بهینه سازی موتور جستجوی بینگ در مقایسه با گوگل

  • 1389/8/12
  • ITTeach
  • 8

همانطور که همه ی ما می دانیم، موتور جستجوی بینگ مایکروسافت جدید ترین عضو خانواده موتورهای جستجوست. ولی با آگهی های تبلیغاتی معروف و گسترده، قراردادی برای به راه انداختن موتور جستجوی جوان شده یاهو و کمی تبلیغات منفی که اخیرا در مورد گوگل انجام شده است، حالا بینگ حدود 30% بازار جستجو را از آن خود کرده است(اگر شما موتور جستجوی یاهو را هم در نظر بگیرید) که با توجه به این که بینگ کمی بیشتر از یک سال پیش به راه افتاده است، آمار بدی نیست.

از زمان به راه اندازی بینگ در جولای 2009، متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو در سراسر دنیا آن را آزمایش کرده اند و در مورد الگوریتم جدید آن تحقیق کرده اند تا بفهمند چطور کار می کند، فاکتورهای رتبه بندی آن چیستند و چه چیزی در آن بیشترین وزن را دارد.

در حالی که بینگ به گرفتن سهم بیشتر از بازار موتورهای جستجو ادامه می دهد، فهمیدن این که بینگ چگونه کار می کند، مهم تر از قبل شده است. شما چه صاحب سایتی باشید که بخواهید در بینگ وضعیت بهتری داشته باشید، یا یک طراح یا توسعه دهنده وب باشید که با تیم بازاریابی یک پروژه کار می کند-این راهنمای کوتاه به سرعت مطالبی را که شما برای بهینه سازی سایت های خود برای بینگ به آن ها نیاز دارید، به شما منتقل می کند.

منابع رسمی برای بهینه سازی موتور جستجوی بینگ

اولا، در یک سالی که از به راه اندازی بینگ گذشته است، جامعه کاربری آنلاین بزرگی برای آن با وبلاگ ها و فروم ها برای موضوعات مختلفی، از جمله بهینه سازی موتورهای جستجو، به راه افتاده است. برای دیدن به روز رسانی های مربوط به موتور جستجو به وب لاگ های بینگ سر بزنید، و برای ارتباط با افراد علاقه مند به این موضوع از فروم های بینگ دیدن کنید.

ابزارهای بینگ برای وب مسترها

در کنار جامعه کاربری آنلاین در حال رشد، بینگ اخیرا ابزارهای مخصوص وب مستر ها را منتشر کرده است، که مجموعه از ابزارها بر پایه “ابزارهای وب مستر گوگل” است. ابزارهای وب مستر بینگ، با وجود این که شامل تعدادی قابلیت ها و معیارهای سنجش  ویژه مانند رابط کاربری زیباتر و معیارهای “هوش کاربری” که آمار بازدیدکنندگان سایت شما را پیش بینی می کند هستند، نشان داده اند که بیشتر ابزاری گسترش یافته برای صاحبان سایت به حساب می آیند.


بهینه سازی بینگ در مقایسه با بهینه سازی گوگل

اولین نکته ای که باید به آن توجه شود این است که گوگل و بینگ واقعا با یکدیگر متفاوت اند. ما می توانیم این موضوع را به شکل تصویری توسط ابزار کوچک و به درد بخوری به نام Bingle ببینیم. Bingle به شما امکان مقایسه نتایج یک عبارت جستجو در موتورهای جستجوی متفاوت را در کنار هم می دهد تا شما بتوانید تفاوت ها را در موتورهای جستجوی متفاوت ببینید.

برای مثال در تصویر زیر، برای عبارت جستجوی “Six Revisions”، صفحه خانگی سایت به عنوان اولین نتیجه در هر 2 موتور جستجو نشان داده می شود زیرا رتبه صفحه بالا، تطبیق دقیق نام دامنه و تعداد زیادی لینک ورودی دارد – ولی از آن جا به بعد نتایج متفاوت اند.

2

این اصلا عجیب نیست زیرا موتورهای جستجو در مورد الگوریتم های خود بسیار راز دارند، پس تفاوت آن ها ناگزیر است.

آزمایشات توسط مهندسین بهینه سازی در تمام دنیا به نتایجی در زمینه علت این تفاوت ها در نتایج موتورهای جستجو رسیده است، که در زیر در باره آن ها بحث می شود.

لینک های ورودی به سایت در بینگ اهمیت کم تری دارند

مقایسه میان لینک های ورودی(تعدادی لینک هایی که به یک صفحه وب اشاره می کنند) نشان داده است که، در شرایط برابر، 10 نتیجه اول جستجو در بینگ تعداد لینک های ورودی کم تری به نسبت گوگل دارند.

رتبه صفحه در بینگ اهمیت کم تری دارد

رتبه صفحه(PageRank)، الگوریتم گوگل که شماره ای را به نسبت قدرت یک صفحه در نتایج جستجو به آن اختصاص می دهد، نشان داده است که سایت های PageRank2(و یا حتی PR1) معمولا در 10 نتیجه اول بینگ نشان داده می شوند، در حالی که این موضوع با عبارات مشابه در گوگا تقریبا هیچ وقت اتفاق نمی افتد.

از طرفی این موضوع که روش انحصاری رتبه بندی صفحات گوگل در موتور جستجور بینگ مایکروسافت اثر کم تری داشته باشد، منطقی به نظر می رسد.

مطالب تازه در صفحه برای بینگ اهمیت کم تری دارند

از آنجایی که گوگل به تازگی به روز رسانی Caffeine را معرفی کرده است که به مطالب جدید با رتبه جستجوی بالاتر امتیاز می دهد، می توان نتیجه گرفت که سرعت فهرست گذاری بینگ به اندازه گوگل نیست که این موضوع مطالب تازه در صفحات را به فاکتوری کم اهمیت تر در بینگ بدل می سازد.

بینگ با محتویات فلش سازگارتر است

به نظر می رسد که صفحات وب ایجاد شده با فلش در بینگ کارایی بهتری دارند. از سوی دیگر، گوگل از فلش متنفر است.

Inbound Anchor Text در بینگ اهمیت بیشتری دارد

یک فاکتور مشترک در هر دو موتور جستجو، Anchor Text(متن درون تگ های <a>؛ مانند <a>This is an anchor text</a>) است که طبق گفته منابع معتبر به نظر می رسد فاکتور مهمی در بینگ باشد؛ مهم تر از گوگل.

در این جا یک پدیده عجیب وجود دارد: به نظر می رسد بینگ تاکید بیشتری بر روی لینک های Anchor Text ی که عبارت لینک شان در عنوان صفحه وجود دارد، داشته باشد. به عنوان مثال اگر عنوان صفحه شما مانند زیر باشد:

<head>

<title>I love cats</title>

</head>

و لینک ورودی به آن صفحه مانند زیر:

<a href=”http://example.com”>Cats love</a>

بینگ وزن بیشتری به آن لینک ورودی می دهد.

اعتبار صفحه در بینگ مهم تر است

اعتبار صفحه به دامنه های سطح بالای(Top-Level Domain – TLD) سازمان های معتبر(مانند .edu، .gov، .ac.uk، و …) اعطا می شود. اعتبار صفحه توسط طول عمر دامنه نیز تعیین می شود. به نظر می رسد طول عمر دامنه عامل مهمی در بینگ باشد.

برخی ابزارهای بهینه سازی جستجو برای بینگ

با داشتن همه ی این فاکتورها در ذهن، می خواهم چند ابزار دیگر را نیز به شما معرفی کنم که به بهینه سازی بینگ کمک می کنند.

ابزار بهینه سازی جستجوی Internet Information Services(IIS)

ابزار Internet Information Services SEO Toolkit ابزار جذابی ست که توسط مایکروسافت منتشر شده است و به شما کمک می کند سایت خود را از نظر بهینه سازی جستجو بهبود ببخشید، و منطقا رتبه آن را در بینگ بالا ببرید. این ابزار شامل آنالیز سایت، کنارگذاشتن robots.txt، نقشه سایت، توابع فهرست سایت و بخش های مفید بسیار دیگری ست. این یک ابزار دقیق و جامع برای دسته بندی سایت شماست.

ابزار کلمات کلیدی بینگ

ابزار کلمات کلیدی گوگل(Google Keyword Tool) یک ابزار چک کردن کلمات کلیدی مخصوص موتور جستجوی  است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، ولی اکنون WordStream یک نسخه مخصوص بینگ را منتشر کرده است که متاسفانه، باید خریداری شود یک ابزار مجانی است.

خلاصه

برای جمع بندی، با توجه به این که بینگ هنوز مراحل نوزادی خود را طی می کند، هنوز پیشرفت هایی که بینگ را واقعا از گوگل متفاوت می سازد را از آن ندیده ایم. برخی یافته ها به تدریج ظاهر شده اند، ولی قبل از این که کسی به بهینه سازی سایت ها اختصاصا برای بینگ فکر کند، بینگ نیاز به گذر چند سال دیگر و سهم بیشتری از بازار موتورهای جستجو دارد.

در حال حاضر، گوگل برای بیشتر از 1 دهه در حال بهینه سازی الگوریتم اش بوده است، و الگوریتم آن ها پیشرفته تر و هوشمندتر است زیرا زمان بیشتری برای توسعه دادن و بهینه سازی آن صرف کرده اند. در نتیجه، اگر شما سایتی با محتوای خوب، چگالی کلمات کلیدی مناسب، رتبه صفحه خوب و تعداد زیادی لینک ورودی دارید که رتبه خوبی در گوگل دارد، به احتمال زیاد در بینگ هم رتبه مناسبی به دست می آورد.

همان طور که در بالا اشاره شد، در صورت نیاز راه هایی برای بالا بردن رتبه سایت شما در بینگ وجود دارد، ولی به نظر می رسد که ایده ایجاد صفحه دیگری اختصاصا برای بینگ، ارزش زمان شما را نداشته باشد. اصول پایه بهینه سازی موتور جستجو برای تمام موتورهای جستجو یکی است، همانطور که اشتباهات و نبایدهای مشترکی نیز وجود دارند. پر کردن صفحه با کلمات کلیدی، خرید لینک، مزرعه های لینک و دیگر تکنیک های کلاه سیاه بهینه سازی موتور جستجو در همه جا به یک شکل مجازات می شوند، ولی اگر می خواهید بهینه سازی های کوچکی انجام دهید تا سایت شما در یک موتور جستجوی خاص رتبه بهتری داشته باشد، دلیلی برای انجام ندادن آن وجود ندارد.

مراجع

  1. Bing’s Market Share Up 51% In Past 12 Monthssearchengineland.com.

منبع : sixrevisions

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 8 دیدگاه
  1. من چندوقتی هست که از بینگ استفاده میکنم واقعن عالیه به نسبت که تازه اومده (البته نباید تجربه های قبلی مایکروسافت را نادیده گرفت ) مخصوصا توی سرچ عکس
    اما توی سرچ های فارسی نسبت به گوگل ضعیف تره

  2. سلام.تاجایی من یادم میاد حدود تابستان 86 با بینگ که اول بود سرچ لایو آشنا شدم.چرا هنوز نوزاد؟

  3. مطالب جالبی بود.ولی فکر کنم بینگ چندان هم نوزاد نباشه . اگه با msn هم حساب کنی . از گوگل قدیمی تره.در کل گوگل داره به یه سایت تبلیغاتی تبدیل میشه و بیش از ۶۰ % نتایج اش به درد بخور نیست

  4. من از دوستان خواهش میکنم وقتی مطلبی درج میشه به تمام جزئیاتش از نظر علمی توجه بشه. بر خلاف آنچه که در مطلب بالا نوشته شده و شاید خیلی ها هم همینطوری فکر میکنن، پیج رنک یک سایت در گوگل تاثیری در رتبه بندی در نتایج نداره. گوگل برای رتبه بندی نتایج جستجو معیارهای دیگه ای رو مد نظر میگیره که پیج رنک سایت آخرین اون هاست. برای امتحان عبارت لاله زار رو در گوگل جسجو کنید و به پنج سایت اول نتایج دقت کنید. رنک سایت ها بترتیب 1-1-4-0-1 هست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *