چگونه وقتی کامپیوترتان روشن نمی‌شود٬ مشکلات سخت‌افزاری‌اش را پیدا کنید

  • 1390/1/24
  • ITTeach
  • 219

هفته گذشته چند مورد از ساده‌ترین تعمیرات و به روزرسانی‌هایی را که خودتان می‌توانید انجام دهید آموزش دادم اما یکی از خوانندگان پرسید که از کجا بفهمیم کدام قطعه دچار مشکل شده است؟ امروز قصد دارم به صورت گام به گام به شما نشان دهم که چگونه ایراد کامپیوتری را که روشن نمی‌شود پیدا کنید. سپس٬ هفته آینده٬ ابزارهایی جهت حل مشکلات سخت‌افزاری کامپیوتری که روشن می‌شود اما عملکرد نامناسبی دارد معرفی خواهم کرد.

 

آشکار است که اگر کامپیوترتان با فشار دکمه پاور روشن نشود٬ آن‌گاه هیچ نرم‌افزاری نمی‌تواند به شما کمک کند. بنابراین٬ باید کیس را باز کرده و فرآیند عیب‌یابی سخت‌افزاری را شروع کنید.

غیرضروری‌ها را حذف کنید:

اگر کامپیوتری روشن نشود٬ اولین کاری که می‌کنم این است که همه قطعات غیرضروری سیستم را قطع یا حتی به صورت فیزیکی خارج می‌کنم. این مرحله شامل این موارد است:

کارت‌های PCI٬ ISA و PCI Express – همه چیز به جز کارت گرافیک باید خارج شود (ولی اگر یک کارت گرافیک آنبرد دارید که می‌توانید از آن استفاده کنید٬ در این صورت کارت گرافیک را نیز خارج کنید). از جمله کارت‌هایی که باید قطع شوند می‌توان به کارت صدا٬ کارت شبکه٬ مودم و کارت‌های رابط اضافی اشاره کرد. شاید تصور کنید بعید است که یکی از این کارت‌ها عامل خرابی باشند اما همین هفته گذشته یکی از کامپیوترهای قدیمی من به دلیل نقص عملکرد کارت شبکه روشن نمی‌شد. کارت شبکه را خارج کردم و همه چیز درست شد.

دیسک‌های سخت – تنها لازم است برق آن‌ها را قطع کنید.

درایو سی دی – باز هم فقط کابل برقش را بکشید.

پس از این کارها٬ دوباره دکمه پاور را فشار دهید. آیا فعالیتی مشاهده می‌کنید؟ آیا روی مادربوردتان یک چراغ پاور وجود دارد؟

اگر چراغ پاور مادربورد به طور ضعیفی روشن می‌شود اما سیستم بالا نمی‌آید٬ احتمال دارد که ایراد از خود مادربورد یا منبع تغذیه باشد. در کامپیوترهای قدیمی پیش می‌آید که یکی از خازن‌های مادربورد ترکیده و مایع درون آن به بیرون نشت کند و باعث اشکالاتی از این دست شود. نگاهی به گوشه و کنار مادربورد خود بیندازید و ببینید که آیا می‌توانید نشانه‌ای از یک خازن متورم بیابید – ممکن است بالای آن باز شده باشد٬ شاید مایعی قهوه‌ای رنگ روی مادربورد ببینید یا ممکن است خازن تنها اندکی باد کرده باشد :

اگر نشانه‌ای که حاکی از مشکلات خازن‌ها باشد پیدا نکردید٬ آنگاه باید منبع تغذیه را بررسی کنید.

بررسی یک منبع تغذیه معیوب:

منبع تغذیه در کنار هارد درایو و فن‌ یکی از قطعاتی است که زیاد دچار مشکل می‌شود و مشکلات آن یا ناشی از فن داخل خود منبع تغذیه است و یا باز هم خازن‌ها دچار مشکل شده‌اند. در هر صورت٬ تحت هیچ شرایطی نباید اقدام به تعمیر یک منبع تغذیه معیوب کنید – تنها گزینه ممکن تعویض آن است. حتی اگر به ظاهر خراب باشد٬ باز هم احتمال بسیار زیادی وجود دارد که ولتاژ بالایی داخل آن ذخیره شده باشد. توصیه نمی‌کنم که یک مولتی‌متر بردارید و منبع تغذیه را امتحان کنید.

دو راه برای شناسایی یک منبع تغذیه معیوب وجود دارد. یکی استفاده از یک منبع تغذیه یدکی است و دیگری نصب همین منبع تغذیه روی یک کامپیوتر دیگر. اگر یک منبع تغذیه یدکی دارید٬ قطعه فعلی را درآورده و قطعه یدکی را جایگزین آن کنید. اگر یک کامپیوتر یدکی دارید٬ منبع تغذیه‌اش رو در‌آورده و منبع تغذیه مشکوک را روی آن امتحان کنید. مشخص است که به این ترتیب اگر اشکال از منبع تغذیه باشد به مسئله پی خواهید برد.

به منظور جلوگیری از نتیجه‌گیری اشتباه٬ مطمئن شوید که همه لیدها را متصل کرده‌اید. مادربورد‌های جدید علاوه بر فیش‌های بزرگ ۲۰ پین٬ برای تأمین برق پردازشگر یا کارت گرافیک نیازمند فیش‌های ۴ یا ۸ پین نیز هستند. دفترچه راهنمای مادربوردتان را مطالعه کنید و یا  در اطراف فن سی پی یو خود به دنبال چنین رابط‌هایی بگردید. اگر به نظر رسید که باید چیزی در آنجا متصل کنید٬ آنگاه راهنمای رایگان نگاهی به داخل و خارج کامپیوتر را دانلود کرده و مطالعه کنید. مخصوصاً صفحات مربوط به رابط‌های تغذیه.

آخرین راه باقی مانده این است که قطعه مشکوک را در یک کامپیوتر دیگر امتحان کنید اما بدانید که احتمال دارید این کار به قطعه شما آسیب بزند. بنابراین توصیه می‌کنم از انجام دادن این عمل با سخت‌افزارهایی که برایتان اهمیت دارند خودداری کنید.

قطع کردن X مشکل را حل کرد:

اگر همه قطعات غیرضروری را جدا کردید و کامپیوتر به خوبی بالا آمد٬ می‌توانید وارد مرحله طاقت‌فرسای آزمایش تک تک قطعات شوید. با کارت گرافیک شروع کنید٬ سپس سراغ سایر کارت‌ها و قطعات بروید و این روند را آن‌قدر ادامه دهید تا قطعه‌ای که جلوی روشن شدن سیستم را گرفته پیدا کنید.

بوق زدن:

کامپیوترها واقعا قدرت خوبی در تشخیص اشکالات خود دارند و اغلب از طریق یک سری بوق خاص٬ به تولید کدهای خطا می‌پردازند. اگرچه نوع این بوق‌ها در بین سازندگان مختلف٬ متفاوت است اما می‌توانید مطمئن باشید که یا اشکال از سی پی یو است٬ یا حافظه و یا کارت گرافیک. دفترچه راهنما یا وبسایت شرکت سازنده مادربوردتان را جهت آگاهی از معنای هر بوق خاص مطالعه کنید. علاوه بر این٬ می‌توانید نگاهی به جدول کدهای عمومی بوق بایوس‌های قدیمی بیندازید. متداول‌ترین بوقی که می‌توانم به آن اشاره کنم٬ یک سری بوق ممتد است که نشانه خطا در حافظه می‌باشد و اشکال ممکن است تنها ناشی از قرار نگرفتن صحیح کارت حافظه در شیار خود باشد (که اغلب در جریان حمل و نقل از جای خود خارج می‌شود).

اگر کامپیوترتان روشن می‌شود و به درستی کار می‌کند اما گاهی اوقات در حین استفاده صدای یک سری بوق به گوشتان می‌خورد٬ معنایش این است که دمای سی پی یو بیش از حد بالا رفته است. این اتفاق بیشتر به دلیل نقص عملکرد فن رخ می‌دهد. به عنوان یک راه حل کوتاه مدت٬ می‌توانید گرد و خاک روی گرماگیر (هیت سینک) و فن را پاک کنید اما به فکر تعویض کل قطعه باشید. به دلایلی این موضوع را در لیست تعمیراتی که خودتان می‌توانید انجام دهید نیاوردم و انجام این عمل را به افراد مبتدی توصیه نمی‌کنم اما اگر مصمم هستید سخت‌افزار کامپیوترتان به صورت کارآمد عمل کند٬ بد نیست این کار را بیاموزید.

آنچه خواندید راهنمای عیب‌یابی کامپیوتری بود که روشن نمی‌شد. دفعه بعد نشان خواهم داد که اگر کامپیوترتان تا حدودی کار می‌کند چطور اشکال سخت‌افزاری‌اش رو بیابید و یا دست‌کم آن را به مرحله بوت شدن برسانید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 219 دیدگاه
  1. سلام.من یه کیس دارم وقتی روشن میکنم نه بوق میزنه نه صفحه میاد فقد فن کار میکنه و هارد اما چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز …

      اﺑﺘﺪا ﻫﻤﻪ اﺗﺼﺎﻻت را ﭼﮏ ﮐﻨﯿﺪ و دوﺑﺎره اﻣﺘﺤﺎن ﮐﻨﯿﺪ
      در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﻣﺆﺛﺮ ﻧﺒﻮد،
      ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﮐﺎر اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺎﻻ ﻫﻤـﻪ ﭼﯿـﺰ را ﺑـﻪ ﻏﯿـﺮ از ﺳـﯿﻢ دﮐﻤـﻪ power ، ﮐـﺎرت
      ﮔﺮاﻓﯿﮏ، ﺣﺎﻓﻈﻪ RAM و CPU را از ﻣﺎدرﺑﺮد ﺟﺪا ﮐﺮده و دوﺑﺎره اﻣﺘﺤﺎن ﮐﻨﯿﺪ .

      اﮔﺮ ﮐﺎﻣﭙﯿﻮ ﺗﺮ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺷﺮوع ﺑﻪ ﮐﺎر ﮐﺮد ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ را ﺧﺎﻣﻮش ﮐﻨﯿﺪ و ﻫﺮ ﺑﺎر ﯾﮏ ﻗﻄﻌـﻪ را
      ﻣﺘﺼﻞ ﮐﺮده و ﺳﭙﺲ ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ را روﺷﻦ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺟﺎﯾﯽ ﮐـﻪ ﻣـﺸﮑﻞ را ﭘﯿـﺪا ﮐﻨﯿـﺪ وﻟـﯽ اﮔـﺮ
      ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ اﺻﻼ روﺷﻦ ﻧـﺸﺪ اﺣﺘﻤـﺎﻻً ﯾـﮏ ﯾـﺎ ﭼﻨـﺪ ﻗﻄﻌـﻪ ﻣﻌﯿـﻮب دارﯾـﺪ (RAM یاCPU ،
      ﻣﺎدرﺑﺮد و ﻣﻨﺒﻊ ﺗﻐﺬیه)

  2. سلام.من کامپیوترم یک ماه به یک دلیلی روشن مونده.وبعد برای روشن کردنش باید دکمه پاور رو یک دقیقه نگهمیداشتم تا روشن بشه اما الان دیگه روشن نمیشه.پاورش رو روی یک کامپیوتر دیگه وصل کردم درست کار کرد.مشکل از پاور نیست.اما باز روشن نمیشه مشکل از کجاست؟ممکنه از منبع تغذیه باشه؟

    1. سلام منم همین مشکلو داشتم باتری مادربورد رو در آوردم 10 ثانیه بعد یه باتری دیگه زدم درست شد.

  3. سلام
    وقتي كامپيوتر را روشن ميكنم تا به قسمت عكس ويندوز مي رسم كامپيوتر ريستارت ميكند و اين كار همچنان ادامه دارد و كيبورد از كار مي افتد،
    حتي وقتي مي خواهم ويندوز را عوض كنم نمي توانم با كيبورد بوت دي وي دي رام را راه اندازي كنم،

    خواهشا راهنمايي كنيد

    1. سلام دوست عزیز …
      به احتمال قوی مشکل از رم سیستم است .. در مورد بوت کردن سیستم هم باید بگم که سوکت صفحه کلید نباید از نوع USB باشه و برای بوت کردن سیستم باید از فیش های PS استفاده بشه

  4. با سلام کامپیوترم بعد از کار کردن زیاد خاموش میشد تمام قطعات وحتی فن سی پی یو رو هم عوض کردم بازم نشد وقتی می خوام تبدیل موزیک رو انجام بدم یا بازی کنم چون فشار زیادبه کامیوتر میادخاموش میشه همه قطعات رو چک کردم درست بود غیر از مادربرد چیپ ستش بیش از حد داغ میشه چون مدل ایسوز هست نباید داغ کنه این مشکل زمانی برام حل شد که در کیس رو باز می زارم دیگه هیچ مشکلی نیست وزمانی در کیس رو میبندم دوباره مشکل پیداش میشه چکار کنم راهنماییم کنید لطفا؟
    مدلasus p5pl2-e

    1. سلام دوست عزیز ….
      سیستم شما بیش از حد گرم میشه و بخاطر همین خاموش میشه .. شما میتونید یه فن اضافی روی کیس نصب کنید

  5. سلام . من تک تک قطعات رو امتحان کردم و وقتی برق هارد وصل نیست سیستم روشن میشه ولی وقتی پاور هارد وصل باشه دیگه روشن نمیشه . این هارد قابل تعمیر هست یا نه ؟

  6. با سلام فن سی پیو کامپیوتر من یه لحظه صفر میشه بعد درست میشه بعضی اوقات یه عدد عجیب نشون میده دور فن و با برنامه اسپید فن نگاه می کنم در کیسمو باز کردم ولی فن نرمال کار می کنه می خواسم بدونم علتش چیه

    1. سلام دوست عزیز …
      بالا و پایین رفتن سرعت Cpu یه چیز عادی هستش .. سیستم در لحظاتی که بیشتر گرم شده و یا بیشتر کار میکنه از سرعت کمتر برخوردار هستش و در زمانی که خنک هست و کمتر کار میکنه مسلما” سرعت بیشتری داره

  7. من سیم پاور کامپیوترم ذوب شد البته روزها قبل این اتفاق شزوع شده بوده و من بوی عجیب ذوب شدن پلاستیک رو حس می کردم ولی احتمال نمی دادم که از ذوب شدن سیم پاورم باشه . تا اینکه انقد ذوب شد که اتصالی کرد و سیسنم چند بار ریست شد و من بلافاصله خاموشش کردم و رفتم یه سیم نو خریدم و سوکتش هم داغون شده بود و عوضش کزدم ولی زوشن نشد و یه بار که اومدم دکمه on/off رو زدم یه جرقه ای زد . الانم خروجی 12v رو نداره و قطعاتشم تست کردم و خود دیود 12v سالمه حالا من دقیقا نمی دونم که مشکل از مادربرد یا رم یا هارد یا از خود پاور که باعث به وجود اومدن این مشکل شده و می تزسم که یه پاور دیگه بخرم و ایراد از بقیه قسمتها بوده باشه و دوباره بزنه بسوزونتش . چون پاورم هم قدیمیه و ارزش تعمیر نداره ریاد مگه این که یه قطعه ارزون قیمتی معیوب باشه. قبلا از راهنماییتون ممنون.

    1. سلام دوست عزیز …
      مطمعن باشید که اشکال از خود پاور می باشد که به احتمال قوی خازن یا منبع تغذیه داخل پاور سوخته و باعث جرقه زدن شده

  8. وقتی کامپیوترراروشن می کنم قبل ازاینکه welcomeبیاد صفحه کامپیوترسیاه میشه بعداز5دقیقه دوباره روشن میشه ودوباره همون جوری میشه.خواهش میکنم کمک کنید!

    1. سلام
      کامپیوتر منم دقیقا همین مشکل رو داره
      لطفا راه حل بدید
      خیلی کارم گیره،خواهش.

    2. سلام دوست عزیز… به احتمال قوی مشکل از پاور باشه

  9. سلام
    کامپوتر من؛هر از چند گاهی اینجوری میشه؛یعنی:
    کیس روشن میشه ولی مانیتور سیاه نشون میده؛کابلش وصله ولی هیچی نشون نمیده؛
    لطف کنید ی راهنمایی کنید؛

    1. سلام دوست عزیز
      کابل گرافیک رو عوض کنید

  10. سلام کامپیوتر منم مدتی هست هر چی دکمه پاور رو میزنم روشن شه نمیشه که نمیشه کابلشو عوض کردم بازم نشد . کابل پاور رو میکشم و از اول میزنم تو بعضی وقتا شانسی روشن میشه بنظر شما پاور خرابه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  11. سلام کامپیوتر منم مدتی هست هر چی دکمه پاور رو میزنم روشن شه نمیشه که نمیشه کابلشو عوض کردم بازم نشد . کابل پاور رو میکشم و از اول میزنم تو بعضی وقتا شانسی روشن میشه بنظر شما پاور خرابه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. اگر نکات گفته شده در این مقاله را انجام دادید و جواب نداد توصیه می‌شود به یک تعمیرکار مراجعه کنید

  12. سلام و خسته نباشی به همگی
    امروز کامپیوترم رو روشن کردم، همه چیش کار میکنه ، اما مانیتور روشن نمیشه
    به عبارتی اولش یه بوق میزنه ، بعد صدای پاور ویندوز هم میاد، کابلها هم کاملا متصلند
    نمیدونم چشه!
    لطفا کمک کنید

    1. سلام دوس عزیز … با توجه به مواردی که فرمودین اشکال از DRAM میباشد .مشکلی در حافظه سیستم به وجود امده و یا motherboard
      لطفا چک کنید

  13. سلام ..خسته نباشید من صبح که سیستم روشن کردم …سیستم راحت بالا میاد ولی رو تصویر مانیتورم گوشه سمت چپ بال نوشته آنالوگ . دیجیتال میاد ولی سریع میره و هیچ تصویری ندارم … کابلا رو چک کردم …حتی با یه سیستم دیگه متنیتورم امتحان کردم ….وقتی کابل رو (سوکت آبی}} کارت گرافیکو در میارم …نوشته عدم اتصال کابله میاد ولی وصل میکنم باز همون پیغام آنالوگه میادو میره ….؟؟

  14. سلام. وقتی سیستم روشن میکنم کیس روشن میشه ولی مانیتر روشن نمیشه .باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز … به احتمال قوی مشکل از کابل گرافیک تونه . سوکت کابل روی کیس رو هم پاک کنید

  15. سلام کیس کامپیوتر من چند وقته روشن نمیشه سیم های پاورش را از پین ها جدا کردم و با پیچ گوشتی پین های اور را به هم اتصال دادم ولی بازم روشن نشد لطفا کمکم کنید

  16. سلام سيستمم بالا نمي يومد و پاور رو عوض كردم درست شد بعدش تصوير نميداد كه رم و باتري رو در آوردم و يك روشن خاموش كردم درست شد الان تصوير مشكي مياد كه فقط det و f9 داره ولي هيچ صفحه كليدي رو نميخونه چيكارش كنم؟ لطفا ج رو برام ميل كيند …. مرسي

    1. سلام دوست عزیز…
      به احتمال قوی مشکل از رم باشه .. یه بار از جا درش بیار و شکاف جای رم یا همون اسلات رو تمیز کن و رم رو دوباره جا بزن
      اگه درست نشد ویندوزتون مشکل داره و فیش صفحه کلیدتون باید از نوع PS باشه که سیستم بتونه اونو بخونه

  17. سلام جناب پورعبدولی,تشکر بابت وقتی که برای کاربرها میگذارید.
    سیستم من چند روزی از لحاظ تصویری مشکل داشت تا اینکه پس از بررسی متوجه شدم که مشکل از کارت گرافیک است.فن کارت گرافیک درست نمیچرخید و البته دوتا از خازن ها هم باد کرده بود.خلاصه دادم به تعمیرکار و برایم خازن ها را عوض کرد و فن را هم درست کرد.اما تعمیرکار گفت این نوع فن چون از نوع پرس شده است نمیشه عوض کرد و فعلا درست شده.مشخصات کارتی که الآن دارم:جی فورس 1گیگ انویدا است.
    سؤال من این است که :
    آیا لازم است که کارت گرافیک را تعویض کنم ؟ آیا فن این نوع کارت گرافیک پیدا میشه؟ به نظر شما چه نوع و مدل کارت گرافیکی تا بودجه 300هزار تومان خوب است که بخرم؟
    با تشکر از شما

    1. با عرض سلام خدمت شما دوست عزیز …
      در مورد تعمیر فن کارت گرافیک شما باید بگم که تعمیرکار درست گفته و بعضی از قطعات کامپیوتر به صورت پرسی و یکبار مصرف هستن و وقتی که خراب بشن دیگه راه و چاره ای نداره و باید به اجبار تعویضشون کرد . حتی اگه شما هم فن رو پیدا کنید بازم مثل اولش نمیشه و یه هزینه الکی بالا میاره پس بهترین راه اینه که سراغ تعمیر نری و یه دونه بهتر و با کیفیت ترشو بگیری
      بهترین و با کیفیت ترین کارت گرافیکی که در حال حاضر در بازار موجوده و خودم هم ازش استفاده میکنم نوع
      AMID RADEON HD 7990 هستش که ۶ گیگابایت حافظه از نوع DDR5 داره که خیلی از لحاظ کارایی سرعتی و با کیفیت تر از سایر کارت گرافیک هاست .. قیمتش هم در حد ۳۰۰ هزاری میشه

  18. ؤکامپیوترم وقتی روشنش میکنم اصلا بالا نمییاد …… کمک…….

    1. دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد؟ کامل توضیح دهید.

  19. سلام دوست عزیز …
    اول کابل گرافیک رو هم روی مانیتور چک کن و هم پشت کیس ببین درست سرجاشه . اگه درست بود و مشکلی نداشت از یه کابل گرافیک دیگه استفاده کن شاید ایراد از کابل باشه
    در غیر این صورت مشکل سخت افزاری داری و به احتمال قوی رم ایراد داره

  20. سلام
    میخوام کامپیوتر را روشن کنم. روشن نمیشه
    ولی مقداری گرما بهش میدم به فطعاتش روشن میشه. بعد که روشن میشه بعد از ده دقیقه خاموش میشه

    1. سلام دوست عزیز …
      اولا شما به جای اینکه به فکر فن اضافی ( خنک کننده ) روی سیستم باشید باحرارت گرفتن و گرما دادن روی قطعات کامپیوتر ممکنه تمامی خازن ها و تنظیم کننده های برق روی مادربرد رو از بین ببرید .
      دوما اگه میشه یه خورده واضح تر توضیح بدین که دقیقا روی کدوم قطعه گرما می گیرید ؟؟؟

Comments are closed.