نقد و برسی لپ تاپ خوش مزه دل با نام Dell Inspiron 5010

  • 1389/10/18
  • م. خاتمی
  • 284

نقد و برسی لپ تاپ خوش مزه دل با نام Dell Inspiron 5010

آنچه در این مقاله خواهید خواند :

در این مقاله سعی خواهیم کرد نگاه جامعی به لپ تاپ ساخت شرکت دل با نامDell inspiron 5010که از این پس آن را به اختصار 5010 معرفی خواهیم کرد ، خواهیم پرداخت .

لازم به ذکر است که این لپ تاپ برای افرادی که میخواهند جایگزینی برای رایانه های رومیزی خود داشته باشند بسیار مناسب است چرا که این لپ تاپ با بهره گیری از چند ویژگی که در ادامه یاد خواهیم کرد ، به گونه ای نیاز فردی را که میخواهد برای رایانه رومیزی اش جایگزینی پیدا کند بسیار مناسب میباشد.

5010 که  توانسته است ، مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کند و آن ها را به خود علاقه مند کند ، مشکلاتی نیز دارد البته هرچند  خوبی ها و کار آیی های آن از مشکلات آن بسیار زیاد است ولی با این حال 5010 باید قبول کند که مشکلاتی هم دارد که کمکاکان کاربرانش را ناراحت و گاها عصبانی و خشمگین میکند !

در این مقاله با ما همراه باشید تا   Dell inspiron 5010را به طور کامل مورد برسی قرار دهیم تا به نتیجه برسیم که این لپ تاپ برای کسی که که میخواهد جایگزینی مناسب در عین حال ارزان قیمت و قوی پیدا کند مناسب است یا خیر .

درباره 5010 بیش تر بدانید :

5010 لپ تاپی  که حدودا 2 ماهی است که وارد بازار شده است در همین مدت کوتاه توانسته است فروش موفق و قابل قبولی را داشته باشد .

5010 طراحی نسبتا  خوب و زیبایی دارد که میتواند نظر مشتری را به خود جلب کند در ادامه به طور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت از دیگر مواردی که دل 5010 را به یک لپ تاپ قابل قبول و موفق تبدیل کرده صفحه کلید کامل آن است .

مشخصات  Dell Inspiron 5010 :

اگر فردی هستید که همواره دوست داشتید برنامه ها یا فیلم ها و هزاران چیز دیگر را در صفحه ی نمایشی بزرگ ببینید 5010 این امکان را برای شما فراهم می آورد تا با استفاده از صفحه نمایش 15.6 اینچی آن لذت تماشای هرچیزی را ببرید و دیگر با مشکل کمبود جا در صفحه زمینه یا همان دسکتاپ روبه رو نشوید . البته وزن این لپ تاپ هم در نوع خود بی نظیر است چرا که وزنی حدود 2.8 کیلوگرم دارد و میتواند کار یک رایانه رومیزی را به راحتی و حتی بهتر از آن انجام دهد .

مشخصات کلی Dell Inspiron 5010:

مشخصات کلی :
وزن : وزن 2.8 کیلوگرم
قدرت پردازنده: Intel CFI i3 350M Core i5 2.53 GHz – Cache 3 MB – BUS 1066 MHz
حافظه: 4  GB DDR3
مقدار فضای هارد دیسک : 500 GB 5400 RPM
کارت گرافیک :  ATI Radeon HD 5470 DDR3 1024 MB UpTo 4096 MB
صفحه نمایش : 15.6 ” – Bright LED
دیگر امکانات:   DVD-RW – فاقد مودم – بلوتوث داخلی – Card Reader – Webcam – LAN – WiFi – HDMI – VGA Port
باتری  :    باتری 6 سلولی
سیستم عامل : DOS
و اما نگاهی کوتاه به ویژگی های منحصر به فرد 5010 :
صفحه کلید بزرگ :

:

5010 با بهره گیری از یک صفحه کلید کامل که دارای قسمت اعداد میباشد کار را برای کاربرانش آسان کرده است و دیگر لازم نیست به سختی علایم خود را تایپ کنید و همچون یک صفحه کلید بی نظیر عمل میکند.

لپ‌تاپ Dell Inspiron N5010 از صفحه کلید بزرگی بهره می‌برد که کلیدهای آن مستحکم هستند و در ضمن در هنگام فشرده شدن عملکرد خوبی دارند. در هنگام تایپ کردن دراز مدت شما را خسته نمی‌کند و در هنگام ضربه زدن بر روی آن‌ها نیز صدای خفه‌ای تولید می‌شود.  نکته‌ی جالب در مورد این صفحه کلید عمل عکس کلیدهای F یا Function است. به طوری که عمل اصلی آن‌ها به تنظیم روشنایی نمایشگر، صدا و بعضی اعمال دیگر اختصاص داده شده است و اگر بخواهید عملکرد F1,F2,F3,… را از آن‌ها داشته باشید نخست باید کلید fn را بگیرید. البته این روش پیش از این نیز در مدل‌های دیگر اینسپایرون مشاهده شده بود و دلیل آن هم کاربرد بیشتر تنظیمات صدا، روشنایی و غیره در ویندوز به جای کلیدهای F می‌باشد. بنابراین اگر می‌خواهید با فشردن F5 صفحه‌ی اینترنت را Refresh کنید نباید فراموش کنید که اول باید fn را نگه دارید.

تاچ پدی بینظیر :

5010 با بهره گیری از تاچ پدی مستحکم و قوی به زیبایی هرچه بیش تر خود افزوده است و کاراییش را بالا برده است.

این تاچ پد بسیار حساس بوده و در هنگام فشردن دکمه هایش ( راست کلیک و چپ کلیک ) به هیچ عنوان صدایی از خود تولید نمیکند .

نکته دیگر اینکه شما میتوانید با استفاده از صفحه تاچ پد بدون استفاده از دکمه های ان و با زربه زدن به صفحه آن عمل کلیک را انجام دهید که این کار در سرعت بخشیدن در کاهایتان به شما بسیار کمک میکند.

البته در هنگام کار زیاد با لپ تاپ و فشار آوردن بر روی آن مشاهد میشود که اندکی تاچ پد گرم میشود و کاربر را کمی ناراحت میکند ، من به شخصه از این لپ تاپ استفاده میکنم و باید عرض کنم که این گفته فقط در زمانی اتفاق می افتد که بسایر زیاد از آن کار بکشید و به اصطلاح داغ کند در این صورت تنها به میزان بسیار کمی دمای آن افزایش میابد.

به طور کل نمیتوان آن را یک مشکل جدی برای 5010 ذکر کرد.

طراحی زیبا و منحصر به فرد :


طراحی زیبا و منحصر به فرد 5010 یکی از عوامل مهمی است که توانسته است نظر مشتریانش را جلب کند .

5010 در رنگ های مختلفی در بازار موجود است که به نظر من رنگ نقره ای آن از همه زیباتر است و حالتی خاص و متفاوت به لپ تاپ داده است و در بازار نیز بیش تر رنگ نقره ای آن مجود میباشد.

فضای نسبتا خوبی اطراف لپ تاپ را گرفته است و تنها در گوشه ی کناری لپ تاپ شاهد دکمه ی خاموش و روشن یا پاور هستید که این دکمه هم با طراحی بسیار زیبای خود که به شکل یک بیضی است زیبایی خاصی را به لپ تاپ افزوده است و اینکه در بالای لپ تاپ هیچ کلید اضافی قرار نگرفته است .

5010 را میتوان از لحاظ طراحی خوب و زیبا دانست و این را بسیاری از کسانی که از 5010 استفاده میکنند میگویند و نظر من هم همین است.

نمایشگری که شما را متحیر میکند ! :

صفحه نمایشی به اندازه ی 15.6 اینچ و با وضوح تصویر  (زولوشن) 768 × 1366 پیکسل این امکان را به شما میدهد که درخانه بنشینید و با دوستانتان به تماشای فیلم بپردازید و از آن لذت ببرید .

همان طور که در تصویر مشاهده میکنید صفحه نمایش  از بالا و پاییین نیز  حدودا 2 سانتی متر فاصله دارد و به نظر میرسد که هدف شرکت دل افزودن زیبایی به آن است.

در قسمت بالای آن نیز دوربین (وب کم )  کوچکی نصب شده است که در دل لپ تاپ فرو رفته و تنها قسمت جلویی آن دیده میشود.

البته نماد (لوگو ) شرکت دل هم در مرکز لپ تاپ و درقسمت پایینی آن درج شده است.

بلندگو هایی با صدایی باکیفیت و بلند :

همان طور که در عکس زیر مشاهده میکنید ، بلندگو های ( اسپیکر ) 5010 زیر آن قرار گرفته اند و صدا را به همه طرف پخش میکنند .

این بلندگو ها به شما امکان را میدهد که به صورت نیمه حرفه ای موسیقی هایتان را گوش کنید و به اتفاق دوستان و خانواده در محیطی آرام به تماشای فیلم بپردازید .

از این نترسید که با افزایش صدای موسیقی خود از کیفیت آن کاسته میشود و یا به باند های لپ تاپ آسیب وارد میشود و با خیال راحت تا آخر صدای مورد نظرتان  را بلند کنید و ار آن لذت ببرید .

پردازنده  در 5010 :

5010 از پردازنده ای نسبتا قوی بهره مند است که میتواند فشار زیادی را تحمل کند و هیچ چیز نگوید . این پردازنده با برنامه های مختلف و نرم افزار های گوناگون و سنگین از لحاظ میزان حافظه رم و اشغال پردازنده مانند : فتوشاپ و کرل و اتوکد و … سایر برنامه ها به خوبی کنار می آید ولی به نظر میرسد این لپ تاپ برای بازی کردن آن چنان که باید مناسب باشد نیست ، ولی با این حال کارش را به خوبی انجام میدهد و بازی را بدون هیچ مشکلی اجرا میکند . من روی این لپ تاپ ندای وظیفه 7 ( کال اف دیوای 7 ) یا همون بلک آپس را نصب کردم  و تا آخرین مرحله این بازی را هم روی همین لپ تاپ به پایان رساندم و می توان گفت که به کوچکترین مشکلی بر نخوردم ولی گاهی به دلیل بعضی پیام ها که دیگر نرم افزار ها در حال اجرا سیستم عامل میدادند از بازی  بیرون  می آمد و برای دوباره وارد شدن به محیط بازی باید مدت زمانی حدود  یک دقیقه را منتظر میماندی.

فن  در 5010:


5010 از فن های خوبی در نقاط مختلف بدنه اش برخوردار است که یکی از اصلی ترین خنک کننده هایش را در تصویر مشاهده میکنید ، این فن در گوشه سمت چپ لپ تاپ قرار گرفته و نقش بسیار موثری در خنک شدن لپ تاپ دارد .

گاها مشاهده میشود در استفاده های طولانی مدت و هنگام استفاده بیش از حد از پردازنده این فن از خود صدایی به گونه ای که به جایی گیر میکند دارد که این مورد را خود بنده هم در بعضی مواقع مشاهده میکنم.


و اما بدنه لپ تاپ 5010 :


باید عرض کنم که 5010 از بدنه خوب و مقاومی برخوردار است و این ویژگی  یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در فروش 5010 شده است .

بدنه لپ تاپ از استیل میباشد که با خط های مشکی که به صورتی حرفه ای روی آن رسم شده اند که در شکل زیر می بینید.

بدنه 5010 آن طور هم که مینمایاند و میبینید نیست و متاسفانه خیلی زود کثیف می شود و از بدترین چیز هایی که در بدنه 5010 میتوان دید این است

که اگر بدنه آن با جسمی مانند کلید و ساعت و …  برخورد کند و روی آن مالیده شود خش بر میدارد . خوش بختانه تا الان کوچکترین خشی بر لپ تاپ بنده نیفتاده است ولی برایتان تصویری از خش افتادن روی بدنه 5010 گذاشته ام.

نگاهی به دیگر ویژگی های 5010 :

باتری :

5010 دارای باتری است که در حدود 3 ساعت در مصرف معمولی برق را در خود ذخیره میکند و لپ تاپ را روشن نگه میدارد.

پورت های مختلف :

5010 درای پورت های مختلف و کاربردی است و 3 پورت یو اس بی و hdmi و خروجی صدا و میکروفون و یک 8X DVD±RW DL  دارد و یک کارت خوان نیز روی بدنه آن نصب شده است ، در گاه eSata و درگاه شبکه نیز از دیگر پورت ها آن میباشد.

و در پایان :

5010 یک لپ تاپ بی نظیر و خوب است که میتواند جایگزینی مناسب برای رایانه رومیزی شما باشد و به شما در مصرف انرژی نیز کمک کند.

این لپ تاپ همان طور که در مطالب بالا خواندید ویژگی های منحصر به فرد و خوبی دارد که آن را از دیگر  لپ تاپ های مشابه متمایز کرده  است .

ولی از آن جا که هر لپ تاپی و وسیله ای مشکلاتی نیز دارد ، 5010 دل نیز از این ماجرا دور نیست و دارای مشکلاتی است که کماکان موجوب دلزدگی و ناراحتی افراد استفاده کننده از آن می شود .

برای مثل دل 5010 ، حسگر اثر انگشت و بلو ری  یا اشعه نوری( blue ray ) ندارد.

ولی با این حال کاربرانی که از آن استفاده میکنند از عمل کردش راضی هستند و مشکلی در 5010 نمی بینند .

دل 5010 برای آن دسته از افرادی خوب و مفید است که دوست دارند اطلاعاتشان را همیشه و همه جا در دسترس داشته باشند و به قولی رایانه شان را با خود همراه داشته باشند .

باید به نکته ی مهم و یا بسیار مهم دیگر یعنی قیمت آن اشاره کرد که با توجه به امکاناتش بسیار مناسب و ارزان است .

البته این لپ تاپ سیستم عاملی به همراه خود ندارد که این امر باعث میشود تا مقداری از قیمت آن کاسته شود و تاثیری روی کیفیت و کار آیی لپ تاپ نمی گذارد .

پیش بینی میشود که همان طور که 5010 سیستم عامل هفت را به خوبی پشتیبانی میکند از سیستم عامل هشت نیز به همین خوبی پشتیبانی کند .

از نقاط قوت دل 5010 میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

طراحی زیبا و منحصر به فرد

بدنه محکم و مستحکم

صفحه نمایش عریض و ال ای دی LED

مناسب برای استفاده برای استفاده در شرایط

جایگزینی مناسب برای رایانه های رومیزی

تهویه قدرتمند و بدون صدا

کوتاه بودن زمان شارژ و استفاده طولانی مدت از شارژ باتری (3 ساعت )

تاچ پد مستحکم و راحت که دکمه هایش هنگام فشردن صدا نمیدهند.

صدای بلند و نسبتا با کیفیت

صفحه کلیدی مستحکم و کامل که دارای قسمت شماره های کامل میباشد و در هنگام فشردن صدای خفه ای تولید میکنند

نقاط ضعف دل 5010 میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

نداشتن حس گر اثر انگشت

نداشتن بلو ری

بدنه آن زود کثیف میشود

عدم تجهیز به پورت 1394

آنچه که در مقاله بعدی خواهید خواند :

نقد و برسی کامل مرورگر دوست داشتنی گوگل ” کروم ” که یکی از محبوب ترین مرورگر های موجود در دنیای نت میباشد و از بزرگترین رغیبان فایرفاکس نیز هست . این مرورگر خوب عده زیادی را به سمت خود جذب کرده است که در مقاله مربوطه به دلایل این که چرا در حال حاضر کروم از فایرفاکس پیشی گرفته است خواهیم پرداخت .

درج این مطلب  تنها با ذکر نام نویسنده : محسن خاتمی  و   منبع آن : گویا آی تی امکان پذیر میباشد .


دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 284 دیدگاه
  1. سلام دوستان.
    من خودم 5010 دارم که ازش راضیم. البته چندتا مشکل هم داره.
    اولیش اینه که سری 5010 سرعت کپی کردنش خیلی کمه. مشکل دیگش نسبت به برنامه هایی که نصب میکنیم حساسن. یعنی نصب بیشتر برنامه ها مخصوصا درایورهاش قلق داره.اگه کسی که ازش استفاده میکنه ناوارد باشه از نضر نرم افزاری زود خراب میشه. در ضمن اگه ویندوزش مخصوص خودش روش نصب نباشه خیلی از کارایی هاشو از دست میده مثل wifi. bluetooth. tuch pad. و…
    در کل این مدل 5010 خیلی خوبه. بعضی ها میگن راضی نیستن یا کیفیت نداره برا اینه که الان تمام مدلا چینی شده که در اصل مال امریکاست. بخاطر تحریم فقط چینی تو بازار هست. نه تنها دل بلکه تمام لپ تاپ ها. هر کی گفت ماله جای دیگست بدونین که دروغه.
    البته چینی هم خوببه که همشون درجه کیفیت دارن. اونایی که میگن که 5010 خوب نیست برا ایه که یه کیفیت پایینو بهشون قالب کردن. من که الان 1 سال دارم خیلی راضیم. توصیه میکنم بخرین. هم بدرد بازی میخوره هم کارای معمولی هم مهندسی.
    موفق باشید

  2. سلام به دوستان گل وعزیزم.من لب تاپ دل ۵۱۱۰دارم۲۴ساعت روشنه الان۴ماه میشه گرفتم لب تاپ خوبیه تنهامشکلی که داره اثرانگشت روی بدنش میمونه.ولی لب تاپ توپیه به خصوص برای بازی های گرافیکی وفیم های hdونرم افزارهای گرافکی.هرچی بگم کم گفتم……………………..موفق باشین.۰۹۳۰۳۰۷۱۰۰۷_۰۳۹۷۸۷۰۱۰۰۷

  3. سلام خدمت همه ی دوستان من هم 5010 دارم
    ولی صفحه ی LED لب تام ترک برده اگر قیمتش رو میدونید
    بنویسید

  4. یکی از آشنایان که لپ تاپ دل داشت تا براش درست کنم همین مدل بود که واقعا در نوع خودش بسیار خوب است و من کمتر ایرادی در عملکردش دیدم .

  5. سلام
    من هم 5010 دارم ولی با بلوتوثش مشکل دارم درایورشو از کجا بگیرم ویندوزم32 ولی سایت دل درایور 64 داره

  6. سلام من dell n5010 دارم نمیتونم میکروفنش رو فعال کنم واقعاخسته شدم
    اگه راهنماییم کنید واقعاممنون میشم

  7. سلام
    من لپ تاپ 5010 دارم ازش خیلی راضیم فقط یک عیب بزرک داره که شما به اون اشاره ای نکردید و اون زاویه دید بسیار ضعیف اونه که حسابی آدمو کلافه می کنه.

  8. سلام
    من مدل5110 دارم نمی دونم چه جوری ماس پدشو از کار بندازم با هیچ کدوم از کلید های fn هم قطع نمی شه نمی دونم درایورش نصبه یا نه اگه کسی می تونه راهنماییم کنه
    ممنون از همه دوستان

    1. محمد پارسا جان باید درایور کیبوردشو نصب کنی تا تمام امکانات دکمه هاش کار کنه اگه خواستی ایمل بده واست درایورشو بفرستم

    2. salam
      man deriver hash ro ham kamel nasb kardam vali nashod.
      mishe driveresh ro vase man ham befrestid?

  9. با سلام لطفا اگر امکان دارد در مورد لپ تاپ in spiron 5010 dell
    که التبه هارد آن 1T بایت می باشد توضیح دهید
    با تشکر

  10. من حدود 1 سال که dell inspiron 5010 دارم و خیلی راضی هستم لپ تاپ من cori5 من سنگینترین بازییهارو انجام دادم مثل the run , dead space2 , deus ex و هر بازی که فکرشو بکنید و اصلا مشکلی نداشتم. در ضمن اگر قصد خرید لپ تاپ دارید پیشنهاد می کنم از مارک dell بخرید چون من و 3 تا از دوستانم داریم و راضی هستیم. تازه لپ تاپ من خش نیفتاده پ همیشه همراهم هست.

  11. من وقتی که همین مدل 5010 رو خریدم فروشنده گفت یکی از امکاناتش ضد خش بودنشه حالا خش افتاده روش ومن تازه فهمیدم که دروغ می گفته خدا لعنتش کنه.

  12. سلام میکنم به همه دوستان عزیز …
    راستش من میخوام یه لپ تاپ بخرم و در اصل لپ تاپ 5110 INSPIRON رو انتخاب کردم . از شما دوستای عزیز که از این لپ تاپ استفاده کردند میخواهم مرا راهنمایی کنند ایا این برند خوبی می باشد؟ میتونم کارهای سنگین باهاش انجام بدم؟ در ضمن میخواستم بدونم ایا در حین استفاده از لپ تاپ ، انرا به برق بزنم مشکلی ایجاد نمی کند؟ از دوستای عزیزم ممنون میشم منو راهنمایی کنند ! با تشکر …

  13. siavashjan slm.benazare man del nagir man khodam n5010 daram moshkeli nadare fagad fanesh ziad kar mikone az harki porsidam goftan delhaye alan hamashun in moshkelo daran benazare man hp ya asus befiri barandei

  14. منم دارم……پدرمو در آورده…………2 ماه یکبار دیگه روشن نمیشه میبرمش گارانتی…راست یا دروغ 130 تومن گرفتن io آن را عوض کردن……نخرید این آخراش همشون خرابن من میخواستن 7 coreبگیرم فروشنده اصرار مه 5core بگیر حالا آمارش دراومده مه 5coreهمشون اینطورین
    نمیشه شب سرتو راحت بزاری بخوابی:((
    نخرید apple یا asus

  15. سلام خدمت دستان عزیز من حدود 18 ماهه دارم ازش استفاده می کنم سنگین ترین بازی های روز رو بازی کردم (ندای وضیفه 6,7,8 CALL OF DUTY.بتلفیلد 2و3_ PES 2010و2011و2012 _CRISISکرایسیس و بازی های دیگر) اتوکد 2011 هم زیاد استفاده می کنم راستی بازی کرایسیس بازی سنگینی است من تو چند تا مقاله ITخوندم که این بازی رو معیاری برای کارت گرافیک معرفی کردند در ضمن شاید باورتون نشه یه پارچ آب روش ریخت به طوری که نیم ساعت از داخلش آب می چکید ولی الحمد الله هیچیش نشد به نظر من این لب تاب عالی است و از ش خیلی راضیم
    اونایی که می گن خرابیش زیاده به این مساله دقت کنن که این لب تاب پر فروش ترین لب تاب تو ایران است باید هم یه چند تا خرابی داشته باشه که با عین حال خرابیش نسبت به فروشش نسبت به لب تاب های دیگه خیلی کمتره

  16. salam.
    man ke laptopam bad iek sal hardesh terkid va sokht va avazesh kardam va koli zarar kardam.iek soal :vaghti ghesmate touch mose pad roie laptopam ro ghofl mikonam bazam kar mikone.chetori mitonam pad mouse roie khood system ro bazi vaghta ghoflesh konam va faghat ba mouse kar konam??????????????????????????

    1. سلام دوست عزیز
      برای از کار انداختن تاچ پد باید ابتدا درایور تاچ پد رو نصب کنید بعد از نصب به راحتی بازدن کلید روی کیبورد تاچ پد از کار خواهد افتاد

  17. man 2 sale pish ye labtope dell b esme 5010 tavasote yeki az doostan kharidam, vali tahghigh nakardam k modelesh doroste ya na! alan mibinam labtopam sheklesh ba aze shoma fargh dare!! dar zemn cd khodesham dadaram 🙁

  18. سلام من حدود یک سالی میشه که این لبتاب را دارم و ازش راضی ام وکارهای فوق العاده زیادی را می توانم با هاش انجام بدم اما می خواستم بدونم که آیا قاب این لبتاب را می توان مثل مدل جدیدش یعنی دل5110 عوض کرد؟؟؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *