ساختار بانک اطلاعاتی سرویس دهنده های نام

  • 1390/1/20
  • زهرا معبودی
  • 0

یک سرویس دهندۀ نام در دو قسمت سازماندهی میشود:
• پروسۀ سرویس دهنده : یک برنامۀ اجرایی است که تقاضاهای ترجمۀ نام از ماشین های دیگر را گرفته و پردازش می کند و پاسخ مناسب را برای تقاضا دهنده برمی گرداند. قالب هر تقاضا در شبکۀ اینترنت ، استاندارد و مشخص است تا هر ماشینی فارغ از ساختار و سیستم عامل ، بتواند تقاضا بدهد و پاسخ دریافت کند.
قالب استانداردِ تقاضا و پاسخ را در بخش بعدی بررسی خواهیم کرد.
• بانک اطلاعاتی: در این بانک اطلاعاتی داده های لازم برای تحلیل یک نام نمادین ،ذخیره می شود. هر سرویس دهنده می تواند بنابر روش مورد نظر خود ، این بانک اطلاعاتی را ایجاد کرده و از آن استفاده کند. به همین دلیل ساختار این بانک اطلاعاتیدر سرویس دهنده های گوناگون ، اندکی متفاوت است ولی تقریباً همۀ آنها از اصول یکسانی پیروی می کنند. این بانک اطلاعاتی ”بانک رکوردهای منبع“ نام دارد که به اختصار فایل RR”گفته میشود.
برای بالا بردن سرعت جستجو در این بانکِ اطلاعاتی ، این فایل معمولاّ در حافظۀ اصلی نگهداری میشود. ( به همین دلیل برای ماشین های سرویس دهندۀ نام ، حافظۀ زیاد و سریع پیشنهاد میشود.)
بایستی به این نکته دقت داشته باشید که وقتی یک سرویس دهندۀ محلیِ نام ، از طریق پرس و جو های تکراری یک آدرس نمادین را یکبار به آدرس IP ترجمه می کند نتیجه را در این فایل نگهداری می نماید تا آنکه در تقاضا های بعدی بتواند از آن استفاده کند و مراحل وقتگیرِ پرس و جو تکرار نشود. البته این عمل اشکالی راخواهد داشت که باید برای آن تمهیدی اندیشیده شود.
اگر نام حوزه و معادل IP آن در یک فایل ، ثابت و همیشگی باشد تغییرات احتمالی و تعویض آدرس ها چگونه در این فایل اعمال میشود؟
مثلاً هر گاه آدرس www.sbw.com و معادل IP آن 197.140.11.3 در فایلِ RR ذخیره شود چه تضمینی وجود دارد که چند روز بعد معادل IP آن بدلیل خاصی به 197.140.12.16 تغییر نکند؟؟
به همین دلیل هر رکورد درون فایل RR دارای زمان اعتبار است و پس از انقضای زمان باید از آن فایل حذف شده یا آن که با پرس و جوی مجدّد به هنگام گردد. البته در فایل RR فقط نام های نمادین و آدرسهای IP درج نمی شود بلکه آیتم های دیگری هم وجود دارد که به سرویس دهندۀ نام برای حل بهینۀ تبدیل آدرس ها ، کمک می کند.
در حقیقت وقتی تقاضای تحلیل یک نام نمادین ، به یک سرویس دهندۀ نام ارسال می شود ابتدا درون این فایل ، روی تک تک رکوردها جستجو انجام می شود و در صورت موفق بودن عملِ جستجو ، رکورد مربوطه به متقاضی بر خواهد گشت.
(فایل RR یک فایل کاملاً متنی است یعنی به راحتی و با یک ویرایشگر می توان آن را مشاهده کرد یا تغییر داد.) هر رکورد درون این فایل معمولاً دارای پنج فیلد است:

به گونه ای که اشاره شد چون الزامی به استاندارد بودن این فایل وجود نداشته در برخی از سرویس دهنده های نام ، ساختار هر رکورد بصورت زیر سازماندهی شده است:

Domain Name :
دراین قسمت نام حوزه یا نام مربوط به یک ماشین (نام نمادین) قرار می گیرد. دقت کنید که در فایل RR چندین رکورد می تواند وجود داشته باشد که نام یکسانی دارند.
( چراکه ممکن است بقیه فیلدها متفاوت باشند ) به همین دلیل این فیلد ، فیلدی ”منحصر به فرد“نیست و نمی توان آن را به عنوان کلید ایندکس سازی بانک اطلاعاتی استفاده کرد.
Time to Live : این گزینه نشان میدهد که رکورد تا چه مدت (بر حسب ثانیه) معتبر و قابل استناد است. با این گزینه مشکل عنوان شده در ابتدایِ این بخش حل میشود چراکه هر رکورد یک زمان اعتبار دارد که پس از منقضی شدن زمان ، باید از فایل RR حذف شده یا آن که به هنگام شود. معمولاً در این فیلد مقدار 86400 قرار گیرد که معادل یک شبانه روز بر حسب ثانیه می باشد.
Class : این فیلد مشخص می کند که ماهیّت نامِ نمادین مربوط به چه شبکه ای است ، چرا که هر سرویس دهندۀ نام می تواند به غیر تعریف اسامی مبتنی بر شبکۀ اینترنت ، روش نامگذاری خاص خود را در شبکۀ محلی خود نیز اعمال کند.
اگر رکوردی مربوط به یک نام در شبکۀ اینترنت باشد ، در این فیلد رشتۀ دوحرفی IN قرار میگیرد؛ این مشخصه نشان می دهد که این رکورد ، در ارتباط با تعریف یک نام حوزه روی شبکه اینترنت است.
دو نوع رکورد دیگر با کلاسهای Hesiod و CHAOS نیز تعریف شده اند که به آن ها نخواهیم پرداخت زیرا به شبکۀ اینترنت مربوط نمی شوند.
Type : این فیلد نوع رکورد و معنای آن را مشخص می کند. مهمترین مقادیری که در این فیلد قرار می گیرد در جدول زیر فهرست شده است. به گونه ای که از جدول مشخص است در این فیلد می تواند یک گزینۀ حرفی یا معادل عددی آن قرار بگیرد ولی برای سادگیِ ویرایش و تغییر ، از گزینۀ حرفی استفاده می شود.

جدول رکورد ها

در مقاله بعد به بیان برخی از گزینه های جدول بالا خواهیم پرداخت.

منبع: اصول مهندسی اینترنت

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *