۵ باگ تخم مرغ شانسی عجیب در ویندوز که باید ببینید!

  • 1390/2/25
  • ITTeach
  • 33

همه می‌دانیم که ویندوز بی‌نقص نیست. یک گام جلوتر می‌روم و می‌گویم که هیچ برنامه‌ای آن طور که باید باشد نیست. خطاهای ویندوز٬ بیش از هر چیز دیگری٬ ممکن است باعث جنون افراد شود. اما جدای از خطاهای ساده و قدیمی٬ یک سری باگ و تخم مرغ شانسی در همه نسخه‌های ویندوز وجود دارد؟ دوست دارید ۵ تا از آن‌ها را کشف کنید؟

 

 

۱. نام‌گذاری و تغییر نام پوشه‌ها

سعی کنید فولدری بسازید که نامش CON باشد. متوجه می‌شوید که این اتفاق رخ می‌دهد:

وقتی بخواهید پوشه‌ای با اسامی زیر هم بسازید٬ همین وضعیت به وجود می‌آید:

PRN٬ LPT1٬ LPT2٬ (…)٬LPT9٬ NUL٬ COM1٬ (…)٬COM9 و CLOCK$

همه اساسی فوق٬ نام‌های رزورشده برای دستگاه‌ها هستند و به همین دلیل نمی‌توان آن‌ها را به عنوان نام فایل (با هر پسوندی) یا فولدر انتخاب کرد. این یکی از ویژگی‌های سیستم عامل DOS بود که نتایج آن در همه نسخه‌های ویندوز٬‌ از جمله ویندوز ۷ ٬ مشاهده می‌شود.

منبع: ویکی‌پدیا

۲. محاسبات پیشرفته

بیایید با هم چند عملیات ساده ریاضی انجام دهیم. لطفا اول از ذهن خودتان استفاده کنید. بعد دو خط بعدی را های‌لایت کنید تا پاسخ درست را ببینید.

جذر عدد چهار چیست؟ دو می‌شود. مگر نه؟

و اگر دو را از دو کسر کنید چه به دست می‌آید؟ جواب صفر است. درست؟

حالا بیایید محاسبات بالا را با ماشین‌ حساب ویندوز انجام دهید. عدد ۴ را وارد کنید٬ روی دکمه جذر کلیک کنید و حاصل را از ۲ کم کنید. چه می‌بینید؟

حالا فهمیدید که چرا در مدرسه نمی‌گذاشتند از ماشین حساب استفاده کنید؟

تا جایی که می‌دانم٬ هیچ توضیحی برای این موضوع وجود ندارد. در نسخه‌های مختلف ویندوز٬ این عملیات منجر به نمایش اعداد مختلف می‌شود. بنابراین٬ به نظر می‌رسد این یک باگ یا تخم مرغ شانسی باشد٬ نه یک خطای عملکرد. نتیجه‌ای که شما به دست آوردید چه بود؟

۳. باگ نوت‌پد (فقط اکس پی)

این باگ دیگر در ویندوز ویستا و ۷ کار نمی‌کند٬ اما اگر هنوز از اکس پی استفاده می‌کنید می‌توانید امتحانش کنید.

نت‌پد را باز کنید و این جمله را تایپ کنید: Bush hid the facts (ترجمه: بوش حقایق را مخفی کرد).

حالا این فایل را با هر نامی که دوست داشتید ذخیره کنید. نت‌پد را ببندید و مجددا فایل را باز کنید. چه می‌بینید؟

اگر این کار را در ویندوز اکس پی انجام دهید٬ احتمالا تعدادی کاراکتر یونیکد عجیب و یا کاراکتر چینی٬ مثل تصویر بالا٬ مشاهده می‌کنید. به هر حال٬ باید اعتراف کنم که این تصویر را «جعل» کردم چون دیگر از ویندوز اکس پی استفاده نمی‌کنم.

این باگ به دلیل عملکرد  IsTextUnicode ویندوز رخ می‌دهد. وقتی یک فایل متنی به صورت Windows-1252 کدگذاری می‌شود٬ ویندوز آن را به عنوان یک فرمت UTF-16LE می‌شناسد و همین موضوع باعث ناخوانا شدن آن می‌شود. یعنی نوت‌پد تصور می‌کند که کاراکترهای یونیکد نماینده کاراکترهای چینی هستند و به همین دلیل آن‌ها را تبدیل به کاراکترهای چینی می‌کند.

منبع: ویکی‌پدیا

۴. ترفند ورد مایکروسافت

برنامه ورد مایکروسافت را باز کرده و این متن را تایپ کنید: =rand (5,10)


ورد ۵ پاراگراف تولید می‌کند که هر کدام دارای ۱۰ جمله همسان است. این جمله‌ها٬ بسته به زبان اصلی سیستم عاملتان تغییر می‌کنند. در ویندوز انگلیسی٬ این جمله‌ را خواهید دید: The quick brown fox jumps over the lazy dog (ترجمه: روباه قهوه‌ای و زرنگ پرید پشت سگ تنبل).

این یک باگ نیست٬ بلکه یکی از امکانات ورد است! حتما بسیاری از شما می‌دانید که جمله فوق همه حروف الفبای انگلیسی را در خود جای داده است. به این ترتیب٬ با تغییر این اعداد٬ تعداد پاراگراف‌ها و جمله‌ها هم تغییر می‌کند. این ترفند با عنوان =rand (200,99) هم شناخته می‌شود.

۵. باگ بازی Solitaire (فقط اکس پی)

این هم یک ترفند دیگر که در ویندوز ۷ وجود ندارد اما اگر ویندوز اکس پی دارید٬ لطفا امتحانش کنید.

بازی Solitaire ویندوز را باز کرده و دکمه‌‌های ترکیبی مقابل را فشار دهید: [ALT] + [SHIFT] + [2]

باگ اين بازي رو از اين آدرس مشاهده كنيد: http://www.youtube.com/watch?v=pHSWgoCHGQU&feature=player_embedded

وقتی این دکمه را می‌فشارید٬ بازی متوقف شده و کارت‌ها به شکل مواج شروع به بالا پریدن می‌کنند. این همان کاری است که وقتی بازی را با موفقیت به اتمام می‌رسانید انجام می‌دهند.

وقتی سعی داشتید باگ‌های بالا را اجرا کنید چه چیزی مشاهده کردید؟  تخم مرغ‌ شانسی‌ محبوب شما در ویندوز کدام است؟

منبع: makeuseof

منابع تصاوير: Antonov Roman

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 33 دیدگاه
  1. با سلام؛

    از مطالب جالبتان بسیار تشکر می کنم.

    در مورد خطایی که در عملکرد ماشین حساب ویندوز مشاهده می شود، باید عرض کنم که نتیجه به دست آمده در اثر تقریبی است که برای محاسبه جذر عدد چهار مورد استفاده قرار گرفته است.

    این نوع از خطا که به نام خطای گرد کردن یا Round-off Error معروف است، در اکثر برنامه های محاسباتی نیز قابل مشاهده است. البته باید این را هم بگویم که غالبا این خطی در محاسبه جذر یک عدد که مجذور کامل است (مانند ۴) نباید رخ بدهد. این هم از شاهکارهای برنامه نویسان ویندوز است.

    موفق باشید.

    1. موافقم
      چون الان توی اوبونتو امتحان کردم دقیقا صفر رو داد. البته توی کارهای محاسباتی این خطای قطع هست منتهی دسته گل اقایون در ویندوز به قول شیرازی ها یه چیز علاهده ن!:))

  2. در مورد اولی این امکان داره کافیه بعد از تایپ con راست کلیک کنید از گزینه insert unicode control charecter یکی رو انتخاب کنید ،خواهید دید که بعد از این کار ویندوز اجازه این کارو میده!!

  3. آخه چرا مطالب بی جا یاد ملت می دین
    این ماشین حساب کاملا درسته
    جذر 4 که کاملا 2 نمی شه
    از یه دکتر ریاضی بپرسید

    1. آقاي دكتر لطف كن ايميلت رو واقعي بذار

    2. ترجیح داده ایمیلش رو شما نداشته باشید.
      اما هنوز صحبت دکتر سر جاشه 🙂

  4. دوست عزیز اگه اطلاعات درستی ندارین کسی شما رو مجبوذ نکرده مطلب بنویسین اینکه نمیشه فایلی با نام con ساخت به نظر شما باگ هست ولی اصلاً هم باگ نیست در واقع در پس زمینه ویندوز dos در حال اجراست که یکسری نام رو رزرو کرده که یکیش con هست کسایی که قدیما با داس کار کردن با نامهای ممنوعه آشنا هستن در مورد بقیه موارد هم کاملاً دلایل منطقی وجود دارن که شما فقط باید یکم به خودت زحمت میدادی تا دلیلش رو میفهمیدی

    1. بابا مهندس!

      خب اینو که خودش هم توضیح داده همونجا

  5. ادبيات افرادي مثل آقا عليرضا واقعا تاسف برانگيزه.
    “اگه اطلاعات درستی ندارین کسی شما رو مجبور نکرده مطلب بنویسین” !
    آقا جون مگه كسي شما رو مجبور كرده كه جواب بنويسين ؟ صاحب اين وب سايت حال كرده چيزي را كه جايي خونده اينجا هم بنويسه. شما اگه چيز بيشتري ميدوني، خوب ناز شستت (شايد هم شصتت) !
    ديگه چرا مثل خاله خانباجي ها فيس و افاده مياي ؟

  6. ۱. نام‌گذاری و تغییر نام پوشه‌ها
    PRN٬ LPT1٬ LPT2٬ (…)٬LPT9٬ NUL٬ COM1٬ (…)٬COM9 و CLOCK$
    خیلی ساده است و میشه تغییر نام داد
    دمو
    http://www.pic.iran-forum.ir/images/t9ewu68s6i5ubf38t45.jpg

    1. آفرین کوروش. من تازه میخاستم این متلب را بنویسم که تو پیش دستی کردی.

  7. چند بار متن‌تون رو خوندم. به نظر میرسه Bug رو ترجمه کردین «تخم مرغ شانسی»! میشه بگید از کجا به این معادل رسیدین؟

    1. نه، Easter Egg رو به تخم‌مرغ شانسی ترجمه کردن

  8. شما خجالت نمی کشید به جای اینکه نظر بزارید یا یه چیز جدید تر، میرید میگید من امتحان کردم نشد اون امتحان کرد شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  9. سلام دوست عزیز.بابت مطالب زیبایی که گذاشتی ممنون.ولی درمورد باگ و تخم مرغ شانسی میخواستم ازت بپرسم.باگ به انگلیسی یعنی حشره.داستان جمله “باگ داشتن” اینه که تو کامپیوتر های قدیمی که با لامپ کار میکردند برق و انرژی زیادی مصرف میشد و گرمای زیادی هم تولید میشد و البته اون دستگاه ها خیلی هم بزرگ بودن.بخاطر گرمایی که تولید میشد و نوری که لامپ ها تولید میکردند حشرات زیادی دور این کامپیوتر ها و داخل اونها جمع میشدند وخیلی هاشون هم توی همون مدار های دستگاه میمردند.همان جا میافتادند و باعث ایجاد اتصالی میشدند.به همین خاطر کاربر های کامپیوتر های اون زمان مجبور بودند برن و حشرات رو از روی مدار ها جمع کنند.یعنی برن و باگ دستگاه رو بگیرن.از اون زمان به بعد به خطایی که ناشی از برنامه نویسی نباشه میگفتن باگ.مثلا وقتی شما داری یه بازی ماشین میکنی و ماشین به یه دیوار میخوره و از دیوار رد میشه(به جای اینکه وایسه) میگن بازی باگ داره.این داستان باگ بود.ولی داستان تخم مرغ شانسی چیه؟اگر منظورتون ترجمه فارسی اصطلاح باگ داشتن هست.این ترجمه اشتباهه.
    (راستی بعضی از این مطالبی که گذاشتی باگ نیستن.اشتباه در برنامه نویسی هستند)
    ممنون.خدا نگهدار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *