ساخت افكت پازل در فتوشاپ

  • 1390/2/21
  • عباس كريمي
  • 27

در اين آموزش مي خواهيم نشان دهيم كه به آساني مي توان يك افكت پازل را در فتوشاپ ايجاد نمود. با اين افكت خواهيم توانست عكسهايمان را به يك jigsaw puzzle تبديل كنيم و يا حداقل مي توانيم كاري كنيم كه به نظر برسد عكسهايمان از قطعات كوچك پازل تشكيل شده اند. البته من پيشنهاد مي كنم پس از تبديل تصاويرتان (به پازل) آنها را پرينت بگيريد و با قيچي اطراف قطعات پازل را بريده و به اين وسيله يك پازل واقعي بسازيد.

همانگونه كه در ادامه نيز مشاهده خواهيد كرد، بسياري از كارهايي كه براي ساخت پازلمان بدان ها نيازمنديم از قبل توسط فيلتر Texturizer فتوشاپ و يك تكسچر رايگان ديگر كه بعدا نحوه بارگزاري آن را هم فرا خواهيد گرفت، انجام شده اند. خب كم كم به آموزشمان بپردازيم.

[ذكر اين نكته را ضروري مي دانم كه اين آموزش چندي قبل در سايت شخصي من منتشر شده است و بنابه صلاحديد وبمستر گويا آي تي، تقديم به شما خواهد شد.]

تصوير كودك خردسال و زيبايي كه مشاهده مي كنيد، تصويري است كه براي اين آموزش انتخاب كرده ام:

طبق تجربه من (مترجم) اگر از تصاويري با رنگ هاي روشن و زنده همچون اين تصوير استفاده كنيد نتيجه كار بسيار زيباتر از حالتي خواهد بود كه از تصاويري با رنگهاي تيره استفاده مي كنيد.

 

و اين هم نمايي است از تصوير نهايي مان بعد از اِعمال افكت پازل در فتوشاپ:

شروع مي كنيم!

گام 1: كپي كردن لايه پس زمينه (Background)

بعد از اين كه تصويرمان را در فتوشاپ باز كرديم اولين چيزي كه نياز داريم انجام دهيم، تهيه يك كپي از لايه پس زمينه مان است. تصويرمان در حال حاضر درون اين لايه قرار گرفته و همچنين تنها لايه اي است كه مشاهده مي كنيم. تهيه كپي از لايه تصويرمان اين امكان را به ما مي دهد كه بدون صدمه ديدن تصوير اصلي، هر تغييري مي خواهيم بر روي عكسمان اِعمال كنيم و حتي در صورت لزوم آن را به حالت ابتدايي اش بازگردانيم. ساده ترين راه براي ايجاد كپيِ يك لايه، استفاده از كليدهاي ميانبر كيبورد مي باشد: Ctrl+J (Win) / Command+J (Mac). اگر بعد از فشردن كليدهاي ميانبر كيبورد به پالت لايه هايمان نگاه كنيم، مي توانيم دو لايه را ببينيم. لايه اصليِ پس زمينه در زير قرار گرفته و يك كپي از لايه (كه فتوشاپ به طور خودكار به آن نام Layer 1 مي دهد) نيز در بالاي آن قرار گرفته است:

گام 2: تغيير نام لايه جديد به “Puzzle

يكي از عادات بسيار خوبي كه هنگام كار با فتوشاپ مي بايست آنرا كسب كنيد، نام گذاري لايه ها با عباراتي بيشتر توصيفي ست. ممكن است اين امر وقتي كه با تعداد لايه هاي اندكي مشغول به كاريد چندان مهم به نظر نيايد، اما اگر ناگهان خود را در حال كار با 50 لايه، 100 لايه و يا بيشتر بيابيد، آنگاه چه؟ اين تعداد لايه چندان هم غير معمول نيستند. فكرش را بكنيد، اين تعداد لايه داريد و اسم لايه هايتان هم اينها هستند: Layer 1، Layer 56، Layer 83 Copy 4، در آن موقع حتما به خودتان لگدي هم خواهيد زد كه چرا اندك زماني صرف نامگذاري (مفيد و توصيفي) لايه هايتان نكرده ايد!

در اين مورد، نام لايه اصلي ما اكنون “Layer 1” است و مي خواهيم نام آنرا تغيير دهيم. مستقيما بر روي نام لايه دابل كليك مي كنيم و نام جديد كه “Puzzle” است را به جاي آن تايپ مي كنيم:

براي قبول نام جديد دكمه Enter (Win) / Return (Mac)را بفشاريد.

گام 3: افزودن يك لايه خالي در زير لايه “Puzzle

در ادامه نياز داريم لايه خالي جديدي بين لايه هاي “Background” و “Puzzle” ايجاد كنيم. در اين لحظه در پالت لايه ها، لايه انتخاب شده ي “Puzzle” را مشاهده مي كنيد، دليل اين كه مي گوييم انتخاب شده (Selected) اين است كه با رنگ آبي از ديگر لايه ها متمايز شده. به طور معمول هر زمان ما لايه جديدي ايجاد مي كنيم فتوشاپ اتوماتيك آن را بالاي لايه اي كه در حال حاضر انتخاب شده، قرار مي دهد. پس اگر الآن بر روي آيكن “New Layer” در زير پالت لايه ها، كليك كنيم با لايه جديدي در بالاي لايه “Puzzle” مواجه مي شويم كه البته اين هماني نيست كه ما مي خواهيم، در اين مورد راهكار ساده اي وجود دارد، كليد Ctrl (Win) / Command (Mac) را پايين نگه داريد و بر روي آيكن “New Layer” كليك كنيد:

در اين گام با اضافه نمودن كليد Ctrl/Command به فتوشاپ مي فهمانيم كه بايد لايه جديد را زير لايه انتخاب شده فعلي قرار دهد. اكنون مي توانيم لايه جديدِ ايجاد شده را مشاهده كنيم كه باز هم نام “Layer 1” را به خود گرفته است و نيز مابين لايه هاي “Background” و “Puzzle” قرار گرفته:

گام 4: پر كردن لايه جديد با رنگ مشكي

قصد داريم كه از لايه جديد به عنوان پس زمينه استفاده كنيم و هم چنين رنگ آن را نيز مشكي قرار دهيم. البته لازم است يادآور شويم كه اين تغيير رنگ به طور موقتي است و در ادامه نحوه تغيير آن را هم آموزش خواهيم داد. فتوشاپ براي اينچنين مواقعي دستوراتِ از پيش ساخته شده اي دارد و در اين مورد خاص مي باست دستور Fill را فراخواني كنيم. با رفتن به منوي Edit و انتخاب Fill مي توانيد آن را بيابيد:

در كادر محاوره اي Fill و در قسمت بالاي آن، مقدار گزينه Contents را روي Black تنظيم كنيد و براي تاييد انتخابتان دكمه OK را بفشاريد. توجه كنيد كه در نسخه هاي جديدتر فتوشاپ (همچون CS5) مي توانيد در ابتدا گزينه Color… را انتخاب كرده و سپس از پالت‌ColorPicker رنگ مورد نظر خود را انتخاب كنيد:

بعد از انجام اين عمل اگر به محيط كارمان نگاه كنيم مي بينيم كه هيچ چيزي تغيير نكرده، علت اين عدم تغيير تصويري است كه در لايه “Puzzle” قرار گرفته و در اين لحظه امكان ديدن هر چيز ديگري را مسدود كرده. حال اگر به پالت لايه ها نگاهي بياندازيم مي توانيد ببينيم كه “Layer 1” با رنگ مشكي پر شده است:

مطابق با همان صحبتي كه لحظاتي قبل در مورد تغيير لايه ها كرديم، مي خواهيم مستقيما بر روي نام آن (“Layer 1”) دابل كليك كرده و آن را به “Background Color” تغيير دهيم:

گام 5: انتخاب مجدد لايه “Puzzle

اكنون مي خواهيم قطعات پازلمان را ايجاد كنيم، اما قبل از آن مي بايست لايه صحيح را انتخاب كرده باشيم. همان طور كه مشاهده مي كنيد لايه “Background Color” در وضعيت انتخاب قرار دارد، در صورتي كه نياز داريم لايه “Puzzle” انتخاب شده باشد. ساده است؛ تنها كاري كه بايد انجام دهيم كليك بر روي لايه “Puzzle” در پالت لايه هاست:

اكنون آماده هستيم كه تصويرمان را به يك پازل تبديل كنيم!

 

گام 6: باز كردن كادر محاوره اي فيلتر “Texturizer” فتوشاپ

همانگونه كه پيشتر نيز در اين آموزش اشاره كردم، در عمل بيشتر كارِ ساختِ قطعات پازل از قبل توسط يكي از Texture هاي رايگان فتوشاپ انجام شده، اين Texture از قبل و به همراه فتوشاپ نصب شده است. متاسفانه با وجود اين كه اين Texture از قبل بر روي هارد درايوتان قرار گرفته و آماده استفاده نيز مي باشد اما، به طور واقعي بر روي فتواشپ بارگزاري نشده است، يا كه حداقل، به طور خودكار بارگزاري نشده است. در نتيجه ما بايد براي استفاده خودمان آن را بارگزاري كنيم. قبل از آن مي بايست فيلتر Texturizer فتوشاپ را فراخواني كنيم. به منوي Filter برويد، ابتدا Texture و سپس Texturizer را انتخاب كنيد:

گام 7: بارگزاري تكسچر “Puzzle

پس از اين كه بر روي Texturizer كليك كرديد با كادر محاوره اي بزرگي روبرو مي شويد كه در سمت چپ آن پنجرهِ پيش نمايش و در سمت راستش نيز گزينه هايي در ارتباط با آن فيلتر قرار دارند. نياز داريم تكسچر “Puzzle” اي كه فتوشاپ از قبل بر روي هاردمان نصب كرده است را فراخواني كنيم، پس در سمت راست كادر محاوره اي بر روي فلش كوچكي كه در كنار گزينه انتخاب Texture قرار گرفته،‌كليك مي كنيم. بعد از كليك منويي با تنها يك انتخاب را مشاهده خواهيد كرد: Load Texture. بر روي آن كليك كنيد:

با اين كليك، كادر بارگزاري Textureاي باز مي شود كه توسط آن مي توانيم به جستجوي ‌Texture مورد نظرمان بپردازيم. تكسچرِ “Puzzle” اي كه ما به دنبال آن مي گرديم درون دايركتوري فتوشاپ (همان جايي كه فتوشاپ را نصب كرده ايم) بر روي هارد درايومان قرار دارد. در كامپيوترهاي مبتني بر ويندوز(Windows) مكان نصب پيش فرض فتوشاپ درايو C: مي باشد. خب، ‌ابتدا به درايو C: مي رويم و فولدر Program Files را باز مي كنيم. درون اين فولدر، فولدرِ Adobe را مشاهده خواهيد كرد و درون فولدر Adobe، فولدر Photoshop را خواهيد يافت. نام واقعي فولدر فتوشاپ بستگي به نسخه اي از آن دارد كه در حال استفاده هستيد. به عنوان مثال با توجه به اين كه من از CS5 استفاده مي كنم و در همان جاي پيش فرض نيز آن را نصب كرده ام، فولدر فتوشاپ من مي بايست در اين آدرس واقع شده باشد: C:Program FilesAdobeAdobe Photoshop CS5.

در كامپيوترهاي مك (Mac)، چيزها اندكي ساده تر هستند. در اين سيستم ها مي توانيد فولدر فتوشاپ را در دايركتوري Applications بر روي هارد درايوتان بيابيد. در اين جا باز هم مانند مثال ويندوز، نام اصلي فولدر فتوشاپ بستگي به نسخه اي دارد كه از آن اسفاده مي كنيد.

هنگامي كه جاي قرارگيري فولدر فتوشاپ را يافتيد بر روي آن دابل كليك كنيد تا باز شود. درون فولدر، فولدر Presets را مشاهده خواهيد كرد، دابل كليك كنيد تا باز شود و اكنون به دنبال فولدر Textures بگرديد. بعد از يافتن، آنرا دابل كليك كنيد تا باز شود، حال مي توانيم تمامي Texture هايي كه فتوشاپ از قبل بر روي هارد درايومان نصب كرده است را ببينيم. تكسچري كه ما به دنبال آن هستيم Puzzle Texture (Puzzle.psd) نام دارد، براي انتخاب كردنش بر روي آن كليك مي كنيم و در ادامه نيز دكمه Load را براي بارگزاري نمودنش كليك مي كنيم.

مشكلي كه من (مترجم) به آن برخورد كردم اين بود كه درون فولدر Presets، فولدر Textures را پيدا نكردم.. يعني از ابتدا اينچنين فولدري ساخته نشده بود. اگر شما هم با اين مشكل مواجه شديد راه حل بسيار ساده است، كافي است نام آن تكسچري كه به دنبالش هستيد را گوگل كنيد (به عنوان مثال Puzzle.psd):

گام 8: تنظيم گزينه هاي Texture

بعد از اينكه تكسچر Puzzle بارگزاري شد، مي بايست در كادر محاوره اي Texturizer، بتوانيد گزينه هاي Texture اي را ببينيد كه در حال حاضر بر روي Puzzle تنظيم شده است، اگر به هر دليلي تكسچر Puzzle انتخاب نشده بود مي توانيد آنرا از ليست انتخاب كنيد. سپس با استفاده از پنجره پيش نمايشي كه در سمت چپ واقع شده گزينه هاي مربوط به Texture را تنظيم كنيد. تنظيماتي كه مشاهده خواهيد كرد تا حد زيادي به تصويرتان و اينكه مي خواهيد قطعات پازلتان تا چه ميزان بزرگ به نظر برسند، بستگي دارند. من مي خواهم قطعات پازلم تا جايي كه امكان دارد بزرگ به نظر برسند، پس گزينه Scaling ام را بر روي آخرين درجه (%200) تنظيم مي كنم. در قسمت پايين كادر، گزينه Relief تعيين مي كند كه قطعات پازل با چه شدتي در تصوير ظاهر شوند، من اين گزينه را بر روي عدد 6 قرار مي دهم. يادآور مي شوم كه تنظيمات شما ممكن است با اينها متفاوت باشند. در آخِر گزينه Light كه تعيين كننده نور منبع براي قطعات پازل است را بر روي Top Light قرار مي دهم:

بعد از اينكه تنظيمات را به پايان برديد براي خارج شده از كادر Texturizer و اِعمال Texture بر تصوير، بر روي دكمه OK كليك كنيد. تصوير زير، تصوير من به همراه تكسچر Puzzle اي است كه بر آن اِعمال شده:

تا اينجاي كار، افكت پازلمان تكميل شده اما بياييد بعضي چيزها را اندكي تغيير دهيم و نيز بعضي قطعات را از پازلمان حذف كنيم.

گام 9: انتخاب ابزار قلم (Pen Tool)

در اين قسمت از آموزش نياز داريد با نحوه كار با ابزار قلم در فتوشاپ آشنا باشيد. به اين خاطر از ابزار قلم استفاده مي كنيم كه در ادامه مي بايست قادر باشيم در اطراف قطعات مشخصِ پازل (كه داراي خطوط منحني نيز هستند) Selection هايي را ترسيم كنيم. هم چنين براي اين كار مي توانيد از ديگر ابزار فتوشاپ از قبيلLasso Tool  وPolygonal Lasso Tool نيز استفاده كنيد، اما احتمالا در خواهيد يافت كه نتيجه كارتان نامرتب و در هم ريخته از آب درخواهد آمد. از آن جايي كه ابزار قلم به طور خاص براي ترسيم خطوط منحني طراحي شده، در نتيجه نتايج بسيار بهتري نيز به شما ارائه خواهد داد.

براي شروع، قبل از استفاده از ابزار قلم، نياز داريم كه آنرا انتخاب كنيم. مي توانيد آنرا از پالت ابزار برداريد و يا به راحتي با فشردن حرف P از كيبوردتان آنرا به حالت انتخاب درآوريد:

گام 10: انتخاب گزينه “Paths” از نوار انتخاب ها

بعد از اينكه ابزار قلم را انتخاب كرديد به بالاي صفحه نمايشتان نگاه كنيد و مطمئن شويد كه در نوار انتخاب ها، گزينه Paths انتخاب شده باشد. انتخاب گزينه Paths از اين جهت حائز اهميت است كه ما در اينجا نيازمند ترسيم يك مسير (Path) توسط قلم هستيم، نه يك شكل وكتور و يا شكلي بر پايه پيكسل:

گام 11: ترسيم Path در اطراف يكي از قطعات پازل

از ابزار قلم براي كشيدن Path در اطراف يكي از قطعات پازل استفاده كنيد. مي خواهسم اين قطعه را از بقيه جدا كرده و آن را درست در بالاي پازل معلق نگه داريم. اينكه كدام قطعه را انتخاب مي كنيد چندان مهم نيست. من قطعه اي را در بالاي چشم راست (راستِ او، چپِ ما) پسربچه انتخاب كرده ام. با ايجاد يك نقطه ثقل (anchor point) كار خود را شروع كنيد و در ادامه با استفاده از همين نقاط و متصل كردنشان به همديگر، يك Path را در اطراف قطعه مورد نظر رسم كنيد. در صورت نياز مي توانيد به طور موقت توسط فشردن كليد هاي Ctrl+spacebar(Win) / Command+spacebar (Mac) به ابزار زوم (Zoom Tool) دسترسي پيدا كنيد و سپس با چندين كليك بر روي قسمت مورد نظرتان آن را بزرگتر نماييد. ديدن يك Path مي تواند اندكي مشكل باشد، ‌به همين جهت من از دايره اي رنگي در اطراف آن براي بهتر نشان دادنش استفاده كرده ام:

گام 12: تبديل Path به يك Selection

پس از اينكه كارِ كشيدن Path در اطراف نخستين قطعه به پايان رسيد، دكمه هايCtrl+Enter (Win) / Command+Return (Mac) كيبوردتان را براي تبديل نمودن Path به يك شكل (Shape) فشار دهيد. پس از اين كار خواهيد ديد كه Path يكپارچهِ شما به يك شكل تبديل خواهد شد:

گام 13: برش و گذاشتن Selection درون لايه خودش

اكنون مي خواهيم قطعه پازل انتخاب شده را از لايه “Puzzle” جدا كرده و آنرا درون لايه خودش قرار دهيم، با اين كار درون لايه “Puzlle” در همان مكاني كه قطعه مورد نظر قرار داشت يك سوراخ خالي به وجود خواهد آمد(البته تا زماني كه لايه جديد را جابه جا نكرده باشيد اين سوراخ ديده نخواهد شد). ابتدا مطمئن شويد كه در پالت لايه ها، لايه “Puzzle” در حالت انتخاب قرار داشته باشد، ‌سپس به منوي Layer برويد و New را برگزينيد و در ادامه Layer Via Cut را انتخاب كنيد:

همان گونه كه در پالت لايه ها مشاهده مي كنيد،‌ اين عمل باعث جدا شدن يك قطعه از لايه “Puzzle” شده و آنرا به لايه خودش (كه در بالاي لايه “Puzzle” واقع شده) منتقل مي كند. در حال حاضر اين قطعه در لايه بالايي قرار گرفته و مجددا فتوشاپ نام “Layer 1” را به آن اختصاص داده است. من نام اين لايه را به “First Puzzle Piece” تغيير مي دهم:

گام 14: جابه جايي و چرخش قطعه پازل توسط Free Transform

در اين مرحله مي خواهيم كاري كنيم به نظر برسد اين قطعه پازل از جاي خودش حركت كرده و بر روي ديگر قطعات قرار گرفته است. براي احظار جعبه Free Transform فتوشاپ و نيز قرار دادن دستگيره هايي در اطراف قطعه پازل، دكمه هايCtrl+T (Win) / Command+T (Mac)  كيبوردتان را بفشاريد. سپس در هر نقطه اي خارج از جعبه Free Transform كليك كنيد و موستان را براي چرخاندن قطعه، بكِشيد (drag). بعد از اينكه چرخش مورد نياز را بر شكلتان اِعمال كرديد بر نقطه اي (هر نقطه اي) درون جعبه Free Transform كليك كنيد و موستان را بكِشيد تا قطعه پازل از مكان اصلي اش جابه جا شود. به خاطر داشته باشد كه ما مي خواهيم به طور واضحي نشان دهيم كه قطعه پازل به همان مكان تعلق دارد، پس آنرا بيش از حد نچرخانيد و جابه جا نكنيد.

توجه داشته باشيد همزمان كه قطعه پازل را حركت مي دهيد مشاهده خواهيد كرد در همان مكاني كه تا لحظاتي قبل آن قطعه قرار گرفته بود سوراخي به رنگ مشكي نمايان مي شود. زيرا ما قبلا كل اين لايه را از لايه “Puzzle” جدا كرده ايم و اين رنگي كه به نظر مي رسد نيز به لايه “Background Color” (كه در زير آن واقع شده) تعلق دارد:

براي پذيرفتن اين تبديل و خارج شدن از دستور Free Transform كليدEnter (Win) / Return (Mac)  را بفشاريد.

گام 15: اضافه نمودن يك سايه برجسته

براي دادن نماي سه بعدي بيشتري به اين قطعه، به گونه اي كه به نظر برسد بر روي پازل معلق است، مي بايست به آن سايه اي برجسته (Drop Shadow) بدهيم. بر روي آيكن Layer Style (واقع در پايين پالت لايه ها) كليك كنيد و از ليست مربوطه گزينه Drop Shadow را برگزينيد:

پس از اين انتخاب، كادر محاوره اي Layer Style را مشاهده خواهيد كرد كه بر در آن گزينه Drop Shadow تيك خورده و انتخاب هاي مربوط به آن نيز در ستون وسط به نمايش در آمده اند. مقدار شفافيت (Opacity) حدود %60 خيلي زياد نيست (اين ميزان مناسب است)، تيك گزينه Use Global Light را برداريد و درجه سايه را بر روي 120درجه تنظيم كنيد. Distance و Size را هر دو در حدود 16 px قرار دهيد. با وجود اين تنظيمات، باز هم ممكن است براي تصاويرتان به تنظيمات مجزايي نياز داشته باشيد.:

براي خارج شدن از كادر Layer Style بر روي OK كليك كنيد. اين تصوير من بعد از اِعمال سايه برجسته به قطعه پازل مي باشد:

گام 16: انتخاب مجدد لايه “Puzzle

تا اينجا يكي از قطعات پازل را برش داديم و روي ديگر قطعات قرارش داديم، اين بار بياييد يكي از قطعه ها را به طور كامل حذف كنيم.  نياز داريم كه لايه “Puzzle” انتخاب شده باشد، پس در پالت لايه ها بر روي آن كليك مي كنيم:

گام 17:‌ ترسيم Path در اطراف يكي ديگر از قطعه هاي پازل توسط ابزار قلم

يكي از قطعه هاي پازل را انتخاب كنيد و در ادامه همانگونه كه قبلا هم انجام داديم،‌ با ابزار قلم به دور آن Path رسم كنيد:

گام 18:‌تبديل Path به يك Selection

باز هم مانند قبل، براي تبديل سريع Path به Selection كليدهايCtrl+Enter (Win) / Command+Return (Mac) را بفشاريد:

گام 19: حذف يك Selection

تمام آن كاري كه مي خواهيم با اين قطعه انجام، حذف كامل آن از پازل است. بدين منظور نياز داريم كليد Delete را بر روي كيبورد فشار دهيم. اين عمل قطعه پازل را حذف مي كند و سوراخي بر روي لايه “Puzzle” بر جاي مي گذارد كه اجازه مي دهد رنگ مشكي پس زمينه از ميان آن نمايان شود:

براي حذف خطوط پيرامونيِ ناحيه حذف شده و از حالت انتخاب خارج كردن آن Selection، كليدهايCtrl+D (Win) / Command+D (Mac) را فشار دهيد. اين تصوير من است بعد از حذف دومين قطعه از پازل:

به همين ترتيب چند قطعه ديگر از پازل را نيز حذف كنيد. هم مي توانيد با جدا كردن و شناور كردن قطعات بر فراز پازل (گام هاي 15-11) اين كار را بكنيد و هم با روش ساده حذف كامل قطعه ها (گام هاي 19-16) از پازل. هميشه قبل از اين كه بخواهيد قطعاتي را جدا يا حذف كنيد مطمئن شويد كه لايه “Puzzle” در حالت انتخاب قرار داشته باشد.

اين تصويرِ بعد از جدا كردن و حدف تعدادي از قطعه هاي پازل من است:

گام 20: ترسيم Path در اطراف كل قطعه هاي پازل (اختياري)

چند گامي كه در ادامه مي آيند اختياري هستند، اما من مي خواهم به وسيله حذف تمامي قطعات پازلي كه در امتداد لبه ها هستند حاشيه اي جذاب تر به تصويرم بدهم. براي اين كار با استفاده از ابزار قلم، Path اي ممتد را در اطراف لبه ها و درون پازل (همانگونه كه در تصوير مشاهده مي كنيد) ترسيم مي كنيم. از آن جايي كه ديدن Path درون تصوير اندكي مشكل است، آن را با رنگ زرد برجسته كرده ام:

گام 21: تبديل Path به Selection

پس از ترسيم Path، براي تبديل سريع آن به Selection دكمه هايCtrl+Enter (Win) / Command+Return (Mac) را بفشاريد:

گام 22: معكوس كردن Selection

در اين مرحله مي خواهم تمامي قطعات پازلي كه در امتداد لبه ها هستند را حذف كنم. براي اين كار نياز دارم از قبل آن قطعات را انتخاب كرده باشم، اما در اين لحظه همانگونه كه مشاهده مي كنيد تمامي قطعه ها انتخاب شده اند به جز آنهايي كه قصد حذفشان را دارم! پس مي بايست Selection مان را معكوس (Invert) كنيم بدين معني كه تمام قطعه هايي كه انتخاب شده اند از حالت انتخاب خارج شوند و تمام آن قطعه هايي كه انتخاب نشده بودند انتخاب شوند. در ادامه به منوي Select رفته و گزينه Inverse را انتخاب كنيد:

اكنون تمامي قطعه هاي پازلي كه در امتداد لبه هاي تصوير هستند انتخاب شده اند:

گام 23: حذف قطعه هاي حاشيه اي

ابتدا با نگاه به پالت لايه ها مطمئن شويد كه در لايه “Puzzle” قرار داريد، سپس در وضعيتي كه تمامي قطعات لبه ها انتخاب شده اند دكمه Delete كيبوردتان را براي حذفت آن ها بفشاريد. در انتها براي حذف خطوط انتخاب دكمه هايCtrl+D (Win) / Command+D (Mac)  را فشار دهيد:

اگر تمايل داريد رنگ پس زمينه تان به جاي مشكي، سفيد باشد به پالت لايه ها برويد و لايه “Background Color” را انتخاب كنيد و سپس براي نمايان كردن كادر محاوره اي Fill به منوي Edit رفته و گزينه Fill را انتخاب كنيد. در كادر مربوط به گزينه Contents به جاي مشكي، سفيد را برگزينيد و در انتها هم براي خارج شدن از كادر دكمه OK را كليك كنيد:

در اين تصوير پس زمينه با رنگ سفيد پر شده است:

گام 24: اضافه نمودن سايه برجسته به كل پازل (اختياري)

در صورتي كه رنگ پس زمينه تان را از مشكي به سفيد تغيير داده باشد، دادن سايه برجسته به پازل ضروري است. مي خواهيم به ميزان كمي سايه برجسته را با پازل اضافه كنيم و به خاطر داشته باشيد كه اگر پس زمينه شما مشكي است و سايه شما هم مشكي، در صورت اِعمال سايه بر پازل قادر به ديدنش نخواهيد بود! پس اگر هنوز هم رنگ پس زمينه تان مشكي است مي توانيد از اين گام عبور كنيد.

براي اضافه كردن سايه برجسته به كل پازل، ابتدا در پالت لايه ها لايه “Puzzle” را انتخاب كنيد و در ادامه بر روي آيكن Layer Style در پايين پالت لايه ها كليك كنيد و در نهايت هم گزينه Drop Shadow را از ليست انتخاب كنيد:

با اين عمل مجددا كادر محاوره اي Layer Style به نمايش درمي آيد همان گونه كه مشاهده مي كنيد از قبل بر روي گزينه Drop Shadow تنظيم شده است. ابتدابراي كاهش شدت سايه مقدار Opacity را تا %60 كاهش دهيد، سپس تيك گزينه Use Global Light را برداريد و زاويه را نيز بر روي 120 درجه تنظيم كنيد. مي توانيد باقي گزينه ها را بدون تغيير مقدار پيش فرضشان رها كنيد:

بعد از انجام تنظيمات، براي خروج روي دكمه OK كليك كنيد. بعد از اِعمال سايه اي برجسته بر كل پازل تصوير نهايي بدين گونه خواهد بود:

خسته نباشيد: كار به پايان رسيد!

 

منبع: PhotoshopEssentials

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 27 دیدگاه
  1. سلام عالی بود منتها من ورژن فتوشاپم cs6 هست و texture رو توی منوی filter پیدا نکردم پس باقی مراحل رو نمیتونم انجام بدم یا این که راه دیگه ای وجود داره؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *