاهده کنید. همچنین این گزینه از لیست پنجره Customize Toolbar هم حذف شده است. برای تایید تغییرات روی Done کلیک کنید.

فقط یک مرحله ساده برای اتمام عملیات باقی مانده است!!! یک نوار دیگر در بالای بخش تب ها وجود دارد که با آن Bookmarks Toolbar می گویند. در این بخش می توانید آدرس های و بوک مارک هایی که زیاد از آن ها استفاده می کنید را بکشید و رها کنید تا بعدا بتوانید آن ها را فقط با یک کلیک باز کنید. به نظر من این بخش، آنچنان بی استفاده نیست؛ زیر بعضی مواقع خودم هم به آن نیاز پیدا می کنم، ولی اگر آن را مخفی کنیم، فایرفاکس زیباتری خواهیم داشت.

اگر مایل به این کار هستید، بر روی یکی از دکمه ها مانند Stop و یا Home Page کلیک راست کنید و تیک گزینه Bookmarks Toolbar را بردارید تا این قسمت مخفی شود. البته این بخش دیگر به نیاز شما بستگی دارد. اگر از این بخش زیاد استفاده می کنید، می توانید ان را در حالت عادی قرار دهید.

پس از انجام تمامی تغییرات گفته شده فایرفاکس شما به شکل زیر خواهد شد :

نظر شما چیست؟ آیا فایرفاکس از حالت قبلی خود جذاب تر نشده؟؟ البته این تصویر فایرفاکس را با قالب Chromifox Extreme نشان می دهد. شما می توانید از بخش قالب های سایت موزیلا هر نوع تم و قالبی را که دوست دارید، از بین موضوعات و دسته های مختلف به مرورگر خود اضافه کنید.

سخن آخر

نکته های گفته شده در قسمت اول این مقاله تماما در مورد ظاهر مرورگر محبوب و مشهور Firefox بود. در این مقاله سعی شد که همه چیز طبق نیاز شما باشد و مجبور نباشید فقط از قسمت های معرفی شده استفاده کنید. مطمئنا با نکته های گفته شده در این مقاله باعث می شود که شما بیشتر به این مرورگر علاقه مند شوید. مطمئنا کسی که فایرفاکس – مرورگری به این خوبی – را با ظاهری بسیار جذاب داشته باشد، دیگر به چیزی نیاز نخواهد داشت.

در بخش دوم این مقاله درباره سرعت عملکرد و سرعت باز شدن فایرفاکس و بحث سنگینی و سبک آن بحث خواهیم کرد و ابزارهای در این مورد را به شما معرفی خواهیم کرد. منتظر بخش دوم باشید.

نظر شما درباره این آموزش چه بود؟ آیا شما هم راهی برای زیبا و جذاب کردن هر چه بیشتر فایرفاکس می شناسید؟ می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 48 دیدگاه
  1. سلام مهدی جون .
    مقاله خوبی بود . تشکر . ولی به نظر من مشکلات فایرفاکس بیشتر از اون دو موردی هست که شما فرمودید .
    یکی دیگه از مشکلات فایرفاکس اینه که پس از نصب هر افزونه باید فایرفاکس راه اندازی مجدد بشه که واقعا از راه اندازی مجدد ویژوال استدیو هم بیشتر حال آدم رو میگیره .
    قبلا هم شنیده بودم واسه حل این مشکل میخان قابلیتی رو با نام ( فکر کنم ) جت پک قرار بدن ولی معلوم نیست به چه دلیلی ؟! اینکار رو نمیکنن .
    با توجه به توضیحاتی که شما دوست عزیز در مقالتون دادید ، بنده هنوز هم عاشق گوگل کروم هستم و به تمامی عزیزان هم توصیه میکنم اگه میخان سرعت ، قدرت ، امنیت و مخصوصا رابط کاربری فوق مهندسی رو تجربه کنن ، گوگل کروم محصول یکی از بزرگان دنیای IT یعنی گوگل ، آماده دانلوده .
    موفق باشید ……….

    1. سلام علیرضا جان
      امیدوارم از مقاله استفاده کرده باشی. فکر نکنم ریست برای نصب افزونه مشکل بزرگی باشه، چون اگه فایرفاکس بخواد همون لحظه نصب افزونه رو فعال کنه، ممکنه اختلال تو کارکرد برنامه پیش بیاد؛ چون فایرفاکس به طور کلی منبع باز هست، افزونه هاش می تونن روی هر جزئش تاثیر داشته باشن و برای همین ریست لازم هست که خیلی هم طول نمیکشه (برای من 2 ثانیه هست).
      راستی ریست فایرفاکس رو با ریست ویژوال استودیو مقایسه نکن :D. تا بخواد VS ریست بشه، آدم حوصلش سر میره!!!

      در مورد قابلیت جدید که گفتی اگر باعث کند شدن یا اشکال تو برنامه نشه، خیلی خوب می تونه باشه؛ اگر همچنین قابلیت بخواد اضافه بشه، مطمئنا تو ورژن های بتای بعدی 4 برای تست و نظر سنجی ارائه میشه.

      من هیچ وقت فایرفاکس رو رد نمی کنم؛ البته نه فقط من :

      http://wakoopa.com/categories/internet/browsers

      http://www.tenet.ir/wp-content/uploads/2010/02/Web-browser-usage.jpg

      http://www.tenet.ir/wp-content/uploads/2010/02/Web-browser-precentage2-2004-2009.jpg

      http://mashable.com/2009/09/21/web-browser-faceoff

      http://polldaddy.com/poll/2023038

      موفق باشی

  2. سلام .
    ریست نکردن مرورگر برای نصب افزونه یکی از برتری های گوگل کروم نسبت به فایرفاکسه . گوگل کروم هم یه مرورگر متن بازه . افزونه هاش هم میتونن روی بخش های مختلف مرورگر تاثیر گذار باشن . ولی گوگل کروم به محض زدن دکمه Install افزونه رو نصب و سپس فعال میکنه . پس در بخش افزونه ها یک به صفر به نفع گوگل کروم .

    آمارهایی که دادید جالب بودن . ولی شما به این مورد باید توجه کنی که فایرفاکس الان 6 ساله که معرفی شده و گوگل کروم الان کمتر 2 سال هست که به وجود اومده .
    مثلا همین لینک سومی که گذاشتید . سال 2008 آمار فایرفاکس نزدیک به 21 درصد بوده ولی کروم هنوز به نیم درصد هم نرسیده بوده . پس این نشون میده که فایرفاکس زمان زیادتری در بازار بوده و طبیعی هم هست که کاربرانش بیشتر از کروم هستن .
    طبق آمار جدید هم که فایرفاکس داره سهمش از بازار کم میشه و گوگل کروم کماکان داره بازار رو بیشتر به تسخیر خودش در میاره .
    http://bit.ly/AREjf
    در پایان بازم باید بگم ،زنـــــــــــــــده بــــــــاد گــــــوگــــل کــــــروم .
    موفق باشی ………….

    1. سلام
      در این باره یک جا یه مطلبی خوندم که می گفت سرعت گوگل کروم به این خاطر زیاد به نظر میاد که وقتی سایتی رو باز می کنه، خیلی افزونه ها رو بررسی نمی کنه و شسته و رفته سایت رو نشون میده؛ ولی بر عکس فایرفاکس هر آدرسی رو که بخواد باز کنه به طور کلی افزونه ها رو بررسی می کنه و پس از اون سایت رو باز می کنه که باعث میشه کمی کندتر بشه. به طور خودمونی بخوام بگم اینه که فایرفاکس نسبت به افزونه هاش (که بسیار زیاد و رایگان هستن) وفا دار تره. همچنین افزونه های کروم خیلی پر زرق و برق نیستند، در حالیکه اگر افزونه های معروف فایرفاکس رو ببینید، دارای گزینه ها، تنظیمات، اختیارات و امکانات زیاد هستن و ممکنه کار بسیار زیاد و مهمی رو انجام بدن.

      ولی توجه داشته باشید اگه Cache رو بالا ببرید واقعا سرعت فایرفاکس بیشتر از کروم میشه. این خودم و چند تا از دوستام بارها امتحان کردیم.

      در مورد آمار فعلا بعد از IE فایرفاکس قرار داره. همچنین اگه عکس هایی که براتون گذاشتم رو با آدرسی که خودتون گذاشتید مقایسه کنید، می بینید که فایرفاکس در سال دوم تولیدش، 13.5 درصد استفاده داشت؛ در حالیکه گوگل کروم در سال دومش که امسال باشه فقط 7.5 درصد هست. درباره این نظرتون چیه؟

      Just Firefox
      It’s Time to Get Personal

      موفق باشید

  3. من هم به ظاهر فایرفاکس خیلی اهمیت میدم
    بهترین پوسته هایی که پیشنهاد میکنم یکی پوسته اپرا هست یکیشم پوسته Naver که خیلی قشنگ هست

  4. جنگ کروم و فایرفاکس رو ول کنید
    با اینکه طرفدار فایرفاکسم اما واقعا به اپرا خیلی ظلم میشه

    اپرایی که بی شک پرسرعترین مرورگر بوده و هست ! ولی به خاطر بعضی ایرادات بچگونه نمیشه بهش دل بست
    با این حال خیلی کاربر پسنده میتونی برای هر چیزی شرتکات بسازی هر چیزی رو هر جوری بخوای تغییر بدی.
    مثلا میتونی یه شرتکات از پ.روکسی بزاری که فقط با یه کلیک فعال و غیر فعالش کنی و دیگه مثل فایرفاکس و کروم و بقیه لازم نیست به تنظیمات بری و….

    برای هر چیزی میتونی اینطوری شرتکات بسازی. کارش با موس خیلی عالی هست و باید باهاش کار کنید تا بفهمید
    با این همه تعریف به خاطر افزونه های فایرفاکس نمیتونم دل بکنم
    همیشه آرزو میکنم یه مرورگری باشه با بهترین نقاط قوت فایرفاکس و اپرا و کروم.

    1. سلام دوست عزیز
      اسم این رو جنگ نمیشه گذاشت. یک جور مباحثه است؛ ولی اگر اینجوری ادامه پیدا کنه فکر کنم به جنگ هم تبدیل بشه. من به شخصه علاقه خاصی به اپرا ندارم و درباره اون هم مطلب نمی نویسم. من فقط تجربیات و نظرات شخصی خودم رو بیان می کنم.
      من که فقط فایرفاکس رو ترجیح میدم؛ ولی همونطور که گفتید خیلی عالی میشد اگر یک مرورگر باشه که تمامی نقاط قوت هر سه مرورگر یعنی فایرفاکس، اپرا و کروم رو داشته باشه و علاوه بر اون مشکلاتشون هم برطرف شده باشه.

      موفق باشید

    2. يه موقع فكر نكنيد دنبالتون نميكنم همه نظراتتون رو ميخونم نميزارم به درگيري بكشه D:

    3. ما چاکر حسین آقا هم هستیم .
      به جنگ کشیده نمیشه . چون قبل از شروع جنگ پیروز نبرد معلومه . شک نکنید گوگل کروم پیروزه .

  5. سلام .
    این مطلبی رو که خوندید یکی از برنامه نویسان فایرفاکس گفته بود که در قسمت نظرات همون مطلب ، دیگران اون رو یه توجیح واقعا ساده لوحانه برای سرعت کمتر فایرفاکس در برابر گوگل کروم دونستن . البته بنده منظور شما از وفاداری ؟! به افزونه ها رو متوجه نمیشم ؟؟!!

    مهدی جون مشکل ماها اینه که همیشه زیبایی رو فدای کارایی میکنیم . کاری که مایکروسافت با ویندوز ویستا انجام داد و همگی مشاهده کردیم که چه ضربه سنگینی بر پیکره مایکروسافت وارد شد . هدفم این نیست که بخام یه سیستم عامل با اون همه پیچیدگی رو با یه مرورگر که به مراتب خیلی ساده تر از یه سیستم عامله مقایسه کنم . ولی در کل کاری که میشه با یه صفحه ساده انجام داد رو چرا با کلی زرق و برق و مصرف حافظه بیشتر انجام بدیم ؟؟؟ کروم بر اصل سادگی و کارایی بنا شده و شاید بعضی افزونه هاش آپشن های خیلی زیاد و شلوغی مثل فایرفاکس نداشته باشن ، ولی کار خودشون رو به بهترین شکل ممکن انجام میدن . البته همیشه داشتن آپشن های زیاد دلیل بر بهتر بودن یه افزونه نمیشه . شاید نتیجه عکس بده و همه رو گیج کنه و باعث کاسته شدن محبوبیت اون افزونه بشه .

    ما که میزان کش رو بالاتر بردیم و هیچ تغییری رو مشاهده نکردیم . باز هم فایرفاکس در قسمت لود صفحات در مقابل کروم حرفی برای گفتن نداشت . البته لود صفحات بیشتر از اینکه به کش بستگی داشته باشه به سرعت تجزیه و تحلیل کدها بستگی داره که باز هم کروم از همه بالاتره .

    در مورد آمار هم باید بگم که سال 2006 اینترنت اکسپلورر به خاطر ضعف های امنیتی و مشکلات مربوط به سرعت دچار یک بحران شدید میشه و مردم هم که دنبال راهی برای خلاصی از شر IE بودن تصمیم میگیرن که فایرفاکس رو که قبلا با نام نت اسکیپ میشناختن دوباره تست کن . همین . هجوم یک بارگی مردم و عملکرد بهتر فایرفاکس نسب به IE باعث میشه مردم تمایل بیشتر نسبت به فایرفاکس پیدا کنن . پس فایرفاکس همچین کار باحالی هم انجام نداده . البته شما سال 2006 رو با الان که جنگ مرورگرها شدیدتر شده مقایسه نکن . مطمئن باش اگه گوگل کروم اون زمان بود ، هیچکس به گردش هم نمیرسید .
    فعلا که فایرفاکس داره سقوط میکنه و کروم داره همینطور به اوج گرفتن خودش ادامه میده . زمان همه چیز رو معلوم میکنه .

    زنـــــــــده بـــــاد بهترین مرورگر دنیا یعنی گــــــــــوگـــــــــــل کـــــــــروم .
    موفق باشی ………….

    1. سلام علیرضا جان
      درباره صحت این مطلب نمی دونم ولی 60 درصد احتمال میدم که صحیح باشه. منظور من از وفاداری به افزونه ها، یعنی توجه بیشتر به اون ها، انعطاف پذیری نسبت به نصب هر افزونه ای، امکان هر تغییری برای افزونه ها و … هست.

      زیبایی و کارایی هر دو با هم مهم هستند و شاید اگه هر کدوم نباشه، بخش دیگه خیلی موثر واقع نشه. در مورد ویندوز ویستا حرفت رو به صورت کامل قبول دارم؛ چون پروژه ای بود که مایکروسافت رو زیر سوال برد؛ ولی همونطور که گفتی خیلی مناسب نیست که اون رو با مرورگر مقایسه کنیم. «در کل کاری که میشه با یه صفحه ساده انجام داد رو چرا با کلی زرق و برق و مصرف حافظه بیشتر انجام بدیم ؟؟؟» این گفته رو خیلی قبول ندارم؛ چون مطمئن باشید که فایرفاکس گزینه ها و امکانات و تنظیمات بهتری برای مدیریت بر روی مرورگر ارائه می کنه و به کاربر این امکان رو میده که با بهترین شکل مرورگر رو از هر لحاظ مدیریت یا شخصی سازی کنند. اصلا بذارید یک حرف رو به صورت کلی بگم : فایرفاکس هر چقدر ایراد هم داشته باشه (که تا اید حد نمی رسه) با برنامه ها و افزونه هایی که براش ساخته میشه، به طور کامل از بین میره. (از جمله ایراد اشغال کردن حافظه یا CPU که اگه بخش دوم مقاله رو مطالعه کنید منظور من رو می فهمید)

      من خودم کروم رو در کنار فایرفاکس دارم و بعضی وقت ها برای تست صفحات ازش استفاده می کنم؛ ولی باور کنید الان Cache فایرفاکس من روی 200 MB هست و واقعا سرعتش از کروم بالاتره… من دقیقا با کرنومتر زمان گرفتم.

      در مورد آمار شما میگید که مردم در سال 2006 به خاطر مشکل امنیتی IE به فایرفاکس روی آوردند؛ با توجه به گفته های قبلی خودتون (که من به طور کامل قبول ندارم)، این رو میشه برداشت کرد که شما فایرفاکس رو از لحاظ امنیت و سرعت و کیفیت زیر سوال می برید و قبول ندارید. پس چرا مردم مثل سال 2006 (یعنی سال دوم تولید فایرفاکس) که اونقدر که به فایرفاکس روی آوردند، اکنون که سال دوم کروم هست، به اندازه فایرفاکس از کروم استفاده نمی کنند؟؟؟

      موفق باشی…

    2. سلام مهدی جون .
      درسته که زیبایی و کارایی با هم مهم هستند ولی زیبایی نچندان بالای ( فایرفاکس ) که فدایی کارایی باز هم نچندان بالا بشه ( فایرفاکس ) هیچ فایده ای نداره . ولی سادگی و در عین حال زیبا بودن ( کروم ) و کارایی بسیار بالا ( کروم ) همگی سود خالص رو برای کاربر به همراه داره .

      گفته بودید فایرفاکس هرچقدر هم ایراد داشته باشه با استفاده از افزونه ها و ابزارهاش برطرف میشه . به قول آقا سعید افزونه هایی که باعث کند شدن مرورگر بشن چه فایده ای دارن ؟؟؟ گرچه فایرفاکس بدون افزونه هم کنده . از یه طرف میخان یه چیزی رو درست کنن ، بدتر میزنن خرابترش میکنن .

      در مورد بالا بردن کش هم باید خدمتتون عرض کنم که من کش فایرفاکس رو حتی روی 300 مگ گذاشتم . کرونومتر گرفتم سایت wikipedia.org رو در 10.9 ثانیه باز میکردم . ولی گوگل کروم بدون تغییر در میزان کش ، همین سایت رو در مدت زمان 3.6 ثانیه باز میکنه . فکر کنم دیگه حرفی برای گفتن در این قسمت نباشه .

      در مورد آمار باید بگم که آخه اون موقع مرورگر دیگه ای بهتر از فایرفاکس موجود نبوده . مردم هم از بین بد و بدتر ، فایرفاکس رو انتخاب میکنن . فایرفاکس در مقایسه با اینترنت اکسپلورر بهتر بوده و باز هم میشه همون قضیه بد و بدتر .

      در پایان باز هم باید از شرکت قدرتمند گوگل که این مرورگر فوق العاده رو به جهانیان ارائه کرده ، تشکر ویژه کنم .
      زنـــــــــده بـــــــــــاد گـــــــــوگـــــــــل کــــــــــــــــروم .

    3. سلام
      باز هم همون بحث قدیمی مطرح شد. من نمی دونم شما از چه لحاظ میگید کارایی و امکانات فایرفاکس بالا نیست؟؟ فایرفاکس که این همه امکانانت داره، چطوری میشه گفت که کارایی نه چندان بالا داره؟؟

      در مورد بحث افزونه ها، من به هیچ وجه این قضیه رو قبول ندارم که فایرفاکس بدون افزونه کند هست. باز هم می گم من الان فایرفاکس 3.6.9 رو با 6 تا افزونه و 2 تا تم دارم و هیچ کندی مشاهده نمی کنم. حتی اگر کند هم بشه باز ابزاری برای رهایی از سرعت کم وجود داره (توجه داشته باشید گفتم ابزار که منظورم نرم افزار هست نه افزونه)

      من خودم کش رو روی 200 مگ گذاشتم. با کرنومتر که محاسبه کردم، کروم سایت Microsoft.com رو توی 20 ثانیه و فایرفاکس اون رو توی 14 ثانیه باز کرد. نظرتون درباره این چیه؟

      در مورد آمار که ما هر چی میگیم شما قبول نمی کنی!!! وقتی که مرورگر فایرفاکس به سال دومش رسید، قابل مقایسه با IE نبود. شما میگید بد و بدتر؟؟؟؟؟ شاید بشه گفت خوب (فایرفاس) و بدتر (IE). ولی بد و بدتر تعبیر خیلی مناسبی نیست.

      شما که همیشه آخر نظراتتون به کروم زنده باد میگی. پس ما هم یه امتحانی می کنیم 😀 :

      درود بـــر فــــایــــرفــــاکـــــس

      موفق باشی

  6. من از لینوکس مینت استفاده می کنم. گوگل کروم رو با هزار بدبختی و دردسر از سایت گوگل دانلود کردم. وقتی دانلودش کردم با یک مرورگر عملا مزخرف رو به رو شدم. مرورگری که در نوشته های فارسی مشکل فراوانی داشت. پرانتزها و آکولادها و کروشه ها رو برعکس نشون می داد. برای نصب افزونه حتما باید آنتی فیل.ت.ر می داشتم. وحشتناک ترین قسمت کار که من رو از تحمل گوگل کروم تاتوان کرد ، عدم پشتیبانی اون از RSS هست! مشکلی که حتی در ویندوز هم مشاهده کردم. در فایرفاکس یه دکمه توی آدرس بار میاد که مربوط به RSS هست و با زدن اون می شه فید رو توی گوگل ریدر یا هر جای دیگه ثبت کرد ولی چنین چیزی توی کروم ندیدم. حتی وقتی روی دکمه‌ی RSS داخل خود سایت کلیک می کردم فقط یک سری کد XML می دیدم. البته مشکل پرانتزها با دانلود نسخه‌ی بتای اون حل شد ولی همچنان مشکل تحریم و RSS وجود داره. از همه مهم تر اینه که کروم متن بسته است و با روحیات یک لینوکسی سازگار نیست (می دونید که!) البته می گن کرومیوم نسخه‌ی متن بازشه ولی چه اعتمادی به امنیت اطلاعاتی در کروم وجود داره؟

    1. سلام دوست عزیز
      در مورد دانلود کردن گوگل کروم که حق دارید؛ چون ما تحریم هستیم و باید از راه های دیگه مثل *ف.ی.ل.ت.ر شکن* یا V*P*N استفاده کنیم؛ ولی با اینکه من طرفدار فایرفاکس هستم، هیچ وقت به خودم اجازه نمی دم به نظرات و افکار دیگر دوستانم توهین کنم؛ درسته که کروم به صورت کامل با زبان فارسی سازگار نیست ولی نمیشه اون رو مزخرف نامید. چون هم مرورگری مزایا و معایبی داره. با بقیه گفته هاتون کم و بیش موافقم تا اونجا که گفتید کروم متن بسته است. کروم یک مرورگر متن باز هست، شما منظورتون از متن بسته روی لینوکس هست؟؟
      در مورد بحث امنیت که کاملا موافقم؛ علاوه بر این گوگل شرکتی هست آثار جاسوسی هم در اون دیده شده…

      موفق باشید

    2. البته خوب شاید من هم کمی زیاده روی کردم ولی به هر حال این مشکلاتی بود که باهاش مواجه شدم. شاید اگر در ویندوز بودم کروم را به فایرفاکس ترجیح می دادم ولی اینجا واقعا کروم مشکل سازه.

  7. محمد مهدی
    دوست عزیز فایرفاکس حتی بدون افزونه ها هم مرورگر کُندی هست(از لحاظ بالا اومدن). اینو دیگه شما که به قول معروف فایرفاکس باز هستی حتما تایید میکنی. بین تمام مرورگرهای معروف مثل اپرا، کروم، سفاری و فایرفاکس کندترین مرورگر از لحاظ بالا اومدن فایرفاکس هست. اون چیزی هم که گفتی یه جا خوندی صحبت یکی از توسعه دهندگان فایرفاکس 4 بود. جالبه که سازندگان فایرفاکس هم هنوز علت کندی مرورگرشون رو نمیدونند و یک دلیل بی ربط رو مطرح می کنند!
    نکته دیگه اینکه قبول کن فایرفاکس فقط بخاطر افزونه هاش طرفدار داره. اصلا اسم فایرفاکس که میاد طرفدارانش فقط صحبت از افزونه ها میکنن نه از زیبایی یا قدرت خود مرورگر. من اگه کروم رو دوست دارم فقط بخاطر خودشه نه بخاطر افزونه هاش یا اینکه چون غولی مثل گوگل پشتشه دوستش دارم. کروم رو بخاطر سادگی، سرعت و طراوتش دوست دارم. اصلا کسی که با کروم چند وقت کار کنه نمیتونه فایرفاکس بره. طراوت و سرعت کروم بدجوری آدمو عاشق خودش میکنه. نمیدونم تا حالا از کروم استفاده کردی یا نه ولی کروم حتی با نصب افزونه ها هم هیچ تغییری در سرعت بالا اومدنش ایجاد نمیشه در حالی که فایرفاکس حتی بدون افزونه ها هم کند بالا میاد. تجربه شخصی من میگه فایرفاکس سایت های سنگین رو خیلی دیر یا نصفه بالا میاره. کروم اصلا معطلت نمیزاره حتی در سایت های سنگین.
    بدرود!

    1. سلام سعید جان
      این گفته اولت رو به هیچ وجه قبول ندارم که میگی فایرفاکس بدون افزونه هم کند هست. من الان فایرفاکس 3.6.9 رو با 6 تا افزونه فعال و 2 تا تم دارم و فقط 1 ثانیه طول میکشه تا بالا بیاد. البته کروم رو از نظر سبکی قبول دارم. ولی فراموش نکن هر مشکلی یک راه حلی داره. تمام مشکلات مربوط به سرعت و نصب افزونه در حال رفع شدن در نسخه 4 هست. خوشبختانه فایرفاکس ابتدا نسخه های آزمایشی رو معرفی می کنه تا کاربران با استفاده از قابلیتی که داره نظر خودشون رو اعلام کنند و شرکت هم بتونه تمامی ایرادات رو برطرف کنه (قابل توجه مرورگرهای که بعد از دو سال به نسخه 7 می رسند)

      دوست عزیز فایرفاکس خودش خوب هست و به همین دلیل براش افزونه تولید شده و میشه. قرار هم نیست مرورگر همه چیز رو داشته باشه و به این نکته هم توجه کن که فایرفاکس کم حجم ترین مرورگر بین مرورگرهای دیگه هست. اگه مرورگر خودش خوب و انعطاف پذیر باشه، برنامه نویس ها براش افزونه می نویسن تا قابلیت هاش بالا بره. از اون طرف هم خود شرکت سعی می کنه تا با الگو گرفتن از افزونه ها، در نسخه های بعدی کمبودها رو برطرف کنه. (اگه قرار باشه مرورگر همه چیز رو داشته باشه، شاید حجم فایرفاکس بسیار بیشتر از اینی که هست بشه) شما باز هم بحث طراوت و ساده بودن رو مطرح می کنید. من که میگم فایرفاکس رو می تونید به هر شکلی که بخواد تغییر بدید. (رجوع به شعار فایرفاکس : هزاران راه رایگان وجود دارد تا فایرفاکس تان را با کاری که دوست دارید به صورت آنلاین انجام دهید، سازگار کنید.) در مورد مشکل کندی هم که نظرم رو گفتم، هر مشکلی یک راه حل داره (اگه بخش دوم مقاله رو بخونید منظور من رو می فهمید)

      موفق باشید

  8. kdbwnf
    دوست گرامی در مورد مشکل اولی که گفتی من این مشکل رو در هیچ نسخه ای از کروم ندیدم. شما هم سعی کن هیچ وقت از نسخه ی بیتا استفاده نکنی چون علاوه بر مشکلات مختلف دارای باگ های امنیتی متعدد هست که امنیتت رو به شدت به خطر میندازه. نسخه های بیتا فقط برای آزمایش هست تا کاربران مشکلات رو به گوش سازندگان کروم برسونند تا در نسخه نهایی یا Final حل بشه.
    در مورد متن بسته بودن هم نشون دادی که اطلاعاتت از کروم خیلی کمه. کروم یک مرورگر متن باز هست درست مثل فایرفاکس. برای اینکه اطلاعاتت در این زمینه بیشتر بشه این لینک رو یه نگاهی بنداز: http://pariyana.com/id/introducing-google-chrome
    البته متنش قدیمیه ولی میخواستم ببینی که کروم هم یک مرورگر متن باز هست.
    اما در مورد RSS حرفت درسته و کروم تا حدودی مشکل داره در این زمینه. که البته با توجه به جوان بودن این مرورگر تا حدی طبیعیه. ولی حتما این مشکل رو در نسخه های بعد حل خواهند کرد.
    راستی اگه علاقه داشتی نسخه جدید کروم رو دانلود کنی میتونی از سایت سافت گذر همیشه جدیدترین نسخه های کروم رو دانلود کنی و لازم نیست کلی بدبختی بکشی و آی پی رو عوض کنی و از سایت کروم دانلود کنی. از این لینک میتونی جدیدترین نسخه فاینل رو دانلود کنی :
    http://www.softgozar.com/WebPage/SoftwareDescription.aspx?SoftwareId=49&Title=Google-Chrome-6.0.472.55-Final-+-7.0.514.0-Dev

    1. من در اولین جمله نوشتم که از لینوکس مینت استفاده می کنم. نه از ویندوز. در نتیجه شم ممکنه این مشکل رو در هیچ کدام از نسخه های کروم ندیده باشید ولی من این جا دیده ام. در مورد نسخه بتا باید عرض کنم که این مشکل توی این نسخه برطرف شده بود و حداقل بهتر از نسخه نهایی بود. اما در رابطه با متن باز بودن مرورگر شما اشتباه می کنید. http://pariyana.com/id/introducing-google-chrome/#comment-3218 رو بخونید.

  9. دوستی که گفتی با افزایش کش سرعت زیاد نمیشه , منم قبلا چند روز کش رو زیاد کردم که واقعا سرعت رو خیلی زیادتر میکنه و اگه به یه سایتی مدام بیای تاثیرش رو میبینی ولی خوب چون سیستم من پایین هست کش رو آوردم پایین

    فقط افزونه های فایرفاکس 100 تا میرزه به مرورگری مثل کروم که ما رو تحریم کرده !!!

    1. دوست عزیز ممنون از نظرت
      کاملا موافقم…

    2. ما که هیچ تغییری رو مشاهده نمیکنیم . شاید این تغییر رو فقط فایرفاکس بازها میبینن ! البته شاید به اندازه یک صدم سرعتش رفته بالا و شما هم که قبلا سرعت واقعا مزخرف فایرفاکس رو تست کردید ، حس بالا رفتن سرعت بهتون دست داده . داخل یه هفته نامه ( فکر کنم کلیک ) بود یه جمله جالب در مورد مقایسه سرعت فایرفاکس و کروم نوشته بود :
      ” اگر یک صفحه مشابه را در هر دو مرورگر باز کنید ، واقعا فایرفاکس را شرمنده خواهید کرد ” .
      ولی چه کنیم که فایرفاکس مثل یک پرایده ولی کروم مثل یه فراری آخرین مدل .
      موفق باشید ………….

    3. ببین علیرضا جان این دلیل نمیشه که چون شما سرعتت بالا نرفته، بقیه هم سرعتشون بالا نره!!! من در ضمن این هم درست نیست از کلمات توهین آمیز استفاده کنیم؛ واقعا دو تا نرم افزار ارزش این قدر جنگ رو ندارن.
      بهتره فقط نظراتمون رو بگیم.

      با مقایسه آخرت به هیچ وجه موافق نیستم. شاید بشه اینطوری تصحیحش کرد : فایرفاکس مثل یک BMW مدل 2009 با تمامی امکاناته؛ ولی کروم مثل یک BMW 2010 بدون امکانات جانبی و با سرعت اندکی بیشتر. ( البته مدل ماشین رو عوض کردم؛ چون به BMW بیشتر علاقه دارم 😉 )
      امیدوارم منظورم رو متوجه شده باشی.

      GOOD LUCK

    4. سلام .
      ” این دلیل نمیشه اگه شما سرعتتون نرفته بالا بقیه هم سرعتشون بالا نره ” . این جمله یعنی چی ؟؟؟ من فایرفاکس رو از داخل سایت اصلیش دانلود کردم . اون رفیقمون هم که از کره مریخ فایرفاکسش رو نیاورده که بگیم مثلا آدم فضایی ها تغییرش دادن . هر دوتاش مال یه جا هست . پس اگه تغییر هم ایجاد بشه ، باید همه بتونن تست کنن .

      آره . وقتی رفقای فایرفاکس بازتون میگن کروم مزخرفه هیچ توهینی در کار نیست ولی وقتی من میگم فایرفاکس مزخرفه ( که واقعا هم هست ) توهین به یکی از بزرگان شده و نباید این کار رو انجام بدم .

      در مورد مقایسه سرعت هم باید بگم که فایرفاکس دقیقا مثل پرایده . ولی کروم مثل یه فراری آخرین مدل .

      Forzzzzzzzzzzzzzza GooGle Chrome .
      موفق باشی ……….

    5. من نگفتم فایرفاکس از جای دیگه دانلود کرده. من میگم سرعت کسایی که دارن ازش استفاده می کنن بالاست. من که نگفتم شما بیا از فایرفاکس استفاده کن. من دارم میگم فایرفاکس اینطوری و کروم اینطوری. نظر، نظر خودته.

      با خوندن پاراگراف دومتون، حس می کنم داریم به جنگ نزدیک میشیم :D. در مورد اینکه اون دوستمون گفتن کروم مزخرفه، می تونید جواب من رو که بهشون دادم بخونید تا نگید من فقط شما را محکوم کردم. بهتره قبل از نظر دادن جواب من رو مطالعه می کردید تا نخواید بگید که من طرف فایرفاکسی ها رو گرفتم.

      باز هم که شما حرف خودتون رو میزنید. ولی مشکلی نیست

      موفق باشید

    6. فراری :دییییییییییییییی

      خوشم میاد آدمایی که تا دیروز با اکسپلور روزشون رو سر میکردن حالا دم از سرعت میزنن D:

      اونم کرومی که فرق بین ورژن 2 و 6 معلوم نیست چیه :دی
      فایرفاکس چند سال یه بار ورژنش رو تغییر میده که کلی پیشرفت کرده باشه. اما کروم تا یه باگی رو درست میکنه میاد ورژن بعدی میزنه مردمم میگن بابا این دیگه کیه :دییی

    7. آها حواسم نبود . شما قبل از اینکه فایرفاکس بوجود بیاد باهاش کار میکردی :دی . بعدشم راستی شما از کجا فهمیدی ما روزمون رو با IE سر میکنیم ، نابغه ؟؟؟

      عزیزم باهاش کار نکردی که بفهمی فرق بین ورژن 2 و 6 اون چیه . یکم باهاش کار کن ، بعد بیا نظر بده .

      بزرگترین پیشرفت فایرفاکس این بوده که ظاهرش رو از روی کروم و اپرا کپی زده :دی .
      در کل فایرفاکس کرکره خندست …………..

      بای بای ………….

  10. سلام .
    قسمت دوم آخرین نظرم ( در مورد توهین کردن ) رو پس میگیرم . به دلیل اینکه تعداد کامنت ها خیلی زیاد بود متاسفانه بین اونها گم شدم و نتونستم کامنت دوست خوبم مهدی جون رو بخونم ( همون کامنتی که گفته بودید نباید به مرورگرهای دیگه توهین کرد ) .
    بازم ببخشید ……..
    موفق باشید ……………

  11. سلام
    یک سالگی مجله رو تبریک میگم خیلی مجله جالب و آموزنده ایه انشا الله120سالگیشو جشن بگیرید
    ممنون و خسته نباشید

  12. راستي اين ورشن جديد خيلي سريع است ها . بي دغدغه و قابل انعطاف !
    يعني از سيستم به يه حركت نرم استقبال ميكنه !

    1. موافقم دوست عزیز…
      این ورژن ها ناپایدار هستند و داره مشکلات توشون حل میشه. امیدوارم وقتی نسخه پایدار 4 منتشر بشه با یک نرم افزار بسیار فوق العاده تر روبرو بشیم.

  13. اول مرسی از آقا مهدی و بقیه دوستان که چیزایی رو که بلدن در اختیار همه قرار میدن
    من یه چیزی راجع به cache بگم ؟؟!!
    بالا بردن cache در 2 حالت میتونه به شما کمک کنه :
    1. مدتی بگذره (نه اینکه الآن cache رو بالا ببریو بعدشم بگی خب بریم ببینیم مایکروسافت رو چقده سریعتر باز میکنه !!) (بعد از بال بردن cache یه دور سایت مورد نظر رو باز کن ، ببند و دوباره بازش کن – تفاوت رو حس میکنی)
    2. یک سری سایت خاص رو که همیشه باز میکنی سرعت لودشون بالا میره

    چون کار cache اینه که اطلاعات سایت ها رو روی هارد ذخریه میکنه ، بنابراین دفعه بعد که سایت رو باز میکنی چیزای تکرای (پنل ها ، لوگو ، …) رو دیگه نیاز به دانلود نداره و از روی هارد بارگذاری(نمیدونم باید با کدوم “ز” بنویسم!!؟؟) میشه

    به وبلاگ من هم یه سر بیاید
    خوشحال میشم

    1. سلام امیر جان
      گفته شما صحیح هست؛ ولی متاسفانه بعضی از دوستان از این مسائل اطلاع ندارند و انتظار دارند تا Cache رو بالا میبرن واسشون معجزه بشه و سرعت بره بالا.

      موفق باشید

    2. کاشکی کش FF رو میزاشتیم روی 2 گیگ تا بعد از هزاران بار رفتن به یه سایت ، بتونه حداکثر 50 درصد سرعت کروم رو پیدا کنه .
      دوستان عزیز ، سرعت تحلیل کدها مهمتر از کش هستش که در این زمینه گوگل کروم از FF کاملا سره .

  14. مطلب خوبي بود بايد بگويم سرعت فاير فاكس نسبت به گوگل كروم بيشتر است براي نمونه مي توان 2 سايت را به طور همزمان مثل ياهو باز كريد.

    1. چه جالب ! جدیدا اینطوری شده ؟؟؟ بزار برم همه Setup های گوگل کروم رو پاک کنم و جاش فایرفاکس نصب کنم !!! :دیییییی
      به طور حتم اگه اطلاعات مربوط به تست فنی مرورگرها رو مطالعه میکردید و یا حداقل با گوگل کروم کار میکردید ، این حرف رو نمیزدید . آخه همه عالم و آدم میدونن فایرفاکس از لحاظ سرعت هیچ حرفی بری گفتن در مقابل گوگل کروم نداره .

      موفق باشید ………….

  15. سلام.ممنون از دوستانی که اطلاعاتشون رو برای دیگران هم نوشتند.
    باید بگم در کل نمیشه گفت کدوم مرورگر بهتره.(من خودم از فایرفاکس استفاده میکنم) بستگی به نیاز کاربر میتونه یکی از مرورگر ها برای اون بهتر باشه.
    زیبایی–> که خودش یک اصل مهم هست و وقتی کاربری با اینترنت سروکار زیادی داره باید مرورگرش طوری باشه که حوصلش سر نره چون چشم آدم همیشه زیبایی هارو دوست داشته.
    سرعت–> این اصل هم مهمه و البته نه برای همه برای اونی که اینترنت سرعت پایینی داره چون کسی که سرعت اینترنتش بالاست دیگه لازم نیست بیاد از کروم استفاده کنه و زیبایی مرورگر رو از دست بده.
    امکانات–> این اصل هم در جای خودش خیلی کاربرد داره که فایرفاکس به نظرم بهتره.
    حالا کسی که سرعتش پایینه بهتره از کروم استفاده کنه و وقتی کار زیادی هم با نت نداره همین گزینه بهتره.
    اما اونی که کارش با نته و سرعتشم بالاست لزومی نداره با کروم کار کنه و فایرفاکس بهترین گزینه برای ایشون هست.
    یه مثال در این مورد هم
    مثل کسی که سرعت سیستمش بالا باشه به طور حتم توی آنتی ویروس ها یه آنتی ویروس خوب رو انتخاب میکنه مثل کاسپر
    ولی کسی که سرعت سیستمش پایینه یکی از بهترین گزینه ها براش نود32 هست.
    اما نود برای کسی که سیستم لازم برای کاسپر رو داره به نظرم خوب نیست.

  16. salam dooste aziz kheyliii matalebe khoobi neveshte boodi man vaghean khosham oomad merci
    man daneshjooye IT hastam va raje be firefox bayad tahghigh konam mishe ye lotfi konni etelaati ro ke ehsas mikoni be dardam mikhore baraye man mail koni mamnoon misham azat merci

  17. چرا وقتي فايرفاكس رو باز ميكنم به جاي گوگل ياهو باز ميشه ؟ چطور ياهو رو از صفحه پاك كنم تا وقتي مرورگر رو باز ميكنم ديگه نياد بالا؟

    1. بخش اول مطلب زیر رو مطالعه کنید :

      https://www.gooyait.com/1389/06/09/complete-guide-for-mozilla-firefox-settings-and-options.html

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *