نقشه و برنامه سایت Facebook برای حضور در چین از زبان مارك‌زوكربرگ

  • 1389/7/27
  • ITTeach
  • 0

امروز در برنامه “استارت آپ اسکول”  در شرکت “یوکامبینیتور” مدیرعامل Facebook،  مارک زوکربرگ، در یک مصاحبه طولانی مدت به سوالات جسیکا لیوینگ استون پاسخ داد. مسائل  مورد بحث در این برنامه طیف وسیعی از موضوعات را در برمی گرفتند، از آغاز به کار Facebook (که شامل گفتگویی مختصر درباره این شبکه اجتماعی بود)  تا سیاست های این سایت در چین، کشوری که شرکت های دیگر نظیر گوگل با مشکلات زیادی در آن روبرو شدند.

به گفته زوگربرگ، Facebook برای چند سال برنامه ای مدون برای توسعه در سطح بین المللی نداشت ـــ تنها هر ماه به صورت تصادفی در فضای مجازی یک کشور بدون هیچ الگو و برنامه خاصی آغاز به کار می کرد( که ظاهرا این شیوه موفقیت آمیز بوده است). اما در تعداد اندکی از کشورها Facebook نتوانست به اهدافش دست پیدا کند و به نظر هم نمی رسد که این اهداف در آینده نزدیک محقق شوند، این کشورها عبارتند از چین، ژاپن، کره جنوبی و روسیه.

زوکربرگ مورد چین را به شدت پیچیده دانست و گفت: سایت ما زمان زیادی را صرف این موضوع می کند تا مطمئن شود آیا رویکرد درستی را در راه ورود به فضای مجازی پرجمعیت ترین کشور دنیا در پیش گرفته است. اگر چنین باشد، به عنوان یک شرکت غربی، جزو اولین کسانی خواهیم بود که در چین، بر خلاف دیگر کمپانی های غربی(که در چین و یا روسیه موفقیت چندانی نداشتند)، توانسته ایم موفقیت کسب کنیم.  رویکرد و برنامه درست در قبال این کشور به شرکت کمک می کند، با سرعت بیشتری، راه حلی مناسب برای جذب مشارکت برای موفقیت در چین پیدا کند.

در مورد احترام به فرهنگ چین، زوکربرگ ، با یادآوری اینکه کشورهای گوناگون ارزش ها و اصول متفاوتی دارند و Facebook در طول فعالیت خود به آن ها احترام گذاشته است، در ادامه گفت: در کشور آلمان درج مطلب در مورد نازیسم ممنوع است، بنابراین سایت Facebook اینگونه مطالب را در کشور مذکور فیلتر می کند. این در حالی است که درج چنین مطالبی در سایر کشور ها ممنوع نیست، در نتیجه در بقیه کشورها محدودیتی برای پست هایی که در ارتباط با نازیسم باشند وجود ندارد. در کشورهای دیگر نیز این گونه سیاست ها اعمال می شوند، مثلا در پاکستان درج تصویر از پیامبر اسلام ممنوع است. در نتیجه درج پست هایی که حاوی چنین تصویری باشند ممنوع است.

زوکربرگ، که  زمان زیادی را صرف مطالعه و آشنایی با فرهنگ چین کرده است (به طور مثال آموختن زبان چینی )، از تلاش این شرکت برای حضوری قوی در کشور مذکور خبر داد و گفت:«چگونه می توان با تمام دنیا ارتباط بر قرار کرد اما یک میلیارد و ششصد میلیون نفر را از قلم انداخت؟»

منبع: techcrunch

* استارت آپ به شرکت هایی گفته می شود که سال های زیادی از تاسیس آن ها نمی گذرد، در مرحله توسعه هستند، و به دنبال بازارهای جدید می گردند. این گونه شرکت ها بیشتر در زمینه کامپیوتر و اینترنت فعالند. (م)

** “یو کامبینیتور” شرکتی سرمایه گذاری است که در سال 2005 با هدف ارائه سرمایه اولیه، مشورت و ارتباط (با اشخاص صاحب قدرت) به شرکت های نوپا به خصوص استارت آپ در ازای مشارکت در سود آن ها تاسیس شد. (م)

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *