ندای فناوری اطلاعات – شنبه، 14 خرداد 1390

  • 1390/3/14
  • محسن پاك نيت
  • 30

ندای فناوری اطلاعات، نام پادکست جدیدیه که مجله اینترنتی گویا آی‌تی برای شما تهیه کرده. فعلا که تصمیم داریم روزهای زوج، ندای فناوری اطلاعات رو براتون منتشر کنیم. اما اگه مشغله‌ی کاری و درسی مانع این کار بشه، شاید برنامه رو به یه “گاه‌آوا” تبدیل کنیم که گهگاهی به خونه‌های شما میاد و براتون از دنیای فناوری اطلاعات حرف می‌زنه. در هر حال، فعلا تا اطلاع ثانوی، روزهای زوج می‌تونید ندای فناوری اطلاعات رو بشنوید و ما رو در گذروندن لحظات فناورانه‌ی خودتون سهیم کنید.

فعلا نه برای ندای فناوری اطلاعات لوگو درست کردیم، نه تیزر و آهنگ پس زمینه مخصوصی رو براش در نظر داریم و نه در مورد روند پیشبرد محتواش تصمیم خاصی گرفتیم. البته قرار بود اسم “ندای فناوری اطلاعات” یه چیزی مثل “گویا نیوز” باشه و براتون اخبار فناوری اطلاعات رو منتشر کنیم. اما از اونجایی که بزرگان!!! معتقدن که تحلیل و نقد و بررسی تخصصی بهتر از اخبار زرد و اطلاعات عمومیه، تصمیم بر این شد که رویکردمون رو از شنونده محض بودن شما دوستان تغییر بدیم و شما تحلیلگر و نقاد و ناظر برنامه باشید.

پس ما موضوعاتی رو در برنامه مطرح می‌کنیم که مفید و کاربردی باشن و دانش فناوری اطلاعات رو منتقل کنن، بعد شما تشریف میارید و نظر و نقد و تحلیلتون رو برامون در اون مورد بیان می‌کنید. توی برنامه‌ی بعد تحلیل‌های شما رو مرور می‌کنیم و موضوع بعدی رو مطرح می‌کنیم و بعد بازم شما تحلیل می‌کنید و ما مرور می‌کنیم و موضوع می‌دیم و این چرخه دائما تکرار می‌شه تا اون جایی که روش مذاکره و مباحثه و نقد رو یاد بگیریم و در زمینه‌ی آی‌تی اطلاعات تخصصی و مفید یاد بگیریم. ما از شما، شما از ما و همه از هم. حتی می‌تونید موضوع رو شما پیشنهاد بدید.

در واقع ما در پادکست “ندای فناوری اطلاعات”، نمی خوایم اخبار رو از سایتهای خارجی ترجمه کنیم و برای شما بخونیم، این کار رو پادکست‌های دیگه دارن انجام می‌دن. ما می‌خوایم کار اصولی‌تری بکنیم و انتقال محتوا و تقسیم دانش انجام بدیم و همه به بالا بردن اطلاعات همدیگه کمک کنیم نه اینکه فقط من خبر بخونم و شما گوش کنید و تمام تا برنامه بعد !!!

موضوع برنامه دوممون در مورد اینه که آیا فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی می‌تونن به سرویس‌های جاسوسی اطلاعاتی تبدیل بشن یا نه و اینکه چرا این شبکه‌ها در برخی کشورها از جمله ایران، مسدود هستند. پس لطفا دومین قسمت از پادکست ندای فناوری اطلاعات رو گوش کنید تا با فضای برنامه بیشتر آشنا بشید و بعد نظراتتون رو با ما در میون بگذارید. علاوه بر این می‌تونید از مطالب زیر برای مطالعه بیشتر قبل از نظر دادن استفاده کنید.

منبع اول:چرا فیسبوک فیلتر است؟” در وب‌سایت گرداب

منبع دوم:آیا فیسبوک در حال جاسوسی از ماست؟” در وب‌سایت گرداب

منبع سوم:متن کامل قانون جرائم رایانه‌ای” در وب‌سایت پیوندها

منبع چهارم:فهرست مصادیق محتوای مجرمانه” در وب‌سایت پیوندها

منبع پنجم: مقدمه ای بر سیستم‌های پیچیده در وب‌سایت آی‌تی باز

منبع ششم: سیستم‌های اجتماعی و شبکه‌های انسانی در وب‌سایت آی‌تی باز

 

و در بخش اخبار هم به مرور چند خبر به شرح زیر پرداختیم:

1) تکمیل سند جامع صادرات نرم‌افزار کشور تا پایان سال جاری

2) فاز اجرایی مهاجرت به نسل جدید آردس‌های اینترنتی (IPv6)

3) سهم اینترنت در تولید ناخالص کشورهای جهان به 3.4 درصد رسید

4) اشاره‌ای کوتاه به نمایشگاه کامپیوتکس 2011 (خبر کامل در برنامه بعد)

 

مدت برنامه: 9 دقیقه و 42 ثانیه

مجری: محسن پاک نیت

لطفا نظرات و تحلیل خود در مورد برنامه و موضوع آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 30 دیدگاه
  1. جولیان آُسانژ در مصاحبه اش با شبکه RT رسما اعلام کرد که فیس بوک بزرگ ترین شبکه جاسوسی دنیا است. هر چند این دلیل در کشور ما شاید فقط یه بهانه باشه.
    در مورد فیلترینگ هم آقایمسعود چنگیزی در مصاحبه به وبلاگینا نکته جالبی رو مطرح کردند. وقتی تعداد زیادی سایت کاربردی فیلتر شده باشه، هر کاربری به سمتی حرکت می کنه که بتونه این سایت ها رو ببینه و فیلترینگ اون موقع کاملا بی ارزش می شه. عبور از فیلترینگ هم که با ابزاری هست که دیگه هر کاربری اونا رو می شناسه.

  2. امروزه شبکه های اجتماعی به عنوان محلی برای ارتباطات افراد در سراسر دنیا شناخته شده که در چند ماه اخیر به یک وسیله قدرتمند برای حرکت های سیاسی تبدیل شده و افراد با در دست گرفتن افکار می توانند این حرکت ها را جهت بدهند . پس بعید نیست بعضی از این جهت دهی ها با سیاست هایی پشت پرده ای همراه باشه که منافع گروهای عامل رو تآمین می کنه با این حساب شبکه ها ی اجتماعی می تونن اهداف بزرگی را رهبری کنن.
    فیلترینگ سایت های اجتماعی یعنی ایجاد محدودیت و انسان به طور طبیعی دوست داره آزاد باشه و هیچ محدودیتی رو قبول نداره . اگه فیلترینگ آگاهنه و هوشمندانه نسبت به بخشی از مظالب مضر (مطالب هجو سیاسی و اخلاقی) یک سایت قرار بگیره بهتره تا اینکه کل سایت فیلتر بشه.

  3. سلام.
    آقا محسن عزیز میشه بفرمایید کجای اسلام و مسلمین این حضرت دوست اومده؟
    مگه خدا اسامی کمی داره که شما حالا باید بگید حضرت دوست !!!!!
    خواهشا دقت بفرمایید.

  4. سلام حسین جان.

    به هر حال نظر شما اینه که واقعا این شبکه‌ها در حال جاسوسی از کاربران هستن. آیا این جاسوسی لطمه‌ای هم به کاربران و کشورها وارد می کنه؟

  5. سلام بی‌نیاز عزیز.

    فعلا آهنگ خاصی رو برای پادکست ندای فناوری اطلاعات در نظر نداریم. باید کمی بهمون فرصت بدید تا یه آهنگ مناسب برای این بخش پیدا و یا تولید بکنیم. البته فعلا بنا داریم که آهنگ ندای فناوری اطلاعات ثابت باشه و عوض نشه.

    موفق باشید

  6. سلام سامان عزیز.

    ممنون بابت نظرات خوبت. پس به نظرت شبکه‌های اجتماعی بیشتر کارکرد جهت دهی به افکار دارند تا جاسوسی ؟

  7. سلام سینای دوست داشتنی.

    میشه بفرمایید طبق کدوم استفتاء شما، این عبارت حضرت دوست به ضرر اسلام و توهین به خداوند تلقی می‌شه؟

    به نظرم داری زیادی سخت‌گیری می‌کنی. پیشنهاد می کنم عبارت به نام حضرت دوست رو در اینترنت جستجو بکنی تا ببینی چه منابع دینی و فرهنگی و ادبی و دانشگاهی معتبری از این عبارت در نوشته‌هاشون استفاده می‌کنن.

    ما سعی بر دقت کافی در بیان کلمات داریم و اگر جمع بازدید کننده‌هامون نظرشون بر این باشه که گفتن عبارت به نام حضرت دوست، مواردی از شرک و بدعت در اسلام و کفرگویی درش موجوده، بنده دیگه این عبارت رو به کار نخواهم برد.

    و البته ان شا الله از اسامی زیبا و مقدس خداوند حتما استفاده خواهیم کرد.

    مرسی بابت نظرت

    سربلند باشی.

  8. شما منابع رو بفرمایید تا ما هم استفاده کنیم.
    در ضمن من نگفتم شرک چرا جو میدی؟؟؟؟؟
    گفتم خدا اسامی خیلی زیبایی داره که از اونا باید استافده کرد نه این چیزایی که…

    1. یعنی شما زحمت یه سرچ ساده به خودت نمی‌دی سینا جان ؟

      من به عنوان منبع به شما google.com رو معرفی می‌کنم که خدماتش رایگان هستش. البته قبل از استفاده ازش باید به اینترنت متصل بشی.

      اگر نمی‌خوای خودت سرچ بزنی بگو من برات انجام بدم.

      بله. خداوند نام‌های زیبایی داره و lما هم از این نام ها استفاده خواهیم کرد.

      شما بفرمایید مشکل دوست خطاب کردن خداوند چیه و اگر تونستید ما رو قانع بفرمایید، دیگه از این نام برای خداوند استفاده نخواهیم کرد.

      هنوز هم معتقدم به چیزی اشکال وارد کردی که در اون هیچ اشکالی نیست و برای بحث منطقی در این خصوص آماده‌ام.

      من فکر می کنم دوست از اسامی خداونده و خیلی هم اسم زیباییه. تازه ممکنه توی برنامه‌های بعدی از عبارت “به نام خدای جوجه قناری‌های زرد” استفاده کنم.

  9. از تمام برو بچز باحال که نظر میدند تشکر میکنم
    متاسفانه تو مملکت ما همیشه باید کسی یا کسانی فکر کنند که بهترین و باهوش ترین آدمها در ملت خودشان هستند و بقیه نمیفهمند پس هر کاری کی میخوانند انجام بدهند(مثل بچه 6 الی10 ساله میمونه که باباش بهش امر نهی میکنه نهایتند میزنه تو گوش بچه…)
    بابا این روش دیگه خیلی جواته….
    مردم ما هرکسی یک چیزی بهشون میگه زود باور میکنند شما تا حالا حریم شخصی افرار تو فیسبوک مطالعه کردید نه برید ومطالعه بکنید بعد بیایید حرف بزند

    حریم شخصی افراد به خصوص در ایالات متحده(آمریکا)خیلی مهمه به حدی که شما میتونید به شخص،شرکت و یا ارگانی به دادگاه فدارال که بزرگترین دادگاه در کل آمریکاست شکایت و ادعای حیثیت و غرامت بکنید
    فکر کردیدمثل مملکت یک جایی هر کی به هرکی

    این هم صحبت های مارک زوکربرگ در مورد خودشه:
    I’m trying to make the world a more open place by helping people connect and share.
    openness, making things that help people connect and share what’s important to them, revolutions, information flow, minimalism

    امیدوارم که جهانی باشید جهانی فکر بکنید و جهانی زندگی بکنید

    1. پس نظر آقا ناصر گل اینه که از طریق فیسبوک و شبکه‌های مشابه اون جاسوسی و استفاده نادرست از اطلاعات دیگران انجام نمی شه.

      مرسی ازت آقا ناصر

    1. ناصر عزیز، من اکانت فیسبوک دارم اما ازش استفاده نمی‌کنم. فقط ساختمش ببینم چه جوریه. ۲ ماه هم ازش استفاده کردم و تمام ! از طریق ایمیل هم بتونیم با هم آشنا بشیم بد نیست

  10. طبق تحقیق مفصلی که کردم مشکلی نداره. طبق دعای جوشن کبیر که این عبارت رو داره : يا رفيق من لا رفيق له
    در ضمن شما بفرمایید خدای سوسک های بورکینافاسو هیچ اشکالی نداره.

    1. سینای دوست داشتنی و عزیز،

      در هر حال نظر شما خوب و محترم بود. ان شا الله از این به بعد از اسامی خداوند به شکل بهتری استفاده می‌کنیم. مرسی بابت اینکه مطرحش کردی. امیدوارم بتونیم نظر شما رو هم در این مورد جلب کنیم.

      سربلند باشی

  11. حالا یه چیزی هم بگیم مرتبط با فناوری اطلاعات !
    نمی دونم چرا کلا هر دفعه رفتم فیس بوکی بشم اصلا جذب نشدم !
    جالب نبود واسم !

  12. برنامه جدید و فوق العاده زیبای رادیو شباهنگ 90/03/16 ساعت 22 جهت دانلود شما عزیزان قرار خواهد گرفت
    ما رو از نظرات مفیدتون بهره مند کنید
    پیشنهاد میکنم این برنامه رو از دست ندید…

    1. سلام؛

      مرسی عرفان جان که اطلاع‌رسانی کردی. اما پاسخ ایمیل من رو ندادی ها جناب مهندس.

      من هنوز منتظرم ببینیم می‌تونیم فعالیت مشترکی داشته باشیم یا نه.

      سربلند و سلامت باشی و برای تیم خوب رادیوتون آرزوی موفقیت دارم.

  13. به نظرتون شما اجازه دارید که توی قسمت نظرات سایت همکار از رادیو خودتون تبلیغ کنید؟
    فکر می کنید مخاطبانی که از اینجا میان و رادیوتون رو گوش می کنند با چه دیدی به برنامه و سایت شما نگاه می کنند؟
    البته این درست هست که خود گویا آی تی در پشت پرده برای مخاطبش اونطور که عنوان می کنه ارزش قائل نیست و برای این حرفم مدرک دارم و اینکه روی صحبتم با نویسندگانش نیست.

    1. سلام علی جان.

      به نظرتون درسته که شما بیاید توی بخش نظرات پادکست این سایت در مورد ارزش‌گذاری و ارزش‌دهی مسوولین گویا آی‌تی به مخاطبینمون صحبت کنید؟

      علی عزیز، ما پیشنهاد همکاری با دوستان رادیو شباهنگ رو مطرح کردیم که شما بتونید از صدای خوب این دوستان هم بهره‌مند بشید. حالا عرفان جان فکر کرده که از این طریق می تونه دوستان جدیدی رو به سمت رادیوشون راهنمایی بکنه و ما هم مخالفتی با این کارشون نداریم.

      به هر حال مرسی بابت حساسیتی که نسبت به رادیوی خودت داری. امیدوارم اگر موردی وجود داره که شما فکر می‌کنی ما برای کاربرانمون ارزش قائل نیستیم اونو با خودمون مطرح کنی تا در موردش با هم گفتگو کنیم و اگر ما مشکلی داریم برطرف کنیم و یا اگر برای شما سوء تفاهمی شده برطرف بشه.

      چون حقیقتا دلم شکست از این صحبتت. اکثر وی‌سایتهای دیگه حتی اینقدر برای کاربرانشون احترام قائل نیستن که پاسخ نظراتشون یا پاسخ ایمیل هاشون رو بدن اون وقت شما اینطوری در مورد ما فکر می‌کنی یه مقدار ناراحت کننده است برامون.

  14. خلاصه این کار شما باعث شد ما هم یه تحقیقکی بکنیم و دیگه ریشه این مشکل رو از بیخ و بن برکنیـــــم
    آقا محسن این عکستون که لاغرید با اون عکس اون برنامه رادیو گویا که رفته بوددی ایران کد نمی خونه هااااااااااااااااا
    این عکس برای چند سال پیشه؟
    خلاصه خیلی آقایی. برنامه بعدی امروز میاد روی آنتن؟

    1. سلام مجدد خدمت آقا سینا.

      پیگیری خودت بود که باعث شد به جواب برسی. من کار خاصی نکردم.

      عکس اینجا مال سال ۱۳۸۷ هستش. تپل شدنم هم به خاطر دو سال و اندی کار کارمندیه.

      من ساعت ۱۸:۳۰ که برسم خونه، بکوب کار می‌کنم برای برنامه امروز و اخر شب ان شا الله منتشرش می‌کنم.

      موضوع خاصی مد نظرت هست توی این برنامه بذاریمش برای نقد و تحلیل؟ چون تا حالا که زیاد استقبالی نشده از این نوع پادکست.

      آقایی از خودته گل پسر.

      موفق باشی

  15. کل ایده ات خوبه که نمیخوای خبر عادی رو بزنی ولی خیلی نباید جدا بشی از خبر. خبر رو داشته باشه و کمی اطلاعات هم بده در کنار یک موضوع رو هم به بحث بزار.

  16. مطمئا باشید قبلا از طریق ایمل که تنها راه ارتباطی هست با مدریت سایت تماس گرفتم و جوابی هم دریافت نکردم که الان این حق رو بخدوم دادم که اینجا مطرح کنم
    لطفا ایمیل ها رو یدور بررسی کنید (البته اگر دست شما باشه پنلش) بعد بفرمایید که با شما در میون نذاشتم
    بازم اگر نیاز به توضیحات بیشتر دارید بفرمایید همینجا کامل خدمتتون عرض کنم

    درضمن جدا از اینکه با شما هماهنگ کرده باشند یا نه این یه نصیحت برادرانه بود که هرکی اینطوری برای سایتش تبلیغ کرده همه بیشتر بازدید کننده ها با تنفر اومدن توی سایتش (تایید حرف من هم همین بس که کامنت ایشون رو پاک کردید)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *