نقشه شبکه های اجتماعی در جهان

  • 1390/3/28
  • سعید امیرلو
  • 1

در این پست قصد داریم تا به وضعیت شبکه های اجتماعی جهان ، با ایجاد یک نقشه و با توجه به یک سری تغییرات در شبکه های اجتماعی مورد استفاده در نقاط مختلف جهان بپردازیم.در ضمن شبکه های اجتماعی محلی نیز در این مقایسه در نظر گرفته شده است.

فیس بوک که دارای بیش از 700 میلیون کاربر بوده ،همچنان در حال تبدیل شدن به محبوب ترین شبکه اجتماعی در قاره آفریقا (اطلاعات دریافتی از اتیوپی و تانزانیا) و کشور های ایران و سوریه (اطلاعات دریافتی قبل از انجام محدودیت جهت دسترسی به این شبکه اجتماعی در این کشور ها) است. اگر چه قاره اروپا با داشتن 205 میلیون کاربر بوده اما در کشور هلند شبکه اجتماعی Hyves دارای بیشترین کاربر است و توجه به آمار الکسا برای فیس بوک در این کشور این ترافیک استفاده را تایید می کند.در مورد وضعیت کشور برزیل و با توجه به اختلاف بین آمار ترافیک ارائه شده بین گوگل و الکسا به نظر می رسد که در این رقابت فیس بوک تسلیم Orkut گوگل شده است.

در کشور های موسوم به شوروی سابق که البته پس از تجزیه به کشور های آسیای میانه تبدیل شده اند Kontakte که یک شبکه اجتماعی محلی است دارای نفوذ بیشتری است و عضو گیری جدید توسط اعضای شبکه انجام می شود.هرچند با نفوذ Odnoklassniki ، نشانه هایی از تغییر در این منطقه دیده می شود.در کشور قزاقستان این نفوذ کاهش یافته و در این کشور که به عنوان مادر بزرگ روسیه محسوب می شود مقاومت هایی دیده می شود. البته احتمال می رود که آمار این منطقه در مورد میزان نفوذ فیس بوک و تعداد اعضای آن دقیق نباشد.

جدول زیر سه شبکه اجتماعی محبوب در کشور های نام برده شده در تصویر را نمایش می دهد و تغییرات انجام شده برای شبکه های اجتماعی Twitter و Linkedin نسبت به سال پیش به صورت، های لایت متمایز شده است که نشان می دهد Twitter بعد از فیس بوک محبوبیت بالایی داشته به طوری که یک رده صعود داشته است.

June 2010
june 2010

نقشه زیر تغییرات انجام شده در فاصله زمانی June 2009 تا June 2011 را نمایش می دهد.

به تغییراتی که در استفاده از شبکه های اجتماعی در این فاصله زمانی در ایران، طبق آماری که در این نقشه آمده است توجه کنید.در ماههای June 2010 و December 2010 ،کلوب دارای محبوبیت بالاتری بوده که در ماه June 2011 مجدداٌ فیس بوک محبوب ترین شبکه اجتماعی ایرانی ها شد.

با این وجود با توجه به خبری که در وب بلاگ فارسی و به نقل از اسکای نیوز آمده است رشد فیس بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی محبوب متوقف شده است و اگر این آمار در سال  بعد نیز به تصویر کشیده شود شاهد تغییرات زیادی خواهیم بود.

منبع با برداشت آزاد

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. فکر کنم اگه اینترانت بیاد facebook میشه کلوب دات … و یوتوب هم میشه کلام و و و و و

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *