نحوه تبديل فرمت هارد درايو يا فلش درايو از FAT32 به NTFS

  • 1390/2/5
  • عباس كريمي
  • 33

اگر هارد درايوي در اختيار داريد كه با فايل سيستم FAT32 فرمت شده است،‌ ممكن است تا كنون متوجه شده باشيد كه نمي توانيد فايل هاي حجيم را بر روي آن كپي كنيد. خب راه حل چيست؟ چگونه مي توان اين مشكل را برطرف ساخت و فايل سيستم را به فرمت NTFS تغيير داد؟

داريد سرتان را مي خارانيد؟ اين روش كار است: فايل سيستم FAT32 كه بيشتر درايوهاي اكسترنال با آن فرمت عرضه مي شوند نمي تواند فايل هاي بزرگتر از چهار گيگابايت (از قبيل فيلم هاي حجيم و هرچيز واقعا بزرگي مثل ماشين مجازي) را به كار برد. اگر تلاش كنيد فايلي بزرگتر از چهار گيگابايت را بر روي درايو اكسترنال كپي كنيد با پيغام خطايي همچون آن چه كه در كروشه و تصوير زير مشاهده مي كنيد، مواجه خواهيد شد:

[The file “FileName”is too large for the destination file system]

به جاي “FileName” نام فايلتان قرار خواهد گرفت كه در اينجا نام آن “MyMovie” مي باشد.

شايان ذكر است كه FAT32 تقريبا با هر سيستم عاملي به خوبي كار مي كند اما NTFS معمولا در سيستم عامل لينوكس يا مك OS X فقط خواندني (read-only) مي باشد.

تبديل مستقيم فايل سيستم

اگر از قبل يك تُن فايل را در درايوتان گردآوري كرده ايد و فضاي آزادي براي جابه جا نمودن آن ها در اختيار نداريد، مي توانيد به راحتي فايل سيستم را ازFAT32  به   NTFSتبديل كنيد. تنها كافيست command prompt را در مود Administrator باز كنيد (با كليك راست و انتخاب گزينه Run as Administrator) و سپس براي مشاهده دستورالعمل دستور تبديل، عبارت “convert /?” را تايپ كنيد.

[توضيح: در ويندوز XP نيز تنها كافيست در پنجره Run عبارت Cmd را تايپ كرده و OK كنيد، در پنجره command prompt نيز عبارت “ convert /?” را تايپ كرده و كليد اينتر را بفشاريد.]

در مورد مثال ما، درايو مورد نظرمان درايو G مي باشد، بنابراين دستوري را كه مورد استفاده قرار مي دهيم بدين قرار است:

convert G: /FS:NTFS

ممكن است فرايند تبديل دقايقي به طول انجامد، بخصوص اگر كه درايوتان واقعا بزرگ باشد.

واقعا ساده بود، مگه نه؟

گزينه دوم: فرمت مجدد درايو

اگر بر روي درايوتان يك تُن اطلاعات نگهداري نمي كنيد، بهترين كار كپي نمودن تمامي اطلاعاتِ روي درايوتان در جاي ديگر و فرمت مجدد درايو و در ادامه كپي مجدد اطلاعات بر روي درايو مي باشد. تمام آنچه كه مي بايست انجام دهيد راست كليك بر روي درايو و انتخاب گزينه فرمت (Format) مي باشد.

و در ادامه، گزينه NTFS را از ليست باز شو انتخاب نماييد.

فرمت را به پايان برسانيد و مجددا اطلاعاتتان را بر روي درايو كپي كنيد. زيبا و ساده (Nice and easy).

 

منبع: How- To Geek

اطلاعات تكميلي را مي توانيد در مقاله­هاي زير مطالعه نماييد:

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 33 دیدگاه
  1. بهتر هست زمانی که دارید راجع به ارور های سیستم توضیحی می نویسید عین متن ارور رو در مقاله بگنجانید نه این که صرفا عکس اون رو بذارید. این کار باعث میشه فردی که با این ارور مواجه شده و نمیتونه باید چی کار کنه با تایپ این ارور در گوگل به سایت شما نیاد … ( من حدودا یک ماه پیش به همین مشکل برخورد کردم )

    1. سینا جان با سلام. همونجور که توجه دارین این مطلب ترجمه ای هست از سایت منبعی که در انتهای مقاله آورده شده و خود من مطلبی رو حذف یا اضافه نکردم. باید بگم صحبت شما رو کاملن قبول دارم و به همین خاطر قسمتی که مورد نظرتون بود رو به متن اضافه کردم. امیدوارم نظر شما تامین شده باشه
      موفق باشین

    2. خیلی ممنون از این که به نظرات خواننده هاتون احترام میگذارید

    3. اختیار داری سینا جان،‌ این حداقل کاریه که از دستمون بر میاد D:

    1. “محسن” جان باعث شدی بازم کل این مقاله رو مجددن بخونم : )
      ابتدا پیش نهاد می کنم اگه فایلهایی با حجم بالاتر از ۴ گیگ رو نمی خواین انتقال بدین هاردتون رو دستکاری نکنین! اما اگه می خواین اینکارو بکنین ریسک نکنین و قبل از تغییر فرمت هاردتون محتویات اونو یه جا کپی کنین و بعدش مجددن به هارد انتقال بدین

  2. سلام . من ریسک کردم و این کار رو کردم اما یک پیغام خطا اومد که خیلی جالب بود . گفته بود که روی هارد شما یک اشکال بوجود اومده منظورش از اون جور ایرادها بود که با رفتن به قسمت property سربرگ tools–>error checking –>check now حل میشد. بعد از این کار با انجام دستور convert g:/fs:ntfs توی command prompt تغییر فرمت انجام شد. اطلاعات هم از بین نرفت . فایل 4.5 گیگا بایتی که داشتم هم به راحتی به هارد اکسترنال منتقل شد. با تشکر فراوان از راهنماییه شما دوست عزیز.

    1. اختیار داری محسن جان، شما استاد ما هستید. متشکرم که تجربه تون رو اینجا به اشتراک گذاشتین.
      موفق باشید.

  3. میشه طرز تغییر فرمت اکسترنال هارد رو در ویندوز 7به fntsبگید؟من راست کلیک میکنم ولی هیچکدوم از گزینه هایی که گفتید رو نمیبینم!؟

    1. با سلام
      با استفاده از نرم‌افزار پارتيشن مجيك ميتونيد تغيير بديد
      http://www.downloadha.com/tag/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D9%86%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C%D8%B4%D9%86-%D9%85%D8%AC%DB%8C%DA%A9/

  4. میشه لطفا طرز تغییر به فرمت ntfsرو در ویندوز 7بگید؟هارد من سامسونگ 500گیگ هست، راست کلیک میکنم ولی هیچکدوم از گزینه هایی که گفتید رو نمیبینم؟!

  5. سلام ممنون از زحماتتون هارد من به ی مشکل برخورد کرده لطفآ کمک کنید روی هاردم ویندوز xp داشتم حالا در درایو دیگه ویندوز ۷ نصب کردم به اینصورت که یکی از درایوها که ۱۰۰ گیگ بود به دو درایو ۳۵ گیگ و ۶۵ گیگ تقسیم کردم ( البته این هم بگم قبلش فایلهای داخلشو به یک درایو دیگه کپی کردم مثلا تو درایو G) بعد ویندوز۷ رو تو درایو ۳۵ گیگ نصب کردم بعد وارد ویندوز که شدم درایو ۶۵ گیگ رو فرمت کردم بعد ی دفعه درایو G که فایلها درایو ۱۰۰ گیگ رو توش کپی کرده بودم فرمتش RAW شد و باز نمیشه ودرخواست فرمت میده (فقط درایو G فرمتش RAW شده ) فعلا فرمتش نکردم میشه بدون فرمت کردن درست بشه چه کاری انجام بدم (ضمنا ویندوزم NTFS هست.اگه کمکم کنیدزودتر ممنون میشم.

  6. سلام و ممنون به خاطر توضیحات خوبتون….
    من متاسفانه فرمت هارد اکسترنالم به RAW تبدیل شده و پر از اطلاعات مهمه و نمیخوام فرمتش کنم…چجوری میتونم بدون فرمت کردنش فرمتشو تبدیل کنم به NTFS

    1. نغمه جون ntfs روی هارد اکسترنال جواب نمیده

  7. نغمه خانم شما هاردتونو فورمت کنین با Getdataback کل فایلهاتون رو برگردونید
    اگه مشگل داشتید ایمیل بزنین
    r.heravi@gmail.com

  8. سلام. من فلشم رو خواستم از FATبهNTFSتغییر بدم نه تو فرمت کردن گزینه ی NTFSرو پیدا کردم نه اینکه از طریق RUNعوض شد کمکم کنید(لطفا)

  9. سلام من تو لپ تاپم دو تا پارتیشن دارم که فرمت درایو c ام ntfs است.(total size:139 gb) و درایو d ام fat 32 است.(total:9/74 Gb) میخواستم بدونم نیاز هست که درایو دی را هم به ntfs تبدیل کنم.با توجه به اینکه بعضی وقتا وقتی داره ویندوز بالا میاد تو صفحه آبی رنگ یه پیغامی در مورد fat32 بودنش میده.راستی من یه بار تو کنترل پنل یه رفتم روی علامت دستگاه یو اس بیه بعد از اون عکس درایومم به شکل فلش شد این کار نکنه فرمتشا عوض کرده؟

  10. سلام
    من یک هارد اکسترنال 500 گیگ سلیکون پاور دارم
    اما توسط گیرنده دیجیتال به فرمت dvr تبدیل شده
    و الان تو سیستم هارد رو شناسایی نمیکنه و فقط توی گیرنده دیجیتال قابل شناسایی است
    چه جوری میشه هاردم به فرمت قبلا برگرده و درست بشه؟
    سپاس

  11. سلام-فلش 32g چطور فورمتش به ان تی اف اس تبدیل میشه با برنامه و بدون برنامه خطا میده ضمنا 32gig بانه اییه خخخخخخخخ

  12. یه فلش دو گیگ گینگستون دارم که اشتباهی توسط رسیور لینوکسی 1.2 گیگ آنو فرمت لینوکسی کردم حالا در ویندوز کامپیوترم بیش از 800 مگ آن قابل استفاده نیست آیا راهی برای بگرداندن قمستی که فرمت لینوکس شده به فرمت اولیه ویندوز هست ؟ باتشکر

  13. سلام.من یه فلش دارم کهفرمتش کردم دیگه نمیتونم مثل قبل بازش کنم.لطفا راهنماییم کنید.
    با تشکر

  14. در حالت عادی هنگام فرمت کردن فلش مموری ها فقط فرمت FAT 32 وجود دارد، شما با پیروی از روش زیر می توانید فلش خود به صورت NTFS فرمت کنید.

    ۱- ابتدا روی ایکون فلش مموری در قسمت My computer کلیک راست کرده و properties را انتخاب نمایید.

    ۲- منوی hardware و سپس DEVICE MANAGERرا انتخاب کنید.

    ۳- از قسمت DISK DRIVES و سپس Flash Drive SK_USB20USB Drives را انتخاب نمایید.

    ۴- تب policies را انتخاب کنید.

    ۵- گزینه optimize for performance را تیک بزنید و ok کنید.

    ۶- حال بر روی ایکون فلش در my computer کلیک راست کنید و format را انتخاب نمایید و در قسمت file system گزینه NTFS را انتخاب نمایید و بعد دکمه start را بزنید.

  15. من میخوام عکس عمل بالا رو انجام بدم… یعنی هاردم exFAT هست… حالا میخوام اونو به FAT32 تبدیل کنم، باید چیکار کنم؟!!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *