تبديل عكس هاي قديمي سياه و سفيد به عكس هاي رنگي در فتوشاپ

  • 1389/11/21
  • عباس كريمي
  • 8

آيا تاكنون تمايل داشته ايد كه به عكس هاي قديمي و تاريخي­تان رنگ اضافه كنيد؟ تعدادي از عكس هاي قديمي­تان را بيرون بياوريد و ببينيد كه در اين مقاله ساده فتوشاپ چگونه رنگ مي تواند به سرعت به هر عكس سياه و سفيد اضافه شود.

با وجودي كه بسياري از افراد وسواسي ظاهر عكس هاي سياه و سفيدِ رنگ آميزي شده را دوست ندارند، اما  تواناييِ اضافه نمودن رنگ به تصاوير سياه و سفيد به همان اندازه كه ساده است ضروري نيز مي باشد. براي اينكه ببينيد اين عمل چگونه به سادگي امكان پذير است اين مطلب را مطالعه كنيد.

شروع كار با استفاده از تصاوير Grayscale (خاكستري)

نگران عنوانِ به كار برده شده نباشيد زيرا تصويري كه سياه و سفيد است الزاما اين معني را نمي دهد كه Grayscale  (خاكستري) نيز مي باشد! وقتي تصويرتان در فتوشاپ باز شد اولين وظيفه ما بررسي Color Mode (حالت رنگ) مي باشد.

براي قرار دادن تصويرتان در حالت RGB به اين مسير برويد: Image > Mode > RGB color. اگر تصوير شما در حالت Grayscale يا ديگر سبك هاي رنگ باشد، فتوشاپ آنرا براي شما به RGB تبديل خواهد كرد. پس از اتمام اين عمل، شما آماده خواهيد بود كه به تصويرتان رنگ را اضافه نماييد.

استفاده از Blending Modes (سبك هاي تركيبي) براي اضافه نمودن رنگ

يكي از ساده ترين روش هاي اضافه كردن رنگ به يك تصوير سياه و سفيد استفاده از سبك هاي تركيبي مي باشد. ما در اينجا علاوه بر ايجاد يك دوجين از لايه­ها با استفاده از حالات تركيبي منحصر به فرد، يك گروهِ لايه­ي منفرد را نيز با استفاده از سبكي تركيبي ايجاد خواهيم كرد. اين ها كارهايي هستند كه مي بايست انجام دهيد:

  • براي ايجاد يك لايه جديد دكمه هاي را همزمان فشار دهيد.
  • درون لايه جديدي كه انتخابش كرده ايد، دكمه هاي را براي گروه كردن لايه جديدتان فشار دهيد.
  • همان گونه كه در تصوير بالا نشان داده شده، گروهِ لايه­ي جديدتان را انتخاب كرده و Blending Mode آن را در حالت “Color” قرار دهيد.

در زبانه پايين بازشويي كه دقيقا در زير قسمت فوقاني پانل “Layers ” قرار دارد مي توانيدBlending Modes  را بيابيد.

وقتي گروه­تان بر روي حالت تركيبيِ ” Color” تنظيم شد، لايه­تان را مجددا انتخاب كنيد و بياييد چند روش را براي اضافه كردن رنگ به تصويرمان بررسي كنيم.

روش هايي براي اضافه نمودن رنگ ها به تصاويرتان بدون رنگ كردن

اكنون مي توانيد به هر لايه اي كه در گروه جديدتان ايجاد كرده ايد، رنگ اضافه كنيد. سوآل اينست، چگونه؟ هر روشي كه براي اضافه كردن رنگ برگزينيد به نوبه خود، روشي است كه كار خواهد كرد. بياييد با يك روش غيرمعمول اما در عين حال ساده و سريعتر شروع كنيم. در اين روش از  Lasso Tool (ابزار كمند) و حتي Pen Tool (ابزار قلم) هم استفاده مي كنيم. اگر فكر مي كنيد كه با اين روش احساس راحتي مي كنيد بدانيد كه استاد هستيد!

در اينجا تقريبا هر دو ابزار “كمند” و “قلم” كار يكساني را انجام مي دهند. با اين ابزار خواهيد توانست اشكال را طراحي و ترسيم كرده و سپس آنها را با استفاده از Bucket Fill پر نماييد. در روش ديگر به Edit > Fill رفته و از رنگ پيش زمينه­تان استفاده كنيد. با وجودي كه اين روش نتايج بسيار دقيقي ارائه نمي كند، اما در عين حال سريع ترين روش در اين زمينه مي باشد. اگر تمايل داريد كه كنترل و آزادي عمل بيشتري داشته باشيد، براي ديدن روش “نقاشي” با استفاده از Photoshop Brush tool (ابزار براش فتوشاپ) ادامه مقاله را پيگيري كنيد.

استفاده از Brush Tool براي رنگ آميزي تصاوير فتوشاپ

اگر اكنون در نقطه مورد نظر قرار نداريد، مجددا به همان گروهي كه حالت تركيبي آن را بر روي “Color ” تنظيم كرده بوديد برگرديد. به لايه خالي­اي كه در آن جا ايجاد كرده ايد برويد و از نوار ابزارتان گزينه  Brush Tool را انتخاب كنيد.

براي انتخاب ابزار براش دكمه را بفشاريد و در ادامه به منظور آوردنِ منوي زمينه­اي ابزار قلم بر روي تصويرتان راست­كليك كنيد. همان گونه كه در تصوير بالا هم مشاهده مي كنيد گزينه “Soft Round ” را انتخاب كنيد.

براي دسترسي به پنجره Color Picker، در نوار ابزارتان(تصوير بالا،‌سمت چپ) بر روي ناحيه Foreground Color (رنگ پيش زمينه) كليك كنيد. توجه كنيد كه وقتي تصاويرتان رنگ آميزي مي شوند رنگ هاي به كار رفته در آن ها به طور قابل ملاحظه اي درخشان خواهند بود.

به سادگي موس را بر روي آن قسمت هايي از تصويرتان كه مي خواهيد به آن رنگ مشخص دربيايد ببريد. تا آنجا كه امكان دارد دقيق باشيد اما نگران نباشيد، به هنگام نياز مي توانيد از “ابزار پاك­كن” استفاده كنيد.

ممكن است دريابيد كه تار بودن رنگ­تان باعث مي شود تصويرتان به شكلي زننده به نظر برسد. نگران نباشيد، مي تواند به طرق مختلفي رنگ­تان را تعديل نماييد.

همان گونه كه در تصوير بالا نشان داده شده، كاهش كدري لايه هاي شما مي تواند شدت رنگ هايتان را كاهش داده و آن ها را بسيار طبيعي تر بنماياند.

زماني كه مي خواهيد رنگ هاي جديدي اضافه كنيد، كليد هاي تركيبي را براي اضافه كردن لايه هاي جديد بفشاريد. نگه داشتن لايه ها به طور جدا از هم به شما كنترل بيشتري را در كارتان مي دهد. و از آن جايي كه همه آن ها در گروهي مشابه قرار دارند در نتيجه حالت تركيبي همه آن ها شبيه به هم و ” Color” خواهد بود.

در صورت نياز از ابزار زوم استفاده كنيد. كوچك ترين جزئيات همچون رنگ درستِ آبي چشم ها به راستي كه مي تواند يك عكس رنگ آميزي شده را به زندگي بازگرداند!

بهبود رنگ هاي تُند و زننده به وسيله ابزارHue/Saturation

در اينجا نحوه تنظيم كردن و ادامه رنگ آميزي شرح داده شده است.

نمونه رنگي كه مي خواهيد آنرا به منظور بهتر كردن تصويرتان تغييرش دهيد را بيابيد و در صورت لزوم آن را با توجه به تصوير بالا بسازيد.

براي ظاهر كردن ابزار Hue/Saturation كليد تركيبي را بفشاريد.

مقادير Hue (ته رنگ)،Saturation (اشباع بودن) و Lightness (روشنايي) را به صورتي كه رنگ ايجاد شده مناسب تصويرتان باشد، تنظيم كنيد. همان گونه كه در بالا مي بينيد رنگ قرمز تُند به رنگ قهوه اي مايل به قرمز كه بسيار مناسب تر نيز مي باشد تبديل شده است.

براي پنهان كردن همه لايه ها به جز لايه فعال، كليد Alt را فشرده و همزمان بر روي كه كنار لايه فعالتان واقع شده- كليك نماييد. سپس دكمه را براي انتخاب ابزار Eyedropper (قطره چكان) فشار دهيد. براي برگزيدن رنگ تغيير يافته به عنوان رنگ پيش زمينه­تان يكبار بر روي سطحي كه رنگ آميزي كرده ايد كليك كنيد.

كليك مجدد بر روي Alt و مجددا همه لايه ها را بر مي گرداند. كليد ميانبر به شما اين امكان را خواهد داد كه “ابزار قلم” را بازگردانده و نيز اجازه مي دهد كه به حالت رنگ آميزي نرمال برگرديد. هنگامي كه مي خواهيد تعداد و مقدار زيادي رنگ را در تصويرتان بگنجانيد مي بايست تا حد ممكن جزئياتِ اين عمل را با دقت انجام دهيد.

اكنون و با صرف كم ترين زمان و انرژي، تصويري سياه و سفيد داريم كه لبريز از رنگ هاي غني مي باشد. كار كردن با “ابزار قلم” احتمالا بهترين روش براي دست يابي به نتايجي عالي در رنگ آميزي عكس هاي سياه و سفيد مي باشد.

[توضيح: عكسي كه در اين ترجمه بر روي آن كار شده متعلق به توماس اديسون مي باشد!]

منبع: HowToGeek

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 8 دیدگاه
  1. خیلی عالی بود
    ممنون
    واقعاً دستتون درد نکنه
    لطف کنید از این مطالب آموزشی بیشتر تو سایت قرار بدید.

    1. اختيار داري برهان جان، متشكرم. و اما در مورد بيشتر پرداختن به اين مطالب آموزشي: دست مدير سايت رو مي بوسه D:

  2. همیشه دوست داشتم بدونم چطور میشه عکس های سیاه و سفید رو رنگی کرد.
    واقعا عالی بود. مرسی
    فووووووووووووووووق العااااااااااده بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *