5 بازی آموزشی رایگان که امکان کمک برای مصارف خیریه در آن وجود دارد

  • 1389/8/17
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0


«شاید جیبم پر پول نباشد اما قلبم پر از مهر و عطوفت است!». بازی های آنلاینی که در آنها کاربران می توانند انتخاب کنند با انجام بازی و کسب امتیاز پولی توسط اسپانسر بازی برای کمک به مصارف خیریه و انسان دوستانه پرداخت شود از جمله راه های جدیدیست که برای کمک به شکوفا کردن حس نوع دوستی کاربران در وب طراحی شده است. در کل هدف از طراحی بازی های رایانه ای در حال تعریف مجدد و ورد به عرصه های تازه ایست. در برخی بازی های رایانه ای جدید دیگر خبری از تفریح و سرگرمی نیست. بلکه بیشتر تاکید روی شبیه سازی آنلاین، آموزش از راه دور ، و آموزش حرفه ای خاص در قالب انجام بازی می باشد. پس چرا نیل به اهداف بشردوستانه  از این غافله عقب بماند و در عرصه بازی های رایانه ای که بسیار پرطرفدار است وارد نشود؟

بسیاری از مکان ها در وب امروزه قطاری از تبلیغات مختلف تجاری را یدک می کشند که به نوبه خود این تبلیغات بر اساس تعداد بازدیدها و تعداد کلیک بازدید کنندگان روی هر تبلیغ سبب کسب درآمد برای آن وبگاه می گردد. وب سایت های خیریه ای که بازی های آنلاین را میزبانی می کنند نیز از همین جریان جذب مخاطب و بازدید کننده برای جمع آوری اعانه استفاده می کنند، اما به جای استفاده از پول ها جمع اوری شده توسط اسپانسر به عنوان سود و درآمد ناشی از کسب و تجارت، این سایت ها پول جمع اوری شده را صرف اعمال خیریه و کمک به نیازمندان می کنند.

برای من و تو با وجدان اجتماعی آگاه، اما کیف نه چندان پر پول، این پنج سایت ارائه کننده بازی های آموزشی، بازی دو سر برد به حساب می آیند: ما در این بازی ها سرگرم شده و تفریح می کنیم (و یا چیزی یاد می گیریم) و اوقات بیکاری خود را پر می کنیم، در حالی که این امکان را داریم که ضمن بازی و کسب امتیاز، پولی هر چند ناچیز به موسسات خیریه کمک کرده و در این کار انسانی سهیم شویم.

برنج رایگان (Free Rice)

در این مورد که همه بازی ها فقط سرگرم کننده هستند و بس در اشتباهیم. همانطور که Freerice  به ما ثابت می کند: یک بازی به جز ماهیت سرگرم کنندگی خود می تواند دانش و آگاهی ما را  هر روز بیش تر از دیروز بهبود ببخشد. در این بازی مجموعه ای از سوالات چند گزینه ای در موضوعات زبان انگلیسی ، هنر ، شیمی ، جغرافیا ، ریاضی ، و زبان های دیگر پیش رویتان قرار دارد. شما می توانید موضوع باب میل خود را انتخاب کنید. با هر پاسخ صحیح به هر سوال می توانید 10 دانه برنج به برنامه جهانی غذای (World Food Program) سازمان ملل متحد کمک کنید! سطح دشواری سوالات نیز به تدریج بالا می رود.

به این ترتیب، Freerice در تلاش است تا به دو هدف مهم دست یابد: افزایش سطح معلومات عمومی از طریق سوالات آموزشی و نیز پایان دادن به گرسنگی مردم فقیر جهان. Freerice.com نیز محبوب ترین وب سایت در این زمینه بوده و به این ترتیب بیشترین بازدید کنندگان را در بین سایت های خیریه به خود اختصاص داده است. بنابراین ، شما می توانید  خوشحال باشید که حتی یک جواب درست شما به یک سوال می تواند 10 دانه برنج  به فقرا کمک کند. (برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به فهرست ما )

Charitii

Charitiiدر اصل یک جدول کلمات متقاطع به سبک پازل کلمات است. شما با یک سوال در بالا مواجه می شوید و چهار پاسخ برای انتخاب به عنوان پاسخ درست در دسترس شماست. انتخاب گزینه درست کمک می کند به جمع اوری امتیازات بیشتر. همانطور که شما بازی را ادامه می دهید، مرحله های بازی نیز یکی یکی اضافه می گردد. امتیازهای اضافه شده کمک به پشتیبانی از نیات خیریه می شود. Charitii شما اجازه می دهد تا یک شیوه کمک را  از طریق CharitiiChooser –انتخاب کنید. این روش کمک می تواند مشارکت در تامین آب آشامیدنی سالم، غذا ، حفاظت از جنگلهای انبوه ، و یا حتی کمک به آموزش و پرورش کودکان باشد.

Charitii  دارای پایگاه داده ای با بیش از 10000 پازل مانند این است، بنابراین شما برای مشارکت در امور خیریه و جمع آوری امتیازات نیاز به عجله ندارید. برای دانستن اطلاعات بیشتر سری به دستاوردهای خیریه و پرسش و پاسخ های معمول (FAQ) بزنید تا درک کنید این سایت چگونه کار می کند  و از چه موارد خیریه ای پشتیبانی میکند.

کمک به کودکان (Aid to Children)

این وب سایت خیریه آنلاین میزبان یک گیم بازی با کلمات ساده  و بدون هیچ گونه زوایدی است که شما را با 26 سوال ( در سطح دشواری نسبتا زیاد) به چالش می کشاند. پیشرفت شما و میزان کمک شما در یک جعبه در سمت راست نوشته شده است. هر پاسخ صحیح شما سبب کمکی به میزان 25 سنت به کودکان می گردد. تمرکز این سازمان خیریه  بر روی کودکان ، به ویژه آنهایی که قربانیان جنگ ، بیماری و بلایای طبیعی شده اند می باشد. آنطور که این سایت می گوید ، یک وعده غذا دادن به هر کودک تنها 25 سنت هزینه در بر دارد.

از انجا که آمار مربوط به کمک کاربران تنها تا تاریخ مارس 2009 در سایت منعکس شده  در مورد اینکه این سایت هنوز هم فعال است کمی تردید دارم. در هر صورت ، شما با بازدید از این سایت چیزی را از دست نمی دهید جز اینکه دامنه واژگانتان  وسیع تر و بهتر می گردد.

آرد رایگان (Free Flour)

در این سایت حمایت از مردمی که در جهان به دلیل فقر به گرسنگی دچارند انجام می گیرد. و به این ترتیب تلاش می کند ضمن برآوره شدن هدف فوق دانش شما نیز فزونی یابد. سایت در جستجوی یک حمایت کننده و اسپانسر هست، پس در حال حاضر می توان انتظار داشت که هدف از انجام این بازی تنها سرگرم شدن باشد. در بازی باید به یک سری از پرسشهای مربوط به دانستنی های عمومی در مورد جغرافیا  جواب  دهید، هر پاسخ درست 1 قاشق آرد به نیازمندان اهدا می کند (باید اهدا کند). بیایید امیدوار باشیم سایت به زودی اسپانسر خود را پیدا می کند، چرا که این امر سبب می شود یک بازی به لیست بازی های بشردوستانه اضافه گردد.

کمک به تشنگان (Help Thirst)

سایتHelpthirst.com کمک می کند تا توجه کاربران به بحران جهاین کمبود آب آشامیدنی جلب شده و همچنین کاربر  در طول بازی همواره توجه خود را به این مسئله معطوف کند. این بازی اساسا یک ورزش حافظه است و جنبه آموزشی هم دارد. بازی برای شروع واقعا آسان است. یک سری آمار و ارقام به شکل داده های عددی برای مدت کوتاهی نمایش داده شده و شما باید به تا آنجا که ذهنتان یاری می کند اعداد را به خاطر بسپارید. سپس، باید با استفاده از صفحه کلید روی صفحه نمایش کامپیوتر خود اعداد صحیح را وارد کنید. هر پاسخ صحیح شما یک فنجان آب سالم (100 میلی لیتر) به افراد نیازمند در کشورهای در حال توسعه و مناطق دچار فاجعه طبیعی شده اهدا می کند. اعداد و ارقام به تدریج بزرگتر با رفتن به مراحل بالاتر دشوارتر وطولانی تر می شوند، پس علاوه بر کمک بشر دوستانه، راه بسیار خوبی برای بهبود حافظه شما برای به خاطر سپردن اعداد و ارقام است.

سایت های بازی های آموزشی که در این مقاله ذکرش رفت به گسترش آگاهی در مورد بازی بشردوستانه در میان کاربران وب سراسر جهان کمک شایانی کرده اند. بازی های رایانه ای دوباره ثابت کردند که با کمی دستکاری و نوآوری و ایده های بکر، می توانند واقعا ابزار قدرتمندی برای نیل به اهداف متعالی باشند. در پایان این نکته را هم عرض می کنیم که راحتی موجود در گیم پلی و انجام این  بازی ها،  آنها را برای بازی توسط همه گروههای سنی مناسب می سازد.

آیا بازی های دیگری می شناسید که پیام موسسات خیریه و کمک به هم نوع را گسترش می دهند؟ به ما در بخش نظرات اطلاع دهید.

منبع:makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *