چرا فایرفاکس 4 فاتح نبرد مرورگرها می‌گردد

  • 1390/1/8
  • ITTeach
  • 36

سرعت ، مشمولیت و محرمانگی فقط تعداد  معدودی از ویژگیهای مرورگر جدید محبوب موزیلا ( Mozilla ) هستند.

شاید مایکروسافت به 35/2 میلیون دانلود دریافتی اینترنت اکسپلورر 9 جدید خود در 24 ساعت ابتدایی مغرور شود ، اما فایر فاکس 4 موزیلا به راستی این ارقام را پشت سر نهاده است.

در واقع فایرفاکس 4 نه تنها ادعایی مبنی بر 1 میلیون دانلود در 3 ساعت ابتدایی و تقریباً 7 میلیون در اولین روز خود داشت – به مراتب از اینترنت اکسپلورر 9 پیشی گرفت – بلکه در روز چهارشنبه، روز پس از انتشار رسمی خود ، بر طبق تحقیقات شرکت استات کانتر ( StatCounter ) تقریباً 2 درصد از بازار جهانی مرورگر اینترنت را مطالبه نمود.

“اودهان کالن، مجری مسؤول شرکت استات کانتر گفت: ” فایرفاکس 4 به راستی مبادرت به مقابله نموده و شروع به کار نمودن اینترنت اکسپلورر9 ( IE 9) را تحت شعاع قرار داده است.

استات کانتر گزارش نمود که اینترنت اکسپلورر9 در روز سه شنبه تنها 87/0 درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص داد ، همینطور در روز چهارشنبه. حتی اپرا 11 ( Opera 11 ) که تازه منتشر شده نیز جایگاهی یکنواخت در بالای آن دارد.

آمارهای استات کانتر بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از نمونه ای شامل 15 میلیارد بازدید در ماه — با احتساب 4 میلیارد از ایالات متحده – از شبکه ای با بیش از 3 میلیون وبسایت می باشد.

انحطاط اینترنت اکسپلورر

و هنگامی که تمامی نسخه های مرورگرها لحاظ می گردند، اینترنت اکسپلورر همچنان بازار جهانی را با 45 درصد هدایت می نماید و به دنبال آن فایرفاکس با 30 درصد و کروم ( Chrome ) با 17 درصد. در ایالات متحده ، مجموع کلی همه ی نسخه های اینترنت اکسپلورر بازار را با 48 درصد هدایت می کنند، و به دنبال آن فابرفاکس با 26 درصد و کروم با 14 درصد.

اما اینترنت اکسپلورر مایکروسافت مشخصاً رو به انحطاط است. ارقام استات کانتر بر یک اساس ماهانه نزول یکنواختی را در سهم بازار جهانی اینترنت اکسپلورر از 55 درصد در فوریه ی سال گذشته به 45 درصد در امسال نشان می دهد. در این خلال گوگل کروم صعودی یکنواخت، از 7 درصد جهانی به 17 درصد داشته است. شمارنده ی دانلود فایرفاکس بر روی سایت موزیلا موجود است.

فایرفاکس اخیراً به عنوان مرورگر شماره یک اروپا نیز از اینترنت اکسپلورر سبقت گرفته است. نرم افزار، پیشینه ای برای بیشترین دانلود ها ی یک قطعه ی نرم افزاری ثبت می نماید. رکوردی معادل 8002530 برای فایرفاکس 3 بین روزهای 17 و 18 ژوٸن 2008. جالب است که حتی نسخه ی آن زمان فایرفاکس 3 نیز در حال حاضر به اینترنت اکسپلورر9 مایکدوسافت برتری دارد.

5 دلیل

بنابراین در مقام مقایسه چرا فایرفاکس خوب عمل می کند؟ و چرا اینترنت اکسپلورر تا به این اندازه بد عمل می کند؟ دلایل متعددی وجود دارد.

1. فایرفاکس مشمول است، نه انحصاری

دلایل مایکروسافت برای محروم نمودن میلیون ها کاربر ویندوز ایکس پی ( XP ) از آخرین ترخیص اینترنت اکسپلورر خودحقیقتاً باید اجباری بوده باشد. گمان می کنم که آنها بر روی خواست خود مبنی بر اجبار آن دسته از کاربران به پیشرفت نمودن به ویندوز هفت ( Windows 7 ) تمرکز نمودند – هماهنگ با بالا رفتن دستمزدهای ردمند ( Redmond ). همانطور که قبلاً اشاره نمودم ، این یکی از لذت های زندگی با کار پر مشقت مایکروسافت است.

با این وجود که زمان، خوب بودن آن تصمیم را ثابت خواهد کرد، برای من غیر قابل تصور است. برای یک شرکت منحصر بفرد، محروم نمودن بخش عظیمی از پایه های نصب شده ی خود جلوه ی خوبی ندارد و این موضوع به کاربران بیشمار لینوکس و مکینتاش نیز اشاره ندارد.

جالب است. مایکروسافت: دنیای تک سیستم عاملی به پایان رسیده، مبلغش مهم نیست. موزیلا: برای دیدن چیزها به سبک واقعی آنها از شما متشکریم.

2. فایرفاکس سریعتر است

اگر نسخه ی پیشین فایرفاکس را استفاده کرده باشید ، این واقعیت که سرعت فایرفاکس4 بین 3 و 6 برابر بیشتر است ، باید کاملاً ملموس باشد. جا دارد از جاگر مانکی ( JägerMonkey ) ، موتور جدید جاوا اسکریپت ( JavaScript ) ممنون بود، در واقع این موتور افزایش کارایی عظیمی را به بار آورد که شامل زمانهای آغاز ، انتقال تصویر و بارگذاری صفحه ی سریعتر می گردد. همانطور که اخیراً ذکر کردم فایرفاکس4 ، کروم10 ، اپرا11 و اینترنت اکسپلورر9 را در آزمون کراکن ( Kraken ) شکست داد.

 

3. فایرفاکس پیشرو در محرمانگی است

اینکه مایکروسافت با وجود این واقعیت که تقریباً یکی از ویژگیهای توافقی خود را اجرا کرده، اخیراً نیزدر راهبرد ” ردگیری نکنید” با فایرفاکس رقابت نموده اتفاقی نیست . علاوه بر ابزار خود مایکروسافت ، “محافظ ردگیری” ، اضافه نمودن ویژگی جدید شبه فایرفاکسی ” تقدم کاربر را رد گیری نکنید” ، سریعاً هزاران متخصص امنیت ( محرمانگی ) را از پست برکنار نمود.

4. فایرفاکس توسط کاربران توسعه داده شده است

چه کسی می تواند یک محصول را بیشتر مطابق خواست کاربران گسترش دهد – خود کاربران یا یک تیم مرتبط محدود به توسعه دهندگان پولی؟ بله، درست است— به نظر می رسد کاربران نظرات بهتری در رابطه با مطلوبات داشته باشند. و نگاه کنید: بخش بزرگی از فایرفاکس توسط کاربران توسعه داده شده است – بین 30 تا 40 درصد کد آن از عوام آمده – در حالی که تینترنت اکسپلورر9 تنها بهترین تخمین های مایکروسافت از خواسته های کاربران است.

بدون هیچ شکی این عامل عرضه ی تجربه ی عالی کاربران است که با وجود سربرگ ها ( Tabs ) ی بالای صفحه ، سربرگ های برنامه ها ( App Tabs ) ، پانوراما ( Panorama ) و سینک ( Sync ) کامل گردیده است.

5. فایرفاکس امن تر است

با نظر به جنبه ی عام بودن فایرفاکس، این حقیقت که فایرفاکس امن تر است نیز مشهود می گردد – ویژگی ای که بطورکل به ارتباط با نرم افزار کد باز ( Open Source ) می گراید. حتی انتقاد به تکنولوژی مشتری جذب کن مایکروسافت، یعنی ضد ردگیری ، نیز آغاز گشته.

از آن رو که کد اینترنت اکسپلورر بسته است، تمامی اشکالات و آسیب پذیریهای غیر منتظره فقط در وقت آزاد مایکروسافت انجام می گیرد – که می تواند به راستی کند و آرام باشد. در طرف دیگر، کد فایرفاکس در تمامی مواقع در حال مو شکافی شدن و بهبود است.

پس شما یک مرورگر پرسرعت ، با محرمانگی محافظت شده، امن و توسعه یافته توسط کاربر را ترجیح می دهید یا می خواهید وارد حلقه های مایکروسافت شده و به طرق مختلف هزینه نمایید؟ اگر صادقانه بگویم، حال که فایرفاکس4 منتشر شده، بحث و جدلی در این رابطه باقی نخواهد ماند.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 36 دیدگاه
  1. یه سایت میگه تو 24 ساعت اول 5 میلیون دانلود و یکی دیگه میگه 6 میلیون و بازم یکی دیگه میگه 7 میلیون
    آخرش کدوم درسته؟؟؟

    1. هر سايتي كه اعتبار بيشتري داره حقيقت رو ميگه و البته خود فايرفاكس هم واقعيت رو ميگه

    2. http://www.zoomit.ir/it-news/internet-network/item/519-learn-firefox4-new-features

    1. فكر كنم اينجا به شما كمك بزرگي بكنه اميدوارم درست باشه
      http://www.google.com/search?rlz=1C1_____enIR406IR406&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86+%DA%A9%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D9%86

  2. بعد از تجربه چندین ساله به نظرم فایرفاکس واقعا نسبت به اون مرورگرها سر تره بخصوص مشکل حاد اینترنت اکسپلورر و اپرا با سایت های قدیمی ایرانی

  3. اینکه فایر فاکس همیشه برتری محسوس به رقیبا داشته رو کسی نمی تونه انکار کنه
    این رو باید در عمل دید بعضی ها فقط شنیدن و اصلابا ف ف کار نکردن
    اما یه سوال؟ کسی تونسته آمار ایران رو در دانلودهای فایرفاکس 4 ببینه من همه کشورها رو دیدم به جز ایران اما مطمئنم ایرانی ها سهم بزرگی در آمار دانلود داشتن….!!!!! حالا دلیلش چیه که ایران تو این آمار نیست رو کسایی که میدونن بگن ….؟!

  4. من از فايري فاكس استفاده ميكنم تمام مرورگرهارو امتحان كردم ولي ف.ف يه چيز ديگست

  5. یه گزارش یک طرفه و جانبدارانه که به آمار و ارقام واقعی بی توجه هست و غیر منصفانه IE را رو به انحطاط نام برده،اصلا اینطور نیست،

    نسخه ی جدید IE 9.0 برتریهای زیادی نسبت به نسخه ی قبل داره و فاصلش رو با مرورگرهای برتر کم کرده و خیلی جاها برتره،

    آمار کاربری مرورگرها و رشد و افت اونا ارتباط مستقیمی با برتری تکنیکی و فنی اونا نداره.

  6. سلام
    من شخصا بین مرورگرها کروم رو بیشتر از همه می پسندم چون او موقع که اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس 60 تا تولبار داشتن و نصف مانیتور رو سایت پر میکرد گوگل اومد مرورگر خودش رو بر اصل بسیار مهم سادگی ساخت که تا الان دیدیم که اینترنت اکسپلورر 9 و فایرفاکس 4 و اپرا 11 هم تو این زمینه از کروم ایده گرفتن
    ضمنا سرعت کروم هم بسیار بالاست
    البته من واقعا از فایرفاکس 4 خوشم میاد واقعا خوب شده

    ضمنا امکان جالبی هم که کروم داره inspect element هست که واقعا به کار وب مستر ها میاد که البته باز هم با ایده گرفتن از کروم الان ie9 بخش developer tools و فایرفاکس هم افزونه fire bug رو دارن

    ضمنا فایر فاکس 4 با وجود سادگیش و شکل زیباش تو ویندوز 7 توی ویندوز xp جلوه زیبایی نداره در صورتی که کروم اینطور نیست

    1. این هم از اون طنز های زمانه ست که اوپرا از جایی دیگه ایده گرفته باشه!
      عزیز برادر همه دنیا دیگه فمیدن که ایده های اوپرا بهترین ایده هاست!
      سرکار خیلی دیر از اوپرا استفاده فرمودید، اوپرااز نسخه هشت به بعد مدام تولبار های خودش رو بهینه تر میکرد و وقتی که طرح الانش رو در نسخه ده بروز داد کروم و حالا هم که فایرفاکس و آی ای کپی کردن.
      جایی نگی اوپرا ایده کسی رو بلند کرده که بهت میخندن عزیزم.

    2. اول اینکه کروم که مال بابای من نیست که شما فکر میکنید من دارم ازش دفاع میکنم
      من از همون اولی که فهمیدم اینترنت چیه مرورگر های معروف رو رو سیستمم نصب میکردم و بروزرسانی میکردم و کاملا تفاوتشون رو احساس میکردم
      اپرا ایده های جدید داره ولی این دلیل نمیشه که از هیچ چیز دیگه ایده نگرفته باشه
      ضمنا همین الان هم کروم تو خیلی از موارد بهتر از اپرا عمل میکنه
      شما که خیلی اطلاعاتت بالاست و حرف همه رو طنز میبینی برو یه سر بزن به تست هایی که مایکروسافت برای ie9 قرار داده و ببین که حتی کروم تو خیلی از موارد تو تست های خود میکروسافت بهت جواب میده

      ضمنا این که از چه مرورگری استفاه کنید نظر شخصی خودتونه ولی من که یک ظراح سایت هستم با اپرا بیشتر از کروم و ف.ف مشکل داشتم (ie که دیگه همیشه رو اعصاب ماست)

      ضمنا کروم از همون اول ظهورش ظاهرش تقریبا همین بود و این بی انصافیه که بگیم از اپرا تقلید کرده

    3. سلام
      عرض کنم به عزیزان دل برادرم. من از اپرا ورژن ۹ به بعدش استفاده کردم که البته اون زمان کرومی نبود.
      خدمت شما عرض کنم که اپرا در کل بهترین مرورگره. چه به لحاظ سرعت امکانات امنیت و …. .
      البته بازم میگم در کل
      خب سرعت کروم از اپرا بهتره ولی اعصاب آدم رو خورد میکنه من گاها تو کروم ۱۰ یه سایتی رو میزنم میگه نیست بعد تو اپرا میزنم میاد.
      فایرفاکس ۴ رو هم نصب کردم. ورژن ۳ که به لحاظ سرعت افتضاح بود ولی ورژن ۴ بهتر شده ولی هی هنگ میکنه.من بازم میگم در حالت کلی اپرا بهتره. البته زیاد از IE 9 استفاده نکردم ولی سرعت اونم عالی شده.بزرگترین مشکل اپر اینه که سایتهای خصوصا ایرانی رو خوب ساپورت نمیکنه و بعضی مواقع حوصله آدم رو سر میبره.

  7. باید از شرکت موزیلا تشکر کرد که فقط با انتشار 4 نسخه به این محبوبیت رسیده این مجموعه خیلی خوب تونستند اکثر نیازهارو برطرف کننند.البته من گوگل کروم رو هم نصب کردم واز اون هم استفاده کردم و عالی جواب گرفتم اما نکته اینجاست تو این فیلتر بازاری که ما داریم واقعا نمیشه دقیق در مورد مرورگرها نظر داد
    کاش اینترنت ما سالم و آزاد بود

    1. از عهد بوق تا الان صد و بیست تا نسخه ارائه کرده
      این همه ندیدی 3.6.16و …. ؟ خسته نباشی دلاور.

    2. منظورم نسخه رسمی بود جیگر نه وصله . آپدیت…
      قبول دارم خیلی کند جلو میره اما الکی هم ورژن نمیده
      یه نکته هم که گفتنش به همگی شاید کمک کنه اینه که فایرفاکس رو اگر بدون vpn , ,,,,,استفاده کنید لذت بخشه اما حین استفاده از فیلتر شکنها هی هنگ میکنه یا به اصطلاح خودش Crash

  8. در ضمن نمیشه بعضی اصلاحات رو تقلید حساب کرد اگه اینطور باشه نسخه جدید تمام مرورگرها از فایرفاکس 3 الهام گرفتن هم تو جزییات فنی و هم تو ظاهرشون
    گوگل کروم رو شرکت گوگل زمانی ارایه کرد که به خاطر محصولات Op.sشرکت موزیلا خودش رو تحت فشار میدید و از گوگل هم بعید نبود با یه محصول ضعیف به صحنه رقابت بیاد
    یه سایت معتبر هم هست که میتونه تو زمینه مقایسه دنیای دیجیتال به همه کمک کنه
    www.toptenreviews.com

  9. یه توصیه : گوگل کروم شدیدا رم رو اشغال میکنه اگر رم کافی در اختیار دارین این برنامه رو نصب کنید

    1. :))
      این رو جدی گفتین؟؟؟
      این دیگه از اون حرف ها بودا
      مشکل فایرفاکس تو نسخه های قبل مثل 3 این بود که به مقدار بسیار زیاد رم مصرف میکرد و حتی خیلی ها دلیل بخش about:memory کروم رو به رخ کشیدن مصرف کم رم اون میدونن.
      تازه فایرفاکس خیلی وقت ها رو لپ تاپ های دل باعث گرم شدن لپ تاپ میشد.
      کروم خیلی هم سریعتر اجرا میشه و کمتر هنگ میکنه.

  10. ضعف فایرفاکس بیشتر تو رندر فایلهای ویدیویی در حال پخش هست اما کروم تو این زمینه با اختلاف جزیی بهتره و جالبه بونید IE 9 تو این زمینه حرف نداره و روی همه رو کم کرده…
    البته این امتیازات خیلی به هم نزدیک هستند و دلیلی برای برتریمحسوب نمیشن…………..!!!!!!!!!!

  11. شماها یا نمی فهمید یا خودتون رو زدید به نفهمی
    فایرفاکس یه مرورگر به شدت معمولیه که خیلی هم چرته
    نه سرعت داره ، امنیتشم که چند روز پیش معلوم شد در چه حدیه
    چند تا تکست باکس از انواع جدید اچ تی ام ال 5 بگذارید ببینید کدوم مرورگر بهتر نشون میده
    یقین اوپرا بهترین بوده و هست.

    1. از نظر شما که همه نفهمن و شما همه چی میفهمی
      شما وب مستری؟؟؟
      با مسکلات وب مسترها آشنایی؟
      شما بی زحمت رو هوا حرف نزن
      حداقل استناد کن به منابع معتبر
      این که آدم بدون مدرک از خودش حرف بزنه و به بقیه هم توهین کنه که هنر نیست
      http://internet-browser-review.toptenreviews.com/

  12. من قبلا با فایر فاکس 4 کار می کزدم ولی پس از مدتی باعث کند شدن سیستم و مصرف زیاد حافظه می شد ولی با نصب ie9 واقعا هم سرعت و هم مصرف بهینه حافظه را دیده و فکرکنم طرفداری بیش از حد از مجموعه فایرفاکس کمی غلو آمیز باشد بهتر است IE9 را در محیطی بدون از هر گونه تعصب بررسی کنید

    1. غلو آمیز نیست بلکه واقعا تا قبل از نسخه 9 اینترنت اکسپلورر واقعا گند زده بود
      ولی خوب از حق نگذریم نسخه 9 امکانات بهتری داره ولی نظر شخصی من اول کرومه و بعد فایرفاکس و IE و بعدش هم اپرا (F.F و IE) در آخرین نسخشون از نظر من در یک سطحن

  13. به نظر میاد که کروم 11 پیشی گرفته با سرعت بالاش اما فکر کنم ورژن جدید موزیلا در راه هست و اینکه موزیلا در نوع خود بی نظیر هست هم شکی نیست ، اما بازم گفته میشه که جاوا اسکریپت جدید خیلی کار رو واسه این شرکتها راحت کرده IE هم در حال ویرایش هست اما با همه ی این حرف ها موزیلا به راحتی عقب نمیمونه از کروم

  14. ما که یه عمر با اینترنت سرو کار داریم و طراح سایت هستم فایرفاکس اکثر استانداردهای وب را را رعایت میکند اپرا هم همین طور ولی اکسپلورر با اینکه انصافا در نسخه جدیدش پیشرفت زیادی کرده باز هم از فایرفاکس 4 پایین تره ولی این فاصله خیلی زیاد نیست.

  15. حالا همه این حرفا که گفتین که چی بشه.توی سرعت بالا شما چقدر براتون مهمه که کدوم سریعه و با یه اینترنت سکیوریتی قانونی واحتیاط در باز کردن سایتهای مخرب اپن سورس بودنم یا نبودن فرقی ایجاد نمی کنه در ضمن تمام سایتهای ایرانی دولتی و رسمی بر پایه اینترنت اکسپلورر مایکروسافت نوشته میشه .هر چند بنظر میرسه سرعت باز کردن هر مرورگر روی سیسیتمهای مختلف به عوامل زیادی بستگی داره که این تفاوتا رو ایجاد میکنه.

  16. آقا رضا حرفی که میزنی اصلا فنی و درست نیست

    در کل اینترنت اکسپلورر نسخه 9 هم خیلی خیلی خیلی زیاد مشکل در نمایش سایت ها داره
    با این وصف نظر شخصی من به ترتیب زیره:
    کروم (زیبا، ساده، سریع، استاندارد و ایمن و اینکه خیلی کم هنگ میکنه)
    فایرفاکس (زیبا، سریع، استاندارد و ایمن و متاسفانه یکم زیاد هنگ میکنه)
    اپرا (زیبا، سریع، تقریبا استاندارد و ایمن و اینکه خیلی کم هنگ میکنه ولی شخصا زیاد باهاش حال نمیکنم)
    ie (سریع – خیلی هنگ میکنه)

    البته موارد دیگه ای هم هست که شخصا زیاد کاربردشون برام محسوس نیست مثل رندر که اول ie هست…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *