فایر فاکس 4 به تأخیر افتاد: آیا برای زمان مناسب آماده است؟

  • 1389/8/11
  • ITTeach
  • 0

این هفته,هفته نسبتا” خوبی برای شرکت موزیلا بوده است. گری کوواس معاون اول سابق بخش قابلیت حرکت در شرکت سایبیس,تولیدکننده پایگاه داده سازمانی توافق کرده است که در ماه آینده مدیرعامل موزیلا و جانشین جان لیلی شود و زیرنظر میچل بیکر رئیس شرکت کارکند. در تابستان گذشته که شرکت بزرگ نرم افزاری اروپایی  SAP, شرکت سایبیس را خریداری کرد, گری کوواس رئیس بخش تلاشهای جامعیت و قابلیت حرکت بود. او مطمئن است که مقداری ساختار و پرستیژ سازمانی را که به شدت مورد نیاز است, به سازمان تزریق می کند.

اما ممکن است کوواس ناگهان خود را درحال رهبری موزیلا در دشوارترین دوران تاریخش بیابد. محصول برتر آن یعنی مرورگر فایرفاکس در اواسط سیکل توسعه است که از نظر کارایی نسبی, آن را پشت سر همه رقبا قرارداده است- ازجمله برای اولین بار پشت سر مایکروسافت. هرچند این هفته, نسخه های بتای خصوصی فایرفاکس 4 درحال پیشرفت بود که بر امتیاز کارایی «اینترنت اکسپلورر9» و «اپل سفری/ وبکیت» غلبه کرد و در راه رسیدن به گوگل کروم و اولین نسخه آلفای اپرا 11 است.

این مسیر ظاهرا طولانی تراز برنامه ریزی اخیر خواهد بود…هرچند در واقع نزدیک به برنامه ریزی اولیه است. ماه مه گذشته,برنامه ریزان موزیلا, فایرفاکس3.7 را لغو کردند تا روی فایرفاکس4 تمرکز کنند. فایرفاکس4 محصول مؤثرتری است که محیط تهاجمی تر و تنظیم پذیرتری را برای افزودنی ها فراهم کرد – این برنامه های کوچک افزودنی را میتوان     Firefox Apps نامید. در آن هنگام, زمان عرضه جدید که برای سال2011 برنامه ریزی شده بود به سال 2010 انتقال یافت, با این وعده که دور تهاجمی و سریع نسخه های بتا در ماه اکتبر 2010 تکمیل شود.

همان گونه که وجود دکوراسیون های هالووین نشان می دهد, ماه اکتبر رو به پایان است. برای اینکه مایلستونهای توسعه فایرفاکس4  برآورده شود و به مرحله بعدی پیشروی کند, به پیروی از بهترین شیوه های موزیلا, باید خرابی های کمتری در محصولات فعلی گزارش شود اما چنین نیست. با توجه به اینکه هر جنبه از موزیلا منبع باز است, حتی آمار میدانی جمع آوری شده توسط سازمان به طور بلادرنگ در معرض دید عموم قرار دارد. برخلاف محصولات پایدار فایرفاکس, محصولات بتا دارای توسعه ها و افزودنی های کمتری هستند… بنابراین دیگر نمیتوان مانند گذشته Adobe Flash و Adobe Reader  را به خاطر تأخیر  فایرفاکس سرزنش کرد. از آنجا که کد  فایرفاکس4  بتا 8 هنوز در دست توسعه است و بتا 7 تکمیل شده است, موزیلا نمی تواند از مرحله بتا 6 عمومی خارج شود تا زمانی که کمتر از 3 خرابی برای هر کاربر آزمایشی برای بتا 6 و کمتر از 5 خرابی برای هر کاربر آزمایشی برای بتا 8 گزارش شود.

مایک بلتزنر مدیر تولید فایرفاکس در گزارشی به گروه برنامه ریزی سازمان در بعدازظهر چهارشنبه چنین گفت « توسعه فایرفاکس4 کند نشده است و پیشرفت قوی به طور روزانه انجام می گیرد. هرچند براساس تأخیرها در تکمیل  مایلستون نسخه « ویژگی کامل » بتا 7 در برابر آنچه برنامه نویسان افزودنی ها و برنامه نویسان نرم افزار شخص ثالث می توانند انجام می دهند و درنظرگرفتن مقدار کار باقیمانده فایرفاکس4 برای عرضه نهایی, ما زمان بندی کاندیدای عرضه نسخه بتا و کامل خود را مورد تجدید نظر قرار داده ایم».

برنامۀ اخیرا بروزرسانی شده موزیلا, زمان بندی را نشان می دهد که برنامه نویسان تا این هفته مشغول کار بوده اند که از ماه مه گذشته تا این حد نزدیک به پروژه بلتزنر نبوده است. بتا 10 عمومی بی سابقه ای برای هفته دوم دسامبر زمان بندی شده بود. اکنون جای خالی بزرگی در ستون مربوط به زمان مورد نیاز برای شروع سیکل وجود دارد. و تا جایی که به عرضه محصول نهایی مربوط می شود, بلتزنر از تعهد زمانی به بازه طولانی سه ماهه اول سال 2020 خودداری میکند. او چهارشنبه چنین نوشت « برآورد ما اکنون این است که محصولات کاندیدای تحویل, در اوایل سال 2011 آماده می شوند و تاریخ عرضه نهایی اندکی پس از آن زمان است. لطفا توجه کنید که این زمان بندی در معرض تغییر براساس بازخورد از کاربران و اعضای جامعه است».

فایرفاکس4 گام های بلندی را در بخش کارایی برداشته است زیرا باید در این محیط بیرحم, رقابت پذیر بماند. بتا 6 عمومی, امتیاز کارایی 3.067 را در شاخص Net1Index ارائه می کند که نمایانگر کارایی کلی سه برابری نسبت به مدل 2008 یعنی  فایرفاکس 3.0.19 است. درضمن, بتا 8 «خصوصی» ( که هنوز به طور عمومی قابل دانلود است), امتیاز 4.347 را ارائه می کند که بیشتر این دستاوردها در قدرت گرافیکی فایرفاکس نهفته است. ویرایش جدید متناسب با پردازشگر جدید برای رندر کردن گرافیک است و بتا 8 اکنون نه تنها متناسب با  GPU برای رندرینگ در عنصر  HTML 5 Canvas است بلکه با رندرینگ  HTML 4 معمولی نیز سازگار است. در آزمایش های  Net1News, جدیدترین محصول بتا 8, مصرف CPU برای رندر کردن 25 شئ متحرک در HTML ساده را از مجموع 13.44% به .0.29% درصد کاهش داد( 100% مصرف کامل است).

روی نمودار بالا برای تفکیک دسته ای کلیک کنید.

گوگل کروم نیز سازگار با GPU برای رندر کردن گرافیک است ( حداقل گوگل این ادعا را دارد ) اما کارایی آن به هیچ وجه نزدیک به کارایی فایرفاکس 4 بتا 8 نیست. اگرچه در همین آزمایش,  جدیدترین محصول کروم 8 سریعتر بود          ( 1.758 نسبت به فایرفاکس 3, دربرابر 1.321 ), میانگین مصرف CPU در مجموع 13.22% بود.

اما برخی مشکلات نیز در بتا 8 آشکار شده است که حل آنها می تواند امتیاز فایرفاکس را بیشتر بهبود دهد: برای مثال, در آزمایش,SlickSpeed  بتا 8 موفق به اجرای دستورالعمل های انتخابگر CSS در نسخه 2.8 کتابخانه DOMAssist نشد. امتیازهای بتا 8 برای سایر کتابخانه ها واقعا خوب است و همه مرورگرهای دیگر موفق به اجرای آن کتابخانه شدند.

در نتایج جامع, محصول آلفای اپرا 11 ( خوشبختانه شرکت اپرا این را مانند سال گذشته «پیش-آلفا» نمی نامد) سرآمد کلی با امتیاز 5.010 است. این امر اساسا مبتنی بر توانایی «پیش طراحی» برای قطعات کد قابل استفاده مجدد است که در امتیازهای آزمایش SlickSpeed آن کاملا مشهود است: 18.574 دربرابر 8.267 برای آخرین محصول کروم 8 و 8.562 برای کروم 7 پایدار. نقاط قوت و ضعف همه برندها اکنون کاملا نمایان است:  فایرفاکس 4 بتا 8, امتیازهای محاسباتی بسیار سریعتری را نسبت به بتا 6 ارائه می کند, هرچند کروم 8 تاکنون سریعترین مرورگر از نظر محاسباتی است( مجموعه آزمایش Net1Index حاوی باتری آزمایش محاسباتی V8  گوگل نیست که کروم ارقام بهتری نسبت به اکثر مرورگرهای دیگر ارائه می کند). اپرا ازنظر کارایی و سرعت رندرینگ سرآمد است اما اکنون فایرفاکس 4 بتا 8 داری بالاترین امتیازهای کارایی به دلیل آزمایش سازگاری GPU موفق آن است.

مرورگری که اکنون جایگزین فایرفاکس در دو هفته گذشته شده است و خاک می خورد, محصول توسعه وبکیت اپل سفری است. وبکیت با امتیاز کلی 3.711 به سختی به بتای عمومی IE9 می رسد و در هفته های گذشته پشت سر IE9 بوده است.

منبع: betanews

دیدگاه خود را وارد کنید