نگاه اول: “گوگل +” شبکه اجتماعی گوگل ارتباط شما را با گروهی از دوستانتان ممکن می سازد!

  • 1390/4/13
  • ITTeach
  • 2

آخرین کوشش “گوگل” در زمینه ی شبکه های اجتماعی، با “فیس بوک”

سرویس شبکه ی اجتماعی جدید “گوگل”، “گوگل +”،  که اکنون بصورت محدود انتشار یافته است، قاتل “فیس بوک” نیست ولی بدون شک “گوگل” این انتظار را دارد. اگرچه “گوگل +” سکوی نوآورانه ای است که با ایجاد امکان نظارت بر چگونگی به اشتراک گذاریها برای شما، روشی جدید را در زمینه ی شبکه های اجتماعی ارائه می دهد. این سرویس شامل ویژگیهای جالبی نیز می باشد، مثلاً سرک کشیدن در مطالب جالب و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران، آسان است.

آنها که با شکستهای قبلی “گوگل” در زمینه ی شبکه های اجتماعی، از جمله “باز” ( Buzz ) و “وِیو” ( Wave )، از آن نا امید شدند، از سودمندی و سادگی “گوگل پلاس” شگفت زده خواهند شد. “گوگل پلاس” محصولی به اندازه ی کافی ارزشمند است که به محض در دسترس قرار گرفتنش بطور گسترده، موفق به ثبت نام در آن می شوید.

ضد “فیسبوک”

“گوگل +” از برخی جهات با “فیس بوک” در تضاد است. “فیس بوک” بر این عقیده استوار است که تمامی “دوستان” شما یکسانند- یعنی شما می خواهید با مادر، دوست دوران دبیرستان، رئیس خود، و باقی کسانی که درخواست دوستیشان را به اشتباه قبول کردید، ارتباط آنلاین یکسانی داشته باشید – مگر اینکه به یاد داشته باشید برای مشخص کردن بینندگان مطالبتان، از تنظیمات خصوصی سازی فیس بوک استفاده کنید.

در نگاه اول، واسط کاربری "گوگل +" شباهتی ظاهری با واسط کاربری فیسبوک دارد

“گوگل +” رویه ای معکوس را بکار می برد. به شما اجازه ی ایجاد “گروههای” دوستی را می دهد – گروه دوستان، خانواده، آشنایان، کاری، نقد کتاب، و غیره. در اینصورت، اگر بخواهید یک برنامه ی خانوادگی و تصاویر آن  را به اشتراک بگذارید، می توانید آنها را فقط برای گروه خانواده به اشتراک گذارید و دیگر گروهها از قبیل گروههای کاری و نقد کتاب قادر به مشاهده نیستند. شما بر افرادی که با آنها در ارتباط هستید و چگونگی این ارتباطات، کاملاً کنترل دارید.

در ارتباط بودن “گوگل +” با سرویسهای دیگر نیز ضرری ندارد. مثلاً پیامهای ارسال شده به شما در “گوگل +”، در “جی میل” نشان داده می شوند، و گفتگوهای “گوگل تاک” نیز در “گوگل +” نشان داده می شوند و بالعکس. “گوگل +” با سایتهای تصاویر نیز در ارتباط است، مانند سایت “پیکاسا” ( Picasa ).

استفاده از گروهها

در نگاه اول، واسط کاربری “گوگل +” شباهتی ظاهری با واسط کاربری فیسبوک دارد. بخش عمده ی صفحه، توسط “جریانات” شما – پیامها و تصاویری که با دیگران به اشتراک گذاشته اید و دیگران با شما به اشتراک گذاشته اند – اشغال شده است. این جریانات، نظرات آن پیامها و تصاویر را نیز شامل می شوند.

در سمت راست صفحه، فهرستی از دوستان شما و پیشنهاداتی شامل بقیه ی افرادی که شاید بخواهید به فهرست دوستان خود اضافه نمایید، وجود دارد. تقریباً در بالای صفحه، جعبه ی متنی وجود دارد که شامل گزینه هایی برای ارسال تصاویر، ویدئوها، و الصاقات است، و می توانید در آن پیامی بنویسید تا دیگران مشاهده کنند، و یا مکان خود را به اشتراک بگذارید. در بالای صفحه، نوار راهنمایی وجود دارد.

اما تفاوتی عمده میان جریانات “گوگل +” و “فیس بوک” وجود دارد. جریانات “گوگل +” در واقع مجموع چندین جریان مجزا است ( جریانات مربوط به هر گروه ). در سمت چپ صفحه، فهرستی از تمامی گروههایی که ایجاد کرده اید موجود است. با کلیک بر هرکدام، می توانید جریانات مربوط به آن گروه را مشاهده کنید. (در فیس بوک می توانید تنها جریانات یکی از فهرستهای دوستان خود را مشاهده کنید، اما کار خیلی بدیهی و ساده ای نیست.)

برای اضافه نمودن مخاطبی به یک گروه، فقط باید نام آن مخاطب را به آن گروه بکشید ( drag ).

برای ایجاد یک گروه، بر تصویر “گروه” موجود در نوار راهنمای بالای صفحه کلیک می کنید. با این کلیک، به صفحه ای وارد می شوید که برچسبهای پیش ساخته ای نظیر “دوستان”، “خانواده”، و “آشنایان” دارد. در بالای آن گروهها، مجموعی از مخاطبان ( اسامی و تصاویر ) وجود دارد که از فهرست مخاطبین حساب گوگل شما جمع آوری شده است. نام هر مخاطب را برای اضافه نمودن به گروهی خاص، به آن گروه بکشید. می توانید با کلیک کردن بر گروه خالی در سمت چپ گروههای دیگر، گروه جدیدی ایجاد کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، نامگذاری این گروه و اضافه نمودن مخاطب به آن است.

از این پس٬ وقتی می‌خواهید پیام٬ عکس٬ ویدئو یا لینکی به یکی از گروه‌های تماس خود بفرستید٬ تنها کافی است که در نوار کناری صفحه‌ اصلی روی حلقه‌ای که این افراد را در آن جای داده‌اید کلیک کرده و پیام یا رسانه شما برای تمام اعضای حلقه فرستاده می‌شود. همچنین با کلیک کردن روی هر حلقه قادر خواهید بود که همه پیام‌ها و محتویات مرتبط با آن حلقه خاص را مشاهده کنید و اگر تمایل داشته باشید که همه پیام‌ها و محتویات کل حلقه‌هایتان را ببینید٬ تنها کافی است که روی گزینه Stream در ستون سمت چپ کلیک کنید.

همچنین می‌توانید به صورت همزمان یک پیام را برای چند حلقه و یک فرد (یا چند فرد) ارسال کرده و یا آن را به صورت عمومی به نمایش درآورید. هر فرد می‌تواند عضو بیش از یک حلقه باشد و اگر پیام خود را به هر دو حلقه ارسال کرده باشید٬ وی تنها یک بار آن را دریافت می‌کند.

در گوگل + می‌توانید محتوای هر یک از حلقه‌ها به صورت مجزا ببینید

 

 

مسلما این روش برقراری ارتباط به رویکرد فیس بوک٬ که یک پیام را برای همه نمایش می‌دهد٬ ارجحیت دارد. این روش نه تنها در برقراری ارتباط با خانواده و دوستان مفید خواهد بود٬ بلکه از آنجایی که به کاربر اجازه می‌دهد دریافت‌کننده پیام را مشخص سازد٬ برای مقاصد کاری هم مناسب است.

کاربر٬ هم از طریق ایمیل و هم از طریق دکمه آگاه‌ساز کوچکی که در بالای سمت راست پنجره اصلی قرار می‌گیرد از وجود پیام‌های جدید باخبر می‌شود (همچنین٬ این آگاه‌ساز در پنجره جی‌میل هم ظاهر می‌شود).

با این حال٬ برقراری ارتباط با افراد به همان سادگی که در ابتدا به نظر می‌رسد نیست. شاید به این دلیل که گوگل + در حال حاضر اعضای محدودی دارد. هم اکنون٬ بیشتر افرادی که در حلقه‌های خود قرار می‌دهید نمی‌توانند مستقیما از طریق گوگل + با شما در تماس باشند. بلکه تنها یک ایمیل دریافت می‌کنند و این موضوع به کارآیی گوگل + لطمه زیادی می‌زند. تا زمانی که گوگل پلاس گسترده‌تر نشده باشد٬ بیش از اینکه به عنوان وسیله ارتباطی استفاده شود به صورت آزمایشی به کار می‌رود.

جرقه‌ها٬ پاتوق‌ها و تصاویر

حلقه‌ها هسته گوگل + هستند اما خدمات دیگری هم وجود دارد. جرقه‌ها (Sparks) به بهترین شیوه گوگل و شبکه‌های اجتماعی را با یکدیگر تلفیق می‌کند. به وسیله آن به سادگی می‌توانید محتوای مورد علاقه خود و افراد حاضر در حلقه‌هایتان را یافته و به اشتراک بگذارید. (فکر می‌کنم نامش به این دلیل «جرقه» گذاشته شده که احتمالا به قصد روشن کردن مکالمات آنلاین طراحی شده است.)

در بخش جرقه‌ها می‌توانید هر محتوایی را با کلیک روی دکمه اشتراک‌گذاری با همه دوستان خود و یا با حلقه‌ها یا افراد خاصی به اشتراک بگذارید.

جرقه‌ها راه ساده‌ای برای یافتن و به اشتراک‌گذاری مطالب است.

 

 

با کلیک روی دکمه جرقه‌ها (در سمت چپ صفحه٬ درست زیر فهرست حلقه‌ها) لیستی از موضوعات کلی نظیر دوچرخه‌سواری٬ مد٬ فیلم و … به شما نشان داده می‌شود. اگر روی هر یک از این موضوعات کلیک کنید٬ مطالبی مرتبط با آن موضوه مشاهده خواهید کنید. از جمله این مطالب می‌توان به پست‌های وبلاگ‌ها٬ مقالات و ویدئو‌های جدید اشاره کرد.همچنین می‌توانید موضوع خاص خودتان را بسازید. برای این کار کافی است که عبارت مورد نظر را وارد کرده٬ روی دکمه جستجو کلیک کنید و سپس دکمه Add interest را بزنید.

پاتوق‌ها٬ که یکی دیگر از امکانات گوگل + است٬ به کاربر اجازه می‌دهد که ویدئو کنفرانسی با حضور افراد حاضر در حلقه‌هایش ترتیب بدهد. می‌توانید یک پاتوق ساخته و دیگران را دعوت کنید که به آن بپیوندند و یا منتظر بمانید که سایرین به پاتوق شما محلق شوند. وقتی یک پاتوق جدید می‌سازید٬ افراد حاضر در حلقه‌هایتان از آن باخبر می‌شوند.

افرادی که به ویدئو کنفرانس علاقه دارند٬ پاتوق را راهی مناسب و ساده برای چت ویدئویی با دوستان خواهند دانست. کار کردن با آن کاملا ساده است و تنها لازم است که وسایل مناسب را – یک وبکم و یک میکروفون – در اختیار داشته باشد. (اگر وبکم ندارید٬ می‌توانید تنها از طریق صدا در کنفرانس حضور پیدا کنید).

آماده نمای نزدیک هستم: پاتوق

 

 

همچنین گوگل + کار به اشتراک گذاری عکس‌ها با دوستان را نیز آسان کرده است. می‌توانید یک عکس خاص یا یک آلبوم عکس را در دسترس یک حلقه و یا همه افراد حاضر در حلقه‌هایتان قرار دهید. از آنجایی که امکانات مربوط به تصاویر مستقیما از سرویس پیکاسا گرفته شده‌اند٬ به راحتی می‌توانید عکس‌ها و آلبوم‌های مورد نظر را به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید تصاویری را که سایرین با شما به اشتراک گذاشته‌اند تماشا کنید.

گوگل + در موبایل

گوگل + از پایه برای جهان موبایل طراحی شده است. این موضوع به خوبی از اپلیکیشن آندروید آن٬ که به طراحی معرکه‌ای دارد٬ هویدا است. (هنوز اپلیکیشنی برای سیستم عامل iOS اپل ارائه نشده اما گوگل می‌گوید که یکی در راه است.) اپلیکیشن آندروید از یک رابط کاربری ساده و سرراست برخوردار بوده که باعث می‌شود مشاهده مطالب٬ مدیریت حلقه‌ها٬ تماشای عکس‌ها و … بسیار آسان شود.

علاوه بر این٬ این اپلیکیشن امکاناتی دارد که در نسخه کامپیوتری گوگل + خبری از آن‌ها نیست. می‌توانید با دوستانتان یک دسته (huddle) – یک چت متنی گروهی – راه بیاندازید. همچنین می‌توانید با گوشی خود عکس گرفته در گوگل + آپلود کنید٬ و اگر مایل باشید٬ به وسیله GPS داخلی گوشی اطلاعات مکانی آن را نیز اضافه کنید.

موانع پیش رو

هرچند که گوگل + امکانات خوبی دارد اما هنوز موانعی بر سر راه است. بزرگ‌ترین آن‌ها این نظریه اکنون پذیرفته‌شده است که ارزش هر شبکه اجتماعی با افزایش تعداد کاربران آن به شکل تصاعدی افزایش می‌یابد. فیس‌بوک با در اختیار داشتن حدود ۷۵۰ میلیون کاربر٬ ارزش بی‌شماری دارد. گوگل + که در حال حاضر تنها تعداد محدودی آزمایش‌کننده در اختیار دارد از این حیث دارای ارزش زیادی نیست. حتی وقتی که گوگل + در اختیار عموم قرار بگیرد٬ باز هم مشکل است که به فیس‌بوک برسد.

به علاوه٬ همان چیزی که گوگل + را ارزشمند می‌سازد٬ ممکن است موجب عقب ماندن آن از کسب محبوبیتی هم‌تراز فیس‌بوک شود: یعنی روش مرتب‌سازی افراد در حلقه‌های مختلف و برقراری ارتباط با آن‌ها به شیوه‌های مختلف. در فیس‌بوک٬ یا درخواست دوستی شخصی را می‌پذیرید و یا رد می‌کنید. فقط همین. اما گوگل + نیازمند مراقبت بیشتری است و تعداد کمی هستند که تمایل دارند وقت خود را صرف این کارها کنند.

اپلیکیشن آندروید دارای یک رابط کاربری ساده و سرراست است

 

 

حرف آخر

احتمالاً گوگل + نمی‌تواند تسلط فیس‌بوک را شبکه‌های اجتماعی به چالش بکشد اما برای بسیاری از افراد یک محصول بسیار سودمند خواهد بود. گوگل +  تعدادی ویژگی خلاقانه و جدید نظیر جرقه‌ها را به شبکه‌های اجتماعی اضافه کرده است. از همه مهم‌تر اینکه کاربر را قادر می‌سازد مطالبی را که با دیگران به اشتراک می‌گذارد کنترل کند. عدم امکان کنترل یکی از بزرگ‌ترین اشکالات فیس‌بوک است.

ضمنا٬ حتی اگر در گوگل + عضو نشده باشید٬ احتمالا متوجه تغییراتی در سایر اپلیکیشن‌‌های گوگل شده‌اید. از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن «ویجب افراد» (People Widget) در سمت راست صفحه جی‌میل اشاره کرد که اطلاعاتی درباره مخاطبین‌تان در اختیار شما می‌گذارد (مشابه افزونه Rapportive). همچنین نوار راهبری (navigation) برخی از سرویس‌ها نظیر تقویم گوگل به رنگ مشکی درآمده است. آشکار است که گوگل در آستانه یک خانه‌تکانی بزرگ قرار دارد.

از آنجایی که این سرویس در حال حاضر به شکل محدود ارائه می‌شود٬ نمی‌توان فهمید که تا چه حد می‌تواند کارآیی داشته باشد. اگر تعدادی زیادی از مردم به آن بپیوندند٬ تبدیل به یک سایت مفید خواهد شد. (اطلاعات مربوط به  در دسترس قرار گرفتن آن را می‌توانید در سایت گوگل پلاس بیابید.) اگر مردم عضو آن نشوند٬ عکس این اتفاق رخ خواهد داد.

چنانچه به شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مند هستید٬ به محض امکان باید گوگل + را امتحان کنید – احتمالا گوگل + را روش بهتری برای برقراری ارتباط با دوستان٬ همکاران و آشنایان خواهید دانست.

منبع: computerworld

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *