سهم ۷۹ درصدی مایکروسافت از بازار جهانی ۳۰ میلیارد دلاری سیستم عامل

  • 1390/2/14
  • ITTeach
  • 1

همه می‌دانیم که مایکروسافت از نظر درصد برخورداری از بازار سیستم عامل‌ها یکه‌ تاز است اما به ندرت درباره مهم‌ترین ارقام جنگ سیستم عامل‌ها٬ یعنی میزان درآمد٬ حرفی به میان می‌آید. امروز٬ گارتنر تخمین‌های خود درباره بازیگران مختلف عرصه سیستم عامل را منتشر کرد که بر اساس آن٬ معلوم شد از هر ۱۰ دلاری که برای سیستم‌عامل‌ها هزینه می‌شود٬ ۸ دلار سر از خزانه مایکروسافت درمی‌آورد. نتایج این گزارش٬ که محصولات سرور را هم در بر می‌گیرد٬ حاکی از سهم ۷۸.۶ درصدی این غول نرم‌افزاری است و شرکت اپل هم تنها ۱.۷ درصد از بازار سیستم عامل‌ها را در اختیار خود دارد. وقتی به این نکته توجه داشته باشید که بازار سیستم عامل در سال ۲۰۱۰ مبلغ ۳۰.۴ میلیارد دلار درآمد داشته است٬ آن‌گاه به اهمیت این درصدها پی می‌برید.

برخی از تحلیلگران نتیجه این گزارش را یک پیروزی برای اپل می‌دانند؛ نه به دلیل مجموع سهمش از بازار٬ بلکه به دلیلی میزان رشد این شرکت. درآمد اپل از سیستم عامل‌های خود ۱۵.۸ درصد رشد داشته٬ در حالی که این رشد برای مایکروسافت ۸.۸ درصد بوده است.  البته می‌توانید این استدلال را مطرح کنید که درصدها همیشه به سود کوچک‌ترها اس٬ت اما به هر حال نشان‌دهنده درستی مسیری است که در پیش گرفته‌اند. لینوکس در این نتایج٬ جایگاهی ندارد؛ بیشتر به این دلیل که اکثریت بالایی از کاربرانش٬ هر چند ماه یک بار جدیدترین و بهترین نسخه آن را به صورت رایگان دانلود می‌کنند. رد هت (Red Hat)٬ که یک سرویس پشتیبانی از لینوکس است٬ در این لیست حضور دارد اما فقط به مقام پنجم اکتفا کرده است.

 

در مطلبی که در وبلاگ گارتنر منتشر شد٬ روش علمی گردآوری این نتایج ذکر نشده است٬ اما این شرکت معمولا یک منبع پژوهشی معتبر است. فکر می‌کنم می‌توانیم با خیال راحت بگوییم که کارشان را درست انجام داده‌اند.

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. جالب بود؛اگه میشه یه آماری از سهم موتور های جستجو بزار؛راستی مدتی پیش ویدیویی از کنفرانس میکس11 مایکروسافت رو دیدم که توش قابلیت های آپدیت جدید ویندوز فون به نام مانجو که قراره منتشر بشه رو نشون می داد که واقعا امکانات زیادی بهش اضافه شده بود و نظرم رو نسبت به ویندوز فون عوض کرد،اگه میشه در مورد آپدیت مانجو هم توضیح بده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *