AMD با تولید پردازنده های کم مصرفی که تنها 2 وات برق مصرف میکنند به بازار تبلت ها وارد میشود

  • 1390/4/19
  • عليرضا شیری
  • 0

مایکروسافت با سیستم عامل ویندوز 8 برای تبلت ها قصد رقابت با Google و Apple را دارد. سیستم عامل اندروئید از گوگل و iOS از اپل محبوبیت خوبی در این عرصه به دست آورده اند. مایکروسافت ویندوز 8 را برای هر دو پلتفرم موجود یعنی x86 که اینتل با پردازنده های سری Atom Clover Trail در تولید آن حضوری فعال دارد و همپنین پلتفرم ARM که تولیدکنندگان بزرگی مثل Samsung و Qualcomm از آن حمایت میکنند، عرضه میکند.

اما نفر سوم کمپانی AMD است که در زمینه ی تولید پردازنده و کارت گرافیک حرف های زیادی برای گفتن دارد. AMD با طراحی و تولید پلتفرم Brazo-T به میدان خواهد آمد. Brazo نام پلتفرم کم مصرفی برای لپ تاپ ها است، Brazo-T هم مثل Brazo بسیار کم مصرف خواهد بود. نوع دستورات آن همان x86 است و ترکیب کارت گرافیک و پردازنده ی اصلی است (این نوع پردازنده های مرکب را APU می گویند). کد این سری Hondo است و در آن از دو هسته ی x86-64 با معماری Bobcat در کنار یک پردازنده ی گرافیکی HD 6250 استفاده شده است. چیپ گرافیکی HD 6250 از DirectX 11 پشتیبانی میکند. کنترلر حافظه ی برای حافظه های DDR3 و همچنین PCI-Express به صورت مجتمع نیز در این چیپ ها یا بهتر بگوئیم SoC (مبه معنی سیستم روی یک چیپ) به کار رفته است.

Brazo-T نیز مثل رقیب اینتلی خود Clover Trail یک چیپ دو منظوره است (هم کارت گرافیک است و هم پردازنده ی اصلی میباشد). ویژگی اصلی APU های Hondo مصرف بسیار کم است، این چیپ در حالت عادی تنها 2 وات انرژی مصرف میکند و TDP یا توان طراحی حرارتی آن (Thermal Design Power) تنها 4.5 وات میباشد. چیپ ست مربوطه نیز برای مصرف تنها 1 وات انرژی طراحی شده است. چیپ و چیپ ست جدید AMD با فرآیند 40 نانومتری تولید میشوند و زمان عرضه ی آن ربع دوم سال 2012 یعنی هم زمان با عرضه ی تبلت هایی با سیستم عامل ویندوز 8 میباشد.

 

پیش از این شایع شده بود که APU هایی با کد Densa توسط کمپانی AMD در حال تولید است. در مورد قطعیت این خبر اطلاع بیشتری در دست نیست اما توان مصرفی Hondo از چیزی که در مورد Densa شایع شده بود نیز کمتر است و فعلا Hondo نقطه ی توجه علاقه مندان میباشد. هر دو چیپ بدون استفاده از فن خنک میشوند و برای تبلت ها بسیار مناسب هستند. چیپ های Hondo از نظر قابلیت های اتصالی مثل پورت USB یا SATA وضعیت بهتری دارند. حالت فعال استند بای (Active Standby) و قابلیت پخش ویدیوهای Full-HD از نقاط قوت Hondo است و البته ممکن است امکانات دیگری مثل شناسه ی ایمن دیجیتالی (Secure Digital ID) و وایرلس همواره روشن در آن وجود داشته باشد.

منابع:

techpowerup

engadget

electronista

xbitlabs

notebookcheck

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *