چگونه وقتی کامپیوترتان روشن نمی‌شود٬ مشکلات سخت‌افزاری‌اش را پیدا کنید

  • 1390/1/24
  • ITTeach
  • 219

هفته گذشته چند مورد از ساده‌ترین تعمیرات و به روزرسانی‌هایی را که خودتان می‌توانید انجام دهید آموزش دادم اما یکی از خوانندگان پرسید که از کجا بفهمیم کدام قطعه دچار مشکل شده است؟ امروز قصد دارم به صورت گام به گام به شما نشان دهم که چگونه ایراد کامپیوتری را که روشن نمی‌شود پیدا کنید. سپس٬ هفته آینده٬ ابزارهایی جهت حل مشکلات سخت‌افزاری کامپیوتری که روشن می‌شود اما عملکرد نامناسبی دارد معرفی خواهم کرد.

 

آشکار است که اگر کامپیوترتان با فشار دکمه پاور روشن نشود٬ آن‌گاه هیچ نرم‌افزاری نمی‌تواند به شما کمک کند. بنابراین٬ باید کیس را باز کرده و فرآیند عیب‌یابی سخت‌افزاری را شروع کنید.

غیرضروری‌ها را حذف کنید:

اگر کامپیوتری روشن نشود٬ اولین کاری که می‌کنم این است که همه قطعات غیرضروری سیستم را قطع یا حتی به صورت فیزیکی خارج می‌کنم. این مرحله شامل این موارد است:

کارت‌های PCI٬ ISA و PCI Express – همه چیز به جز کارت گرافیک باید خارج شود (ولی اگر یک کارت گرافیک آنبرد دارید که می‌توانید از آن استفاده کنید٬ در این صورت کارت گرافیک را نیز خارج کنید). از جمله کارت‌هایی که باید قطع شوند می‌توان به کارت صدا٬ کارت شبکه٬ مودم و کارت‌های رابط اضافی اشاره کرد. شاید تصور کنید بعید است که یکی از این کارت‌ها عامل خرابی باشند اما همین هفته گذشته یکی از کامپیوترهای قدیمی من به دلیل نقص عملکرد کارت شبکه روشن نمی‌شد. کارت شبکه را خارج کردم و همه چیز درست شد.

دیسک‌های سخت – تنها لازم است برق آن‌ها را قطع کنید.

درایو سی دی – باز هم فقط کابل برقش را بکشید.

پس از این کارها٬ دوباره دکمه پاور را فشار دهید. آیا فعالیتی مشاهده می‌کنید؟ آیا روی مادربوردتان یک چراغ پاور وجود دارد؟

اگر چراغ پاور مادربورد به طور ضعیفی روشن می‌شود اما سیستم بالا نمی‌آید٬ احتمال دارد که ایراد از خود مادربورد یا منبع تغذیه باشد. در کامپیوترهای قدیمی پیش می‌آید که یکی از خازن‌های مادربورد ترکیده و مایع درون آن به بیرون نشت کند و باعث اشکالاتی از این دست شود. نگاهی به گوشه و کنار مادربورد خود بیندازید و ببینید که آیا می‌توانید نشانه‌ای از یک خازن متورم بیابید – ممکن است بالای آن باز شده باشد٬ شاید مایعی قهوه‌ای رنگ روی مادربورد ببینید یا ممکن است خازن تنها اندکی باد کرده باشد :

اگر نشانه‌ای که حاکی از مشکلات خازن‌ها باشد پیدا نکردید٬ آنگاه باید منبع تغذیه را بررسی کنید.

بررسی یک منبع تغذیه معیوب:

منبع تغذیه در کنار هارد درایو و فن‌ یکی از قطعاتی است که زیاد دچار مشکل می‌شود و مشکلات آن یا ناشی از فن داخل خود منبع تغذیه است و یا باز هم خازن‌ها دچار مشکل شده‌اند. در هر صورت٬ تحت هیچ شرایطی نباید اقدام به تعمیر یک منبع تغذیه معیوب کنید – تنها گزینه ممکن تعویض آن است. حتی اگر به ظاهر خراب باشد٬ باز هم احتمال بسیار زیادی وجود دارد که ولتاژ بالایی داخل آن ذخیره شده باشد. توصیه نمی‌کنم که یک مولتی‌متر بردارید و منبع تغذیه را امتحان کنید.

دو راه برای شناسایی یک منبع تغذیه معیوب وجود دارد. یکی استفاده از یک منبع تغذیه یدکی است و دیگری نصب همین منبع تغذیه روی یک کامپیوتر دیگر. اگر یک منبع تغذیه یدکی دارید٬ قطعه فعلی را درآورده و قطعه یدکی را جایگزین آن کنید. اگر یک کامپیوتر یدکی دارید٬ منبع تغذیه‌اش رو در‌آورده و منبع تغذیه مشکوک را روی آن امتحان کنید. مشخص است که به این ترتیب اگر اشکال از منبع تغذیه باشد به مسئله پی خواهید برد.

به منظور جلوگیری از نتیجه‌گیری اشتباه٬ مطمئن شوید که همه لیدها را متصل کرده‌اید. مادربورد‌های جدید علاوه بر فیش‌های بزرگ ۲۰ پین٬ برای تأمین برق پردازشگر یا کارت گرافیک نیازمند فیش‌های ۴ یا ۸ پین نیز هستند. دفترچه راهنمای مادربوردتان را مطالعه کنید و یا  در اطراف فن سی پی یو خود به دنبال چنین رابط‌هایی بگردید. اگر به نظر رسید که باید چیزی در آنجا متصل کنید٬ آنگاه راهنمای رایگان نگاهی به داخل و خارج کامپیوتر را دانلود کرده و مطالعه کنید. مخصوصاً صفحات مربوط به رابط‌های تغذیه.

آخرین راه باقی مانده این است که قطعه مشکوک را در یک کامپیوتر دیگر امتحان کنید اما بدانید که احتمال دارید این کار به قطعه شما آسیب بزند. بنابراین توصیه می‌کنم از انجام دادن این عمل با سخت‌افزارهایی که برایتان اهمیت دارند خودداری کنید.

قطع کردن X مشکل را حل کرد:

اگر همه قطعات غیرضروری را جدا کردید و کامپیوتر به خوبی بالا آمد٬ می‌توانید وارد مرحله طاقت‌فرسای آزمایش تک تک قطعات شوید. با کارت گرافیک شروع کنید٬ سپس سراغ سایر کارت‌ها و قطعات بروید و این روند را آن‌قدر ادامه دهید تا قطعه‌ای که جلوی روشن شدن سیستم را گرفته پیدا کنید.

بوق زدن:

کامپیوترها واقعا قدرت خوبی در تشخیص اشکالات خود دارند و اغلب از طریق یک سری بوق خاص٬ به تولید کدهای خطا می‌پردازند. اگرچه نوع این بوق‌ها در بین سازندگان مختلف٬ متفاوت است اما می‌توانید مطمئن باشید که یا اشکال از سی پی یو است٬ یا حافظه و یا کارت گرافیک. دفترچه راهنما یا وبسایت شرکت سازنده مادربوردتان را جهت آگاهی از معنای هر بوق خاص مطالعه کنید. علاوه بر این٬ می‌توانید نگاهی به جدول کدهای عمومی بوق بایوس‌های قدیمی بیندازید. متداول‌ترین بوقی که می‌توانم به آن اشاره کنم٬ یک سری بوق ممتد است که نشانه خطا در حافظه می‌باشد و اشکال ممکن است تنها ناشی از قرار نگرفتن صحیح کارت حافظه در شیار خود باشد (که اغلب در جریان حمل و نقل از جای خود خارج می‌شود).

اگر کامپیوترتان روشن می‌شود و به درستی کار می‌کند اما گاهی اوقات در حین استفاده صدای یک سری بوق به گوشتان می‌خورد٬ معنایش این است که دمای سی پی یو بیش از حد بالا رفته است. این اتفاق بیشتر به دلیل نقص عملکرد فن رخ می‌دهد. به عنوان یک راه حل کوتاه مدت٬ می‌توانید گرد و خاک روی گرماگیر (هیت سینک) و فن را پاک کنید اما به فکر تعویض کل قطعه باشید. به دلایلی این موضوع را در لیست تعمیراتی که خودتان می‌توانید انجام دهید نیاوردم و انجام این عمل را به افراد مبتدی توصیه نمی‌کنم اما اگر مصمم هستید سخت‌افزار کامپیوترتان به صورت کارآمد عمل کند٬ بد نیست این کار را بیاموزید.

آنچه خواندید راهنمای عیب‌یابی کامپیوتری بود که روشن نمی‌شد. دفعه بعد نشان خواهم داد که اگر کامپیوترتان تا حدودی کار می‌کند چطور اشکال سخت‌افزاری‌اش رو بیابید و یا دست‌کم آن را به مرحله بوت شدن برسانید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 219 دیدگاه
  1. ممنون حسین جان
    واقعا مطلب خوب و کارآمدی بود…

  2. من چند وقت پیش کیس سیستمم از روی میز افتاد زمین و از اون موقع سرعت کامپیوترم مخصوصا در زمان بازی پایین امده کسی میدونه ممکنه اشکال از چی باشه

    1. هاردتون به احتمال زیاد مشکل خورده…سرعتتونو کم می کنه

  3. با سلام خدمت شما به خاطر مقاله بسیار جالبتان

    ببخشید جسارت میکنم فقط قصد دارم تجربه ی خودم رو در ضمینه ی تعمیر سخت افزار و مراحل خودم توضیح بدم شاید دوستان استفاده کردند

    اول از همه بیشترن خرابی در این ضمینه مال پاوره پس اول اون رو چک کنید
    اما روش کلی تر بعد از این که مشابه روش بالاست این است که ابتدا همه ی قطعات رو جدا کنیم (منظور همه هست حتی سیم های متصل به مادر ببرد و گرافیک / رم و….فقط یک پاور مطمئن +و cpu چون احتمال خرابی این قطعه بسیار کمه +سیم اسپیکر که بوق زدن کیس رو متوجه بشیم
    حتی سویچ های پاور و ریست رو جدا میکنیم )
    خوب اول ما با یک اتصال کوتاه بین پایه های سوییچ پاور باعث روشن شدن سیستم میشیم که درصورت شنیدن بوق خطای رم به و متصل کردن رم به مرحله ی بعد میرویم سپس دوباره با روشن کردن سیستم و شنیدن بوق کارت گرافیک و نصب اون به مرحله ی بعد میریم که باید سستم روشن تصویر داشته باشید سپس هارد و.. رو سیم هاش رو وصل میکنیم و…

    اگه تصویر نداشتیم احتمال خرابی میره /البته اگه بتونی تعویض قطعه کنید با قطعات سالم مطمئن بکنید شاید زود تر به ایراد پی ببرید

    یه مشکل دیگه ای هم که خیلی مشاهده کردم اینه که بعضی وقت ها اصلا برق تو سیستم یا تصویر ندارید (منظورم اینکه برق هست ولی چیزی در مانیتور مشاهده نمیکنید من چندین بار با خالی کردن بایس جواب گرفتم که درست شده سیستم /بایس رو با با در اوردن باطری و اتصال کوتاه کردن خالی می شه که من به شخصه باتری رو بر عکس میزارم سر جاش و معمولا بین چند دقیقه تا حدود ۳۰ دقیقه امتحان کردم زمان میبره و متفاوته
    (توجه : حتما مواظب باشید زمانی که باتری بر عکس قرار داره سیستم رو از برق در بیارید و روشن نکنید
    وگرنه کار مادر برد تموه)

    الان دیگه فعلا چیزی به ذهنم نمی رسه معمولا این اشکلات از ایناست و رفع ایبشون
    البته من کامل و با دقت ننوشتم شما ببخشید و این موارد میدونید که خیلی پیچیدست و من بارها یه قطعه رو فکر کردم خرابه و بعد بر اثر حادثه ای و… دیدم سالم بوده و من اشتباه کردم

    یا علی

    1. مطلبي كه گفتيد بسيار عالي بود واقعا راهنمايي كلي كرديد ممنونم ازتون و اين مطلب رو كامل كرديد
      موفق و پيروز باشيد

    2. همه ی این ها رو که نوشتی چرت و پرته و ربطی به هم نداره لطفا در موردی چیزی که اطلاع نداری چیزی ننویس آقای محترم / برو اول فارسی رو یاد بگیر که عیب رو این طوری ننویسی : ایب

    3. اول فارسی رو یاد بگیره؟ نمیشه آخر یاد بگیره؟

  4. سلام کلا ممنون از مطالب مفیدتون

    می بخشید (هفته گذشته چند مورد از ساده‌ترین تعمیرات و به روزرسانی‌هایی را که خودتان می‌توانید انجام دهید آموزش دادم )
    میشه لینک این مطلب رو لطف کنید!
    با تشکر

  5. سلام. باید بگم که مطالب که گذاشتید یکم ایراد داره اخوی. اول این که شکاف ISA منسوخ شده. دوم این که فقط یک راه برای تشخیص منبع تغذیه وجود دارد نه دو راه. فقط کافیه سیم سبز به یکی از سیم های مشکی منبع تغذیه متصل گردد اگر روشن نشد منبع تغذیه از کار افتاده در منبع تغذیه AT با وصل کردن این منبع به برق اگر روشن نشد باز هم این منبع قدیمی از کار افتاده. هر چند که این منابع تغذیه منشوخ شده. سوم این که همه ی شرکت های سازنده ی قطعات یکی استاندارد برای عیب یابی سیستم دارند و تعداد بوق، در همه ی سیستم ها یکسان است. چهارم این که بوق ممتد نشان دهنده ی مشکل همه ی کارت های توسعه به جز کارت گرافیک است. والا من هم که رشته ی خودم کامپیوتر هست احد الناسی رو ندیدم که این طوری عیب یابی سخت افزار رو انجام بده. خواستید می تونم مطالب بیشتری رو در اختیار شما بگذارم. به من ایمیل بزنید.

    1. بله اگه مطالب و تجربه هاتون در اختیار کاربرای دیگه بذارید خیلی خوبه

      از طرف یه کاربر

    2. مطلبی گه گذاشته شده یکم ایراد داره یا دوم یا سوم؟
      تو که رشته ات کامپیوتر هست، چون احد الناسی یعنی بنی بشری ( هچ آدامی) رو ندیدی که این طوری عیب یابی سخت افرار رو انجام بده، یعنی باید قبول کنیم که همچین کسی وجود نداره؟
      برو اول فارسی رو یاد بگیر که برادر رو این طوری ننویسی : اخوی

  6. واقعا از راهنماییتون ممنونم ولی یه مشکل دیگه ی سیستمم هم اینه که هر جا که صفحات سیاه روی مانیتورم میاد مثال صفحه سیاه شروع ویندوز یکدفعه رنگ از حد عادی تیره تر میشه فکر میکنید مشکل از چی باشه

    1. به احتمال زیاد سیستم شما ویروسی باشه چون یک سری از ویروس ها هستند که کار آنها اختلال در صفحه نمایش است. اگر از آنتی ویروس ند32 استفاده می کنید پاک کنید و آنتی ویروس آویرا بر روی سیستم خود نصب کنید این آنتی ویروس رو آپدیت کنید و سیستم خودتون رو اسکن کنید و بعد از اسکن آپی آدرس های سیستم خودتون رو مخفی کنید تا از شر هکرها و نرم افزار های جاسوسی در امان باشید و با خیال راحت در اینترنت وبگردی کنید. [خواستید نصب آویرا و مخفی کردن آی پی رو هم براتون می فرستم]

    2. نصب آویرا و مخفی کردن آی پی
      رو بی زحمت برا من بفرستید
      لازم میشه

    3. آدرس ایمیل خودتون رو به این آدرس بفرستید : mhdprofessionalize@gmail.com

  7. سلام ممنون مطالب جوبی بود
    یه سوال داشتم که برای رفع بد سکتورهای نرم افزاری در دستور format از چه سوئیچی استفاده کنم

  8. با سلام
    مدتی است که سی دی و دی وی دی درایو های من از کار افتاده اند بطوریکه درایو دی وی دی پس از بالا آمدن ویندوز در مای کامپیوتر گهگاهی مشاهده می شود و درایو سی دی نیز با اینکه مشاهده می شود ولی رایت نمی کند و مدام پیغام اینزرت دیسک خالی را می دهد، در حالیکه دیسک خالی در آن وجود دارد. خود درایو ها هم هیچ مشکلی ندارد. درایو دی وی دی که بالکل نو است. حتی درایوی را که روی سیستم دیگری عملیات رایت را انجام می داد به روی سیستم خودم منتقل کردم که باز هم کار نکرد.
    لطفا مرا در حل این مشکل یاری نمایید
    با تشکر

    1. سلام
      ويندوزتان را عوض كنيد مشكل حل ميشه

    2. یکبار که اینطور شده بود با هزار بدبختی وین عوض کردم
      بعد یه مدت دوباره اینطوری شد

    3. شما کابلهای متصل به درایورهاتون را چک کنید
      اگه بازم مشکل داشتی جدا جدا چکشون (مثلا اول DVD-ROM و بعد CD-ROM) کن , شاید باهم نتونن کار کنن

  9. salam
    agha man ye soal daram computere man roshan mishe vali tasvir nemide ya ni vaghty roshan mikonam fane cpu kheily kond kar mikone vali computraee ke tasvir midan fane scpu tond kar mikone , khaheshan komak konid eshkale computere man az chie
    age mishe komak konid mamnonam

    1. سلام/ در پاسخ به سوال شما باید بگم همون طور که گفتید فن CPU دیر کار می کنه، پس حتماً سرعت سیستم شما پایین اومده برای این کار ابتدا قاب کیس خود را باز کنید و کیس را کامل بادگیری کنید تا گردوخاک از قطعات پاک شوند بعد فن CPU را از سیستم باز کرده و دوباره جداگانه فن را بادگیری کنید تا فن هم مانند قطعات از گردوخاک پاک شود سپس برچسب روی فن را به اندازه ای بردارید که بتوانید درون آن را یک قطره روغن بریزید در هنگام انداختن یک قطره ی روغن درون CPU دقت کنید تا روغن به دور و بر فن نریزد تا از چسبیدن برچسب جلوگیری کند سپس برچسب روی فن را بچسبانید و فن را روی CPU نصب نمایید سیستم را روشن نمایید و از داخل Setup دمای CPU را چک کنید دما باید در حدود 40 تا 50 باشد. اگر سوال دیگری داشتید به این آدرس ایمیل بزنید درخدمتم : mhdprofessionalize@gmail.com

  10. با سلام
    من يه مشكل ديگه دارم كامپيوترم روشن ميشه فقط بوت نميشه و موقع روشن شدن 3 تا بوق مي زنه ولي بوت نميشه و با چند بار ريست كردن بوت ميشه لطفا راهنمايي كنيد

    1. به احتمال زیاد در Setup سیستم شما FirstBoot روی CDROM تنظیم شده شما یک بار از Setup سیستم FirstBoot رو چک کنید اگر روی سی دی بود روی Hard تنظیم کنید یا اگر از قبل روی Hard تنظیم بوده پس حتماً رم سیستم شما از نظر سخت افزاری مشکل پیدا کرده. اگر سوال دیگری داشتید به آدرس ایمیل بزنید درخدمتم : mhdprofessionalize@gmail.com

  11. کار با مولتی متر دیجیتال برای تست خازن ها و… کارت گرافیک یا پاور را توضیح دهید اخه تو هیچ سایتی نبود

    1. پاسخ یکی از کاربران : برای تست پاور فقط کافیه با یک تکه سیم، سیم سبز رو به یک سیم سیاه متصل کنی بعد پاور رو روشن کنی، اگر روشن شد سالمه اگر روشن نشد دیگه عمرش تموم شده – برای کارت گرافیک، سیستم رو روشن می کنی اگه سیستم بالا نیومد و قبل از این که سیستم بوق سلامت رو بزنه، سیستم 8 بوق می زنه که مشکل از کارت گرافیک هست – و برای خازن، می تونی به کارت گرافیک و یا مادربرد نگاه کنی خازن بعد از مدتی ورم می کنه، کاری داشتی به آدرس ایمیل بزن :
      mhdprofessionalize@gmail.com

  12. مشکل من وقتی کلید پاور را فشار میدهم کیبرد کار نمی کند وکامپیوتر که تازه مشخصات را نشان میدهد قفل میکند ودیگر همان طور میماند

    لطفا راه حل در اینجا بنویسید

  13. کیبرد رو از سیستم جدا کنید، اگر احتمالاً سیستم در هنگام راه اندازی بوق می زند تعداد بوق ها رو شمارش کنید. احتمال دوم این که اگر سیستم شما قدیمیه ممکنه هارد شما بدسکتور داشته باشه یا هارد شما از کار افتاده باشه، احتمال سوم این که ممکنه مشکل از cpu باشه، فن cpu و خود cpu رو از روی مادربرد جدا کنید بادگیری کنید و دوباره جا بزنید. این روش هایی که گفتم رو امتحان کنید سوالی بود دوباره مطرح کنید.

  14. سلام خسته نباشید…
    جدیدا مانیتورم رو عوض کردم و ال سی دی گرفتم.. اما وقتی دکمه پاور رو میزنم سیستم بالا نمیاد بعد از چند بار ریست کردن بالا میاد نمیدونم داستانش چیه… از طرفی چند مدته وقتی میخوام سیستم رو روشن کنم و دکمه پاور رو میزنم کیس پشت سره هم روشن و خاموش میشه و سیستم بالا نمیاد.. میخواستم بپرسم علتش چیه؟

    1. سلام
      احتمالا مشکل از پاورت باشه
      با یه پاور دیگه تست کن

Comments are closed.