دور زدن آندروید!خوب یا بد؟؟

  • 1390/2/14
  • محمدرضا رشيدي
  • 54

در ادامه مطلب قبلی که در مورد خرید گوشی های مبتنی بر اندروید صحبت کردیم،به ضرر ها و همچنین فواید روت کردن و یا به اصطلاح دور زدن اندروید می پردازیم.

حتما اگر در مورد روت کردن اندروید در اینترنت جستجو کرده باشید، فروم ها  و مقالاتی را در این زمینه پیدا کرده اید که به طور تخصصی به آن پرداخته و کمی هم آن ها را مطالعه کرده اید.اگر نگاه شما به این مقاله،به عنوان یک مقاله آموزش روت کردن اندروید است،باید بگویم اشتباه کرده اید!به هیچ وجه در این مقاله سعی نشده است روت کردن آندروید آموزش داده شود،بلکه فقط به فواید و همچنین ضرر های این امر خواهیم پرداخت؛چون در فروم های تخصصی،به طور مفصل به این امر پرداخته شده است و شاید یکی از مهم ترین نکته هایی که گوشی های اکثر کاربران از روت کردن آسیب می بینند،آگاهی نداشتن کاربران از فواید و همچنین مضرات این کار است.

پس اگر تا به حال به فکر روت کردن اندروید افتاده اید،اما هیچ عملی انجام نداده اید،به این مقاله توجه کنید،چون ممکن است بعداً این مقاله را مهم ترین عاملی بدانید که شما را از آسیب زدن به گوشی اندرویدتان بازداشته است!

“روت کردن”چیست؟

گوشی اندرویدی که شما با استفاده از ان،هم لذت می برید و هم به کارهایتان می رسید،سیستم عاملی دارد که برای استفاده تجاری و همچنین خصوصی ساخته شده است.درست شبیه دیگر سیستم عامل ها،به طور پیش فرض بسیاری از قابلیت ها و امکانات غیر فعال شده اند،حالا یا به خاطر آینده و یا به خاطر بازداشتن کاربر از وارد کردن آسیب جدی به دستگاه این امر تحقق یافته است.همان طور که می دانید،همه کاربران حرفه ای نیستند و ممکن است با مواجه شدن با این امکانات،دست و پای خودشان را گم کنند و به قول معروف جو گیر شوند و دست به اقداماتی بزنند که گوشی آن ها بر باد رود!

“روت کردن”فرایندی است که طی آن،تمام محدودیت ها از بین می روند و دسترسی کامل به امکانات و قابلیت ها به ارمغان آورده خواهد شد.هنگامی که گوشی اندروید روت می شود،شما می توانید کنترل بسیار گسترده ای بر تنظیمات ، امکانات و کارایی های نهفته این سیستم عامل داشته باشید.به طور عمومی،روت کردن،به معنی دستیابی به ریشه چیزی است و با این کار،می تواند تغییرات کلی را به گوشی تحمیل کند.

خوب،اول به سراغ مضرات این فرایند می رویم.بحثی که همه از آن خوف دارند!

فعلا،شما با دو تحدید بسیار جدی مواجه خواهید بودد اگر به فکر روت کردن بیفتید:

1-“روت کردن”به طور آنی گارانتی گوشی شما را از بین خواهد برد:وقتی که گوشی را روت کردید،اصلا فکر گارانتی را برای ارائه خدمات  نکنید!چون گارانتی گوشی شما بلافاصله بعد از روت کردن بر باد خواهد رفت.خودتانید و گوشیتان!همه اش مال خودتان!

2-خطر تبدیل شدن گوشی به یک پاره آجر همواره تحدید جدی ای خواهد بود:لزوما،یک گوشی روت شده که آسیب جدی به آن وارد شده است،هیچ فرقی با حمل کردن یک پاره آجر در جیب شما ندارد.گوشی شما خواهد مرد،وقتی که آسیب دائمی به آن وارد شود.

بعضی دیگر از تحدیدات هم وجود دارند که البته از خطر کمتری برخوردارند،اما هنوز باید به آن ها توجه داشت:

1-کارایی ضعیف:اگر چه هدف از روت کردن گوشی اندروید،افزایش کارایی های آن و همچنین سرعت و قابلیت های آن است،اما طی روت کردن توسط برخی کاربران،این نتیجه حاصل شده است که گاهی اوقات،حتی نتیجه برعکس خواهد بود و کارایی گوشی و سرعت و … افت میکند.این نکته را به خاطر داشته باشید که با روت کردن گوشی شما به ریشه آن دست پیدا خواهید کرد و معلوم نیست چه عاقبتی در انتظار گوشی شما باشد.

2-ویروس ها:بله،حتی گوشی ها طی این فرایند ممکن است ویروس بگیرند.یک شعبده بازی ای که اکثر کاربران با یک گوشی روت شده می کنند این است که rom های آن ها را با برنامه های مختلف فلش می کنند.هنگامی که شما در کد یک نرم افزار دست می برید،همینطور فرصت معرفی یک ویروس را بوجود آورده اید.

و اما حالا می رسیم به بحث در مورد فواید این کار که ممکن است شما را به شدت تحریک کنند.

“روت کردن”گوشی اندروید باعث خواهد شد این قابلیت ها  امکانات به سراغ گوشی شما بیایند.

1-اجرای برنامه های خاص:superuser برنامه ای است که تنها بر روی یک گوشی روت شده نصب و اجرا می شود.با استفاده از این برنامه می توانید مشخص کنید که چه برنامه هایی به ریشه (روت) گوشی دسترسی داشته باشند.یکی دیگر از برنامه هایی که برای داشتن آن می توان ریسک روت کردن را به جان خرید،برنامه ای است که میتوان با استفاده از آن،کامپیوتر خود را به گوشی اندورید خود متصل کنید تا کامپیوتر با استفاده از data گوشی به اینترنت متصل شود.حتی میتوانید با استفاده از برنامه ای،گوشی خود را تبدیل به یک WiFi Hotspot کنید!

2-آزاد کردن حافضه:هنگامی که بر روی  گوشی اندورید روت نشده برنامه ای نصب می کنید،آن برنامه در حافظه خود گوشی نصب خواهد شد.با استفاده از روت کردن،می توانید آن برنامه ها را به کارت حافظه انتقال دهید و به قول معروف،حافظه را آزاد کنید.

3-Rom های سفارشی:از این قابلیت،می توان به قدرتمند ترین قابلیتی اشاره کرد که بعد از روت کردن گوشی،به آن افزوده می شود.با  استفاده از این برنامه بر روی گوشی های روت شده،می توان کار هایی از قبیل افزایش سرعت گوشی و تغییر حال و هوا ی فضای گوشی.

چکیده

تصمیم گرفتن برای روت کردن یک گوشی اندروید،مبحثی است که نباید در آن با عجله عمل کرد.درست است که دسترسی به قابلیت ها و امکانات بیشمار بعد از روت کردن گوشی،جالب است،اما همینطور،تبدیل شدن گوشی به یک پاره آجر هم جالب به نظر نمی رسد!لطفا این پیشنهاد را مد نظر قرار دهید و قبل از انجام هر گونه کاری،در انجمن های تخصصی جست و جو کنید و همینطور هدف خود را از روت کردن مشخص نمایید تا بتوانید بفهمید که ریسک کردن واقعا می ارزد و یا نه.

منبع:  about.com

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 54 دیدگاه
  1. من خودم آندروید ندارم ولی با یه گشت توی انجمن ها میشه دید که گفته شده برای جلو گیری از باطل شدن گارانتی فقط کافیه از رام اصلی گوشی یه بکاپ تهیه کنید و بعدا هر موقع که خواستید به همون رام اصلی برگردید!

    1. درود!

      عجب!شاید اینم کارساز باشه!ما که اندرویدی نیستیم متاسفانه!

      پیروز باشید

  2. سلام دوستان من گوشی nexus one دارم که می شه گفت اولین گوشی رسمی گوگل هستش من گوشیم را root کردم تقریبا همون سال پیش که خریدم و باید بگم که به هیچ وجه از کارم پشیمون نیستم دلیل حرفم اینه که شما وقتی قفل گوشی خودتون را می شکونید لازمه که حتما در مورد اینکه چی از گوشی می خواید فکر کنید . برای مثال اگر دوست نداریت برای اپدیت گوشی خودتون منتظر بمونید .
    اگر برنامه rom manager را روی گوشی بزاریت خود برنامه ادپدیت ها را براتون انجام می ده تقریبا ۱ یا دو ماه زود تر از گوگل برای مثال زمانی که اندروید ۲٫۳ با گوسی nexus s وارد بازار شد دو ماه طول کشید تا گوگل این اپدیت را برای گوشی قبلی خودش یعنی نکسوس وان بده اما cyanogenmod اون را تقریبا یک هفته بعد ارائه کرد
    نمی دونم شما در مورد home یا به عبارتی برنامه SPB SHELL 3D چیزی شنیدین یا نه من خودم کسی بودم که اگر یک گوشی با این home میدیدم سریع می خردم اما به لطف شکوندن قفل موبایلم خیلس راحت می تونستم بزارمش رو موبایلم
    http://www.spb.com/android-software/shell/

    1. درود!

      ممنون از اطلاعات تکمیلی تون!

      موفق و شاد باشید!

  3. سلام من يه گالاكسي تب دارم و البته مبتني بر آندرويد از ميلاد جان ممنونم بخاطر اينكه همه فقط نحوه روت كردن رو آموزش دادن و هيچكس از مضرات آن حرفي نزد من كه با خوندن اين مطلب از روت كردن منصرف شدم به هر حال ممنون ميلاد جان اميدوارم در تحقق اهدافت موفق باشي .

    1. ممنونم ایلیا جان…ببخشید چند وقت نبودم حالا کامنتتو خوندم!

  4. من یک گوشی سونی اریکسون(xperia arc )دارم ویک خط ایرانسل می خواهم از اینترنت استفاده کنم و ایا باید مثل بقیه گوششی ها برای استفاده از اینترنت ایرانسل ابتدا کد های مربوطه را وارد کنم تا فایل ارسالی از ایرانسل ارسال شود تا بتوانم از اینترنت استفاده کنم که این کار را کردم ولی فایلی ارسال نشد قابلیت های این گوشی را در رابطه با اینترنت در زیر قرار داده ام ایا سایتی هست که مرا در این رابطه کمک کند و این قابلیت (EDGE)یعنی چی وبه چه دردی می خورد
    سیستم عامل(Android OS,v2.3 Gingerbread )
    پورت(micro usb )
    قابلیت(EDGE )و(GPRS )
    و3G (HSDPA 7.2 MBPS;HSUPA.5.76 MBPS )
    شبکه بیسیم(WI-FI 802.11 b/g/n )
    هرکدام از این قابلیت ها چه کاربردی دارند؟

    1. سلام احمد جان….
      بله باید کد ارسال کنی.مگه میشه!؟:دی
      سیستم عامل گوشی شما یکی از بهترین سیستم عامل هاست که دیگه فک نکنم نیاز به توضیح داشته باشه.
      قابلیت EDGE هم چیزی حدود دو برابر سرعت GPRS معمولی گوشی رو داره.سایر مشخصات(HSDPA و ۳g) هم قابلیت انتقال داده را با سرعت خیلی خیلی بیشتر نسبت به الان دارن که البته باید تا فراگیر شدن خطوط نسل سوم منتظر باشید(م)!

      شبکه بیسیم هم که به شما اجازه میده تا اگر در محدوده ای باشید که اینترنت بیسیم امکان پذیر باشه،بتونید از اینترنت آن جا روی گوشی استفاده کنید و … .

    1. بله درست می فرمایید!پیش میاد دیگه! :دی

    2. چه اهمیتی داره؟!! در دنیای مجازی امروز آنچه که مهم است انتقال معانی و مفاهیم به مخاطب است نه تصحیح دیکته همدیگر!! مگر در مواردی که خطا در نگارش یک اصطلاح کلیدی باعث خطا در انتقال مقهوم کلی گردد که در این صورت نیاز به تصحیح و توضیح ضروری به نظر میرسد. در فروم های خارجی از این دست مثال به وفور به چشم می خورد که البته کسی هم خرده نمیگیرد! درصطه؟!! 😀

  5. سلام دوست عزیز.
    این خیلی خوبه که به این مباحث علاقه داری. و من واقعا امیدوارم که موفق باشی همیشه. اما لطفا در مورد سیستم عامل لینوکس بیشتر تحقیق کن. روت کردن گوشی کلا اصطلاح اشتباهیه. سیستم عاملهای مبتنی بر لینوکس کاربر و گروه کاربری ای دارن به اسم روت. که به همه جاهای سیستم دسترسی داره. مثل ادمین بودن کاربرا در ویندوز. به صورت پیش فرض بسیاری از سیستم عامل ها مثل اوبونتو و اندروید کاربر پیش فرض رو یه کاربر معمولی می ذارن که فقط به فضای خودش دسترسی داره. که خوب این امنیت سیستم رو تامین می کنه. من وارد جزئیات اندروید نشدم اما ابونتو، اپن سوژه و سنتوس رو خوب می شناسم. هر سه اینا برای نصب نرم افزار باید کاربر روت باشی. در واقع چیزی که شما بهش میگی روت کردن گوشی انتخاب کاربر روت به عنوان پیش فرض سیستم هست که خوب هرکس اینکارو می کنه باید به ساختار کلی لینوکس و مطئنا اندروید آشنا باشه. کلا لحن این مقاله از دید دوستداران لینوکس مثل این می مونه که نظرات یه قصاب رو در مورد یه عمل جراحی بشنون. و این باعث میشه به سطح اطلاعات نویسنده و مترجم این مقاله شک کنن. برای مثال این عبارت “به طور پیش فرض بسیاری از قابلیت ها و امکانات غیر فعال شده اند،حالا یا به خاطر آینده و یا به خاطر بازداشتن کاربر از وارد کردن آسیب جدی به دستگاه این امر تحقق یافته است” کلا اشتباهه. هیچ امکانی غیر فعال نشده بلکه به کاربر اجازه دسترسی به قسمت های اصلی سیستم داده نشده. وگرنه کارایی یه اندروید به اصطلاح شما روت شده و روت نشده فرقی نداره.

    1. بله!بالاخره ی چیزی هم از شما یاد گرفتیم! دم شوما گرم… 🙂

    2. بسم الله…
      سلام…حق با شماست…دقیقا دیدگاه تون رو به عنوان یک کاربر لینوکسی که با ساختار لینوکس آشنایی داره قبول دارم…

  6. سلام
    ممنون از دوستان
    به نظرم کسی که گوشیش گارانتی داره به هیچ وجه این کارو نکنه.عزیزانی هم که گارانتی نداره گوشیشون بهتره بیشتر تحقیق کنن.
    متاسفانه در اکثر انجمن های تخصصی فقط فوائد این کار رو گفتن و به خطرات و نا امنی های بعدش زیاد اشاره نکردن!که نمیشه بهشون تقصیر گرفت.چون مثه این میمونه که یکی آموزش تیز کردن چاقو رو میده ولی نمیگه مواظب باشید که چه خطراتی داره.توی انجمن های تخصصی هم چون این فکرو میکنن و دیفالت در نظر دارن که بیشتر افراد حرفه ای به روت کردن رو میارن دیگه زیاد توضیحات امنیتی رو نمیدن و سریعا میرن سر اصل مطلب
    آرزوی موفقیت و پیروزی برای همه عزیزان
    حق نگه دار

  7. سلام
    داداش منم مثل خودت عاشق وسایل الکترونیکی هستم از بچهگی تا حالا//ایشالله موفق باشی//درباره مقاله ای که نوشتی من لحن مطالبت رو خیلی تند میدونم نصبت به روت کردن گوشی البته درست اشاره کردی که افراد ناشی ممکن به گوشی خودشون صدمه بزنند اما این کار با یه فلش جزئی برطرف میشه//اما با نصب رام های پیشرفته و ارکولاک سی پی یو پهنای باند برای گوشی های 1g hz تا 2g hz افضایش پیدا میکنه وسرعت شدید بالا میره//خیلی راحت با 1 روز وقت گذاشتن تو فروم های مختلف میشه یه کاربر حرفه ای تو این ضمینه بشی
    عزیزانی که دوست دارند بیشتر از روت کردن بدونند میتونند به این فروم مراجعه کنند http://and-roid.ir/Forum
    با تشکر

  8. سلام
    میلاد جان ممنون از این مطلب خوبت من داشتم گوشیمو روت می کردم که به این پستت بر خوردم و از روت کردن دست برداشتم.
    هدف من از روت کردن استفاده از پروکسی بودش که نیاز به روت شدن گوشی داشت
    شما یا کسی app ای سراغ دارن برای پروکسی که نیازی به روت کردن نداشته باشه و https را پشتیبانی کنه؟
    مدل گوشی :HTC WildFire S
    سیستم عامل: android 2.3.5
    ممنون میشم یکی کمکم کنه
    با تشکر

  9. سلام ميلاد جان.
    زحمت كشيدي, بابت توضيحات و اطلاعاتي كه تحت اختيار ما گذاشتي ممنونم.
    و. اگر كاربر ان گرامي ديگر نيز نظرات كاملا علمي ( نه سليغه اي )
    بر پايه و اساس مستندات دارند , يقينا كمك بزرگي ميكنند اگر. اطلاعاتش بياييان را به اشتراك بگذارند.
    پس بياييد بجاي ايراد هاي لغتي. , جامع ترو سازنده تر فكر كنيم .
    ميلاد جان. اگه. ميشه. چند برنامه. روت. و. آنروت و همچنين از ريكاوري گرفتن قبل از روت و. نيز تفاوت روم . رام. و. همينطور روش صحيح پارتيشن بنديشان را توضيح دهيد. سپاسگذارم .
    مهران. ( سال نو بر. همه مباركباد )

    1. خیلی راحت با USB گوشیتونو به کامپیوتر وصل کنید.تو موبایل یک پیغام می دهد که برنامه ای تحت عنوان sony pc companion را نصب کند یا نه شما اینستال را بزنید.بعد مراحل را دنبال کنید و این برنامه را نصب کنید.حالا راحت می توانید گوشی خود را روت کنید

  10. سلام
    من یک اکسپریا ری دارم و پس از کمی تحقیق کردن به این نتیجه رسیدم که اگر اندروید 4 بخواهم روش بریزم سرعتش به خاطر رم کمش(512 مگابایت)سرعتش پایین می آید.برای همین می خواهم روتش کنم.امّا می ترسم این کار را بکنم با این که قبلا یک آیپد را جیلریک کردم اما باز هم می ترسم.می توانید یک راه امن که به گوشی آسیب نزند به من معرفی کنید.آیا در بازار علا الدین،پایتخت از این جاها هم گوشی من را می توانند روت کنند؟

  11. سلام
    مرسی از این مطلب بسیار کار آمدتون
    من گوشی galaxy ace دارم
    و قصد داشتم برای دسترسی به پروکسی دست به روت کردن گوشیم بزنم که با این حرف شما منصرف شدم
    ممنون که منو آگه کردید …. داشتم به کار خطرناکی دست میزدم
    راستی راهی برای دسترسی به پروکسی به جز نرم افزار proxydroid هست که نیاز به روت کردن نداشته باشه ؟

  12. من فقط یه سوال دارم زیاد از مباحث تخصصی لینوکس و اندروید سردر نمیارم چون اولین تجربم هست که با همچین سیستمی کار میکنم من یه مشکل بزرگ دارم نمیفهمم مشکل از کجاست گوشی من تا دیروز باهاش اینترنت wifi کار میکرم از فرداش با یه خاموش روشن شدن دیگه کار نکرد روشن میشه ولی سیستم wifi منو اسکن نمیکنه و در واقع وصل نمیشه
    در واقع فقط به هر ip سیستم wifi فقط یک بار وصل میشه و دیگر وصل نمیشه
    اگه نا مفهومه مشکل از منه چون واقعا گیج شدم
    کمکم کنید

  13. سلام.من یه گالاکسی وای نزدیک یه ماهه که گرفتم بسیاری از نرم افزار هایی که برام مهمه روش نصب نمیشه بعد از کلی پرس و جو گفتم روت کنم این مطلب رو که دیدم نا امید شدم حالا چیکار کنم رو گوشیم حتی فلش پلیر یا فایرفاکس هم روش نصب نمیشه؟تورو خدا راهنماییم کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *