معرفی 3 ابزار تحت وب برای کار های جالب با قابلیت ارائه پیشنهادات گوگل

  • 1389/9/9
  • محمدرضا ارجمندی
  • 2

پیشنهادات جستجوی گوگل (Google Suggest) که عبارت است از پیشنهاد واژه های متداول برای جستجو همزمان با تایپ حروف کلمه مورد جستجو توسط کاربر، یکی از جذاب ترین ابزارهای این موتور جستجوست، اما اغلب نسبت به دیگر ابزارها و سرویس های شگفت انگیز گوگل توسط کاربران نادیده گرفته می شود و اهمیت آن به درستی درک نمی شود. به وسیله آن ، شما می توانید مطالب جالب جدیدی مربوط به زمینه های مورد جستجو که مورد علاقه شماست یا  مرتبط با حوزه تخصص تان است، پیدا کنید، در حالی که وبلاگ نویسان نیز می توانند با استفاده از این قابلیت و بررسی پیشنهاداتی که گوگل در زمینه موضوع وبلاگ آنها ارائه می دهد به راه های جدیدی برای گسترش محتوای سایت خود و رسیدن به بازدیدکنندگان بیشتر فکر کنند.

هر کسی تا کنون در سایت گوگل به جستجویی پرداخته باشد پیشنهادات را به شکل پایه ای و ساده اش دیده است: موقع وارد کردن حروف عبارت مورد جستجو، گوگل در زیر کادر جستجو، لیستی از پیشنهادات خود که عباراتی نزدیدک به عبارت وارد شده توسط شماست به شما نشان می دهد (مگر اینکه بخواهید از طریق مسنجر گوگل (Google Instant) جستجو کنید). همانطور که شاید شما هم حس کرده باشید، پیشنهادات گوگل برای پیدا کردن محتوای وب مربوط به سرچ مورد نظر می تواند بسیار سودمند و مفید باشد و چه بسا بارها شده که با نگاهی به پیشنهادات دریابیم که واژه موردنظرمان یکی از موارد پیشنهاد داده شده است نه آن که وارد کرده ایم و آن پیشنهاد را برگزینیم!

با این حال، امروز در این مقاله قصد دارم به شما سه ابزار بزرگ معرفی کنم که می توانند برای استفاده هر چه بهتر از پیشنهادات گوگل در زمان طوفان فکری (brainstorming) ، یا وقتی به دنبال الهام گرفتن از عبارتی برای خلق عبارت جدید هستید و یا انجام پژوهش های عمیق تر در یک موضوع مورد استفاده قرار گیرند.


1- Web Seer

ابزار تحت وب Web Seer (برای اطلاعات بیشتر بد نیست نگاهی به بررسی ما در موردش بیاندازید) برای من احتمالا دوست داشتنی ترین ابزار از بین سه ابزار این مقاله است. این برنامه به کاربران اجازه می دهد تا به مقایسه دو جستجوی مختلف بپردازند آن هم با نمایش این که کدام زمینه های مورد تمایل برای سرچ در دو جستجو با هم همپوشانی دارند. (به تصویر زیر دقت کنید!)

ابزار ممکن است برای شما هم جنبه سرگرم کنندگی داشته باشد و  هم در عین حال برای حصول مقاصد مختلف مفید و کاربردی باشد، به عنوان مثال:

در هنگام سرچ در اینترنت برای توسعه محتوای مربوط به دو موضوع مورد جستجو (که چه بسا با هم در تضاد باشند) یا دو گروه از جوامع مانند مثال های زیر :

–       حرفه ای ها در مقابل مبتدیان

–       جمهوری خواهان  در مقابل دموکرات ها(مثال این نمونه سرچ را  اینجا ببینید) ؛

–       او (مذکر) در مقابل او (مونث)؛

–       مردان در مقابل زنان ؛

–       و غیره

یا در هنگامی که  پژوهش شما قرار است از نوع مقایسه دو کلمه کلیدی مشابه و با واژه های مرتبط باشد مانند:

–       کلمات زبان عامیانه در مقابل کلمات زبان رسمی؛

–       کلمه مخفف در مقابل کلمه کامل؛

–       و غیره :

در مثال تصویری زیر، می توانید ببینید که هنگام جستجو برای عبارت ” DIY ” در مقابل ” Do It Yourself ” ، برخی از نتایج با هم تداخل و هم پوشانی دارند، اما نکته جالب توجهی هم وجود دارد  و ان وجود برخی مباحث کاملا متفاوت مربوط به هر کدام از این واژه هاست. پس می بینیم که حتی برای دو واژه که یکی مخفف دیگریست در موقع سرچ نتایجی متفاوت حاصل می شود.

2- What Do You Suggest?

“پیشنهاد شما چیست؟” نیز یک  ابزار  تحت وب پیشنهاد دهنده تک عبارت است، که نتایج ا به فرم یک نقشه ذهنی برای کاربر جستجوگر ایجاد می کند.

«سرویس What Do You Suggest تنها از شما یک واژه کلیدی می خواهد (و یا واژه ای تصادفی به شما  ارائه می دهد) و سپس شما را از طریق  بردن به سفری در زبان و زندگی جمعی از کاربران گوگل، راهنمایی می کند.»

این سرویس از این نظر که به کاربران اجازه می دهد نقشه های جستجوی تعاملی پیشنهاد واژه مورد جستجوی خود تولید کنند کار بزرگی و مفیدی انجام داده- زیرا این خاصیت می تواند کمک بزرگی باشد در طوفان فکری کلید واژه ها و الهام بخشی مطالب و محتوای جدید.

به غیر از دسترسی به این امکان که ایده های جدیدی برای فکر بکر ناگهانی بر اساس یک واژه اولیه بدست می اورید، ابزار همچنین به شما امکان مقایسه نتایج Google Suggest  را در زمینه های مختلف می دهد. کافیست دو محل مختلف در منوهای کرکره ای بالای نتایج را انتخاب کرده  و آنگاه مشاهده خواهید کرد که نتایج بر اساس محل به رنگ های مختلفی به نمایش در می آیند:

–       رنگ سبز روشن=  تنها محل  اولیه.

–       رنگ صورتی روشن=  تنها محل  ثانویه.

–       رنگ خاکستری = هر دو ؛

3- Soovle

سرویس Soolve نیز از دیگر برنامه های مبتنی بر وب پیشنهادات تعاملی گوگل است که  ارزش چک کردن و بررسی در این مقاله را دارد. بخش بسیار جذاب ابزار این است که نتایجی که برنامهه به عنوان پیشنهاد جستجو فراهم می کند نه فقط از  منبع گوگل که از سایت های دیگری همچون آمازون ، Answers.com ، بینگ ، ویکیپدیا ، یاهو و یوتیوب نیز هست. Soovle  یک ابزار فوق العاده قدرتمند پژوهشی بوده و از آن مواردی است که به دوستان جستجوگر در محیط وب به شدت توصیه می کنم کمی وقت  صرف آشنا شدن با آن کنند که وقتشان را تلف نکرده اند(اگر همین حالا مصمم شدید به توصیه این حقیر عمل کنید، لطفا برای اطلاعات بیشتر مقاله  بررسی Soovle در سایت MakeUseOf را بخوانید.)

وقتی که شما عبارتی را در نوار جستجو Soovle وارد می کنید، سرویس به سرعت لیستی از ده پیشنهاد برتر مرتبط با عبارت شما را با استفاده از همه منابع اطلاعاتی خود برایتان به نمایش در می اورد. بعد از آن شما می توانید یکی از این پیشنهادات را در صورت تمایل انتخاب کنید تا به طور خودکار جستجوی جدیدی بر اساس عبارت جدید به جای عبارت شما شروع گردد.

در اینجا یکی از ویژگی های اساسی تنظیم شده برای شروع کار با این بازی آورده شده است :

–       موتور جستجوی قرار گرفته در “براکت بزرگ” موتور جستجوی فعال سرویس است: (در تصویر بالا: گوگل) Soovle از موتور جستجوی فعال برای استخراج 10 نتیجه برتر برای واژه کلیدی مورد سرچ شما استفاده می کند. (این مسئله همان به اصطلاح link  Soovled هایی هستند که شما در اسکرین شات بالا زیر قسمت جستجو مشاهده می کنید)

–       شما می توانید بر روی پیشنهادات دلخواه به منظور جستجو سرچ انتخابی در یک تب جدید از مرورگر، دابل کلیک کنید.

–       رابط کاربری نتایج را می توان به اطراف پنجره منتقل کرده و موتورهای جستجوی فردی می توانند خاموش گردند.

بنابراین اینها سه ابزار پیشنهاد گوگلی مورد علاقه من هستند، اگر شما برخی دیگر از این گونه ابزارها را می شناسید و فکر می کنید کاربردی تر و بهتر از ابزارهای بالاست، چرا معطلید؟! دوست دارم در مورد آنها و از زبان شما در قسمت نظرات بیشتر بدانم!

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *