کینکت برای ایکس باکس از نگاهی دیگر: پیشنهاد جدید مایکروسافت برای کنسول بازی دوست داشتنی اش

  • 1389/8/24
  • محمدرضا ارجمندی
  • 3


وسیله جانبی حرکتی که مایکروسافت پس از معرفی چند ماه پیش اکنون برای کنسول بازی ایکس باکس خود به بازار فرستاده، اگر به درستی و با استفاده از بازی های خوب و زیبا مورد بهره برداری قرار بگیرد، کاملا آینده بازی های رایانه ای را دستخوش تغییرات شگرفی خواهد کرد. حتی ممکن است در آینده ویندوز 8 و کارهایی که در آینده با همین کامپیوترهای معمولی انجام می دهیم نیز موثر باشد و نحوه استفاده ما از کامپیوترهای شخصی دچار تغییرات وسیعی گردد. اما اکنون و در حال حاضر کینکت (Kinect) تنها برای سرگرمی ارائه شده و در این مقاله قصد داریم  با بررسی این وسیله به این پرسش کاربران و دوستداران ایکس باکس پاسخ دهیم که  بازی با Kinect  چه قدر سرگرم کننده و لذت بخش است. با ما همراه باشید.

مشخصات

–       نام وسیله جانبی: Xbox 360 Kinect

–       قیمت : 150 دلار

–       سازگار با : هر نوع ایکس باکس 360 ، اما با ایکس باکس   S 360 سازگاری بهتری دارد.(بدون سیم برق)

–       بازی های سازگار با کینکت: لیست کامل را در اینجا ملاحظه کنید.

–       فضا مورد نیاز برای استفاده مناسب : 6-8  فوت بنا به توضیحات رسمی سازنده، ولی در عمل باید 8-10 فوت در نظر گرفته شود.

–       قیمت بازی های ویژه کینکت : به طور متوسط هر یک 50 دلار، حدودا 10 دلار کمتر از بازی های استاندارد ایکس باکس 360

اهمیت کینکت

پیش از مایکروسافت شرکت های سونی و نینتندو به ترتیب با معرفی و ارائه محصولات Move برای پلی استیشن 3 و MotionPlus برای وی (Wii)  سبک جدیدی از نحوه بازی کردن را به بازی خورها معرفی کردند که در آن بازی کننده از دسته کنترلی به شکل عصا و با حرکت دادن آن در فضای سه بعدی، برای بازی استفاده می کرد. Kinect مایکروسافت در این میان تنها وسیله ای است که موفق شده فعالانه صدا ، دوربین و تمام سنسورهای حرکتی را در خود و به صورت یکپارچه (بدون نیاز به قطعات سخت افزاری مجزا مانند Move) به بازی های  رایانه ای و تجربه ایکس باکس تقدیم کند.

با وجود ارائه صفی از بازی های رایانه ای رنگارنگ که عمدتا به دسته بازی های پارتی و ورزشی اختصاص داشتند ، موضوعاتی که عمدتا بیشتر فراخور حال بازی کننده های تفننی و نه بازی خورهای حرفه ای می باشد، اما به خوبی می توان پیش بینی کرد که ارائه کینکت با این تکنولوژی بتواند به شکل مناسبی سبب تقویت هر نوع بازی رایانه ای گردد. یا بهتر از همه ، سبب ایجاد تجربیات جدیدی از انجام بازی های رایانه ای شود که شما نمی توانید آن را هر جای دیگری (مثلا با رایانه شخصی) تجربه کنید، مثلا بازی های  رقص و پایکوبی (مانند Dance Central).

استفاده از کینکت

در ویدئوی زیر بازی Dance Central را مشاهده می کنید. این بازی مطمئنا از دسته رقص و حرکات موزون است، اما با توجه به استفاده از کینکت در بازی نمی توان گفت شما محدود می شوید و درست مانند کسی هستید که می خواهد با حرکات موزون مثلا یک هواپیما را فرود بیاورد (با دو دسته کنترل در دست مانند دسته کنترل هواپیما!!) – بلکه تجربه ای بی سابقه حتی در بالاترین و با کیفیت ترین بازی های آرکید رخ می دهد. اینکه شما و دوستان خود با یک کنسول بازی کنید و تنها به امتیازات و جایزه مجازی بیاندیشید را مقایسه کنید با امکان بالقوه آموزشی با انجام یک بازی و یادگیری مهارت هایی در دنیای واقعی قابل اجرا در بازیهایی همچون ” Dust-Off ” و ” ” Keyboard Catکه ویژه کینکت ارائه شده.

Xbox Kinect Review: It's a Brand New  Console

برای جا انداختن استفاده ازKinect   در بین دارندگان ایکس باکس مایکروسافت چاره ای نداشته جز اینکه با همکاری سازندگان بازی های رایانه ای بوفه ای کامل از بازی های مهمانی (party games) را ارائه دهد، چرا که مصرف کنندگان بازار بازی های حرکتی  فعلا بازی خورهای حرفه ای نیستند و فقط افرادی از این نوع بازی ها استقبال می کنند که بازی کننده گاه به گاه می باشند. ممکن است برای نشان دادن قابلیت های کینکت به مشتریان، فروشنده مجبور  به خریداری یکی  دو تا از این عناوین بازی شود، نه بیشتر؛ بازی های فعلی ویژه کینکت خیلی بهتر از بازی های ویژه نینتندو  Wii   نیستند که برای بازی کننده تجربه لذت خالص را به ارمغان می آورد، حتی اگر فناوری مایکروسافت اجازه انجام کارهای بیشتری را بدهد.

Xbox Kinect Review: It's a Brand New  Console

Kinect  و تکنولوژی های به کار رفته در آن همان اندازه که برای بازی خورها جذابیت دارد به همان اندازه برای آینده صنعت رایانه و کامپیوترهای شخصی مهم است، همانطور که مایکروسافت در این محصول نشان داده چگونه با حرکات  و  با فرامین صوتی که توسط حرف زدن کاربر ایجاد می شود می توان به پیمایش در منوهای ایکس باکس پرداخت.

Xbox Kinect Review: It's a Brand New  Console

Xbox Kinect Review: It's a Brand New  Console

نویگیشن و پیمایش با حرکات مختلف در عمل تشکیل شده از حرکت دادن دست خود با مکان نمای روی صفحه، و نگه داشتن مکان نما روی گزینه ای که قصد انتخابش را دارید برای چند لحظه تا دستور تایید شود. این شیوه به خوبی عمل می کند ، و نسبتا  هم دقیق است، اما  تنها نکته منفی اش آن است که در مقایسه با دسته های کنترل معمولی کمی بیشتر زمان می برد و اعمال کندتر هستند. صدا و فرامین صوتی، از سوی دیگر ، تقریبا بدون وقفه عمل می کند، حتی اگر فقط محدود به اعمال خاصی با فرامین صوتی باشید چون قرار است فقط با تلفظ کردن کلماتی که روی صفحه نمایش مشاهده می کنید دستور صوتی بدهید. این قابلیت نیز دقیق است، حتی در وسط پخش فیلم ها، و این  به لطف میکروفون چند جهتی آن است. اگر من بخواهم بین حرکات  فیزیکی و فرامین صوتی یکی را برای پیمایش در ایکس باکس انتخاب کنم، در صورت امکان صدا را ترجیح می دهم.

Xbox Kinect Review: It's a Brand New  Console

اوه ، و البته یک قابلیت چت تصویری، سازگار با ویندوز لایو مسنجر نیز در کینکت وجود دارد.

دوست داشتنی های کینکت

کینکت تجربه ایست واقعا جدید و تازه. اگر تا به حال بازی  های حرکتی مانند بوکس محدود به استفاده از دست بودند، با Kinect  بازی کردن مانند کیک بوکسینگ است. یعنی حالا می توانید از  پاهای خود هم استفاده کنید! بازی Your Shape: Fitness Evolved  درست مانند بازی Fit کنسول Wii هست  البته در واقع اگر بازی Fit  می فهمید  آیا در بازی پشت خود را راست کرده و بازوها را به سمت بیرون نگه داشته اید یا به جای آن تقلب کرده و  بر روی مبل لم داده اید و بازی را انجام می دهید (یعنی دسته بازی، حسگر بینایی یا دوربین داشت) بهتر بود! یا مثلا در بازی Kinect Sports Volleyball  هنگام اسپک زدن کینکت می فهمد که آیا به هوا بلند شده اید یا خیر و بر آن اساس اگر بالا نپرید توپ به تور می خورد یا اگر به اندازه کافی از زمین بلند شده باشید توپ را به خوبی رد کرده اید! عجب، فقط به این واقعیت که می توانید بیش از توان بازوهای خود در والیبال واقعی در بازی استفاده کنید فکر می کنید، مایه دلگرمی و اعتماد به نفس است.

من همچنین از نحوه استفاده از وسیله برای بازی ، و به طور کلی برای امور مرتبط با رایانه استقبال می کنم و آن را دوست دارم. فقط این واقعیت را پیش خود تصور کنید که شما هم اکنون می توانید از طریق استفاده از حرکت بدن و صدای خود  در منوها ، موسیقی ، فیلم و بازی ایکس باکس حرکت کنید و این نویدبخش تغییرات انقلابیست؛ چیزی که معمولا نیاز به معرفی و رونمایی یک کنسول کاملا جدید برای به دست یابی به آن دارد. راستش را بخواهید از فکر کردن به استفاده از وسایل کلیشه ای قدیمی  که در فیلم هایی مانند « گزارش اقلیت» یا Blade Runner  به نمایش در آمده بود نفرت داشتم، اما قادر بودن به حرکت به سمت یک ماشین یا هر چیزی که شما بتوانید به ان لقب: “بهتر ، کارامدتر ، جدیدتر”  بدهید و استفاده از چیزی که همواره ان را در فیلم های تخیلی دیده ایم در شرایط عملی و درست در دستان ما، خیلی عالی است. تصور کنید که با این وسیله کارهای دیگر انجام دهید و تنها برای بازی کاربرد نداشته باشد، بلکه روی دسکتاپ رایانه شما ، با یک حرکت دسته از ایمیل ها به مرورگر خود یا  به مسنجر یا  غیره بروید و همه این کار به سرعت و تنها با یک حرکت موجی در مچ دستتان رخ دهد یا با بیان سریع جمله “کامپیوتر، برو به یوتیوب”. دیگر گذشته را ول کنید. این آینده است.

واقعا، واقعا عاشق بازی Dance Central  به عنوان مظهر پلت فرم کینکت شدم. آموزش رقص و حرکات موزون در دنیای واقعی به اندازه کافی برای برخی افراد خجالتی مایه دستپاچگی و سرخ شدن صورت هست، و کلاس های اموزشی رقص به راحتی فقدان مهارت های ریتمیک شما را جلوی شم 15-30 نفر آشکار می کنند و سبب خنده فراوان اطرافیان است همین هم مایه دستپاچگی افراد می شود. اما با این بازی چی؟ هیچ کس جز شما و وسایل اتاق نشیمن شاهد کارهای خنده دارتان نیست. پس یک جنبه از دلایلی که ممکن است افرادی از بازی های رقص ، موسیقی یا بازی های ریتیمیک و حرکت دادن بدن لذت ببرند، این باشد، اما کینکت برای  توسعه دهندگان نیز به ارمغان آورنده ویژگی های خوبی است که اگر تصمیم بگیرند بهره کاملی از فناوری های جدید ببرند Kinect   این بستر را برایشان فراهم کرده. فکر کنید چه کارهای دیگری می توانید در حریم خصوصی خود و به دور از چشم کنجکاو دیگران انجام دهید و چه چیزهایی بیاموزید.

نکات منفی

اگر بخواهم دقیق و موشکافانه به منبع اصلی مشکلات Kinect   اشاره کنم، باید گفت زاویه دید دوربین خیلی تنگ است هستند. این مسئله نه تنها منطقه انجام  بازی را به یک بلوک 6 تا 8  فوتی در جلوی تلویزیون محدود می کند، بلکه در موقع بازی دو نفره به سختی می تواند در فضای بازی یک نفره دو نفر را که حرکات مختلفی با دست و بدن خود برای بازی انجام می دهند را روی صفحه تلویزیون به طور کامل نمایش دهد (معمولا قسمت هایی از بدن یکی از بازی کننده ها از کادر دوربین خارج می شود!) و با پیام به عقب بروید تا به درستی در  قاب قرار بگیرید مواجه می شوید. در واقع، با توجه به زاویه کم دوربین، ممکن است در بعضی بازی ها پیامی به شما نشان داده شود که اعلام می کند  Kinectرا در بالای تلویزیون نصب کنید. عجب ایده خوبی! به جز اینکه مجبور به پرداخت هزینه ای اضافی برای نگه داشتن آن در بالای تلویزیون ال سی دی خود به صورت امن و بدون رها شدن و زمین خوردن آن خواهید داشت. و اگر اتفاقی و در اثر هیجان ناشی از بازی به دوربین خود خیلی نزدیک گردید، آمرانه به شما  یادآوری می کند، به عقب برگشته و از تلویزیون دور بیاستید. احساس می کنم اگر می توانست، با زور و اجبار هم که شده Kinect  شما را به عقب هل می داد!

Xbox Kinect Review: It's a Brand New  Console

این امر منجر به دومین مشکل عمده می گردد: شما برای استفاده از  Kinect در عمل نیاز به اتاق بزرگی خواهید داشت. در بررسی که ما در آپارتمانی واقع در نیویورک با کینکت انجام می دادیم به وضوح مشخص بود که محل انجام آزمایش برای بدست آوردن تجربه رضایت بخش بازی به اندازه کافی بزرگ نیست، و حتی در هال خانه حومه شهری خودم که فضای مناسب و معقولی دارد  هنگام استفاده از این وسیله، کمی محدودیت فضا احساس می شود. چرا که قبل از انکه به فاصله نشان داده شده روی صفحه نمایش به عنوان ” دیوار پشتی ” برسم همان طور که عقب عقب رفتم ناگهان به کاناپه برخورد کردم و رویش افتادم.  خلاصه کلام اینکه افرادی که در آپارتمان های شهری با متراژ متوسط  زندگی می کنند  هیچ گاه به طور کامل لذت استفاده از کینکت را تجربه نخواهند کرد و این امر یک دلیل بیشتر ندارد: کینکت نیازمند فضای زیادی از محیط رو به روی تلویزیون در خانه است. فکر می کنید چه کسی دوست دارد برای  وسیله ای 150  دلار پرداخت کند که مدام به او می گوید محل زندگی ات کوچک و تنگ است، به جای بزرگتری نقل مکان کن؟!

Xbox Kinect Review: It's a Brand New  Console

این واقعیت که در هر بازی باید کمی مقدمات راه اندازی انجام دهید کمی تکراری و از اصول حرفه ای به دور است، اما به غیر استادانه بودن این واقعیت نیست که هیچ راه استاندارد شده ای برای حرکت درون منوها با بدن شما وجود ندارد. برای هر بازی حرکت درون منوها به شیوه ای متفاوت انجام می گیرد که تا می آیید به شیوه های یکی عادت کنید در بازی دیگر باید حرکات دیگری را از خود در آورید! حتی ژست هایی که باید برای منوهای راهنمای کینکت یاد داشته باشید (مثل منوی توقف بازی) کمی ضعیف است. این مسئله یادآوری این واقعیت تلخ است که  هنوز هم طراحان نتوانسته اند در بازی های چند نفره راه اندازی سیستم و از کار درآوردن حرکات چند ضرب را در بازی های متعدد به شکلی سرگرم کننده و لذت بخش درآورند، و در هنگام بازی های چند نفره نمی توان انتظار داشت حرکات بدنی و دستها در همه موارد به دقت عمل کنند.

حکم نهایی

در اینجاست که انسان دچار نوعی تضاد و سر درگمی می شود. با وجودی که توانمندی های بالقوه پلت فرم Kinect  کاملا مشهود است ، هنوز نامشخص است که چگونه طراحان و سازندگان اصلی ترین عناوین باز های رایانه ای به مانند «چرخ دنده های جنگ» و یا Dead Rising  یا «فیبل» می توانند از این مکانیزم کنترلی در بازی خود  استفاده کنند. به هنگام دیدن زنجیره ای از  سربازان  دشمن یا زامبی ها آیا خواهید توانست با یک اره نامرئی که همان دست خودتان است همه را از دم تیغ بگذارنید؟ یا در بازی های نقش آفرینی با حرکت و موج دادن به دست خود می توانید به دهقانان خود که در خیابان های شهر حرکت می کنند بفهمانید پادشاه شهر وارد شده؟

از نظر اقتصادی نیز در حال حاضر و با این بازی های موجود در بازار  به سختی می توان بر چسب قیمتی 150 دلاری کینکت را برای خریدار توجیه کرد به خصوص هنگامی که نیاز به پرداخت یک دو جین از بازی های جدید 50 دلاری فقط برای استفاده از این وسیله باشد. به دیگر سخن به جز 150 دلار هزینه اولیه حداقل 200 دلار هم باید صرف خرید 4 بازی بدردبخور برای بازی با کینکت کنید! همچنین نیاز به فضای زیادی در اتاق یا هال خانه خود خواهید داشت؛ بسیار بیشتر از فضایی که دسته های رقیب مانند موو برای پلی استیشن یا دسته نینتندو نیاز دارند و این یک مشکل بزرگ است.

داشتن تنها یک یا دو  نوع  بازی از میان 17 ژانر بازی های رایانه ای واقعا برای معرفی و عرضه یک محصول انقلابی و جدید مناسب نیست و همین سبب گله برخی از خریدارانی شده که مدت ها بود انتظار عرضه کینکت به بازار و خریداری آن را می کشیدند، مخصوصا برای کسانی که از بازی رقص و پایکوبی خوششان نیاید. با تمام این گفته ها، در حال حاضر ، در پاسخ به این سوال اساسی  که: “آیا از استفاده از  Kinect  در بازی ها لذت بردید؟ ” ، متاسفانه این است: “راستش،… خیر!” مگر در مواردی که شما از  بازی های رقص و حرکات موزون خوشتان بیاید. کینکت دارای توانمندی های بالقوه ای هست و در این امر هیچ جای بحث و تردیدی  وجود ندارد ، اما نیاز دارید که به Kinect  درست مانند عرضه یک کنسول جدید نگاه کنید: یا تا عرضه با بازی های واقعا حرفه ای باید برای خریدش دست نگه دارید یا حتی صبر کنید تا نسل بعدی اش که ایرادات این مدل در آن برطرف شده ارائه شود آنگاه برای خریدش به بازار بروید.

منبع: Gizmodo

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. از مدیر سایت آقای میری خواهش می کنم ویدئوهای این مقاله را در محل هایی که نوشتم محل ویدئو قرار دهند تا دوستان خوبم بتوانند این ویدئو ها را تماشا کنند!
    ویدئوها در منبع به این نشانی وجود دارند:
    http://gizmodo.com/5680205/xbox-kinect-review-its-a-brand-new-console

    1. من همه سعیم رو کردم اما نمیشه ولی یه چیز ظاهری گذاشتم
      از همه خوانندگان معذرت میخوام که این امر مقدور نیست
      لطفا به منبع مراجمعه کنید و ویدئو رو مشاهده کنید.

  2. سلام move sony خیلی بهتره دوربینش از ایکس باکس بزرگتره کیفیت بازی هاش بالا هستش
    در کل move sony chiz digari hastesh

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *