معرفی10 سایت برتر کار با رنگها و ایجاد پالت رنگ

  • 1389/9/15
  • محمدرضا ارجمندی
  • 0


از یک منظر  خوبه که می توانیم از رنگ ها بدون درک معنا و مفهوم هریک لذت ببریم. در واقع آنها کاملا پیچیده و انتزاعی هستند. خب، ما از رنگ ها برای ست کردن لباس ها یا دکوراسیون خانه خود استفاده می کنیم. اما بعد، رنگ های متضاد را در همین امور معمول با کمی دقت می توان یکی از پس دیگری متوجه شد ، 2 رنگ متضاد می تواند با یکدیگر برخورد کرده و جلوه ای زشت و ناهمگون از رنگ ها به وجود اورند. سپس رنگ های مکمل را داریم که بر عکس رنگ های متضاد به وجود دیگری خوش آمد می گویند! می توانید برخی از پیچیدگی های ترکیب رنگ ها را  با استفاده از پالت (جعبه رنگ نقاشی) های رنگ کاهش دهید.

اگر شما یک طراح وب هستید، یا می خواهید به یک طراح وب تبدیل شوید و یا خیلی ساده  دوست دارید رنگهای مختلف را با هم ترکیب کرده یا با هم مطابقت دهید تا ببینید به هم می آیند یا نه، در این نوشته تعدادی پالت رنگ ساز آنلاین برای شما داریم که بد نیست هر یک را امتحان کنید و از بازی با رنگ ها لذت ببرید. اگر علاقه داشته باشید….

پالت رنگ در ساده ترین تعریف طیف وسیعی از مجموعه رنگ های مورد استفاده برای خلق گرافیک و یا یک اثر بصری مبتنی بر رنگ های مختلف می باشد. به عنوان مثال، وب سایت خود ما را در نظر بگیرید که با ترکیب رنگ ها (عموما رنگ روشن) به طور یکنواخت در سراسر سایت طراحی شده است. نمونه ای از پالت های مخصوص «پالت رنگ های مطمئن وب» (web safe color palette) (مجموعه ای از 216 رنگ) است که به آنها برای نمایش در کلیه مرورگرها و سیستم عامل ها ظاهری مشابه و یکسان می بخشد.  در ادامه با 10 سایت ساخت پالت رنگ آنلاین آشنا می شویم:

ColoRotate

سایت ColoRotate  به ما کمک می کند تا رنگ ها را در یک چرخ رنگ سه بعدی ترکیب و با هم مطابقت دهیم. این وب سایت مبتنی بر فلش به ما امکان می دهد به مشاهده و بازدید از پالت های رنگی قبلا ایجاد شده یا تنظیم آنها بر اساس سلیقه و نیاز خود بپردازیم. شما می توانید از الماس رنگ (یا از حالت لغزنده) برای بازی با دسته های کوچک رنگ های مختلف و ایجاد پالت های جدید استفاده کنید. جوی استیک های تعبیه شده در محیط سایت کار تنظیم رنگ، کنتراست و سیری رنگ  را ساده تر می کنند یا برای ست کردن رنگ های پیش و پس زمینه کاربرد دارند. پیش نمایش پالت نیز دارای یک منوی کرکره ای است که اجازه می دهد تا کاستی های مختلف  پالت رنگ را به طور بصری مشاهده کنیم.

COLOURlovers

این انجمن را برای عاشقان رنگ ها طراحی و عرضه کرده اند. یا بهتر است بگوییم «انجمن رنگارنگ » زیرا  همه مطالب ان در مورد کاربران خلاقی است که مشغول به اشتراک گذاری پالت های رنگ و الگوهای طراحی شده خود می باشند. وب سایت به خوبی با بخش هایی مثل کانال ها (Channels) (که ویترینی برای استفاده از رنگ های مناسب برای عروسی ، منزل ، مد و غیره می باشد) ، و تمایلات (Trends) (شاخصی برای آنچه که در استفاده از رنگ ها در رسانه های مختلف اتفاق می افتد) سازمان یافته است. اما برای اینکه در جنبه های عملی دستی برده باشید، سری به بخش ابزارها (Tools) بزنید، جایی که در آن می توانید پالت ها و الگوهای خود را ایجاد کنید. احتمالا به Themeleon علاقه مند خواهید شد زیرا اجازه می دهد تا تم های دلخواه خود را برای پروفایل توییتر خود ایجاد کنید.

kuler

در مقاله جستجو برای یافتن طرح های رنگی بی عیب و نقص، یکی از خوانندگان ما پیشنهاد به استفاده از ابزارهای ادوبی داد. در این سایت تحت مدیریت ادوبی شما می توانید تغییرات جالبی از تصویر گرفته تا  استفاده از چرخ رنگ ایجاد کنید. اگر یک پس زمینه سفید در  سایت خود دارید، می توانید از طریقجستجو به بسیاری از تم های رنگی با نامهای جالب که هم اکنون در سایت فهرست شده اند دسترسی یابید. سعی کنید از بخش Pulse  استفاده کنید که در این بخش می توانید هزاران تم رنگی را تنها با کلیک بر روی نمودار هیستوگرام و یا چرخ رنگ جستجو کنید. سپس به سادگی و بدون هیچ تشرسفاتی می توان مقادیر رنگ  را در کلیپ بورد خود کپی کنید و دیگر نرم افزار های ادوبی استفاده کنید.

Color Scheme Designer

سایت Color Scheme Designer ابزار رنگ آنلاینی است که واقعا طراحی رنگ بندی برای وب سایت یا وبلاگ های ما را آسان کرده است. ابتدا تصمیم بگیرید که چه نوع رنگ بندی برای سایت خود می خواهید و سپس بر اساس آن انتخاب و رنگ های دلخواه را از چرخ رنگ انتخاب کنید. هر کدام از طرح های رنگ حاوی رنگ های اولیه و رنگ های مکمل انها هستند. همچنین می توانید از پیش نمایش ها نیز الهام گرفته و همچنین رنگ های قالب وبلاگ خود را با توجه به رنگ و اندازه متن ، نور و پس زمینه تاریک  تنظیم کنید. اگر به استفاده از این سایت علاقه مند شدید مقاله ما را در زمینه  «بررسی جامع Color Scheme Designer » حتما بخوانید!

Colr

با استفاده از موس و عکس های تصادفی سایت فلیکر (یا عکس های خود شما) ، می توانید طرح های رنگی تولید کنید. در واقع می توان رنگ را از عکس ها انتخاب کرده و ان را در محل خاصی برای اعمال تنظیمات بیشتر قرار داد. همچنین می توانید از رنگ های  موجود در یک وب سایت با کپی کردن آدرس  URL سایت در محل تعبیه شده برای این کار استفاده و رنگ های دلخواه را از سایت مورد نظر استخراج کنید!

Toucan

ویرایشگر پالت رنگ تنها یکی از ابزارهای آنلاین Aviary است. می توانید تا 20 رنگ مختلف را در هر پالت رنگ با استفاده از دسته های رنگ یا آپلود تصاویر و استخراج از آنها داشته باشید. می توانید تصاویر دلخواه خود را از فلیکر ، پیکاسا ، Tumblr ، و فیس بوک به این سایت وارد کنید. از آدرس URL نیز امکان وارد کردن تصویر برای کاربران فراهم شده، اما نمی دانم چرا برای من در هنگام این کار خطای ناشناخته ای می داد و از انجام این کار معذور بود. Toucan همچنین به ما اجازه می دهد به بررسی و پیش نمایش پالت نهایی با استفاده از امکان مشاهده کاستی ها در منوی کرکره ای بپردازیم.

Color Palette FX

اگر نیاز به ایجاد یک پالت رنگ از تصاویر آپلود شده داشتید، وب سایت Color Palette FX یکی از ابزارهای ساده و آسان برای انجام چنین کاری است. کافیست یک تصویر به فرمت JPEG یا PNG  آپلود کنید تا برنامه سایت پالت رنگ را برای شما آماده کند! سپس کافیست پالت ها را بر اساس رنگ ، درجه اشباع رنگ، روشنایی ، و یا تعدد رنگ  مرتب کرده و سپس آنها را به نرم افزار گرافیکی خود اکسپورت (export) کنید (خروجی بگیرید).

Colorjack

این ابزار آنلاین با صفحه ای مملو از بلوک های رنگی مختلف آغاز می شود. شما می توانید نشانگر ماوس خود را روی هر یک از بلوک ها برده و با باز نمودن پالت مربوط به هر کدام در صورت نیاز آنها را ویرایش کنید. ابزارهای دیگر این سایت شامل کهکشان رنگ ها یا Color Galaxy (مجموعه ای از 27پایگاه داده رنگ) ، کره رنگ یا Color Sphere  (برای ایجاد طرح های رنگ هماهنگ و با هارمونی) ، استودیوی رنگ (ایجاد رنگهای خاص) ، کتابخانه تبدیل رنگ ، و غیره است.

Color Explorer

اکسپلورر رنگ همراه با بسته ای پر از ابزار های رنگ دیجیتال می آید. شما می توانید با کمی تغییرات جزئی رنگ  موردنیاز خود را انتخاب کنید. همچنین می توانید از طریق جستجو در کتابخانه های مشترک رنگ به طیفی از انواع رنگ ها از  نمونه های چاپی (print) گرفته تا رنگ های RGB دسترسی یابید. همچنین از دیگر امکانات سایت می توان به این نکته  اشاره کرد که در این سایت قادرید رنگ پایه ای را انتخاب کرده و رنگ  های دیگر را با آن مچ  کنید یا حتی این کار را به برنامه بسپارید تا به طور  خودکار آن را با استفاده از الگوریتم های مختلف درون خود برایتان انجام دهد. اما چیزی که می تواند ارزش واقعی این منبع را به اثبات برساند ابزارهای تجزیه و تحلیل رنگ و تبدیل رنگ هستند که به ما در مطابقت پالت خود با استانداردهای رایج و سیستم های رنگ های مختلف کمک فراوانی می کنند.

Genopal

درست مانند ابزار وبی که در مورد قبلی معرفی کردیم، Genopal  به طراحان رنگ گزینه های انتخاب بسیاری مثل ابزار ایجاد پالت از تصاویر و کلمات می دهد. شاید جالب و سرگرم کننده ترین این ابزار ها  ابزار recoloring  است  که اجازه میدهد هر رنگی را به هر تصویر آپلود شده اعمال کنیم! به عنوان مثال، گزینه Pic2Graphics به ما این امکان را می دهد که «حالت رنگی»  (color mood) را از عکسی به  عکس دیگر انتقال دهیم.

از آنجا که گاهی اوقات چشم انسان نیز می تواند به او دروغ بگوید، این ابزارهای پالت رنگ آنلاین می تواند به ما کمک زیادی در مخلوط و مچ کردن رنگ ها و در اختیار گرفتن گزینه های بسیار برای برگزیدن نامزد نهایی پالت رنگ انتخابی خود بنماید. راستی انتخاب شما کدام ابزار رنگ است؟ به ما در نظرات اطلاع دهید.

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *