ندای فناوری اطلاعات – چهارشنبه، 18 خرداد 1390

  • 1390/3/18
  • محسن پاك نيت
  • 42

چهارمین قسمت از پادکست ندای فناوری اطلاعات منتشر شد. موضوع این برنامه در مورد اینه که شما چقدر به استفاده از نرم‌افزارهای اصل (Original) اعتقاد و پایبندی دارید و چه دلایلی رو برای استفاده نکردن از نرم‌افزارهای کپی مطرح می‌کنید.

یا اینکه اگر شما طرفدار استفاده از نرم‌افزارهای کپی و رایگان هستید چه دلایلی دارید و این عمل برای کشور ما چه منافعی و مضراتی داره.

لطفا ندای فناوری اطلاعات سوم رو گوش کنید تا با فضای سوال برنامه بیشتر آشنا بشید و بعد با در نظر گرفتن انواع شرایط و جوانب مختلف این موضوع نظراتتون رو با ما در میون بگذارید.

 

در بخش اخبار این قسمت هم به مرور چند خبر به شرح زیر پرداختیم:

1) مصاحبه وبلاگینا با محمدجواد شکوری، مدیر جامعه مجازی کلوب و سرویس میهن‌بلاگ

  • منبع: وبلاگینا

2) بیش از 861 هزار کاربر اینترنت ADSL در کشور

3) کاهش تعداد شعب بانک‌های کشور با گسترش بانکداری اینترنتی

4) برگزاری کنفرانس‌های جهانی در چند روز اخیر (خبر کامل در رادیو گویا دوازدهم)

  • به منابع در رادیو گویا دوازدهم اشاره خواهد شد

 

مدت برنامه: 12 دقیقه و 31 ثانیه

مجری: محسن پاک نیت

لطفا نظرات خود در مورد این برنامه را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 42 دیدگاه
  1. اول از همه ممنون از زحماتی که برای برنامه میکشی محسن جان بعد اینکه بنظرم سوال خیلی کلیشه ای رو مطرح کردی
    خوب 3 حالت مختلف داره:
    1 اینکه شرکت سازنده ایران رو تحریم کرده باشه و حاضر به فروش و ارائه خدمات نباشه
    2 اینکه ایران رو تحریم نکرده باشه ولی قیمتش از تصور ما خارج باشه
    3 اینکه تحریمی اعمال نکرده باشه و قیمت مناسبی داشته باشه

    1. من برای یک برنامه هزینه پرداخت می کنم تا از پشتیبانی برنامه برخوردار باشم (بماند که برای نرم افزار های داخلی چنین چیزی تقریبا بی معنی هست) اما وقتی از طرف شرکت سازنده ایران تحریم شده و شما هیچگونه ساپورتی رو نمی تونید دریافت کنید پس چه دلیلی داره از همین سازنده که می گه به تو جنس نمی فروشم با هویت دیگه ای ازش خرید کنم تا بخوام بگم که بله بنده نرم افزار کرک شده استفاده نمی کنم
    از نظر من استفاده از نرم افزار کرک شده این نوع موارد بهتر از خریدش هست
    چون اونها این محصول رو به ما ارائه نمی دن که ما از این ایده محصول فناوری علم روز بی نصیب بمونیم و عقب بیفتیم ولی ما با خرید این محصولات داریم به اونها کمک می کنیم که بالاتر برند و محدودیت بیشتری رو برای ما به ارمغان بیارند 🙂

    2. اما بعضی برنامه های خارجی هم هستند که ما رو تحریم نکردند ولی اگر نگاه کنید قیمت هاشون اینقدر بالا هست که واقعا از توان یک فرد با توان مالی متوسط بیشتر هست
    بنظرم حتی چاپخانه های دیجیتال هم توان خرید نرم افزار فتوشاپ رو ندارند, فتوشاپی که 1 ملیون قیمتش هست و برای یک چاپخونه دیجیتال خداقل 10 نسخه برای ده تا طراح لازم هست
    و هیچ یارانه ای هم برای این محصولات از طرف کشور در نظر گرفته نشده (از محصولات داخلی حمایت نمیشه چه برسه به دادن یارانه برای این محصولات)

    و این وسط فقط می مونه یکسری برنامه های کوچک که توسط یک نفر یا یک تیم کوچک برنامه نویسی شده اند و قیمت مناسبی نسبت به درآمد ما دارند که اونها رو میشه خرید

    در کل اینکه خرید نسخه قاونینی هر محصولی بسیار کار خوب و لذت بخشی هست اما زمانی که فقط ما فکر سازنده نباشیم که حقوقشون پای مال نشه و اونها هم به فکر کاربرانشون در کشورهایی که توان مالی پایینتری دارند باشند و برنامه ها رو با قیمتی مناسبتر ارائه بدن

    1. سلام علی جان.

      ممنون از شما که همراه همیشگی ما هستی.

      بله از اون سوالهای کلیشه‌یا هستش که هیچ موقع به جواب درست نمی‌رسه. در مورد سوالات اگر دوستان مایل باشن می‌تونن موضوعی رو که دوست دارن در موردش بحث بشه و توی ندای فناوری اطلاعات مطرحش کنیم به ایمیل رادیو (radio.gooya@gmail.com یا radio@gooyait.com) ارسال بکنن.

      حقیقت اینه که من در کل نظرم نشر آزاد اطلاعاته و دوست دارم روزی بیاد که نرم‌افزارها همگی متن باز باشن که البته به نظرم آینده‌ی دنیای اطلاعات همینجوری هم خواهد شد. من فکر می‌کنم نرم‌افزارهای پولی باید نسخه‌های آزمایشی‌شون رو با امکانات کامل اما با محدودیت دفعات نصب و اجرا یا محدودیت زمانی در اختیار کاربران بذارن تا کاربری که ممکنه فقط چند روز یا چند بار محدود به اون نرم‌افزار احتیاج داشته باشه، بتونه ازش استفاده کنه.

      در کل من به شخصه تا به حال خیلی مقید به استفاده از نرم‌افزارهای قانونی نبوده‌ام و حقیقت اینه که خودم از نسخه‌های کرک به وفور استفاده می کنم. مثلا برای ادیت رادیو از نرم‌افزار adobe audition استفاده می‌کنم که جزو نرم‌افزارهای بسته نرم‌افزاری adobe suit هستش و قیمت بسیار گرونی داره. اما من دارم از نسخه کرک شده‌اش استفاده می کنم.

  2. سلام آقا محسن گل.
    مثل همیشه گل کاشتی. دستتون درد نکنه.
    در مورد سوال برنامه باید بگم چون خودم یک برنامه نویسم (البته نه حرفه ای هنوز خیلی راه داره آخه تو ایران هر کسی 2 تا خط کد نوشتن یا میگریه اسم خودش رو میزاره حرفه ای بگذریم از بحث اصلی دور شدیم) و شده که بعضی اوقات 24 ساعت بیدار بودم که یک پروژه رو تکمیل کنم و میدنم که کار برنامه نویسی بازی با کامپیوتر نیست که بیشتر مردم این طور فکر میکنن و میدنم چه سختی هایی داره به همین خاطر همیشه از نرم افزار های صال استفاده میکنم اگر در توانم باشه نسخه برنامه ای رو که میخوام میخرم و اگه نتونم از نسخه های رایگان یا جایگزین های رایگان استفاده میکنم تا زمانی که بتونم برنامه مربوطه رو بخرم. ولی مشکلی که هست ایرانی ها حتی برنامه نویساش و کسایی که کارشون کامپیوتر هست برای این زحمت ها ارزشی قائل نیستن حتی نسخه های ایرانی برنامه ها این باعث شده که صنعت نرم افزار کشور او پیشرفتی که باید داشته باشه رو نداره. خیلی ببخشید این رو میگم ولی هنوز 99% از ما بخصوص کسایی که با کامپیوتر کار میکنن هنوز درک درستی از این فناوری ندارن و همه به دید یک سرگرمی، بازی و تفریح و … به این نگاه میکنن.
    برای نمونه یک ساید در اینترنت هست (اینجا اسم نمی برم لازم بود بگید تا ایمیل کنم) من چندین چند بار دیدم مدیر سایت حتی گفته که ارشاد از این ها تشکر هم کرده ولی این آقایان حتی به ایرانی ها هم رحم نمی کنن و زحمت چند ساله یک برنامه نویس که باید الان درآمد اون باشه آقایان کرک کردن یا اینکه در یاهو پیغام میدن که میبا قیمت پایین میفروشیم و …
    یا چرا جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال به سایتی که خودش ناقص کپی رایت هست (سایت دانلود) جایزه بده همینه که اونوقت این سایت ها یا حتی شرکت ها که خودشون بزرگترین نقص کننده کپی رایت هستن درخواست کپی رایت برای خودشون دارن و … (خیلی جالبه نه!!!)
    ایم مورد هم مثل همون بحث فروشگاه ها هست که گفتم ما هنوز این فرهنگ رو به برنامه نویسمون ندادیم که برای کپی رایت دیگرا دست کم ایرانی ها ارزش قائل بشن که انتظار از کار بر عادی داشته باشم حتی بار ها بعد از برخورد با برنامه نویس های ایرانی (منظورم از برنامه نویس کسایی هست که این کاره هستن و خیلی از اونا رو اکثرا توی نت میشناسن) به خودم میگم چرا باید برای برنامه های ایرانی ونم چیزی کهاین آقایان نوشتم ارزشی قائل باشم در صورتی که اونا برای کار من ارزشی قائل نیستن یا حتی برنامه های اونا یا کپی بدون کمی و کاستی از یک برنامه خارجی بوده که آقا اومده اسم خودش رو گذاشته روش گذاشتن.
    آقا سالی 40-50 میلیون درامد داره حاضر نیست یک ویژوال استودیو برای کم کم 3-4 سال بخره 13 میلیون فقط میگه گرونه!! کسی نیست بگه چطور برنامه ای که تو روش مینویسی که کم کم 1 میلیون مفروشیش چی چرا اون گرون نیست؟! حتی حاضر نیست یک ویندوز 100 دلاری بخره حتما باید ویندوزش هم کرک باشه و تا هم خراب میشه میگه آره این ویندوزه خیلی نا امنه و زود ویروسی میشه بعد اسم خودش رو گذاشته متخصص. حالا مثال رو با ویندوز زدم در مرد آنتی ویروس و 1000 برنامه دیگه هم همین طوره…
    ببخشید که زیاد حرف زدم دست گذاشتی رو دلم :دی
    آخه قبلا یک سایت زدم و همچین چیزایی رو توش گفتم همین متخصصین اومدن هر چی از دهنشون در اومد به ما گفتن منم بستمش.

    1. سلام امین جان.

      مرسی بابت نظر لطفت به تیم رادیو گویا و مجله اینترنتی گویا آی‌تی.

      نظراتت خیلی خوب بود. مخصوصا در مورد اون مدیر شرکت که نمی‌ره نرم‌افزار بخره اما انتشار داره دیگران بابت نرم‌افزار شرکتش پول بدن.

      یکی از دوستان من برای مهاجرت به یه کشور خارجی اقدام کرده و وقتی توی نامه‌نگاری‌ها برای دونستن مهارتهاش و شغلی که می‌تونه اونجا داشته باشه پرس و جوهایی ازش انجام دادن، متوجه شدن که به اصول رعایت حق مالکیت احترام گذاشته نمی‌شه در ایران، اینو توی نامه بهش گفته بودن و تذکر داده بودن که این مورد خیلی مهمه و باید حتما رعایت بشه.

      برام جالب بود که حتی قبل از ورود یه فرد خارجی به کشورشون در این موارد حساس هستن و فرهنگ‌سازی می‌کنن.

      🙂

  3. و این رو یادم رفت بگم قابل توجه اون دسته از دوستانی که عاشق کرک هست یا این که برای کرک هزار دلیل برای خودشون میسازن که بگن ما درست کاریم و اشتباه از اونا بوده (مثل تحریم یا گرون بودن یا اینکه اونا قبلا حق مارو خوردن و …) باید بگم اگه به اونا احترامی نمیزارید به فکر امنیت خودتون باشید هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره کسی هم که کرک میکنه شاید آخرین هدفش ضربه زدن به شرکت یا فرد سازنده باشه و هیچ مشخص نیست که اطلاعات شما دزدیده نشه شاید بگید آنتی ویروسم رو اورجینال میگیرم یا اطلاعات مهمی ندارم ولی این دوره زمونه دیگه کمتر کسی پیدا میشه که در کمترین استفاده از کامپیوتر اطلاعاتی مثل عکس و فیلم خانوادگیش رو روی کامپیوتر نداشته باشه حتی برای چند دقیقه که بخواد اون رو روی یک سی دی یا دی وی دی رایت کنه پس مراقب خودتون باشید.
    در مورد مطالبی که در پست نظر قبلی زدم همه با مدرک و دیلیل هست ولی به دلایلی اینجا ذکر نکردم اگر نیاز بود آقا محسن بگن تا تعدادی از لینک ها رو براشون ارسال کنم خودشون چک کنن ولی اکثرا جا های معروفی هستن و کسایی که با نت کار دارن میشناسن.

    1. نه امین جان. مدرک نیاز نیست. همه می‌دونیم اوضاع خیلی جالب نیست. دیگه اکثر ماها تو دنیای نرم‌افزار هستیم دیگه.

  4. آقای Ali Varasteh شما به چند مسئله اشاره کرده بودید که هم سوال و هم جواب از دیدگاه خودتون داده بودید.
    ««من همیشه میگن در موردمسائل زود قضاوت نکنید»»
    آیا شما تا حالا از شرکت های بزرگ مثال Adobe-Microsoft-Google-Appleو … چیزی خریدی که بعلت تحریم نشده به شما بدن یا نتونستید اصلا نتونستید بخرید؟
    خیلی از مردم ما نحوه خرید از فروشگاههای شرکت ها بزرگ بلد نیستند و بر این تصور هستند که کشورهایی مثلا United State مارو تحریم کرده در صورتیکه این ترض تفکر خیلی اشتباه.
    شما به راحتی با داشتن یک از حساب های International مثل VISA-PAYPAL-MASTER که فروشگاه ان سایت برخوردار هست خرید بکنید
    من چندین بار از خارج کشور درخواست نرم افزار دادم که به راحتی برام فرستادن صحیح سالم.
    اما در مورد Photoshop که ۱ ملیون قیمتش گفتید: اول اینکه باید شما ببیند اون چه نسخه ای است چند نفر یا تک نفره، مدت اعتبار لایسنس آن چند ماه چند روز چند ساله است، تحت چه نوع سیستم عاملی نصب میشه، نسخه Business،Home یا Enterprise ،آیا تحت شبکه است و…
    تمامی شرکت ها بزرگ بر این اساس محصولات خودشون دسته بندی و میفروشند.
    اما برای خرید از فروشگاه یک شرکت چندین روش و راه وجود داره که شما میتونید بخرید

    اگر عمری باقی بمونه و فرصتی بشه در مورد نحوه ی خرید از Store کمپانی های بزرگ مطالب میزارم

  5. آقا amin من با نظرات شما موافقم چرا که کسانی ادعای برنامه نویسی میکنند یکی دو سوال ازشون بپرسی میمونند چی جواب بدن-خیلی از دوستای من که ادعاشون میشه چندین بار ازشون سوال پرسیدم که توان جواب دادن اون نداشتند اخرش مجور شدم دست به دامن برنامه نویس های حرفه ای خارج کشور بشم.
    اما در موردمسئله کرک کردم ببیند هم خوبه و هم بد
    خوبیش به دین خاطر هست که شما به راحتی هرچه تمام تر مثلا برنامه اتوکد ار اینترنت دانلود میکنی یا با قیمت ۳هزارتومان میری از بازار میخری اما اگر بخوای این نرم افزار بخری قیمتی معادل ۵ میلیون تومان داره یعنی قیمت یک پراید دست ۲٫ مسلما شما توان خریدش نداری در صورتی که شرکت های مایه دار که کارشون با این نرم افزاره حتما باید نسخه اصلشو بخرند چرا که در جاهایی مشکلاتی در نرم افزار پیش بیاد که مجبور به پشتیبانی بشن.
    اما بدی های کرک
    راحت بگم من کرک برنامه افیس گذاشتم که ESET چندین بار پیغام داد که مثل امنیتی داره و باید پاکش بکنی .راحت گفتم که کرک هم همچنین مشکلاتی هم داره

    اره دوست عزیز هر چیی قیمتی داره خوب بخری خوب بهت جواب میده – کجانی گیریت بیاد عملکر بدی بهت میده

  6. آقای ناصر حردانی
    بنده با مواردی که شما می فرمایید آشنا هستم
    پی پال , ویزا کارت هم دارم
    پز دادن نیست کار من وبمستری و برنامه نویسی هستش
    خرید کردن از یک فروشگاه هم کاره پیچیده ای نیست که نیاز به کلاسهای آموزشی داشته باشه
    اما اصلا حرف من این نیست
    وقتی ما رو یک شرکت تحریم کرده باشه من جنسش اگه هزار تومن هم باشه نمی خرم میرم نسخه کرک شدش رو استفاده می کنم
    به عنوان مثال اگر گوگل کروم فروشی باشه و قیمتش هم 5 دلار من ترجیح میدم کرک شدش رو استفاده کنم چون امکان دانلود و نصب از خود گوگل وجود نداره
    گوگل می گه من به تو نمی فروشم من بگم نه آقا ترو خدا بیا این پولو بگیر بهم بفروش؟
    عرض کردم تنها من نباید حرص این رو بخورم که دارم حقوق این شرکت رو با استفاده از نسخه کرک شده ضایع می کنم
    بلکه اون هم باید قدمی پیش بزاره
    شما هم اگر به این لینک مراجعه کنید می بینید که نسخه خانگی ادوبی فتوشاپ CS5 قیمتی معادل تقریبی 700 هزار تومن داره و شمایی که نسخه قبلیتون اورجینال نبوده نمی تونید از گزینه آپگرید که اون هم هزینه ای معادل تقریبی 200 هزار تومن داره استفاده کنید
    البته شما بدون وی پی ان نمی تونید سایت رو مشاهده کنید چون سایت آی پی ایران رو بلاک کرده و موقع خرید هم از لیست کشورها ایران رو نمی تونید پیدا کنید
    https://store1.adobe.com/cfusion/store/index.cfm?store=OLS-US&view=ols_prod&category=/Applications/Photoshop&distributionMethod=FULL&nr=0&promoid=GXWFR&mboxsession=1282296689113-259381#category=/Applications/Photoshop&loc=en_us&store=OLS-US&view=ols_prod
    هنوز هم اعتقاد دارید که ما روش خرید رو بلد نیستیم؟

  7. ممنون که به نظر بنده توجه کردین.
    اما در مورد مفید بودن کرک باید به شما بگم فکر نمی کنید همین کرک باعث بشه که همه ادعای حرفه ای کنن اگر اطور نبود و مجبور بودن یک نرم نرم افزار رو بخرن همه ادعای طراح، برنامه نویس و … نمی کردند. به نظر من این خودش یک علته که باعث شده در این بین کار خیلی از افرادی که واقعا این کاره هستن رو کوچک کنن و …
    ببینید قیمت چند میلیونی یک نرم افزار شاید در نگاه اول زیاد باشه ولی باید این رو در نظر گرفت که شما اگر کار بلد باشید قرار نیست با هر نسخه جدیدی که اومد برید و اون رو بخرید چون نسخه قبلی خیلی از نیاز های شمارو رفع میکنه و خیلی از طراح های کار بلد رو دیدم که هنز از فتوشاپ های مثلا CS3 استفاده می کنن.
    ببینید هیچ لزومی نداره که شما وقتی کامپیوتر میخری یک فتوشاپ برات نصب بشه در حالی که اصلا نمیدونی چطور باید با این برنامه کار کنی.
    اگر برای تست و یا آشنایی باشه همه شرکت ها نسخه trial دارن حتی بعضی از اونا نسخه رایگان هم دارن با یک سری محدودیت ها مثلا همین ویژال استیدو 2010
    باید خدمت دوستانی که میگن چون مارو تحریم کرده نمی خیریم بگم اولا که ما به اونا نیاز داریم نه اونا به ما و مورد دیگه شمایی که اینقد ادعای ایرانی بودن دارید چرا وقتی گوگل میگه مرورگرم یا گوگل ارث و … رو نمی تونید دانلود کنید چون شما تحریم هستید بازم به هر زحمتی باشه اونا رو میگیرید ؟؟؟!!! چون رایگانه؟؟!! چرا اصلا استفاده از گوگل رو تحریم نکردید حتما میگین چون نیاز دارد پس واسه بقیه نرم افزار ها هم همین طوره!!!
    و در مورد برنامه هایی که میگید تحریم هستید ویندوز که تحریم نیستیدچرا یک ویندوز اصل استفاده نمی کنید؟؟!! اینا همه بهانه هست که وقتی به نرم افزار های ایرانی هم میرسیم به شکل دیگه برای خودمون درست میکنم تا از دزدی که میکنیم وجدانمون راحت باشه. ببخشید صریح صحبت کردم چون می خوام این موضوع خوب رای همه روشن بشه .

    1. من که در مقابل این نظر امین جان تسلیمم. چون ادعای جنگ سایبری با غرب رو می‌کنم اما از محصولاتشون هم استفاده می کنم !!!

      نمی تونیم ادعا بکنیم که بدون کمک گرفتن از محصولات و فناوری‌ها و ابزارآلات ساخته شده توسط اونها می‌شه زندگی کرد. چون واقعا نمی شه. حداقل فعلا ما هنوز اونقدر مستقل نیستیم که بتونیم نیاز خودمون را به طور کامل مرتفع کنیم.

      فکر می کنم ما ایرانی ها به استفاده رایگان عادت کردیم. و اگر شرایط تغییر کنه، به پرداخت پول بابت نرم افزار هم عادت می کنیم.

      مرسی بابت نظرت امین جان

  8. امین جان اینجا کلا 3 نفر نظر دادن چرا به در می گی دیوار بشنوه؟
    به خودم بگو جوابت رو بدم
    نگاه کن من نوعی مثلا اصلا علاقه ای به نقشه کشی ندارم
    ولی واسه سر در آوردن میرم Auto cad رو نصب می کنم 4 تا مثلث می کشم مشتاق میشم خوشم میاد
    میرم دنبالش یاد بگیرم
    خوب الان می تونم این مبلغ رو بدم بخرم؟
    اگر دنیا رو بدون کرک فرض کنیم اینجایی که الان هستیم رو هرگز نداشتیم (پیشرفت کل دنیا)
    شما نمی تونی منکر این بشی که اگر کرک نبود همه حرفه ای بودن یا نبودن (یعنی ادعای حرفه ای بودن نداشتیم)
    در مورد حرفی که درباره تحریم زدیم باید بگم که بله ما به برنامه اونا نیاز داریم و اونها هم می گن شما تحریم هستین و ما به شما این برنامه رو نمی فروشیم منم می گم خوب نفروش منم نسخه کرک شده استفاده می کنم به همین سادگی حتی اگه برنامه 1 دلار باشه با یه تغییر آی پی 3 سوت بتونم بخرمش
    برنامه ایرانی هم بنده تا حالا کرک شدش رو استفاده نکردم پس بحثی وجود نداره
    محض اطلاع شما مرورگر کرومی که من مثال زدم تنها یک مثال بود و من از مرورگر فایرفاکس استفاده می کنم ولی چون شغلم طراحی و برنامه نویسی هست تمام مرورگر ها (کروم آی ای سافاری اوپرا فایرفاکس) نصب هست (شما که برنامه نویس هستید بهتر میدونید برای اینکه من از کروم خوشم نمی یاد نمی تونم قالبی رو که می فروشم با کروم یا … سازگار نباشه)
    سیستم عامل بنده 7 هست که دوست عزیزم آقا کیوان از مونیخ زحمت کشیدند خریدند و آوردند برام
    آنتی ویروسم هم مایکروسافت سیکیوریتی اسنچلز هست و رایگان هم هست
    برنامه نرو رو هم اصلا قبول ندارم تا بخوام نصبش کنم چه بسا بخرمش و از برنامه اپن سورس ImgBurn استفاده می کنم
    در کل من مخالف استفاده از هرگونه برنامه اورجینال نیستم که شما اینطوری جبهه گرفتی
    همونطور که گفتم 3 حال داره
    شرکت سازنده تحریم کرده باشه بی بورو بر گرد نسخه کرک شده استفاده می کنم
    تحریمی وجود نداشته باشه اگر بتونم می خرم اگر نه کرک شده استفاده می کنم
    شما هم معصوم از کرک نیستی
    حداقل ماهی یه بار از یک برنامه کرک شده استفاده می کنید که اینجا منکر شدید
    برنامه ایرانی هم معمولا چیزی نیستن که ملزومات کار آدم باشه و بیشتر دیکشنری و ترجمه متن و از اینجور برنامه ها هست
    این وسط هم تنها برنامه ای که نیاز دارم و نه میخرمش و نه کرک شدش یا تریالش رو استفاده می کنم بابیلون هست
    چون خوشم نمی یاد محصول یه شرکت اسرائیلی رو استفاده کنم
    به همین سادگی نه زوره نه اجبار

    1. علی جان، در مورد اون استفاده محدود و آزمایشی که خب اکثر نرم افزارها trial دارن همونطور که دوستان گفتن.

      اما من این حرفی رو که شما گفتی همه مون داریم به نحوی از نرم‌افزارهای کرک شده استفاده می کنیم قبول دارم !

  9. آقای Ali Varasteh عزیز امیدوارم از حرف من ناراحت نشده باشید به هر حال هر کسی نظری داره و محترم هست ولی شما که یک برنامه نویش هستین باید این فرهنگ رو در جامعه جا بندازید. کرک پیشرفت نیست و اگر به فکر پیشرفت هستید دنیای اپن سورس وجود داره نه دنیای کرک کرک نه تنها باعث پیشرفت نیست بلکه باعث عقب ماندگی و در ماندگی هم میشه ما توی همین ایران برنامه نویس حرفه ای کم نداریم ولی دقت کردید پروژه بزرگ ما یک اتوماسیون اداری هست چرا؟؟!! چون اگر کرک نبود اون برنامه نویس هم میومد یک برنامه خوب مینوشت شاید یک اتوکد (مثال زدم) و با قیمت کمتری ارائه میداد ولی الان این برنامه نویس میگه چرا بشینم فرضا یک سال یک برنامه ای رو بنویسم که یا کرک میشه یا چون برنامه ای مثل اتوکد که از مال من پیَرفته تره یا اصلا نا جا افتاده تره و توی بازار با 500 تومان مردم میخرن رو بنویسم!!!
    این که شما میگید دودست دارید با یک برنامه آشنا بشید مثلا شما میخواید ویندوز سرور 2008 رو یاد بگیرید خود مایکروسافت هم میدونه که برای این کار هیچ کس نمیاد 20 میلیون هزینه خرید کنه پس 6 ماه هر نسخه ای رو که بخواید به شما میده یا شما میخواید برنامه نویسی یاد بگیرید و اول کار هستید و به هیچ انوان 13 میلیون خرج یک ویژوال استیدو نمی کنید یک نسخه درست می کنه با یکسری امکانات کمتر و اون رو به شما میده این موضوع در مورد همه برنامه ها هست و هر برنامه ای باتوجه به نوعش متفاوته.
    کسی برای تفریح نمیاد اتوکد یاد بگیره بعد کارش مثلا کارمند بانک باشه.
    در مورد سیستم بنده بله منم تا 1 سال پیش که هنوز مفهوم درست برنامه نویسی رو نمی دونستم و هنوز سختی این کارو نکشیده بودم مثل شما فکر میکردم و تمام سیستمم کرک بود حتی شاید برنامه هایی که فقط یک بار هم ازشون استفاده نکرده بودم و فقط برای بررسی محیط برنامه بود ولی الان دیگه نه همه یا لایسنس دارن یا اپن سورس و رایگان هستن. الان هم اگر بخوام برنامه ای رو تست کنم یا امتحان نسخه trial اون رو میگیرم.
    این رو بدونید که در این دنیا از هر دستی دادید از همون دست میگیرید.

  10. راستی آقا محسن میگم به نظر شما اگر یک فروم ایجاد میشد برای این بحث ها بهتر نبود؟

    1. امین عزیز، ما بنا داریم پادکست ندای فناوری اطلاعات یه رویکرد جدیدی بین پادکست‌ها ایجاد بکنه و فقط به خوندن چند تا خبر اکتفا نکنه و شما شنونده‌های خوب هم توی بحث‌هاش شرکت بکنید و یه حالت تعاملی داشته باشه. ۳ تا نکته برای راه‌اندازی فروم وجود داره.

      ۱) فروم‌هایی که این بحث‌ها توشون انجام می‌شه وجود دارن. تعدادشون هم زیاده و نیازی نیست دوباره فرومی با همین محتوا ایجاد بشه.
      ۲) ندای فناوری اطلاعات داره یک روز در میون (روزهای زوج) منتشر می‌شه و بخش نظرات هر سری از این پادکست نهایتا ۲ یا ۳ روز فعاله و ما ساختار فرومی نمی‌تونیم براش ایجاد کنیم که در آینده هم راحت بشه به تاپیک‌ها دسترسی پیدا کرد و ساختار یه ساختار وبلاگی و پست محور هستش.
      ۳) راه‌اندازی و نگهداری فروم به افرادی نیاز داره که اونو مدیریت بکنن (یه تیم حداقل ۱۰ نفره) که در حال حاضر ما این تعداد فرد داوطلب که مدیریت فروم رو بر عهده بگیرن نمی‌شناسیم. اگر واقعا فکر می‌کنید گویا آی‌تی به یه فروم خوب نیاز داره و شما هم در نگهداری و راه‌اندازیش کمک می‌کنید، می‌تونید پیشنهادش رو به حسین میری عزیز بدید و ایشون هم حتما استقبال خواهد کرد.

      به هر حال من فکر می‌کنم همین ندای فناوری اطلاعات رو آروم آروم با هم پیش ببریم ممکنه از توش چیز خوبی که به دانش ما اضافه بکنه در بیاد. اگر مایل باشید حتی می‌تونیم از این به بعد موضوعات پادکست رو از شما دوستان هم بپرسیم و شما یه موضوع تحلیلی خوب در حوزه آی‌تی (بهتره در مورد کشور خودمون باشه اگر هم نشد موضوع جهان شمول باشه نه مختص یه کشور خاص مثلا امریکا) بهمون معرفی بکنید.

      مرسی که در بحثها شرکت می‌کنید و این باعث دلگرمی ما به ادامه کاره.

  11. امین خوب گفتی آفرین بر تو – معلومه خیلی خوب به صنعت کامپیوتر آشنایی داری

  12. امین عزیز حرف های شما اینطور بر میاد که اگر بخایم یک ماشین بسازیم اول باید بشینیم چرخش رو اختراع کنیم و … تا بشه گفت یکاری کردیم
    خوب وقتی برنامه فتوشاپ هست با این وسعت امکانات این یک بی عقلی حساب میشه که من چندین سال عمر خودم رو بزارم بشینم یک مشابه هش رو بسازم با امکانات بیشتر تنها با این هدف که ارزونتر بفروشمش؟
    بلکه آدم باید ببینه الان چه برنامه ای کمبود داره یا نیاز چه برنامه ای حس میشه که وجود نداره و بشینه روی اون وقت بزاره
    مثل برنامه مالتی مدیا بیلدر که چند سال هست دیگه تعطیل شده و این نسخه موجود هم خیلی عقب هست
    و نسخه ایرانی و بهترش ساخته شده به نام آپادانا
    و شما انگار این قسمت حرف من رو نمی خونید یا متوجه نیستید که انتهای هر سه نظرم عرض کردم

    و اینکه محسن جان این بحث دوستانه برای تبادل اطلاعات نیست
    یه جنگ اعصاب هست
    4 نفر تو رینگ دارن میزنن تو دک و پز هم
    یه نفر هم مثل دوست عزیز ما ناصر خان میاد می گه افرین خوب پزش رو زدی
    موفق باشید

    1. حرفت در مورد اینکه دوباره کاری نکنیم درسته ها علی جان، اما وقتی یه شرکتی انحصاری کار می کنه و داره پول کلانی بابت محصولش می گیره، چه ایرادی داره که یه گروه حالت متن باز اون نرم‌افزار رو هم ایجاد کنن ؟

      من که فکر می کنم این وقت تلف کردن نیست.

      یه موردی که وجود داره و ما کمتر بهش توجه می‌کنیم اینه که برنامه‌نویسی باید یه شغل باشه. یعنی اگر گروهی متولی این می‌شن که عمرشون رو بذارن و نرم‌افزاری طراحی کنن که رایگان باشه و امکانات مشابه فتوشاپ رو ارائه کنه، ما هم باید به اون افراد کمک بکنیم. نه اینکه بابت نرم افزار بهشون پول بدیم، بلکه بابت زحمتی که کشیدن باید مبالغی بهشون کمک بشه. یا از سمت دولتها، یا از سمت سازمان‌های NGO و یا از سمت مردم. به هر حال اون برنامه نویس هم باید امورات زندگیش بگذره و نمی تونه همیشه برای دیگران رایگان برنامه بنویسه که. در کل به نظرم باید فرهنگ استفاده از نرم‌افزار توی کشور ما به جایی بره که دولت یا نهادهای مردمی، کمک بکنن یه گروه نرم‌افزارنویس بشینن یه نرم‌افزار مثل فتوشاپ رو مختص ایران و مختص کشورهای ضعیف‌تر که مردمشون توان خرید فتوشاپ رو ندارن طراحی کنن. اصلا به نظر من آینده دنیا به این سمت پیش خواهد رفت و روزی می رسه که دیگه نرم افزارهای پولی پیش مردم محبوبیتی ندارن.

      علی جان، به هر حال توی بحثی که نظرات نامشابه و حتی مخالف رد و بدل می‌شه این موارد ناگزیره و نمی‌شه ازش جلوگیری کرد. کاری که ما باید بکنیم اینه که نظر خودمون رو ارائه بدیم، نظر طرف مقابل رو نقد کنیم و نهایتا تصمیم گیری رو بذاریم بر عهده هر فرد. ما حق نداریم نظر خودمون رو تحمیل کنیم. کاری که متأسفانه بلد نیستیم انجامش بدیم.

      مثلا من اون بخش از حرف شما که نباید به شرکتهایی که ما رو تحریم کردن پولی بپردازیم رو به شدت قبول دارم.
      از صحبتهای امین هم، اینی که اوپن سورس باید جای کرک رو بگیره قبول دارم.
      از صحبتهای ناصر هم، اینی که نرم افزارهایی که سرشون به تنشون می‌ارزه نسخه های مختلفی برای کاربران مختلف و خواسته های مختلف ارائه می‌کنن با قیمت‌های متفاوت رو قبول دارم.

      و تمام اینها رو می ذارم کنار هم و برای خودم به این نتیجه می‌رسم که اون نرم افزارهایی رو که قراره فقط امتحان کنم، نسخه trial شون رو نصب کنم. اون نرم افزارهایی که ما رو تحریم کردن نسخه کرکشون رواستفاده کنم. اون نرم‌افزارهایی رو که لازم دارم اما نمی‌تونم هزینه‌اش رو بپردازم نسخه اوپن سورسشون رو استفاده کنم. اونایی رو هم که لازم دارم و پولم هم به خریدشون می‌رسه بخرم.

      می‌بینید که می‌شه از مجموع نظرات یه نتیجه گیری خوب کرد بدون اینکه به کسی توهین بشه. من بخشی از حرفای هر کدوم از شما ۳ نفر رو بهش نقد وارد می‌دونم اما اینو هم در نظر می‌گیرم که باقی حرفاتون خوب بود و ازش این نتیجه گیری رو برای خودم انجام دادم. بدون اینکه بهتون توهین کنم و بخوام پوز کسی رو بزنم.

      در واقع ما خودمون باید بحث رو مدیریت کنیم. اگر امین جان و آقا ناصر می‌بینن شما داری روی حرف اشتباهی پافشاری می کنی باید با لحن مناسب پاسخ بدن. اگر شما می‌بینی این دو نفر دارن اشتباه همدیگه رو تأیید می کنن، شما باید به یه نحوی تشکر کنی و از ادامه بحث که قراره به دعوا برسه خودداری کنی.

      در هر حال مرسی ازتون که در بحث‌ها شرکت می کنید.

  13. آقای Ali Varasteh عزیز قرار نیست که باهم دعوا کنیم داریم یک بحث دوستانه انجام میدیم متاسفانه ما ایرانی ها اصلا حاضر نیستیم نظری مخالف نظر خودمون بشنویم حتی اگر درست باشه. شما نظر رو گفتی منم گفتی گفتی این خوبه من گفتم این درست نیست حالا کجای این میدون بوکس شد نمی دونم.
    متاسفانه ما تو ایران این جمله رو کردیم یک کوه برای خودمون و جلوی خیلی پیشرفت ها رو گرفتیم منظورم جمله چرخ رو 2 بار اختراع نمی کنن.
    گاهی باید یک چیز رو دوباره ساخت چون باید یا دانشش رو یاد گرفت یا یک چیز بهتر یا سفارشی تر درست کرد اگر بخوایم به اون جمله گیر بدیم که پس دیگه هیچی نسازیم چون یک نونش هست حالا هر کمی هم داسشته باشه شرکت سازنده رفع میکنه!!! یا چند سال پیش که بیشتر بازار موبایل دست نوکیا بود چرا باید شرکت های دیگه موبایل می ساختن !!! یا چون ایمیل مایکروسافت و یاهو بود چرا گوگل اومد ایمیل ساخت و …..
    شما چرخ 100 سال پیش رو با الان مقایسه کنید خیلی پیشرفت کرده و این پیشرفت رو سازنده اولیه انجام نداده.
    من کاملا با این جمله مخالف.

  14. امین جان گل
    من همون اول نظرم رو توی 3 قسمت عرض کردم و تمام شد
    شما هم قسمت هایی از نظر بنده رو برداشتی و بهشون پاسخ دادی اونم بصورتی که انگار من دشمن خونیتون هستم به در میگید دیوار بشنوه
    بنده هم پاسختون رو دادم
    و این نظر بنده بود و هست و تا خلافش برام ثابت نشه همین نظر من هست
    شما هی خودت بحث رو به سمتی می کشی که بخوای بگی نه حرف من 100 در 100 درست و حرف شما غلط هست
    شما یا من تو این زمینه کارشناسیم؟ صاحب نظریم که بخوایم بگیم حرف من صد در صد هست؟
    این نظر و عقیده من هست و اون هم نظر و عقیده شما
    والا ما عادت کردیم همه چیز رو به دو دسته خوب و بد تقسیم کنیم یه نفر هزارتا کار خوب کرده باشه یه حرفش از نظر شما بد باشه اون رو شیطان فرض می کنید و برعکس

  15. درضمن من احساس می کنم آقا محسن یه بحثی رو راه انداخته و خودش که باید نقش اداره کننده بحث رو بازی کنه گذاشته رفته
    راه انداختن این پادکست به نظر من شونه خالی کردن بود (انتقاد)

    1. علی جان.

      شما متأسفانه اینو در نظر نمی‌گیری که من هم آدم هستم. زندگی دارم. مشکلات دارم. بعضی وقتا پیش میاد که به اینترنت دسترسی ندارم. اقواممون فوت می‌کنن، ازدواج می‌کنن، درس دارم، کار دارم و هر مشکل دیگه‌ای که برای آدمای دیگه پیش میاد.

      کدوم پادکست و کدوم نویسنده توی کل بلاگستان فارسی رو می‌شناسید که پاسخ تمام نظرات رو بده؟

      بابا یه خورده فرصت بدید. من که همیشه حاضرم توی بحث‌ها.

      انتقادتون محترم. اما من هم نسبت به اینکه توقعات دوستان از من بیشتر از توانم باشه انتقاد دارم. خواهش می‌کنم یه خورده هم شرایط منو در نظر بگیرید. شونه خالی کردن که نسبت دادید بهم خیلی بی انصافی بود. من دارم از وقت آزادم می‌زنم و ۲ ماهه که ۱ ساعت تفریح و وقت آزاد واسه خودم نداشتم و تمام وقت آزادم صرف رادیو شده، اون وقت شما با بی‌انصافی تمام می‌گید که گذاشته رفته.

      من هستم. اما تا جایی که در توانم باشه.

      مرسی بابت نظرتون و مرسی که هستید و بحث‌ها رو ادمه می‌دید. من هم سعی می‌کنم بیشتر انرژی بذارم. اما توی این روزا تعهدی دارم که باید انجامش بدم و نمی‌تونم در اون مورد زیر قولم بزنم. پس لطفا خود شما و باقی دوستان هم کمکم کنید و دست تنهام نذازید.

  16. من تا حالا هیچ وبمستر یا نویسنده ای رو مثل محسن جان ندیدم که انقدر به نظرات دیگران اهمیت بدن . وقتی میبینم که چقدر میشینن و ریز بینانه روی نظرات دیگران بحث میکنن و بهشون احترام میزارن واسه اونایی که دنبال سود جویی هستن تاسف میخورم . به خدا این سوال واسه خودم پیش اومده بود که این محسن پاک نیت درس ، زندگی یا کار نداره همش تو گویا آی تی فعالیت میکنه؟ اینو جدی گفتم … محسن جان خیلی تمیزکار میکنی و خیلی خوبه که به تمام نظرات پاسخ میدی و حتی یک کتاب توضیح واسه یک نظر چند خطی کاربران قرار میدی … به امید موفقیت روز افزون برای شما

    1. ای علیرضای بی معرفت !!!
      :دی
      سلام؛
      من کار و زندگی ندارم مرد حسابی ؟
      اگر بدونی الآن ۲ ترمه دارم پایان‌نامه‌ام رو تمدید می کنم چون وقت نمی کنم بهش برسم که پوست از کله من می‌کنی !!!
      مرسی بابت نظر لطفت.
      سربلند باشی

  17. آقا علی گل
    نظر بنده کلی بود نه فقط به شما بود من حرف هایی که شما زدید رو از خیلی ها شنیدم اگر بی احترامی هم شد ببخشید.
    شما نظر دادی منم نظر رو گفتم قرار نیست که هر کس با نظر شما موافق باشه و چیزی نگه نظرتون محترم ولی به نظر من کاملا در مورد کرک اشتباه می کنید.

  18. هک کردن نرم افزار خودش علمه. ولی نرم افزار هایی مثل WinRAR که به طور زیادی کرک شده و فک کنم فقط 100 نفر تو ایران (مثل من) هستند که از نسخه اصلش استفاده می کنند. اکثر شرکت ها نیز در لیست خرید لیسانس ایران را نیز گنجانده اند. تازه لیسانس ها بسیار ارزان و دائمی هستند. Internet Download Manager را تنها با 60 هزار تومن لیسانس دائمی اون را خریدم. در ضمن از نود32 اصل استفاده می کنم.
    خب پس چرا دیگران نمی خرن؟ چون دولت حمایت نمی کنه. وقتی که خود نرم افزار های دولتی (سایت ها و نرم افزارهای مدیریت مخابرات) هم کرک شده اند!
    وقتی برنامه های خودمون امنیت کپی رایت ندارن، چه انتظاری دارید نرم افزارهای خارجی را کرک نکنیم. فقط یه لحظه تو گوگل بزنید : کرک نرم افزار، هزارتا کرک میاد. وقتی وضعمون اینه دیگه انتظار دارید مردم هم از نسخه اصل استفاده و لیسانس نرم افزار را بخرن؟ من به عنوان برنامه نویس سابق VB6 باید بگم که بعد از ریلیز هر برنامه باید 30 هزار تومن پول محافظ می دادم تا کرک نشه. برای همین رو اوردم به برنامه نویسی و طراحی وب.

  19. سلام محسن
    در نظری که قراب داده بودید یک نکته قابل تامل وجود داشت که بدین شرح میباشد
    ” اگر امین جان و آقا ناصر می‌بینن شما داری روی حرف اشتباهی پافشاری می کنی باید با لحن مناسب پاسخ بدن.”
    من نه پوز کسی زدم و نه اینکه میخوام بر حرفی که دارم پافشاری بکنم
    حرف خودم میزنم میخوای طرف قبول بکنه میخواد قبول نکنه
    اما از این بعد …
    در این مجله گویا آی تی به هیچ وجه در گپ گفتگو ها شرکت نمیکنم و هیچ نظری هم برای مطالب نخواهم داد.
    فی امان الله

    1. سلام ناصر عزیز.

      من واقعا متوجه نمی‌شم شما چرا عصبانی هستی و دیگه توی بحث‌ها شرکت نمی‌کنی. خودت اگر دلیل موجهی پیدا کردی لطفا من رو هم در جریان بگذار.

      اما از این به بعد، ما اینجا در خدمت شما هستیم. هر موقع تصمیم گرفتی دوباره نظر بدی، نظرت روی چشم ما جا داره !!!

      سربلند باشی.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *