9 راه ساده که هیچ وقت دچار ویروس نشوید

  • 1390/4/11
  • مونا صالحی
  • 69

میتوانم با خیال راحت بگم در 20 سال استفاده از کامپیوتر هرگز قربانی ویروس کامپیوتری نبودم، و تا کنون هرگز نرم افزار آنتی ویروس را اجرا نکردم. واقعیت خارق العاده عجیب اینست که افرادی که بیشتر نگران ویروسند اغلب بیشتر با آن درگیرند.با کمی آموزش ابتدایی میتوانید کاملا از مشکلات ویروسها و بدافزارها خلاص شوید پس آرام باشید و از اینترنت لذت ببرید.

 

1- مراقب دانلودهای جعلی و دکمه های دانلود باشید:

معمولا  روی سایت های تورنت یا هرجا با کلمه کلیدی دانلود در آن مورد هدف قرار میگیرند،بنابراین کاربران فریب خورده کلیک میکنند و چیزی کاملا غیر مرتبط را دانلود میکنند.حیله ای کثیف است و تنها راه مقابله با انها اینست که قبل از فشردن دکمه دانلود دقت کنید و خوب فکر کنید. اگر سوال سایت را بدانید به شما کمک میکند زیرا باید توانایی درک  تغییر محل دکمه دانلودرا در سایتهای دانلود داشته باشید–اما کاربران جدید چه میشوند؟

مواظب تبلیغات بالای سایت ها باشید زیر نوار ابزار مروگرتان اگر دیدید تبلیغات باز شده با دامنه درخواستی شما متفاوت است خیلی احتیاط کنید چون ممکن است که نوعی تبلیغات مخرب باشه و 70% احتمالات درست می باشد

روش دیگر استفاده از منطق است. به عنوان مثال اگر برخی نرم افزارهایی که دانلود کردید دکمه پخش را نشان دهد,باید فورا متوجه غیرمرتبط بودنش شوید.این نوع دانلودها به سبک ساده ای تبلیغ شده اند

2- از مرورگر اینترنت اکسپلورر استفاده نکنید:

تا کنون در هرکدام از مباحث هک، اینترنت اکسپلورر معمولا اولین موردیست که با شکست مواجه میشود اکسپلورر ادعا میکند که نصب نسخه جدید XP مرورگر IE6 در عرض چند دقیقه ویروسی (آلوده) شود.

بدلیل اینکه آخرین نسخه IE9 مقداری پیچیده تر است، واقعیت اینست که IE موردهدف هرروزه هکرها قرار میگیرد، افرادی که تا کنون به تغییر مرورگر توجهی نکردند به هدف رسیدن هکرها کمک میکنند.

3- پشتیبانی تلفنی سیستم عامل ویندوز در آمریکا

در بریتانیا کسانی هستند که با نام نمایندگی های سیستم عامل ویندوز شروع به کلاهبرداری نموده اند طریقه شروع شدن در زیر آمده است:

A: سلام اخطاری از طرف ویندوز شما ثبت کردیم- تا بحال مشکلات اینچنینی را تجربه کردید؟ در این مورد 90٪ افراد ویندوزهای خود را در گروه آسیب دیده (خراب) رده بندی میکنند بله مطمئنا قبلا بااین مشکلات مواجه شدند زیر احتمالا کسی نیست که مشکل ویندوز نداشته باشد. بنابراین تمرین میکنید که چگونه تماس کنترل از راه دور دسترسی به کامپیوتر شخصیتان را کامل کنید محلی که برخی از کنترلهای تکنیکی (فنی) انجام میشود و در تلاشند تا شما به توافق برسید. این فیلم را تماشا کنید تا بدانید چه انتظاری ازشما میرود.

 

 

4- نادیده گرفتن پاپ آپ ها

اگر نرم افزار آنتی ویروس را اجرا میکنید پاپ آپ ها مشکل ساز میشوند چون آنتی ویروس ها آنها را به عنوان نرم افزار  Av می شناسند.

برای شروع هر پیامی از سوی مرورگرتان  مبنی بر اتمام برنامه را نادیده بگیرید. به عنوان یک قانون کلی، همه پیام های مرتبط امنیتی را اگر خودتان آغازگرش نبودید با کلیک روی دکمه اسکن نرم افزارAV نادیده بگیرید. اگر پیامی از سوی  پاپ آپAV روی ویندوزتان دریافت کردید هرگز نصب نکنید احتمالش هست که آلوده (ویروسی) شوید.

5- از سایت های عمومی تورنت مثل پلاگ دوری کنید

اغلب سایت های عمومی تورنت با بدافزارها و تورنت های جعلی باعث مشکل میشوند. به اینکه چه چیزی دانلود میکنید اهمیت نمیدهم اما مطمئن شوید که در سایتهای امن ثبت نام کنید

برخی استثنائات برای این فانون وجود دارد ،ما بهترین سایتهای جدید تورنت را تحت پوشش قرارداده ایم. torrentbutler.eu اگر فیلم وجود داشت اکنون درحال بررسی بود. piratebay.org با میلیون ها کاربر، سیستم معمولا پراز گزارشات فایل های جعلی یا ویروسی است اما آپلود را از طریق کاربران قابل اعتماد پیگیری کنید (با جمجمه صورتی یا سبز به همراه نشانه خطر در کنار آنها)

دانلود فقط برای اعضا است زیرا  ثبت نام در این سایت ها خیلی مشکل است.پیشتر در مورد چگونگی پافتن ثبت نام امنیتی نوشته بودیم.

6- تورنت های جعلی که نیازمند ویدئو پلیر مخصوص هستند:

اگر نصیحت من را نادیده بگیرید و تعدادی فیلم از سایت عمومی تورنت دانلود کنید شانس خوبی برای یک تورنت جعلی دارید.شناخت آنها به این دلیل که فایل ها معمولا خالیست مشکل است اما پس از نمایش آنها پیغامی مبنی بر اینکه ویدئو پلیر جدیدی دانلود کنید مشاهده خواهید کرد زیرا حاوی رمزهای مخصوص یا عباراتیست که تاثیرگذارند.

فیلم هارا از سایت های عمومی دانلود نکنید و از پلیر VLC برای بررسی فایل استفاده کنید.پلیر VLC دارای تمام کدهای ساخته شده است بنابراین اگر بدرستی اجرا نشود فیلم درست نیست

7- هرپیامی که برایتان ارسال میشود باز نکنید:

ممکن است دوستانتان به اندازه ای که برای شما مهم است مراقب نباشند.اگر دوستانی دارید که برایتان بسته های کوچک سرگرمی فایل های.exeیا هرچیز دیگری مثل عکس های ساده میفرستند فقط آنها را حذف کنید

8- در مورد یک مطلب در گوگل جستجو نکنید:

چندی پیش رونده نگران کننده بدافزارهای تخریب کننده سایتها رده بالایی در گوگل برای خدمات مختلف را پوشش دادیم. تصور کنید بهترین ویدئو پلیر را دانلود کرده اید درواقع یک کپی آلوده به ویروس خطرناک به جای آن از سایت دریافت کردید راه حل اینست که نترسید؛ ما فهرست بیشماری از بهترین نرم افزارها برای ویندوز داریم (لینوکس  به همراه  Mac Osx ،کاربران osx یا linuxباید نگران ویروس ها باشند) به همراه لینک های تایید شده که میتوانید به آنها اعتماد کنید. اگر در مورد دانلود برنامه خاصی نامطمئن هستید میتوانید از مهندسین آی تی بپرسید

9- اکانت غیر مدیریتی برای استفاده عادی و اعضای خانوادتان بسازید:

اگر به خود و اعضای خانوادتان اجازه میدهید از اکانت مدیریتی استفاده کنند با مشکل مواجه میشوید

اکانتهایی با امتیاز محدود بسازید که از شما درمقابل اجرای هرچیزی که توسط کاربر(آلوده باشد یا نه)اجرا میشود محافظت کند.میتونید مطالب بیشتری در مورد اکانت کاربری و موارد دیگر در کتاب الکترونیکی مرتبط با ویندوز7بیابید.

اینترنت میتواند محیطی خطرناک باشد مگر اینکه این قوانین ساده را دنبال کنید اگر نکات مفید دیگری پیدا کردید لطفا به اشتراک بگذارید.بیاید همین حالا  به خطرناکی  ویروس پایان دهیم.

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 69 دیدگاه
  1. سلام
    ممنون از مقاله .
    فقط ترجمتون یخورده خشک و ماشینیه یه خورده ساده و رون تر بشه بهتره و همینطور بعضی اصطلاحات کامپیوتری بهتره به همون شکل انگلیسی باشن تا معادل فارسی ! (مثلا بجا “اکانت مدیریتی” از “حساب کاربری ادمین” استفاده شه )

    1. سلام مهدی عزیز ممنون از لطفت
      چشم سعی میکنم ترجمه رو از زبون خودم بنویسم

  2. آره منم موافقم بعضی جاها هم حقیقتش خیلی سخت بود درک جمله ای که ترجمه شده بود یعنی ساده و روان نبودش
    موفق باشید

    1. حتما سعی میکنم ترجمه های بعدی اینجوری نباشند
      ممنون

  3. درود بر تو خانم مونا

    از نوشته های خوبت سپاسگذارم

    راستی میتونم در مورد برگردان زبان از اانگلیسی به پارسی از شما کمک بگیرم ؟

    یاعلی

    —————————–

    خدایا آنانی که همه چیز دارند ، غیر تو

    به سخره میگیرند آنانی را که هیچ ندارند ، غیر تو

    1. ممنون آقا جواد لطف دارید
      تا جایی که وقت اجازه بده و در حد توانم باشه حتما:)
      موفق باشید

  4. درود
    بهتر بود میگفت: ۹ کار برای آنکه احتمال ویروسی شدن در “وبگردی” را کاهش دهیم!
    همه ی این ها که گفته درست ولی اینکه ۲۰سال هیچ آنتی ویروسی اجرا نکردم! یکمی خالی بندیه

    1. ممنون از توجهتون اما اینجوری کاملا از متن مرجع دور میشد
      نمیدونم که ایشون خالی بستن یا نه؟اینو باید از خودشون بپرسید من فقط گفته ایشون رو برگردوندو:)

  5. مرسی از مطلبتون. ولی واقعا خودتون ترجمه کردین؟ به نظر میاد دادین google translator ….
    قصد بی احترامی ندارم ولی واقعا جمله ها نامفهوم بودن. امیدوارم دفعه های بعدی اصلاحات بیشتری انجام بدین.
    بازم ممنون

    1. دوست عزیز این مطلب واقعا سنگین بوده قصدم این بود که متن دست نخوره چون کاملا تخصصی بوده اما اگه بخواهید متن مرجع را براتون میفرستم تا ببینیدgoogle translator چطور اونو براتون ترجمه میکنه

  6. سلام و خسته نباشید
    کارتون حرف نداشت من واقعا از خوندنش لذت بردم و به دانسته هام افزوده شد.
    امید وارم به کارتون ادامه بدید و ما از مطالبتون لذت ببریم
    موفق باشید.

    1. سلام ممنون از لطفتون امیدوارم بتونم تو پستهای بعدی هم رضایتتون رو جلب کنم

    1. چی ناقص بود؟ترجمه من یا راهکارها؟

  7. سلام وخسته نباشید بی پایان
    فقط و فقط کمبودی که داره اینه که معلوم نیست کی نوشه و کی ترجمه کرده ؟! ارسال شده توسط؟!.

    1. من ترجمه کردم دیگه زیر مطلب هست!

  8. سلام
    مطلب خوبی بود و برای کاربرای مبتدی به نکات جالبی اشاره داشت.

    اما چند تا نکته.
    اول، برای بالا بردن امنیت رایانه ارتقاء سیستم عامل به “ویندوز هفت” تاثیر خوبی داره.
    دوم، استفاده از security essentials شرکت مایکروسافت که هم برای ویندوز هفت و هم xp ارائه شده نسبتا موثره، مخصوصا برای ما ایرانیا که دنبال آنتی ویروس مجانی و بدون دردسریم.
    سوم، در بند 2 مقاله عدم استفاده از IE پیشنهاد شده که صرفا در مورد IE9 صدق نمی کنه چرا که واقعا هم امن تر شده و در کارهای روزمره حتی از کروم و فایرفاکس سریع تر. (البته با این حال من خودم هنوز از فایرفاکس استفاده می کنم!)

    من خودم تو این 10 سالی که با رایانه کار می کنم به این نتیجه رسیدم که آنتی ویروس ها اغلب بعد از اینکه ویروسی شدی یادشون می افته که ویروسی شدی! به همین دلیل تو چند سال گذشته کمتر رو سیستمم نصبشون کردم.

    اما در عوض نرم افزار های Internet Security کارایی خیلی بهتری دارند و جدیدا استفاده از اونها رو پیشنهاد می کنم.

    1. سلام محمد عزیز ممنون بابت نکات آموزنده
      موفق باشی

  9. آقا وحید. اینی که شما گفتید واقعاً توهین به گروه مترجمی است. مطالبی اینچنینی ار عهده ماشین مرتجم گوگل و بابیلون خارجه . در ثانی اگه شما حتی یه متن معمولی رو به این سیستم بدین اونوقت میبینین چه مزخرفاتی تحویلتون میده. چون خودم دارم وارد سال دوم مترجمی میشم میدونم ترجمه یه مقاله چقدر سخته. پس خواهش میکنم نسنجیده هیچوقت نظر ندین.
    با سپاس.
    اردشیر.

    1. سلام اردشیر عزیز
      امیدوارم تو این رشته موفق باشی و ممنون از حمایتت نسبت به گروه مترجمی 🙂

    2. اردشیر عزیز کاملا حق با شماست. فقط کسانی سختی مترجم بودن رو درک می کنن که خودشون ترجمه کرده باشند. بنده هم مثل شما و مونا خانم مترجم هستم و متوجهم چقدر مشکله این کار. از مونا خانم همکار محترم در این مجله هم به خاطر این مقاله تشکر و قدردانی می کنم. فقط چند تا توصیه ی کوچیک دارم که امیدوارم به ایشون برنخوره.
      چون بنده ۲ سال کامپیوتر خوندم و قبل از اون هم هفت هشت سال باهاش ور رفتم یه ذره تو مقالاتش واردم. تو اینجور مقالات لغات خیلی تخصصی بایستی به همون صورتی که هستند بمونن ولی لغاتی که معادل فارسی دارند (مثل فولدر، پنجره و …) باید ترجمه بشن. دوما باید بعد از ترجمه یه مرور اجمالی بکنین و ببینین که با متون رایج کامپیوتر سازگاره یا یه کم گنگه. اگر گنگ بود هیچ اشکالی نداره که شما تغییراتی توش بدید. ترجمه صرفا این نیست که هرچی نویسنده گفت همونو برگردونیم. هر جا لازم باشه خودتون تغییراتی توی لحن نوشتتون و کلماتی که به کار می برید بدید. امیدوارم ناراحتتون نکرده باشم. با احترام همکار شما – مهران

  10. سلام
    کمی کلمات خیلی سنگین بودن یعنی اینکه میشد به جای کلمات غلمه سلومبه از کلمات روان استفاده کرد تا بهتر منظور به مخاطب رسوند

    شاد تندرست باشد

    1. سلام
      حتما سعی میکنم تو پست های بعدی از کلمات ساده تری استفاده کنم
      ممنون

  11. خیلی ببخشید ولی اینطوری که شما توقع دارید ما اصلا توی نت نباید درست و حسابی کار کنیم شما توقع داری ما توی اینترنت سرچ نکنیم؟ خوب چه فایده ای داره؟ به جای این کارا روش ویروس یابی رو یاد بدید . از طرفی من بعید می دونم شما در ۲۰ سال هیچ وقت سیستمتون ویروسی نشده باشه!!!

    1. دوست عزیز ما از کسی توقعی نداریم این یه مقاله بود من فقط ترجمه کردم شاید بتونه به یه سری سوالات دوستان جواب بده برای خودمم خیلی جالب بود که ایشون 20سال سیستمشون بدون ویروس کار کرده چون سیستم من هر 20روز ویروسی میشه:)
      موفق باشید

  12. سلام مطالب جالبي بود اما يك در ميليون همچين چيزهايي پيش مياد بايد بدونيد بيشترين راه ورود ويروس به سيستم فلش كارتها مموري هاو كلديسك ها هستند و تنها نصب آنتي ويروس و آپديت ان كافي نيست بهمراه اون بايد چند نرم افزار هايي مانند تروجان ريموور و آنتي تروجان ها هم باشه

  13. سلام مقاله جالبی بود نظرات بعضی از دوستان هم ارزش مطالعه را داشت تشکر فراوان اما مونا جان از بین این حجم عظیم آنتی ویروسهایی که موجود است خودت کدوم را بهتر از بقیه قبول دارید.

    1. سلام ممنون از لطفت ب نظرمن nod32از همه بهتره نسبت به بقیه آنتی ویروسها بروزتره
      موفق باشید

  14. سلام، مرسی از مطلب؛ ولی اینترنت اکسپلورر از دیگر مرورگر ها امنیتش بیشتره، حداقل برای من که اینگونه بوده.البته اگر حی انواع و اقسام تولبار براش نذاری. منتقدین بسیاری هستند که امنیت اکسپلورر رو بالاترین میدونن. بالاخره حداقل مثل اونای دیگه اوپن سورس نیست. از مهمترین مواردی که میتواند یک سیستم رو ویروسی کند سایت های غیر اخلاقی و فلش مموری ها هستند که اغلب به ویروس و بد افزار آلوده میباشند. در آخر، یک سیستم بدون ضد ویروس و فایروال، کمترین میزان امنیت رو حتی برای روشن کردن نداره، چه برسه به وب گردی. کسانی که ضد ویروس بر روی سیستمشون ندارن، کوچکترین اطلاعی از اینکه آیا سیستمشون به بد افزار یا ویروس آلوده هست را ندارند نخواهند داشت و هرگز نمیتونن ادعا کنند سیستمشون همیشه پاک بوده یا مونده. این حرفها رو نه از روی عقیده شخصی بلکه از روی تجربه 10 ساله نگه داری سیستمها زدم؛ نهایتاً هر کس خودش تصمیم میگیره چی برای سیستمش خوبه.

  15. درود بر شما

    بچه ها با دیدگاه شما کدام آنتی ویروس خوبترین هست ؟

    من ESET Smart Security را بکار میبرم ،چون از همه آنتی ویروسها و اسمارت سکورایتی ها سریعتر بروز میشه ، بروزهاش را میشه آسون از همه جا گیر آورد ، نام کاربری و گذرواژه آن را هم میشه از همه جا گیر آورد ، خیلی خیلی تند رایانه را بررسی میکنه …

    ولی نمیتونه خوب بدافزارها و جاسوسها و روتکیتها را گیر بندازه !

    آنتی ویروسی هست که همه کارآیی این را داشته و خوبتر هم باشد ؟

    میخواهم بالاترین آرامش را تو رایانم داشته باشم.

    یاعلی

    1. سلام عزیز

      آوست و اویرا گزینه های بسیار مناسبی برای شما هستن!ای وی جی هم بدک نیست.البته کاسپر و دیگر گزینه های عالی هم هستن اما تا حدی افت سرعت میارن!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *