چگونه وقتی کامپیوترتان روشن نمی‌شود٬ مشکلات سخت‌افزاری‌اش را پیدا کنید

  • 1390/1/24
  • ITTeach
  • 219

هفته گذشته چند مورد از ساده‌ترین تعمیرات و به روزرسانی‌هایی را که خودتان می‌توانید انجام دهید آموزش دادم اما یکی از خوانندگان پرسید که از کجا بفهمیم کدام قطعه دچار مشکل شده است؟ امروز قصد دارم به صورت گام به گام به شما نشان دهم که چگونه ایراد کامپیوتری را که روشن نمی‌شود پیدا کنید. سپس٬ هفته آینده٬ ابزارهایی جهت حل مشکلات سخت‌افزاری کامپیوتری که روشن می‌شود اما عملکرد نامناسبی دارد معرفی خواهم کرد.

 

آشکار است که اگر کامپیوترتان با فشار دکمه پاور روشن نشود٬ آن‌گاه هیچ نرم‌افزاری نمی‌تواند به شما کمک کند. بنابراین٬ باید کیس را باز کرده و فرآیند عیب‌یابی سخت‌افزاری را شروع کنید.

غیرضروری‌ها را حذف کنید:

اگر کامپیوتری روشن نشود٬ اولین کاری که می‌کنم این است که همه قطعات غیرضروری سیستم را قطع یا حتی به صورت فیزیکی خارج می‌کنم. این مرحله شامل این موارد است:

کارت‌های PCI٬ ISA و PCI Express – همه چیز به جز کارت گرافیک باید خارج شود (ولی اگر یک کارت گرافیک آنبرد دارید که می‌توانید از آن استفاده کنید٬ در این صورت کارت گرافیک را نیز خارج کنید). از جمله کارت‌هایی که باید قطع شوند می‌توان به کارت صدا٬ کارت شبکه٬ مودم و کارت‌های رابط اضافی اشاره کرد. شاید تصور کنید بعید است که یکی از این کارت‌ها عامل خرابی باشند اما همین هفته گذشته یکی از کامپیوترهای قدیمی من به دلیل نقص عملکرد کارت شبکه روشن نمی‌شد. کارت شبکه را خارج کردم و همه چیز درست شد.

دیسک‌های سخت – تنها لازم است برق آن‌ها را قطع کنید.

درایو سی دی – باز هم فقط کابل برقش را بکشید.

پس از این کارها٬ دوباره دکمه پاور را فشار دهید. آیا فعالیتی مشاهده می‌کنید؟ آیا روی مادربوردتان یک چراغ پاور وجود دارد؟

اگر چراغ پاور مادربورد به طور ضعیفی روشن می‌شود اما سیستم بالا نمی‌آید٬ احتمال دارد که ایراد از خود مادربورد یا منبع تغذیه باشد. در کامپیوترهای قدیمی پیش می‌آید که یکی از خازن‌های مادربورد ترکیده و مایع درون آن به بیرون نشت کند و باعث اشکالاتی از این دست شود. نگاهی به گوشه و کنار مادربورد خود بیندازید و ببینید که آیا می‌توانید نشانه‌ای از یک خازن متورم بیابید – ممکن است بالای آن باز شده باشد٬ شاید مایعی قهوه‌ای رنگ روی مادربورد ببینید یا ممکن است خازن تنها اندکی باد کرده باشد :

اگر نشانه‌ای که حاکی از مشکلات خازن‌ها باشد پیدا نکردید٬ آنگاه باید منبع تغذیه را بررسی کنید.

بررسی یک منبع تغذیه معیوب:

منبع تغذیه در کنار هارد درایو و فن‌ یکی از قطعاتی است که زیاد دچار مشکل می‌شود و مشکلات آن یا ناشی از فن داخل خود منبع تغذیه است و یا باز هم خازن‌ها دچار مشکل شده‌اند. در هر صورت٬ تحت هیچ شرایطی نباید اقدام به تعمیر یک منبع تغذیه معیوب کنید – تنها گزینه ممکن تعویض آن است. حتی اگر به ظاهر خراب باشد٬ باز هم احتمال بسیار زیادی وجود دارد که ولتاژ بالایی داخل آن ذخیره شده باشد. توصیه نمی‌کنم که یک مولتی‌متر بردارید و منبع تغذیه را امتحان کنید.

دو راه برای شناسایی یک منبع تغذیه معیوب وجود دارد. یکی استفاده از یک منبع تغذیه یدکی است و دیگری نصب همین منبع تغذیه روی یک کامپیوتر دیگر. اگر یک منبع تغذیه یدکی دارید٬ قطعه فعلی را درآورده و قطعه یدکی را جایگزین آن کنید. اگر یک کامپیوتر یدکی دارید٬ منبع تغذیه‌اش رو در‌آورده و منبع تغذیه مشکوک را روی آن امتحان کنید. مشخص است که به این ترتیب اگر اشکال از منبع تغذیه باشد به مسئله پی خواهید برد.

به منظور جلوگیری از نتیجه‌گیری اشتباه٬ مطمئن شوید که همه لیدها را متصل کرده‌اید. مادربورد‌های جدید علاوه بر فیش‌های بزرگ ۲۰ پین٬ برای تأمین برق پردازشگر یا کارت گرافیک نیازمند فیش‌های ۴ یا ۸ پین نیز هستند. دفترچه راهنمای مادربوردتان را مطالعه کنید و یا  در اطراف فن سی پی یو خود به دنبال چنین رابط‌هایی بگردید. اگر به نظر رسید که باید چیزی در آنجا متصل کنید٬ آنگاه راهنمای رایگان نگاهی به داخل و خارج کامپیوتر را دانلود کرده و مطالعه کنید. مخصوصاً صفحات مربوط به رابط‌های تغذیه.

آخرین راه باقی مانده این است که قطعه مشکوک را در یک کامپیوتر دیگر امتحان کنید اما بدانید که احتمال دارید این کار به قطعه شما آسیب بزند. بنابراین توصیه می‌کنم از انجام دادن این عمل با سخت‌افزارهایی که برایتان اهمیت دارند خودداری کنید.

قطع کردن X مشکل را حل کرد:

اگر همه قطعات غیرضروری را جدا کردید و کامپیوتر به خوبی بالا آمد٬ می‌توانید وارد مرحله طاقت‌فرسای آزمایش تک تک قطعات شوید. با کارت گرافیک شروع کنید٬ سپس سراغ سایر کارت‌ها و قطعات بروید و این روند را آن‌قدر ادامه دهید تا قطعه‌ای که جلوی روشن شدن سیستم را گرفته پیدا کنید.

بوق زدن:

کامپیوترها واقعا قدرت خوبی در تشخیص اشکالات خود دارند و اغلب از طریق یک سری بوق خاص٬ به تولید کدهای خطا می‌پردازند. اگرچه نوع این بوق‌ها در بین سازندگان مختلف٬ متفاوت است اما می‌توانید مطمئن باشید که یا اشکال از سی پی یو است٬ یا حافظه و یا کارت گرافیک. دفترچه راهنما یا وبسایت شرکت سازنده مادربوردتان را جهت آگاهی از معنای هر بوق خاص مطالعه کنید. علاوه بر این٬ می‌توانید نگاهی به جدول کدهای عمومی بوق بایوس‌های قدیمی بیندازید. متداول‌ترین بوقی که می‌توانم به آن اشاره کنم٬ یک سری بوق ممتد است که نشانه خطا در حافظه می‌باشد و اشکال ممکن است تنها ناشی از قرار نگرفتن صحیح کارت حافظه در شیار خود باشد (که اغلب در جریان حمل و نقل از جای خود خارج می‌شود).

اگر کامپیوترتان روشن می‌شود و به درستی کار می‌کند اما گاهی اوقات در حین استفاده صدای یک سری بوق به گوشتان می‌خورد٬ معنایش این است که دمای سی پی یو بیش از حد بالا رفته است. این اتفاق بیشتر به دلیل نقص عملکرد فن رخ می‌دهد. به عنوان یک راه حل کوتاه مدت٬ می‌توانید گرد و خاک روی گرماگیر (هیت سینک) و فن را پاک کنید اما به فکر تعویض کل قطعه باشید. به دلایلی این موضوع را در لیست تعمیراتی که خودتان می‌توانید انجام دهید نیاوردم و انجام این عمل را به افراد مبتدی توصیه نمی‌کنم اما اگر مصمم هستید سخت‌افزار کامپیوترتان به صورت کارآمد عمل کند٬ بد نیست این کار را بیاموزید.

آنچه خواندید راهنمای عیب‌یابی کامپیوتری بود که روشن نمی‌شد. دفعه بعد نشان خواهم داد که اگر کامپیوترتان تا حدودی کار می‌کند چطور اشکال سخت‌افزاری‌اش رو بیابید و یا دست‌کم آن را به مرحله بوت شدن برسانید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 219 دیدگاه
  1. سیستم من روشن که میکنم هیچ تصویری روی صفحه مانیتور نمی آورد
    واز داخل کیس هر دوثانیه یک بار صدای بوق می آید مشکل سیستم من چیست؟

    1. چندتا بوق می زنه؟ تعداد بوق ها رو شمارش کنید و به من اطلاع دهید.

  2. سلام
    ممنون از مطالب
    مشکل من اینه که مثل بالا وقتی هارد رو برای مدت طولانی مثلا 5-6 ساعت خاموش میکنم یا اسلیپ و یا هایبرنت روشن میشه و یه بوق هم میزنه و روی صفحه اول که نوشته مثلا برای ورود به بایاس کلید و دل و وووووو قفل میشه و باید چندین بار ریست کنم تا برسه به قسمت که ویندوز میخواد ریپیر کنه اونجا خیلی طول میکشه من کنسل میکنم و بعد نرمال بالا میاد. باتری بایاس و در اوردم- تمیز کردم خاک و اینها رو و تو بوت هم هارد رو اول زدم. نمیدونم مشکل چیه کمک کنید . بنظرم پاور هست اما نمیدونم به روش دیگه چطور جک کنم —–لطفا راهنمایی کنید
    ممنون

    1. این ها چیه نوشتی واضح و روشن بنویس ببینیم چی گفتی؟

  3. ویندوزم 7 64 بیت است و ضمنا گاهی صفحه آبی دامپ هم میاد. ویندوز رو عوض کردم اما مشکل حل نشد.

    1. فرمت کلی انجام دادی یا فقط یک درایو رو فرمت کردی؟

  4. سایتی توپی دارید” کارتون حرف نداره ” خوب راهنمایی و توضیح میدن

  5. سلام.ببخشید من یه مشکل عجیب دارم!
    وقتی کیسو روشن میکنم مانیتورم روشن نمیشه.و اون چراغ چشمک زنش با سرعت2-3برابر شروع به چشمک زدن میکنه.بعد که حدود 10 دیقه منتظر میمونم،خودش روشن میشه.این اتفاق فقط زمانی میافته که قبلش سیستمم به مدت چند ساعت خاموش شده باشه.احساس میکنم کارت گرافیکم وقتی خنکه مانیتور رو روشن نمیکنه!!!!!!!!!!!

  6. آره همون طوری که گفتی مشکل از کارت گرافیک هست، اگه سیستم تو خیلی قدیمی هست مشکل از همون جاست، سیستمت توی تابستون یک جای خنک بگذار، ولی به احتمال زیاد کارت گرافیک سیستمت یکی از خازن هاش مشکل داشته باشه یا عمر خود رو کرده باشه.

  7. سلام.من چندروزی است سرعت کامپیوترم خیلی پایین امده ویندوزهم نصب کردم درست شدبعداز یک روز دوباره مثل اول شد.وقتی که می خوام ویندوز عوض کنم باید ۵٫۶بارریستارت کنم تابوت بالا بیاد بعضی وقت هاهم صفحه ابی میشه وریستارت میشه وقتی که روشن میکنم یک چیزی ارورمیده وریستارت میشه وبعددرست میشه چه کنم ممنون

    1. مشکل از هارد سیستمت هست که بدسکتور داره، یک هارد نو بگیر اطلاعات سیستمت رو منتقل کن روی هارد جدید تا اطلاعات از بین نرود.

  8. سلام .من 2ویندوز بر روی کامپیوترم داشتم 7.xpولی حالا xpرا پاک کردم چطور می توانم وقتی که کامپیوتر بالا می اید سوال می کند که وارد xpبشم یا 7 می خواهم مستقیم وارد 7بشه.در ضمن می خواهم درایوی که xpروش نسب بود که ویندوز را پاک کردم پاک کردم ظرفیت اون را به درایوd منتقل کنم بدون اینکه اطلاعات درایوd پاک نشود .مرسی

  9. مشکلات سخت افزاری رو بگو نه نرم افزاری

  10. سلام روي سيستم من ويندوز 7نصب شده و چند وقته پشت سرهم ريستارت ميشه.مشكلش چيه و چطور درستش كنم”؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ممنون

    1. سلام
      چند تا احتمال داره

      ممکنه از ویروس باشه

      یا از فن CPU باشه که نمی تونه CPU رو خنک کنه

      و البته دلایل دیگه هم می تونه داشته باشه که باید همه رو تست کنی

    2. اگه سیستمت جدید خریدی و مرتب ریستارت میشه مشکل سخت افزاریه، اما اگه خیلی وقته سیستم خریدی همون طور که جعفر گفت به احتمال زیاد فن cpu مشکل داره و نمی تونه cpu رو خنک کنه یا اگر مشکل از cpu نباشه سیستمت ویروسیه، آنتی ویروس آویرا ورژن premium security suite یا eset smart security ند32 رو نصب کن و آپدیت کن مشکل سیستمت حل میشه، اگه حل نشد به احتمال خیلی کم مشکل از خود ویندوز هست.

  11. با سلام کامپیوتر من اصلا”نشانه وجود برق در آن مشاهده نمی شود و یطور کلی برق در آن قطع شده نمی دانم از کجا شروع کنم و علت آن از پاور است یا نه مادربورد لطفا: علائم قابل تشخیص علت آن را برایم بگویید با تشکر از زحمات شما دوستان

    1. سیستمت رو باز کن و کابل ۲۴ پینی که از پاور به مادربرد می ره بکش بیرون، بعد با یک تکه سیم نازک، سیم سبز کابل ۲۴ پین رو به یکی از سیم های مشکی مجاور اون وصل، {حتماً حواست باشه که فقط سیم سبز رو به یکی از سیم های مشکی وصل کنی} و در نهایت پاور رو روشن کن اگه روشن شد که هیچ، اما اگه روشن نشد حتماً بدون که پاورت سوخته.

  12. تو هفته ی اخیر این سومین سیستمیه که به دستم رسید
    چراغ جلوی کامپیوتر روشن می شه، فن سی پی یو کار نمی کنه ، هیچ بوقی هم نمی زنه ، چراغ روی مادر برد هم روشن می شه
    اگه ممکنه کمکم کنید ، سیستم قبلی رو یکی از دوستام درست کرد و گفت ایراد از bios setup بوده اما وقتی بالا نمیاد bios setup چطوری درست یا خراب می شه؟ آیا قطعه ی سخت افزاری ای موجب این مشکل شده؟

  13. سلام.چند روز پیش بود که پاور کامپوترم سوخت.حالا رفتم یه دونه دیگه خریدم و بعد وصلش کردم.ولی حالا که روشن میکنم ارور میده.این ارورشه: disk boot failure insert disk and press inter ممنون اگه میشم یه راهنمایی کنید.

    1. ربطی به پاور نداره پاور فقط برای روشن بودن سیستم کارایی داره، ولی الان که میگی این خطا رو میاره چه موقع و کجای سیستم این خطا ظاهر میشه؟ آیا با این خطا از درون سیستم بوق هم می زنه؟

    2. سلام
      این پیغام مربوط به هارد است.
      اتصالات هارد رو چک کن.
      به احتمال زیاد اگه اتصالات و کابل ها مشکل نداشته باشن هارد کامپیوترت سوخته!

  14. ربطی به پاور نداره پاور فقط برای روشن بودن سیستم کارایی داره، ولی الان که میگی این خطا رو میاره چه موقع و کجای سیستم این خطا ظاهر میشه؟ آیا با این خطا از درون سیستم بوق هم می زنه؟

  15. سلام یه مانیتور 17 اینچ lcd samsung دارم.

    وقتی برق وارد مانیتور میشه چراغ روشن / خاموش شروع به چشمک زدن میکنه وقتی هم کیس روشنه باز هم همینطور میشه . لطفا راهنماییم کنید……

    با تشکر

    1. به احتمال زیاد کابل های DVI و VGA اتصالی داره جای کابل های

  16. سلام
    مشكل من اينه كه كامپيوترم اصلا روشن نميشه يكبار ديگه هم اينجوري شده بود كه مشكل از پاور بوده . نمي دونم الانم براي پاورش بتشه يا نه؟ من از سخت افزار چيزي بلد نيستم كه پاورش عوض كنم. لطفا راهنماييم كنيد .

    1. دوست عزیز اگه پاور مشکل داشته باشه اصلاً سیستم روشن نمیشه ولی الان که میگی سیستم روشن نمیشه مشکل از همون پاور هست / ولی شما تو نظریه ی اولی گفته بودی سیستم روشنه ولی چراغ مانیتور شروع به روشن و خاموش می کنه. درست و حسابی ننوشتی که ببینیم اصلا کامپیوتر داری یا نداری؟

  17. وقتی سیستم خود به خود هنگ می کنه و ۱ صفحه رنگی می آید مشکل چیه؟هر دفه ۱ رنگ می آید! حتما باید ری استارد کنم. در ضمن سیستمم نو هست.

    1. خوب داداش سیستمت ویروسیه/کار به نو و قدیمی نداره/ سیستم وقتی ویروسی شد عملیات اجرای برنامه ها با مشکل مواجه میشه/آنتی ویروس آویرا نسخه پرسونال (personal) رو دانلود کن بعدش آپدیت کن و در پایان کل درایوهای مای کامپیوتر رو اسکن کن.

  18. با سلام و خسته نباشید خدمت تمامی عزیزان امروز برام مشکلی پیش اومده : با روشن کردن کامپیوتر صدای بوق رم شنیده میشه و فن سی پی یو و پاور کار میکنه اما سیستم بالا نمیاد و مانیتور هم چراغش نارنجی میمونه. اگه ممکنه لطفا راهنمایی کنید. ممنون میشم

    1. احتمالا سوختگي در قطعات ايجاد شده… لطفا به خدمات كامپيوتري مراجعه كنيد تا بررسي كنن

    2. سلام
      ما بعضی وقتا با در آوردن رم و دوباره جا زدنش مشکل رو حل می کنیم

      شما هم یه تستی بزن

  19. سلام
    خسته نباشید
    من سه سال پیش بهترین کیس موجود رو خریدم
    الآن فقط و فقط سر بازی pes یکدفعه تصویر ثابت می شه و هیچ دکمه ای و موس و غیره کار نمی کنه و فقط باید ری استارت رو بزنم تا دوباره بالا بیاد سیستم
    من به هر کی گفتم نتونست کمک کنه اگه منو راهنمایی کنید ممنون می شم
    راسی دکمه کیسم فکر کنم خراب شده که خیلی برام عجیب بود
    راهی هست که درست شه ؟ یا باید کل بدنه کیس که ۵۰ ومن خریدم رو عوض کنم؟
    اگه ایمیل کنید ممنون می شم

    1. در خصوص بازی که گفتی سیستم من هم همین طور میشه، gta5 که بازی می کنم چند بار که بازی رو نگه می دارم، بعد از چند بار باید سیستم رو ریستارت کنم، مشکل سخت افزاری نیست مشکل از خود ویندوز هست- کیستو ببر در یک خدمات کامپیوتری دکمشو برات درست کنه

Comments are closed.